Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DIY watt meter?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:14
Onlangs heb ik een watt meter geleend van het stadsbestuur, en een paar toestellen uitgemeten. :)
Naar aanleiding van een ander topic hier (roomcontrol), leek het me handig om zoiets te integreren in zo'n systeem (real time het verbruik van server, htpc en beamer, etc..

Google maakte me niet veel wijzer, vandaar de vraag hier...

Is er een (eenvoudige) manier om het verbruik in Watt of Watt/uur te meten? :?

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Zou je niet de amperes kunnen meten door je voedings snoer, daar kun je dan je vermogen van afleiden.
Kun je doen door een heel klein weerstandje te plaatsen, en daar het spannings val over te meten, maar er zijn vast en zeker betere manieren voor.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Dat is alleen zo lastig met 230 wissel ;) Ik ben er ook wel benieuwd naar of het mogelijk is, maar ik ga ervan uit (nadat ik wat op circuitsonline heb gelezen) dat het vrij lastig is.

Casemod: Cubeleon

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Op circuitsonline zijn hier wel wat topics over te vinden.

www.madwizard.org

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 14:07
Bij Conrad zijn wisselstroom meters te koop met een puls uitgang.
vb SO-uitgang met waarde van 0,5 Wh/impuls.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Promy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:52:
Is er een (eenvoudige) manier om het verbruik in Watt of Watt/uur te meten? :?
Nee.

Bij apparaten die gevoed worden uit AC kan je niet simpelweg zeggen: P = U x I . Bij veel toestellen is er sprake van faseverschuiving, waardoor P = U x I x cos phi. Nu kan je de faseverschuiving wel meten... maar bij nog andere toestellen is de opgenomen stroom niet sinusvormig, waardoor ook die formule niet meer klopt.

De enige correcte manier om het opgenomen vermogen van een willekeurig apparaat met netstroomvoeding te meten, is als je de momentele spanning en stroom enkele duizenden keer per seconde meet, vermenigvuldigt en optelt (eigenlijk de integraal van U x I over 1 seconde genomen).

Bottom line: koop gewoon zo'n stroommeetding. Bijvoorbeeld Conrad ordernr 124400.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
daarom is er ook niet één definitie van P bij wisselspanning, je hebt de gewone watt, ook de VA en VAR, en dat staat voor Volt Ampere en Volt Ampere reactief ;) .

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:38
Wij hebben voor ons laatste project op mijn opleiding (E-technology: 1ste jaar) een Vermogensmeter gemaakt.

Het is wel te doen, maar echt superveel werk....

Wij hebben gebruikt gemaakt van een AtMega32 en gebruik gemaakt van de interne Analoog-Digitaal converter. Aangezien deze maar 10-bits is raad ik aan om een externe ADC te gebruiken en deze met de Atmega uit te lezen.

Het ampere werd gemeten d.m.v een Current Transducer de LEM LTS 25-NP.
Voor de spanning gebruikten we een spanningsdeler die op de ADC werd aangesloten.

Met behulp van nuldoorgangdetectie werd de cosinus phi gemeten.

Het is dus wel te doen, maar het kost veel tijd!

Verwijderd

Heb van de week een 'krantje' binnen gekregen van Maxim (www.maxim.com) over KWH-meters, voor elektr. bedrijven etc bedoeld, ze hebben een nieuw IC ontwikkeld die het meeste werk voor je doet.. misschien kan je hem sampelen bij maxim.com

PaWoN
http://www.showyourprojects.com

Verwijderd

@pawon: Ik heb hier inderdaad dezelfde application guide liggen :), hier gingen ze logischerwijs echter niet uit van een hobbyprojectje maar een professioneel systeem met onder andere intrusion detection en geencrypte data transfer tussen systeemgeheugen en controller.

Persoonlijk lijkt het me het makkelijkste om ergens een (tweedehands) huis-tuin-keuken metertje op de kop te tikken en deze op een of andere manier te modden.

Oja, overigens wil je niet naar maxim.com maar naar maxim-ic.com ;).

Verwijderd

Ach.. beter te veel dan te weinig opties toch :)

Ik heb trouwens van die (digitale) metertjes gezien voor een eurotje of 20 per stuk.. doe je zo in het stopcontact, en dan de verbruiker weer in het metertje.. ik denk dat je ze ook wel goedkoper kan vinden als je wat zoekt.. misschien kan je deze uitbreiden met een interface naar buiten toe voor real-time data op je pc-scherm..

Maarja.. dan kan je net zo goed gewoon de stroom naar het apparaat en zo het verbruik berekenen, je houd dan alleen geen rekening met een eventueel fase-vershil tussen spanning en stroom, maar weet niet hoe precies je het wil kunnen meten?

inderdaad. het is maxim-ic.com .. mijn fout (en heb het krantje nog wel naast me liggen op het moment! 8)7 )

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 16:14:
Maarja.. dan kan je net zo goed gewoon de stroom naar het apparaat en zo het verbruik berekenen, je houd dan alleen geen rekening met een eventueel fase-vershil tussen spanning en stroom, maar weet niet hoe precies je het wil kunnen meten?
Om vermogen te meten moet je de eventuele faseverschuiving meten, en de RMS waarde van de stroom en de spanning.
Dat is niet triviaal. Zowel de spanning als de stroom zijn nauwelijks sinusvormig te noemen. De netspanning heeft tegenwoordig afgeplatte toppen vanwege alle schakelende voedingen die gebruikt worden in het huishouden. De stroom die afgenomen wordt door b.v. een TV of een PC is ook niet sinusvormig en bestaat uit korte pulsen (opladen van de afvlakcondensator).
Een simpele amperemeter zal daardoor een fikse afwijking hebben.

Verwijderd

Ben zelf bezig om een energie meter te bouwen voor mij PC, ook uit nieuwsgierigheid over het verbruik van dat apparaat :P. Via USB kan dan gelogd worden wat de PC zoal verbruikt. Uiteindelijk wil ik deze NA mijn gewone elektriciteitsmeter in de meterkast zetten om zo draadloos het verbruik van mijn huis te kunnen monitoren.

Ik gebruik IC's van Microchip. Als je snel iets wilt hebben ze hebben daar ook kant-en-klare reference designs, je moet dan nog alleen een interface bouwen.

Hun website:

http://www.microchip.com/...odeId=2138&param=en025183

en de IC's zijn MCP3906 en MCP3905. (Ja, ze zijn te samplen ;) ). Deze houden kunnen rekening houden met alle haken en ogen die er zijn bij het willen meten van het verbruik van een apparaat.

Erg behulpzaam zijn deze application notes:

http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00994a.pdf
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00939a.pdf

Voor het geval dat er mensen zijn die de status willen weten. Het USB gedeelte is allemaal done...dwz gebruik een mooie kant-en-klare USB plug-in module (16x DIG. IO, SPI/I2C, 8x AD, 2x PWM, Counter ingang) :*).

Nu dus alleen nog voormekaar krijgen om die te koppelen aan dat referencedesign...grootste probleem is tijd (ben ook nog bezig met een IO-board met netwerk aansluiting ;) ).

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:14
super! dit klinkt echt zoals ik het zou willen :9
Als je klaar zou zijn met die module, of met het geheel, ben ik zeer geinteresseerd in de soft/hardware :9~

Verwijderd

Promy schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:40:
super! dit klinkt echt zoals ik het zou willen :9
Als je klaar zou zijn met die module, of met het geheel, ben ik zeer geinteresseerd in de soft/hardware :9~
Ik hou je graag op de hoogte :D...

Het is wel de bedoeling om hiervan een product te maken die ik aanbied via mijn bedrijf, ik zou het dus interessant vinden om te horen wat men hier zoal voor overheeft. En ik weet dat het niets mag kosten, maar wat zou 'men' er serieus voor overhebben ? Tja, als er genoeg vraag naar is en men er ook een goede prijs voor overheeft dat zal het natuurlijk voor mij ook interessanter zijn om dit sneller af te maken. 'K ben niet van plan om de hoofdprijs hiervoor te vragen ofzo hoor, 'k hoef er niet miljonair van te worden ;)...

'T is in iedergeval goed om te horen dat ik niet de enige persoon ben die zoiets zoekt :)...maar zoals ik al zei 'k je hou je graag op de hoogte :)...mijn bedoeling is dat men dmv een DLL zelf software er omheen kan schrijven (tweakers zijn toch eigenwijs genoeg om eigen software ervoor te willen schrijven :Y) ). Dus met 1 voorbeeld applicatie zou men de rest zelf kunnen maken zoals men het wil hebben :)...
Pagina: 1