Één kanaal draadloos zender/ontvanger maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.904 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al sinds langere tijd wil ik graag een zender en een ontvanger bouwen die één-kanaals zijn (of meer). Uiteraard moeten ze draadloos met elkaar communiceren, bij voorkeur radiografisch (dus niet infrarood).

Het moet zo een beetje gaan als: ik schakel een knopje in bij de zender; er gaat radiografisch een signaaltje naar de ontvanger; bij de ontvanger begint er een lichtje te branden. Het zou fijn zijn als dit uitbreidbaar was, bijv. 2 of 3 knopjes (meerdere kanalen). Maar momenteel voldoet een 1 kanaal ook wel. Het bereik maakt me eigenlijk niet zoveel uit, enkele meters is ruim voldoende.

Ik heb me overigens zot gezocht op google met termen als "build a transmitter/receiver" en "1 channel..." etcetera. Telkens kwam ik uit pagina's die vertelden hoe je een radio ontvanger moest maken of op onafgemaakte artikels. Het verbaast me dat hier zo weinig precieze informatie over te vinden is. Misschien ligt het aan mij, aan de manier hoe ik aan het zoeken ben geweest.

Maar hoe dan ook, zijn er hier tweakers die links of tutorials over dit onderwerp bij de hand hebben liggen en deze graag zouden willen delen? Misschien weet je zelf wel hoe het moet en kun je het ons vertellen.

Bij voorbaat dank!!!

(hopelijk zullen er meerdere users geïnteresseerd zijn in het bouwen van zoiets dergelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik denk dat je goedkoper bent een kant-en-klaar setje bij de blokker te kopen... ik was voor een 5-kanaals zender en 3 ontvangers 15 euro kwijt...

die ontvangers schakelen 230V/1000W en zijn CE gekeurd...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor wat voor toepassingen waren die zenders en ontvangers dan? Het nadelige aan zo een kant-en-klaar setje is denk ik toch dat je het niet naar je eigen wensen kunt configureren (mogelijkheden zijn beperkt).

Maar de reden dat ik dit topic open is is gewoon ter zelf-ontplooiing. Ik heb thuis al een zender en ontvanger (voor modelbouw) dus om de reden 'hoe ik er één in handen kan krijgen' is het niet.

Zijn er echt geen tweakers hier die hier weet van hebben? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corl
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-07 10:46
Er zijn diverse zend en ontvangst module waarmee je met een micro en wat software een comando kan versturen. Misschien is dit wat je bedoel?

Knopjes -> micro -> zend module .... ontvangst module -> micro -> uitgangen

(is ook vast te koop als bouwpakket, 433Mhz / 898Mhz oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In een topic hier op GOT wordt een velleman zender/ontvanger gebruikt, de Velleman RX433 en de Velleman TX433N.

Met enige elektronica kennis zou je hier wel een schema van kunnen maken om een knop en een led op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
reactie @ corl:

Ja maar goed, zoiets heb ik eigenlijk al: een 6 kanaal zenderset inclusief micro ontvanger, dus.

Ik wil inderdaad iets hebben in de trant hoe jij het beschrijft, alleen ik zou het bijzonder op prijs stellen als iemand schema's en tekeningen zou willen posten over hoe je iets dergelijks zelf in elkaar flanst.

Ik zou me graag willen verdiepen in simpele telematica, met name met schakelingen op afstand dingen laten gebeuren vind ik zeer interessant. Uiteraard zou ik dit graag zelf willen bouwen(of een poging wagen), alleen ik kan maar geen "how-to's" of tutorials vinden op internet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
IMHO is de reden héél simpel: een 433MHz setje met zender en ontvanger, die gegarandeerd werkt over een 10tal meters, koop je kant en klaar in de winkel, aan een prijs waarvoor je de componenten nog niet hebt, laat staan een printje maakt, bestukt en afregelt.
Er is geen eer te halen aan meer te betalen voor meer werk te hebben en een minder betrouwbare oplossing te bekomen.

Zo'n setje hang je aan de USART van een µC, en dan kan je zoveel kanalen als je maar wil maken (hoe meer kanalen, hoe trager ze allemaal zijn afgelopen natuurlijk).

Eenkanaals kan het als ik me niet vergis helemaal simpel (je moet maar eens de datasheets nalezen), je steekt in de zender je signaal (1 of 0), en de ontvanger poept dat er gewoon weer uit, zoveel meter verder.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 07-08-2006 23:49 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 23:47:
IMHO is de reden héél simpel: een 433MHz setje met zender en ontvanger, die gegarandeerd werkt over een 10tal meters, koop je kant en klaar in de winkel, aan een prijs waarvoor je de componenten nog niet hebt, laat staan een printje maakt, bestukt en afregelt.
Er is geen eer te halen aan meer te betalen voor meer werk te hebben en een minder betrouwbare oplossing te bekomen.
Je hebt helemaal gelijk. Maar zoals eerder vermeld in dit topic, het gaat mij erom dat ik inzicht krijg op de manier ván bouwen. Het gaat er niet om dat ik iets in handen krijg.
naftebakje schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 23:47:
Eenkanaals kan het als ik me niet vergis helemaal simpel (je moet maar eens de datasheets nalezen), je steekt in de zender je signaal (1 of 0), en de ontvanger poept dat er gewoon weer uit, zoveel meter verder.
Zou je me hier wat meer informatie over willen geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarmee bedoelt naftebakje (if i'm not mistaken, correct me naftebakje :)) dat je bij die 433MHz setjes gewoon aan de input, als je er bv een 1 aan hangt, bij de output van de ontvanger een 1 krijgt.

Vraag me trouwens ook wel af hoe je een zender/ ontvanger maakt, liefst zo eenvoudig mogelijk en een beperkt bereik (pakweg 2 meter ofzo max)

Gaat dit door bv een oscillator een push-pull paar aan te sturen en hier een antenne aan te hangen, en dan een simpele versterker / tone decoder?

Like i said, afstand maakt geen bal uit, het is net bedoelt om korte afstanden te overbruggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:00:

Like i said, afstand maakt geen bal uit, het is net bedoelt om korte afstanden te overbruggen :)
Ik denk dat het qua materiaal niet enorm zal verschillen, of je nou korte of lange afstanden wilt overbruggen. Maar goed, ik weet er zelf ook helemaal niets van. Hopelijk lopen hier tweakers rond die ons willen helpen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

433MHz ontvangst- en zendmodule (bijvoorbeeld die van velleman) kopen, encoder / decoder IC'tjes erbij en je bent klaar.
Zie http://www.holtek.com.tw/pdf/consumer/2_12ev110.pdf en http://www.holtek.com.tw/pdf/consumer/2_12dv110.pdf , die IC's zijn erg makkelijk te gebruiken, en ook helemaal niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

microchip heeft ictjes daarvoor:

RFPIC, tis een controller waar jee een antenne aan kunt hangen, als je niet zo heel erg grote rijkwijdte nodig hebt zou ik zo\n dingetje pakken. ASK laten uit zenden en als ontvanger heb je alleeen een peak detector nodig (maak je van een diode en een paar condensatoren) als band doorlaat filter gebruik je je antenne.

zie ook hier

http://www.microchip.com/...01&mid=&lang=en&pageId=76

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corl
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-07 10:46
Ok het gaat er dus om om er iets van te leren. Zoals al eerder is gezegt valt er niets te leren van het RF (zend/ontvang) gedeelte wat dat moet je niet zelf maken maar gewoon modules voor gebruiken.
Deze module heb je in een aantal smaken, nl. Transmitters(alleen zender), receivers(aleen ontvanger) en tranceivers (zender en ontvanger voor bidirectioneele communicatie).

De hardware voor zo'n systeem is erg simpel en kan je meestal direct uit een aantal datasheets halen. Voor het software gedeelte kan je van alles verzinnen maar is een stuk lastiger (ivm bitclock en packet synchronisatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Ik heb voor een project op de Universiteit een keer met 3 anderen een zender en ontvanger gemaakt. Als je een beetje inzicht wil krijgen in hoe het kan zou ik je het verslag kunnen sturen, maar ik zeg je vast dat het niet zo simpel is allemaal. Als je een beetje verstand van elektronica hebt kan je het wel begrijpen en namaken. Moet je wel een printje kunnen etsen, want ben bang dat het anders niet werkt. Laat het me maar weten als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:00:
Daarmee bedoelt naftebakje (if i'm not mistaken, correct me naftebakje :)) dat je bij die 433MHz setjes gewoon aan de input, als je er bv een 1 aan hangt, bij de output van de ontvanger een 1 krijgt.
...
Klopt.

Simpel een zendertje zelf maken, dat bestaat niet. Je mag maar een paar nauwe frequentiebanden gebruiken, dus als je ff aan het prutsen bent en je zit op andere frequentie's te storen, heb je kans om je electronica in de buurt te storen (radio van de buren bijvoorbeeld), je kan er zelfs de politie van op je dak krijgen. Het printontwerp kan nogal kritisch zijn, ook op plaatsing en keuze van de gebruikte componenten moet je goed letten. Ook moet de afregeling gebeuren met geavanceerde meettoestellen (minimaal een spectrumanalyser), die heeft niet iedereen thuis liggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas werken de goedkopere <15 euro transmit en receive units net wat ingewikkelder, aangezien je hier maximaal 10ms een 1 of 0 signaal onveranderd kunt laten (waarna de receiver zijn tuning verliest ofzo). Zoals LWY aangeeft heb je hier dus encoder/decoder ictjes bij nodig. Printje etsen is misschien wel netter, maar echt niet nodig voor die 3 of 4 onderdelen (die kun je op de sprite_tm manier gewoon aan elkaar solderen). Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 11:30:
Helaas werken de goedkopere <15 euro transmit en receive units net wat ingewikkelder, aangezien je hier maximaal 10ms een 1 of 0 signaal onveranderd kunt laten (waarna de receiver zijn tuning verliest ofzo). Zoals LWY aangeeft heb je hier dus encoder/decoder ictjes bij nodig. Printje etsen is misschien wel netter, maar echt niet nodig voor die 3 of 4 onderdelen (die kun je op de sprite_tm manier gewoon aan elkaar solderen). Succes!
Ai, dat was ik niet zeker.

Je moet er dus een frequentie door steken, bijvoorbeeld met een NE555 een oscillator maken die je een duty-cycle kan geven van 10% of 90% (weerstandje aanpassen, dat schema moet wel lukken). Dat signaal kan je dan door je zendertje steken, en zal er wel goed uitkomen aan de overkant (als je periode kleiner of gelijk is aan die 10ms). Door dan het signaal af te vlakken met en RC filtertje bekom je 0.5V of 4.5V, dat kan al doorgaan voor 0 en 1.

Pagina: 1