Toon posts:

Trage Hardeschijf Laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar weken heb ik het idee dat mijn laptop met de dag trager word.
Dus tijd om Windows er maar is op nieuw op te zetten, ging tergend langzaam.

Het uitpakken van rar files (movies ed) duurt voor 700MB bijna 20minuten.

Ik kreeg het vermoeden dat dit zomaar is aan mijn hardeschijf kon liggen.
HD-Tune gedownload en de snelheid van mijn hardeschijf getest, maximaal 3,1 (!) MB per seconde.
volgens mij hoort een 4200rpm hdd ca 30MB per sec te kunnen halen.

verder geeft HD-Tune aan dat er niks mis is met de HDD en dat deze prima functioneerd, ook geen bad-clusters ed.

nu mijn vraag, is er een mogelijkheid om mijn hdd te "maken" of is het slimmer om er maar een nwe in te gooien?

Specs laptop:
Toshiba satelite pro m10
Intel Pentium M 1,7ghz
512MB DDR Ram
en een 60GB Toshiba HDD type:MK6022GAX (4200rpm)

hier nog enkele screenies van de test met HD-Tune:

Afbeeldingslocatie: http://www.anfclan.com/Pics/Ikke/hdd_awake_skill.JPG
Deze screenie is van een test die ik gedraait heb toen de laptop al enkele uren aan was, ook stond er nog wat rompslomp open op mn laptop qua IRC en MSN etc..

na een reboot dacht ik dat de prestaties wel beter zouden zijn, zoals onder te zien...

Afbeeldingslocatie: http://www.anfclan.com/Pics/Ikke/hdd_wake_up_skill.JPG
Dus niet...

Verder is de harde schijf soms erg aanwezig met zijn geluidsproductie, voorname als ik ineens wat van hem vraag of als ik de laptop een beetje kantel.
Ook valt het mij op dat de temperatuur van de HDD volgens HD-tune ca 50 graden is, is dit normaal?

Alvast bedankt, Patrick

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
Staat de schijf wel op (ultra)dma?

Verwijderd

Topicstarter
ff_tweake schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:34:
Staat de schijf wel op (ultra)dma?
Zo ver ik weet wel, het is ineens gekomen zonder dat er iets veranderd is in BIOS settings of wat dan ook, een op andere dag was hij ineens trager, en word met de dag trager imo.

voor de zekerheid of het aanstaat; waar kan ik dat nakijken?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-02 15:16
apparaatbeheer » eigenschappen van je primaire/secundaire IDE kabel/controller

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Te zien aan het hoge cpu gebruik is het inderdaad een udma pio probleem.
Dat heeft ff_tweake goed gezien.

Verwijderd

Topicstarter
adyta schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:41:
apparaatbeheer » eigenschappen van je primaire/secundaire IDE kabel/controller
Ja DMA staat er aan, indien beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 22:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
hier even 2 screenshots van de info die ik krijg, dit omdat primair IDE-kanaal op PIO-modus schijnt te staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.anfclan.com/Pics/Ikke/primair_IDE.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.anfclan.com/Pics/Ikke/secundair_IDE.JPG

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
Inderdaad dus wel PIO! Zet 'dma indien beschikbaar' ens op 'Ultra dma 5' of 6 en als dat niet werkt kun je nog in je bios kijken of je ultra-dma aan kunt zetten.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ff_tweake schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:59:
Inderdaad dus wel PIO! Zet 'dma indien beschikbaar' ens op 'Ultra dma 5' of 6 en als dat niet werkt kun je nog in je bios kijken of je ultra-dma aan kunt zetten.
Mijn laptop had hetzelfde kwaaltje, langzame HD, bleek ook op PIO te draaien terwijl 'ultra dma indien beschikbaar' was geselecteerd.
Niets bood een oplossing, bios niet, instellingen in windows veranderen ook niet.
Wat wel hielp: 'primair ide kanaal' gewoon verwijderen in apparaatbeheer. (installatie ongedaan maken).
Datzelfde ook voor de gehele controller. Dan opnieuw starten en dan word de boel weer geinstalleerd.
Daarna eventueel nogmaals starten indien nodig. Bij mij werkte de HD vanaf toen in UDMA 5 modus en was m'n laptop aanzienlijk sneller.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
ff_tweake schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:59:
De engie optie die ik heb bij Overdrachtsmodus is DMA indien beschikbaar en PIO...
verder helemaal niks, ik zou zo is rebooten en in mijn bios kijken.

EDIT: in mijn bios lijkt alles goed te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 23:09 . Reden: gekeken in bios ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Anders eens een chipsetdriver van internet halen, die bevat vaak ook IDE drivers.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BlooDbeak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-01-2025
Ik heb heb dit probleem een kleine 2 weken geleden ook gehad me een identieke harde schijf. Hij werd opeens tergend langzaam zonder dat ik iets aan de settings had gewijzigd.
Een dag later deed de harde schijf helemaal niets meer, uitgerekend net een week nadat de garantietermijn was verlopen.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:03:
[...]

Mijn laptop had hetzelfde kwaaltje, langzame HD, bleek ook op PIO te draaien terwijl 'ultra dma indien beschikbaar' was geselecteerd.
Niets bood een oplossing, bios niet, instellingen in windows veranderen ook niet.
Wat wel hielp: 'primair ide kanaal' gewoon verwijderen in apparaatbeheer. (installatie ongedaan maken).
Datzelfde ook voor de gehele controller. Dan opnieuw starten en dan word de boel weer geinstalleerd.
Daarna eventueel nogmaals starten indien nodig. Bij mij werkte de HD vanaf toen in UDMA 5 modus en was m'n laptop aanzienlijk sneller.
Zojuist gedaan, huidige overdrachtsmodus Ultra DMA Mode 5!

Thnx! zo even kijken met HD-Tune, result post ik zo.
Echter maakt de hardeschijf nog wel steeds geluiden alsof hij ineens 1000rpm wilt gaan draaien ^^

EDIT: Afbeeldingslocatie: http://www.anfclan.com/Pics/Ikke/hdd_1.JPG
de hdd draait nu sneller alleen zakt hij langzaam terug van 30 naar 17MB per sec. dit terwijl er verder niks draaide op de laptop.
Ook spint hij enorm vaak op en dan is ie weer even stil, en dan maakt ie weer zijn toeren, dit gedrag valt mij sinds het probleem dat ie zo traag was op, daarvoor heb ik het niet gemerkt, of niet op gelet... omdat alles goed draaide.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 23:39 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:28:

de hdd draait nu sneller alleen zakt hij langzaam terug van 30 naar 17MB per sec. dit terwijl er verder niks draaide op de laptop.
Dit is een normaal verloop. Hier een hdtach testje van mijn laptop.
Afbeeldingslocatie: http://xs104.xs.to/xs104/06310/hdtachlaptop.png.xs.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Noork op 06-08-2006 23:53 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:28:
Thnx! zo even kijken met HD-Tune, result post ik zo.
Echter maakt de hardeschijf nog wel steeds geluiden alsof hij ineens 1000rpm wilt gaan draaien ^^

EDIT: [afbeelding]
Ook spint hij enorm vaak op en dan is ie weer even stil, en dan maakt ie weer zijn toeren, dit gedrag valt mij sinds het probleem dat ie zo traag was op, daarvoor heb ik het niet gemerkt, of niet op gelet... omdat alles goed draaide.
Het ratelende geluid heeft niets te maken met het sneller of langzamer draaien van een HD.
Het motortje wat de leeskoppen beweegt maakt dit geluid...
Het kan zijn dat hij nu sneller en erger ratelt dan toen je HD heel langzaam was.... Maar hij zou niet meer moeten ratelen dan toen die nieuw was. Misschien zou je eens een defrag kunnen proberen.

Dat je HD bij de benchmark niet even snel blijft is logisch. Een HD bestaat van binnen uit ronde schijven. De buitenkant van een schijf beweegt sneller dan de binnenkant (bekijk bijvoorbeeld eens een rondraaiend fietswiel). Het benchmark programma gaat dus data lezen van buiten naar binnen uit. Het is een globale test over de gehele schijf.. en geeft dus de correcte snelheid weer.
De snelheid is prima... gewoon prima laptop HD snelheid. En bekijk ook eens het verschil van de cpu snelheid nu, en hoe het was toen de langzaam was :).

[ Voor 5% gewijzigd door job op 07-08-2006 00:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:50:
[...]

Dit is een normaal verloop. Hier een hdtach testje van mijn laptop.
[afbeelding]
OK, gelukkig :D

Verwijderd

Topicstarter
als je het zo bekijkt klopt het inderdaad,

het geluid zou best altijd zo kunnen zijn geweest maar dat het pas opviel als irritant toen hij zo traag was.

in iedergeval bedankt allemaal :)

het enige wat ik me afvraag is hoe het kan dat de laptop HDD ineens zo traag geworden is (verkeerde modus), dit omdat het beestje alleen voor office werkzaamheden en af en toe een filmpje kijken gebruikt word... :+
en zeker niet om wat te experimenteren met settings, daar hebben we de normale desktop voor... 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 00:29 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, je had jezelf prima kunnen helpen met de FAQ van dit subforum. Daar staat deze oplossing namelijk ook gewoon in: OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? Of je daar de volgende keer rekening mee wil houden? :)

Verwijderd

Topicstarter
Had door gekeken maar kwam er niet echt uit :)

zou volgende x wel vermelden dat ik er al gekeken had :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:X Dit staat er gewoon letterlijk in:
Soms wil het voorkomen dat de IDE apparaten niet goed worden herkend, dat de CD/DVD lezers/branders de schijven niet (goed) herkennen en/of dat de DMA mode niet wordt gepakt (optie staat op "DMA if available" en dan toch PIO mode krijgen), verwijder dan de IDE controllers uit de apparaatbeheer en installeer ze na een rebootje opnieuw. Of forceer het apparaat op PIO mode, doe een reboot, zet het apparaat daarna op "DMA if available" en reboot opnieuw.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:11:
:X Dit staat er gewoon letterlijk in:
[...]
Idd, maar bij een trage hdd denk ik niet gelijk daar aan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke te vroeg gejuigd, naar enkele reboots verder te zijn draait de hdd weer in PIO mode.

weer heb ik windows er voor de zekerheid opnieuw opgegooid, en met IDE drivers van windows zelf als chipset drivers van de toshiba website geprobeerd.

steeds naar een paar reboots komt de hdd weer in PIO modes terecht.

hoe kan het dat het systeem terug blijft keren in PIO modus, zelfs op een cleane windows pro sp2?

het is wel weer op te lossen met de IDE controller te verwijderen, maar om dit om de dag te doen lijkt me ook niet de oplossing.

in het bios staat de hdd gewoon op UDMA. hier kan het imo dus niet aan liggen.

Ook word de geluidsproductie van de hardeschijf steeds luider, ondertussen te vergelijken met het zachtjes slurpen van een koffiezet apperaat...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 04:29 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer Windows een paar lees/schrijffouten op de schijf heeft ontdekt, dan zet het na zoveel fouten/gevallen weer in de PIO modus. Neem eens de OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? en Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? door voor tips, suggesties en oplossingen :)

* BalusC denkt overigens dat je de schijf wel kunt weggooien. Tenzij je nog garantie hebt uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 08-08-2006 06:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ondertussen vrijwijl alles gebprobeerd wat er staat, nog steeds het zelfde verhaal.
Dat word een nieuwe HDD vrees ik, wat is wijs? er weer een 4200rpm ingooien of een wat snellere 5400 of een 7200 rpm?

Laptop word met name gebruikt voor wat browsen, access database bijhouden en soms waneer werk het toelaat via LAN er CS1.6 mee spelen...

Is het het waard om iets meer uit te geven voor een snellere of is die performance te verwaarlozen? waar het gene waar ik hem voor gebruik?

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 19:45
Eeen 5400 is duidelijk sneller dan een 4200 toeren schijf, het verschil op een laptop met een 7200 toeren schijf weet ik zo niet.

Koop iig een snellere schijf, dat is altijd prettig, kortere laadtijden.
Pagina: 1