Toon posts:

Dualboot kapoet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heey mensen,
Ik had op mijn pc windows en linux.
Eerst windows geinstalleerd en toen linux.
Allemaal leuk en prima, als ik de pc opstarte kreeg ik te zien welke os ik allemaal kon booten.

Maar laatst moest ik windows op nieuw installeren en sinds dien heb ik geen scherm meer waar ik kan kiezen welke os ik wil starten.
Windows start standaard op.
Windows ziet bij opstart instellingen niet linux staan en in deze computer ook niet de partitie met ext3 en linux-swap.
Ik kan linux dus ook niet via windows benaderen

Weet iemand hier een oplossing voor?
Wil graag me dualboot terug =] _/-\o_

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 02:29:
heey mensen,
Ik had op mijn pc windows en linux.
Eerst windows geinstalleerd en toen linux.
Allemaal leuk en prima, als ik de pc opstarte kreeg ik te zien welke os ik allemaal kon booten.

Maar laatst moest ik windows op nieuw installeren en sinds dien heb ik geen scherm meer waar ik kan kiezen welke os ik wil starten.
Windows start standaard op.
Windows ziet bij opstart instellingen niet linux staan en in deze computer ook niet de partitie met ext3 en linux-swap.
Ik kan linux dus ook niet via windows benaderen

Weet iemand hier een oplossing voor?
Wil graag me dualboot terug =] _/-\o_
Je boot.ini is dan waarschijnlijk overschreven tijdens die nieuwe install van WinXP. Je moet dus je Boot.ini bewerken of terugzetten zoals die was tijdens je dualboot. Zie de FAQ voor meer info over boot.ini
(F8 indrukken tijdens opstarten heb je al geprobeerd?)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
Dankzei die FAQ eruitgekomen:
Recovering a Lost LILO

If you reinstall DOS or Windows after installing LILO, you may find that the LILO: boot prompt no longer appears. This might also occur if certain disk utilities or anti-virus utilities attempt to "repair" your master boot record. (Some anti-virus programs will see LILO as a virus!)

To fix this, you just need to reinstall LILO. That means you have to boot into Linux some other way, either using Loadlin or a Linux boot floppy. (See Choosing a Boot Loader). At the Linux command prompt just type /sbin/lilo as described under Applying Changes. When you reboot, LILO will be back where it belongs!

How to make a bootloader: http://control-escape.com/linux/bootload.html

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

YellowNeck schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 02:38:
[...]
Je boot.ini is dan waarschijnlijk overschreven tijdens die nieuwe install van WinXP. Je moet dus je Boot.ini bewerken of terugzetten zoals die was tijdens je dualboot. Zie de FAQ voor meer info over boot.ini
(F8 indrukken tijdens opstarten heb je al geprobeerd?)
psst, boot.ini van windows is niet de aanbevolen manier om linux te booten, je moet nogal wat extra dingen doen om het voor elkaar te krijgen. Om die reden wordt het ook eigenlijk nooit meer gedaan op die manier.
Ook al mis ik het in de start post, mag je er gerust van uitgaan dat de TS of Lilo of Grub gebruikt.

@TS
Met je installatie cd van je distro kan je meestal een repair uitvoeren. Maar dat wisselt een beetje per distro en die nog al belangrijke info ontbreekt in dit geval.
Een andere mogelijkheid is om een live-cd te downloaden (bijvoorbeeld knoppix) en daarmee handmatig een reparatie uit te voeren (is iets meer werk, maar goed te doen).
Dit is echter een 100% standaard probleem (google maar op "after windows install unable to boot linux" bijv) en een beetje zelf onderzoek mag natuurlijk altijd.

Hier staat bijvoorbeeld exact hetzelfde probleem, een uurtje voor jou topic geopend. :O
Met inmiddels een mooie oplossing erbij als je grub wil gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door deepbass909 op 09-08-2006 09:19 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier