Sata + normale hd probleem

Pagina: 1
Acties:

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:21

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik heb vandaag een S ATA schijf gekocht. Hier windows op gezet en dat werkt allemaal. Echter op het moment dat ik mijn andere schijf aansluit (non-sata), boot hij weer van mijn normale schijf en niet van de sata schijf. Ik heb op de sata schijf en de normale schijf de jumpertjes goed (master - slave) gezet. Ik heb de sata schijf aangesloten op mijn primaire sata aansluiting. Ik heb mijn non sata op IDE 2 aangesloten.

Ik heb een asus a7n8x moederbord en draai XP. Iemand suggesties? Heb al behoorlijk wat afgezocht maar kon het niet vinden.

Basement Bios ---- Exo-S

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je moet in het BIOS instellen dat de pc van de SATA-schijf opstart.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
r00n schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 01:07:
Je moet in het BIOS instellen dat de pc van de SATA-schijf opstart.
Dat kon ik dus in mijn bootmenu niet vinden.

Basement Bios ---- Exo-S

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Heb je het laatste BIOS? Onder Advanced BIOS Features zou de bootpriority moeten staan.
Zo niet, probeer het dan eens met 'Boot other device' uitgeschakeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 09-08-2006 01:19 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-02 22:38
hey

kijk op de site van asus,
het is en bekende probleem, ik heb de P4P800 Deluxe, ook elke keer gezeik mee, asus en Maxtor schijven!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Modbreak:Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door BalusC op 09-08-2006 07:23 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mystikal schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 01:09:
Dat kon ik dus in mijn bootmenu niet vinden.
Ook geen opties "External" of "SCSI" ?

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 07:24:
[...]
Ook geen opties "External" of "SCSI" ?
Gisterenavond had ik hem nog aan de praat door SCSI te selecteren als first bootdevice. Ik kon dit ergens in een oud topig nog terugvinden. Toch bedankt.

Ik kan nu verder searchen, om de een of andere reden ziet het installatieprogramma van speedtouch de modem (speedtouch 535(dacht ik)) niet. Als ik hem boot van mijn andere hd doet tie het wel..
Maar dat is een ander topic.. :)

Basement Bios ---- Exo-S

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Hmm ik heb eigenlijk nog wel een probleem met mijn ATA schijven. Ik wil 2 ata schijven als slaves eraan hangen, maar dit lukt me niet echt goed. Moet ik beide schijven 'jumperen' als slave, of slechts 1?

Bij het opstarten krijg ik ook een geluidsignaal agv de harde schijf (de ATA schijf). Ik kan alleen niet terugvinden wat het piepje betekend en wat ik verkeerd doe. Het piepje is een soort van telefoon die overhaald.. Tis een 'langer' melodietje. Bij het booten vind hij ook niet de primary IDE, alleen de dvd en dvd rewriter. Iemand wat suggesties om mij verder op weg te helpen?

[ Voor 17% gewijzigd door Mystikal op 12-08-2006 13:28 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mystikal schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 13:14:
Hmm ik heb eigenlijk nog wel een probleem met mijn ATA schijven. Ik wil 2 ata schijven als slaves eraan hangen, maar dit lukt me niet echt goed. Moet ik beide schijven 'jumperen' als slave, of slechts 1?

Bij het opstarten krijg ik ook een geluidsignaal agv de harde schijf. Ik kan alleen niet terugvinden wat het piepje betekend en wat ik verkeerd doe. Iemand wat suggesties om mij verder op weg te helpen?
Ik denk dat je slave idee niet helemaal juist opvat. Wanneer je twee P-ATA schijven aan één kabel hangt moet er één ingesteld zijn op master en één opslave. De schijf die aan het einde van de kabel hangt dient de master te zijn en de schijf op de middelste connector de slave. Als je 4 P-ATA schijven op twee kabels in één Pc hebt hangen heb je dus 2 master schijven en twee slave schijven en niet één master en drie slave schijven.

Wanneer je bijvoorbeeld 2 schijven en één optical installeerd dan kun je beter je boot schijf alleen op een kabel aansluiten en de tweede schijf + optical samen op de tweede kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 12-08-2006 13:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ja, maar ik heb dus 1 S-ATA schijf en die werkt.
Vervolgens wil ik nog 2 p-ATA schijven aansluiten en 2 Dvd's. Dvd's zitten op de secondary IDE. Harde schijven op de primary IDE.

Dus de eerste hd (master) sluit ik met de 'eind-connector' aan van de IDE kabel en de 2e schijf met de middelste connector van de IDE-kabel.
Jumpertjes moet ik dus net zo zetten als anders. eentje op master de andere op slave. de S-ATA schijf (staat OS op) staat hier dus helemaal los van.

Ik ga dit even checken.. Hoor het graag nog van je.

Basement Bios ---- Exo-S

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Dat is geen verstandige aansluiting.
Als de mogelijkheid er is moet je elke HD op z'n eigen ide kabel hangen.
Je ene HD wordt dan dus primary master, de ene cd-rom primary slave.
Tweede HD secondary master, de andere cd-rom secondary slave.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
job schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 13:46:
Dat is geen verstandige aansluiting.
Als de mogelijkheid er is moet je elke HD op z'n eigen ide kabel hangen.
Je ene HD wordt dan dus primary master, de ene cd-rom primary slave.
Tweede HD secondary master, de andere cd-rom secondary slave.
Hmm okay. alleen zit ik dan met een kabel probleem, want die is nooit lang genoeg. Mag ik ook vragen waarom het geen verstandige aansluiting is? Zo heb ik het nl altijd wel in het verleden met succes(?) gedaan.

Basement Bios ---- Exo-S

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Mystikal,
SATA en PATA bij elkaar leveren vaak dit soort problemen op. Vaak omdat de moederbordfabrikanten SATA nog steeds als een soort non-default systeem beschouwen en PATA altijd default voorrang geven.

Volgens mij kan je prima zowel op IDE1 en IDE2 de opzet HDD(master)+DVD(slave) gebruiken. Vroeger gaf dat soms "vage brandproblemen", maar tegenwoordig moet dat wel over zijn. Vandaar dat er meestal deze opzet wordt aangeraden: IDE1=HDD(master)+HDD(slave), en IDE2=DVD(master)+DVD(slave). Dit werkt iig altijd goed.

"Praktische snelheid" is vaak geen reden om je systeem op de snelste schijf te zetten. Vaak heb je er meer aan om je data op de snelste schijf te zetten, en dat hoeft niet per se je systeemschijf te zijn.
Als ik je bootproblemen zo zie, en die hebben te maken met je gelimiteerde BIOS, dan is de vraag of het niet een optie voor je is om een PATA-schijf als systeemschijf te gebruiken en je SATA-schijf als extra opslag. Dan heb je geen problemen meer. Waarom wil je per se die SATA schijf als systeemschijf?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Het werkt wel, maar mijn opstelling levert een sneller systeem op.
Ide zit zo inelkaar dat je per kabel maar 1 apparaat tegelijk kan aanspreken (of de master of de slave). Zo zal je pc dus bij tegelijktijdig aanspreken van beide HD's (bijvoorbeeld kopieren van de een naar de ander) continue moeten schakelen tussen beide HD's. Allebei de HD's op een eigen kabel lost dat probleem op.

Uiteraard kan het ook zoals _Dune_ het zegt. :)
Gewoon erop letten dat je per kabel 1 master en 1 slave maakt.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Okay. het heeft nog niet het gewenste resultaat.. (het alarm blijft afgaan... :( ),
ik heb nu zelfs mijn beide dvd's eruit gehaald, en alleen naast de s-ata nog een p-ata aangesloten op de goede manier, en toch blijft het alarm afgaan. HIj wordt ook niet herkend.

Ik snap het niet, want zo moeilijk kan het toch niet zijn..

De logische aansluiting was mij niet bekend, duidelijk uitleg en zeker ga ik dat dan anders aansluiten.

To Fireshade: Omdat die Sata gewoon een stuk sneller is en ik dit meteen merkte bij het spelen van games. Dat is de reden dat OS (en games) op sata staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Mystikal op 12-08-2006 14:11 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1