Toon posts:

[radeon x800 pro] Heel snel erg heet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.070 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Asus radeon ax800 pro wordt tijdens het spelen van games bijvoorbeeld binnen enkele minuten echt extreem heet (dat vind ik tenminste). Ik had al eens een topic gemaakt over dat mijn games na een tijdje spelen vastliepen en eerlijk gezegd had ik (ook niet iemand anders die reageerde) er totaal niet aan gedacht dat mijn videokaart wel eens erg heet kon zijn (zie games forum). Ik heb dus atiTool gedownload, om de temperatuur te checken: idle/stressed = 55/80.

Ik weet niet maar ik vind dat echt fokking heet aangezien hij, toen ie nieuw was (zelfs nog heel kort geleden) idle/stressed = 50/63 was... (ook niet heel koel, maar oké, niet dramatisch) Nu is mijn vraag; is het verstandiger om de videokaart terug te sturen (heb nog garantie) of kan ik beter een goeie koeler kopen en die erop zetten? Ik ben namelijk bang dat ik hem heel erg lang kwijt ben als ik hem terug stuur en ik hoor van veel mensen dat de Arctic-Cooling ATI Silencer 5 voor erg goede resultaten zorgt.

Ik hoop dus op een goed advies. :+

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 21:03
Dus toen ie nieuw was werd ie nog maar 63 graden stressed?

Trek je videokaart eens uit je pc en maak hem eens goed schoon/stofvrij, dat zal waarschijnlijk een hoop schelen..

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt. Is het een goed idee als ik de koeler eraf haal en alles schoonmaak? Ik vind het wel raar want hij is maar net een jaar oud. Wel volop gebruikt, dat wel :P

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Eraf halen lijkt me niet zo'n goed idee, ivm koelpasta/garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Oké... Dus een nieuwe koeler erop zetten zou volgens jou ook geen goeie optie zijn?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 21:03
mij lijkt dat je de pc zelf hebt samengesteld/gebouwd?

ik bedoel de kaart uit je systeem halen, en eens even goed blazen of met de stofzuiger eroverheen gaan, dat scheelde bij mijn cpu bijvoorbeeld een stuk of 10 graden, en bij mijn videokaart zelfs 17..

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Maak je pc eerst maar eens schoon met een stofzuiger of compressor. Dat kan namelijk een hele hoop schelen qua temperatuur ;). Als je probleem dan nog niet is opgelost, zou je eens moeten kijken of de ventilator van de videokaart nog goed draait. Wanneer alles nog goed lijkt te functioneren, zou je kunnen overwegen om er wat nieuwe koelpasta tussen te smeren, maar als de fan niet goed draait, zou je er een andere koeler op kunnen zetten (bijv. een Zalman VF700Cu).

Op dit moment is mijn X800PRO 41 graden (idle) en als de kaart wordt belast, wordt ie rond de 60. Dit allemaal met de standaard koeler zonder overklok.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de computer is gloedjenieuw en stofvrij, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb hem er even uitgehaald en er zat niet echt veel stof op. Hij is nu wel helemaal schoon en ik keek even naar het ventilatortje en die draait inderdaad echt niet snel... als je je hand erbij stopt voel je geen wind en je kan die finnetjes die eraan zitten bijna tellen terwijl ie draait als je ernaar kijkt. Een nieuwe koeler zou dus wel een goeie optie zijn denk ik. Alleen voor een Zalman heb ik denk ik niet genoeg ruimte :P Op dit moment is ie 45 graden, maar ik denk dat dat komt omdat de computer nog maar net aanstaat...

edit: hij blijft nu 48 graden, ik ga kijken wat er gebeurt als ie belast wordt. Sowieso al bedankt voor de tips iedereen. _/-\o_

edit2: hij wordt nu ietsje minder warm, ongeveer 72 graden en het duurt wel wat langer, maar ik ben er zeker niet tevreden mee... ik denk dat ik toch een nieuwe koeler ga kopen. Goed idee?

edit3: Hij dropt nu wel een stuk sneller dan gister na hem belast te hebben. Hij is nu weer op 48 en gister kwam ie niet lager dan 56...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 13:55 ]

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:35
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:02:
Nou, de computer is gloedjenieuw en stofvrij, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb hem er even uitgehaald en er zat niet echt veel stof op. Hij is nu wel helemaal schoon en ik keek even naar het ventilatortje en die draait inderdaad echt niet snel... als je je hand erbij stopt voel je geen wind en je kan die finnetjes die eraan zitten bijna tellen terwijl ie draait als je ernaar kijkt. Een nieuwe koeler zou dus wel een goeie optie zijn denk ik. Alleen voor een Zalman heb ik denk ik niet genoeg ruimte :P Op dit moment is ie 45 graden, maar ik denk dat dat komt omdat de computer nog maar net aanstaat...

edit: hij blijft nu 48 graden, ik ga kijken wat er gebeurt als ie belast wordt. Sowieso al bedankt voor de tips iedereen. _/-\o_

edit2: hij wordt nu ietsje minder warm, ongeveer 72 graden en het duurt wel wat langer, maar ik ben er zeker niet tevreden mee... ik denk dat ik toch een nieuwe koeler ga kopen. Goed idee?

edit3: Hij dropt nu wel een stuk sneller dan gister na hem belast te hebben. Hij is nu weer op 48 en gister kwam ie niet lager dan 56...
Ik snap niet wat hier eigenlijk het probleem is , warm of niet , zo'n videokaart mag over de 100c worden en dan levert dat vaak geen problemen op. 72c stressed is voor zo'n videokaart echt prima te noemen, en daar hoeft al zeker niks aan gedaan te worden..

Vergeet niet dat die fan temperatuur gestuurd is , en zal pas bij ~85 op full speed gaan draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Nephalem82 op 09-08-2006 14:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar 80 graden binnen een paar minuten is volgens mij niet goed. En zeker niet als hij voorheen maar +/- 65 graden werd stressed... maar goed, als je denkt dat het daar niet aan ligt weet ik echt niet waardoor mijn comp dan wel vast kan lopen tijdens het spelen van games...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 21:56
Zolang ie niet ver boven die 80°C uitkomt is er niks aan de hand, of ie nou zo warm wordt binnen 2 minuten of 2 uur maakt dan natuurlijk niet uit.

The devil is in the details.

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:35
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:29:
Maar 80 graden binnen een paar minuten is volgens mij niet goed. En zeker niet als hij voorheen maar +/- 65 graden werd stressed... maar goed, als je denkt dat het daar niet aan ligt weet ik echt niet waardoor mijn comp dan wel vast kan lopen tijdens het spelen van games...
Toen ik nog een standaard koeler op mijn X800 had werdt deze ook 80~90 stressed, en die liep verder perfect. echter, de fan ging lawaai maken dus heb ik er een zalman op gezet.

Heb je al eens geprobeerd nieuwe drivers te gebruiken? directx? chipsetdrivers? probeer je oude drivers eens weg te halen met Drivercleaner, zet GPU Recovery uit.. probeer die dingen eens :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nephalem82 op 09-08-2006 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Directx is gewoon de nieuwste... is ook nodig voor de games natuurlijk. Ik zal inderdaad eens proberen alles opnieuw te installeren, maar kan het dan geen kwaad om VPU recovery uit te zetten?

Kan het dit zijn:

Ik heb een AMD Athlon 64, met windows XP normale versie, en ik heb ook geen 64 bit drivers... (lijkt me niet, maar goed...)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 14:38 ]

• Hahn
VPU Recovery zorgt meer voor problemen dan dat het ook daadwerkelijk iets uithaalt. Ik heb het nooit aangehad.
Kan het dit zijn:

Ik heb een AMD Athlon 64, met windows XP normale versie, en ik heb ook geen 64 bit drivers... (lijkt me niet, maar goed...)
:? Waarom zou de CPU/Windows versie invloed hebben op je videokaart temperatuur..?

En aangezien je normale Windows XP (32bit dus) hebt heb je natuurlijk ook geen 64 bit drivers.

[ Voor 60% gewijzigd door Hahn op 09-08-2006 14:42 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Je GPU mag rond de 120c worden (max), dus je hoeft je nog niet echte zorgen te maken. Het vervangen van de cooler is een goed idee, maar houd in gedachten dat je garantie officieel vervalt op dat moment.

Check ook of je niet toevallig je fan speed met ATT kunstmatig laag houd!

Tip: Zalman VF700-CU / VF900-CU

Andere tip: via ATT kan je automatisch overclocken inschakelen. Sla 2 profielen op, 1 met standaard clocks en 1 met ondergeclockte core + mem. Bij 2D laat je het "koele" profiel laden en bij 3D gebruik het standaard profiel.

[ Voor 7% gewijzigd door aramdin op 09-08-2006 14:48 ]

Instagram / YouTube

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als je zo zeker weet dat je videokaart vaag doet en niet je moederbord/geheugen/cpu/voeding/willekeurig I/O apparaat/... waarom stuur je hem niet lekker op garantie gewoon :?

Zou ik gewoon doen : Even je kaart kwijt maar daarna wel normaal gamen gewoon :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Zo zeker weet ik het niet, anders zou ik het hier niet komen vragen. Alleen het lijkt me sterk dat het ergens anders aan ligt, omdat het alleen gebeurt bij gamen... of zit ik nu helemaal fout? Als er iets met mijn moederbord/cpu/geheugen zou zijn, zou ik dat toch ook moeten merken bij het niet-gamen, of niet?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 14:59 ]

• Hahn
En wát merk je dan, behalve dat je temperatuur hoger is dan voorheen? Al had je nooit naar die temperatuur gekeken, dan was er helemaal niks aan de hand geweest :P

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:58:
Zo zeker weet ik het niet, anders zou ik het hier niet komen vragen. Alleen het lijkt me sterk dat het ergens anders aan ligt, omdat het alleen gebeurt bij gamen... of zit ik nu helemaal fout? Als er iets met mijn moederbord/cpu/geheugen zou zijn, zou ik dat toch ook moeten merken bij het niet-gamen, of niet?
Het kan vanalles zijn !! Voorbeeldje :

Ik wisselde van Athlon XP naar Athlon 64 X2 en nam lekker mijn 2x 1 GB geheugen reepjes mee onder het motto "Ze doen het dus kan geen kwaad/scheelt geld" => Bleek dat ik juist daardoor niet langer dan 10 sec. kon gamen :/

Ander geheugen erin : Helemaal geen problemen meer !!

Tevens kan ik me herinneren dat iemand hier op GoT framedrops had doordat een gare CD/DVD drive teveel CPU trok |:( Hoe vaag wil je het hebben ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

uhm.... het is toch niet zo dat je de voedingskabel (per ongeluk) los hebt getrokken van je videokaart he?

Dat heb ik nl eens een keer gehad.. Ik schrok me rot toen ik een potje patience aan het spelen was en m'n videokaart werd 110 graden celsius :P

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 15:07:
En wát merk je dan, behalve dat je temperatuur hoger is dan voorheen? Al had je nooit naar die temperatuur gekeken, dan was er helemaal niks aan de hand geweest :P
Nou, dat mijn games de hele tijd vastlopen na een tijdje spelen 8)7

@ nero355 > oké, ik heb nog een computer staan met een 512 mb reepje erin. Dan zal ik die er eens instoppen, kijken of het nog steeds gebeurt...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 15:26 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat zegt de eventviewer? En loopt dan de hele pc vast, of alleen de game?

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Eventviewer? O-) De hele PC loopt vast, ikkan niets meer doen, alleen nog op reset drukken... Ik heb nu een nieuw 512 reepje erin gedaan, en een nieuwe voeding, dus ik ga zo eens kijken of dat verschil maakt.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Kijk met ATi-tool eens op hoeveel procent je fan draait. Dit kun je vinden bij settings ==> fan control. Normaal gesproken draait de ventilator op 67% tot 65 graden. Daarna gaat de snelheid trapsgewijs omhoog.

Verwijderd

Topicstarter
Hij stond op 49%... Ik heb hem nu op 70 gezet en dat scheelt nu ongeveer 10 graden.

Verwijderd

Raar.. ik heb precies de zelfde kaart.. niets aan veranderd, standaard is de kaart 39/42 graden.. verschil is dat de ventilator van mijn kaart standaard 67% is.. 2 weken geleden toen het erg warm weer was had ik em naar de 95% toe gedaan (ivm het lawaai met 100%)...

Duzz.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad raar... bij mij was ie al veel heter toen ik hem net nieuw had... maar goed, ik heb op dit moment nog geen problemen ondervonden dus ik denk dat alles bij elkaar nog goed is gegaan :)
Pagina: 1