[fedora core 3] bootsector kaduuk; OS start niet meer

Pagina: 1
Acties:

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Tot voor kort had ik een dual OS omgeving waarbij ik op 1 harddisk 2 partities had, met op de ene partitie linux fedora core 3 en op de andere partitie windows xp. nu was het noodzaak om mijn windows opnieuw te installeren, dus heb ik de windows partitie geformatteerd en windows er opnieuw op gezet. Nu kwam ik er bij het booten na de nieuwe installatie achter dat windows setup/format mijn (denk ik) bootsector verkracht heeft waardoor GRUB niet meer gestart wordt en ik mijn linux niet meer kan booten. Het vervelende is dat ik dus niet meer bij al mijn linux data kan.
Ik heb allerlei tools geprobeerd (bijv. diskinternals linux reader) maar daarmee vind ik alleen een GRUB partitie (waar ik niks mee kan) en een unknown filesystem partitie mee terug. Dat is degene die ik moet hebben dus.
Kortom zou dus graag willen weten hoe ik mijn partitie weer toegankelijk maak zodat ik weer bij mijn data kan.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

In dit geval zou ik chrooten.

Chrooten gaat zo (als je nog steeds 2 partities hebt)
Tijdens deze procedure verandert er niets anders dan je Master Boot Record (dat wil je).

Haal van het internet de Gentoo Minimal Install cd. Brand deze. Stop hem in je pc. Start die opnieuw op met de cd erin.Typ dan in :

mkdir /mnt/gentoo
mount /dev/hda2 /mnt/gentoo
mount -t proc none /mnt/gentoo/proc
mount -o bind /dev /mnt/gentoo/dev
chroot /mnt/gentoo/ /bin/bash
env-update
source /etc/profile

Nu heb je een compleet werkend command-line systeem (als het goed is).

Als je gechroot bent typ je

grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit

Daarna typ je exit (er lijkt niets te gebeuren, maar er gebeurt wel degelijk wat). Als laatste doe je :

umount /mnt/gentoo/dev /mn/gentoo/proc/ /mnt/gentoo
reboot

Haal de cd eruit en kijkt met een glimlach naar je grub-menu.

0.0

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Als je fedora draait kun je vanaf de installatie-cd starten met een 'linux rescue' deze zoekt en mount automatisch je fedora-partitie onder '/mnt/sysimage', daarna kun je een 'chroot /mnt/sysimage' doen en de boel repareren. Scheelt je weer een gentoo-cd downloaden ;)

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
ok bedankt mensen, ik ga ermee aan de slag _/-\o_

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition