Toon posts:

[XP] Partitie problemen met disk >137gb*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde even een verse installatie van XP Pro op mijn computer zetten en formatteerde daarvoor de partitie (C) waar XP op stond. De partitie (D) waar mijn bestanden op staan formatteerde ik uiteraard niet. Het formatteren van deze partitie deed ik vanaf de XP Pro installatie-cd.
De D partitie was nog zichtbaar en had de juiste naam tot ik de volgende dag mijn pc weer opstartte om XP te gaan installeren. De D partitie had ineens ook als naam: onbekend. Nog iets later heette de 2e partitie ineens (H). Ik besloot XP gewoon te installeren op de C schijf en te kijken wat er ging gebeuren. Bij het opstarten van XP ging hij schijfcontrole uitvoeren en gaf hij een onbekende fout bij de (H) schijf en was windows XP enorm traag met alles.
Ik besloot de C schijf gewoon weer te formatteren en alle partities te verwijderen.
Maar wanneer ik nu een partitie aanmaak geeft hij als beschikbare ruimte ong. 125 gig weer terwijl mijn harde schijf 250 gig is. Ik denk zelf dat dit komt doordat de oude (D) Partitie ong. 125 gig was.

Nu mijn uiteindelijke vraag na dit lange verhaal:
Is het mogelijk om de (D) Partitie met al mijn documenten terug te halen en gewoon weer 2 partities te hebben met op (C) Windows XP en op (D) mijn oude documenten, en dat deze partities samen een grootte van 250 gig hebben. En zo ja, hoe krijg ik dit voor elkaar. 8)7

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-03 19:28

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Vraag 1:

Je bent toch wel met XP SP2 bezig?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit lijkt me meer iets voor in Opslagmedia & I/O Controllers.
Aldaar kom je in de FAQ het kopje 'Hoe krijg ik verloren gegane data terug?' tegen :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
staat los van SP2, windows draait niet eens maar het is ivm de windows installatie die niet goed gaat, vandaar dat deze categorie mij wel goed leek.

De FAQ had ik al gezien, maar hoe kan ik zo'n programma gebruiken als windows nog niet geinstalleerd is.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 08:56 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 08:55:
staat los van SP2, windows draait niet eens maar het is ivm de windows installatie die niet goed gaat, vandaar dat deze categorie mij wel goed leek.
En dat kan zeker wel met SP2 te maken hebben, de RTM versie van XP ondersteunt bijvoorbeeld geen schijven groter dan 137GB. Ga je met zo'n cd aan de gang op een grotere schijf waar al partities op staan heb je een erg grote kans op data corruptie.

Verwijderd

Topicstarter
hoe zou ik dit moeten oplossen.

• Nielson
De mooiste en beste oplossing is om SP2 te slipstreamen in je XP cd, dit houdt in dat je een nieuwe bootable XP cd aanmaakt waar SP2 al bij in zit. Dit gaat erg makkelijk met bijvoorbeeld nLite maar er zijn ook wel andere programma's. Als je googled op bijvoorbeeld 'xp sp2 slipstreaming' kun je hier genoeg info over vinden.

Verwijderd

Topicstarter
maar denk je dat ik hierdoor mijn oude partitie weer zichtbaar krijg?

Ik zit daarnaast er ook even mee dat ,wanneer ik een partitie aanmaak, hij standaard de driveletter H krijgt. waarom geen C of D?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 09:42 ]

• Nielson
Nee, waarschijnlijk niet. Je hebt bij je eerdere poging al dingen gewijzigd aan je eerste partitie, waardoor de setup een nieuwe partitie-tabel heeft weggeschreven naar je schijf, inclusief de niet goed herkende tweede partitie. Hierdoor zal ook de sp2 cd deze herkennen zoals deze nu op de schijf staat. Om de originele partitiegegevens terug te krijgen zul je denk ik met data recovery tools aan de slag moeten.

Verwijderd

Topicstarter
top. bedankt voor je hulp. ga vandaag even hard aan de slag ermee.
Wat ik denk te gaan doen is gewoon XP installeren, vervolgens de service pack 2.
datarecoverytools gebruiken en eventueel XP en alles nog een keer opnieuw installeren.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een harddisk groter dan 137gb benaderen met een pre-SP2 XP is niet verstandig, vertrek dan dus ook gewoon met een slipstrreamed uitvoering ipv nu met een SP0 CD te gaan installeren en dan hopen dat je met datarecovery tools nog wat terug krijgt :)

Ik pas verder je topic titel nog even wat aan - wat je nu opgeleverd hebt zegt wel heel weinig over je eigenlijke vraag e.d. :)
Pagina: 1