Toon posts:

Nieuw systeem budget: ± € 5.000

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus van plan om een nieuw systeem te kopen nu had ik het volgende in gedachte (prijzen komen van 4launch, alternate en webconnexxion af):

OnderdeelMerk/typeAantalPrijs
CPUAMD Ahtlon 64 X2 3800+ (ADA3800)1€ 145,50
MoederbordASUS M2N32 WS Professional1€ 240,50
GeheugenKingston KVR533D2E4/1G4€ 390,00
KastCoolerMaster Stacker STC-T01-UWK1€ 138,00
RAIDAreca ARC-1120 256Mb1€ 568,00
Areca ARC-6120 BBU1€ 114,00
Areca ARC-1000 LCD Panel1€ 65,00
HarddiskSeagate Barracuda 7200.10 320Gb (ST3320620AS)7€ 672,00
Harddisk enclosureCoolerMaster 4-in-3 (STB-3T4-E1)1€ 16,00
VideokaartASUS EN7600GT 2DHT/256M1€ 174,50
BeelschermIiyama E438S-B2€ 360,00
VoedingTagan Easycon TG480-U151€ 93,50
Tape streamerQuantum DLT V4 3201€ 949,00
UPSBack-UPS RS 1000VA1€ 259,00
Overig€ 760,71
Totaal€ 4.945,71

(Geluidskaart (Soundblaster Audigy Platinum) en DVD-brander (Plextor PX-716A) zet ik over van mijn huidige systeem)

Budget: Als het onder de € 5.000,00 blijft dan graag maar hoeft niet. Zolang alle onderdelen maar nut hebben en hun prijs waard zijn!

:? Wat wil ik met het systeem
Ik wil Windows XP x64 en FreeBSD 6.1 op het systeem gaan draaien.
Ik programmeer veel soms een spelletje (vooral Civilization IV).
Verder heb ik verschillende test-databases en test-systemen draaien m.b.v. VMWare.
Ik ben niet van plan om het systeem over te klokken o.i.d.
Verder zal het systeem 24/7 onder volle belasting draaien (BOINC)
Graag wil ik het ook stiller, zuiniger en koeler dan mijn huidige systeem willen hebben maar dat zal niet zo lastig zijn aangezien er een aantal SCSI schijven en luidruchtige koelers in het huidige systeem zitten.

:? Waarom de AMD X2 en niet de intel Conroe
Voornamelijk vanwege het moederbord en de RAID kaart.
De Areca 1120/1220 heeft een PCI-X of PCIe 8x slot nodig.
Het moederbord van ASUS voor de conroe met PCI-X (P5WDG2-WS Pro) kan ik in nederland nog nergens vinden.
Moederborden met een PCIe 8x slot zijn nog zeldzamer (moederborden met 2x een PCIe 16x slot ondersteunen meestal maximaal 4x op de 2e slot)

:? heb ik 4Gb RAM en 7x 320Gb HD nodig
Ik denk het wel vanwege de VMWare images is veel geheugen erg welkom.
De HD wil ik als volgt verdelen:
2 schijven in RAID 1 voor OS + Apps = 250 Gb
4 schijven in RAID 5 voor Data = 760 Gb
1 schijf als hot-spare
Op dit moment heb ik al 300 Gb aan data en dit gaat zeker nog groeien.

:? Dual monitor
Yep, lijkt me wel fijn :9

:? Vanwaar de tapestreamer
Backups vind ik zelf erg belangrijk vandaar dat ik al een aantal jaren backups naar tape schrijf. Helaas is die tapestreamer overleden. Deze tapestreamer zal niet in dit systeem komen maar in mijn huidige systeem die dan als backup server dienst zal doen. Dit systeem heeft al een SCSI controller.

Waar twijfel ik nog over
Voornamelijk over het geheugen en de videokaart.
Voor het geheugen of ik de juiste snelheid gekozen heb? Ik kom er niet echt goed uit wat er nou het beste in het systeem past.
De videokaart of dit een goede kaart is. Zoals je kan zien bij wat ik met het systeem wil doen zal ik de kaart niet zwaar belasten dus denk ik dat deze wel goed is.
Overige op of aanmerkingen mogen uiteraard ook :)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
@budget: Doe je goed :o

Ik heb niets aan te merken op het systeem zelf, maar ivm alle dure componenten (die allemaal flink warm worden) zou het behoorlijk wat herrie kunnen maken.
100 tot 200 euro extra voor een setje Papst fans of wat waterkoelingsspul (zal wel boven 200€ komen ;)) is misschien zo gek nog niet dan.

Bij veel rekenwerk zou de CPU ook nog iets sneller kunnen (als je geld overhoudt), je kan bv een 4400+ kiezen ipv de 3800+.
Je meldt trouwens dat je een AMD-processor wilt, maar op dit moment is de serie processoren van Intel eigenlijk veel sneller, denk hier goed over na voor je je systeem koopt.

Misschien een maandje wachten trouwens, de prijzen zullen de komende weken snel dalen, ook zal het moederbord wat je zocht (voor Intel) waarschijnlijk beschikbaar komen in Nederland.

Zoek het iig rustig uit, je kan maar één keer die 5000€ uitgeven ;)

edit: De tapestreamer is ook heel duur, kun je niet beter bv. 5x300GB-schijven kopen voor de oude pc icm een RAID-controller, en regelmatig ook dingen branden naar een DVD-tje?
Dat scheelt je toch gauw een paar honderd euro, daarmee is weer genoeg ander leuks te kopen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door DarthPlastic op 06-08-2006 15:32 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Waarom geen snellere processor?
En misschien de Silent Asus 7600GT nemen? (stiller)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51

Theo

moederbord

Als je toch een megabudget heb en je wilt wel eens een beetj egamen zou ik er toch een GeForce 7900 gt(x) indoen, ipv een 7600.

En welke onderdelen zitten er onder het kopje "overige 760 euro"?

Nu met WP, PV, EV en PC

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Zou je bijvoorbeeld niet 1 scherm willen? Misschien een mooi 24 inch breedbeeld scherm of zo. Misschien zou je wel een snellere processor kunnen nemen? Je kan ook wat meer in de koeling en zo investeren, denk dat dit nogal geluidruchtig wordt. Misschien een raptor?

Wat versta jij onder 'overig'?

De meeste mensen kopen een pc voor 760 euro, maar bij jouw staat 760 onder overig:P

[ Voor 14% gewijzigd door hello_moto op 06-08-2006 15:47 ]

Verwijderd

als je toch voor een conroe wil gaan, ik ben het niet 100% zeker, maar op de site van intel staat bij dit moederbord (Intel D975XBX) het volgende:

One Primary PCI Express* x16 (electrical x16 or x8) bus add-in card connector
One Secondary PCI Express* x16 (electrical x8) bus add-in card connector

Hier kan ik uit afleiden (maar pin me er niet op vast, weet het niet zeker en vind het ook niet direct terug) dat het 2 keer 8x zou hebben. Het is wel een enorm duur moederbord, maar als je naar je budget kijkt kan het volgens mij geen obstakel vormen...

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-02 17:55

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Allemaal leuk spul, maar ik zou een wat sterkere voeding geven voor de zekerheid. :)

Systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
DarthPlastic schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:26:
Ik heb niets aan te merken op het systeem zelf, maar ivm alle dure componenten (die allemaal flink warm worden) zou het behoorlijk wat herrie kunnen maken.
100 tot 200 euro extra voor een setje Papst fans of wat waterkoelingsspul (zal wel boven 200€ komen ;)) is misschien zo gek nog niet dan.
Er zit 3x 120 cmm in de kast als ik me niet vergis? verder heb ik hier nog een stille 120cmm van me huidige kast die ik eventueel kan gebruikem.
Bij veel rekenwerk zou de CPU ook nog iets sneller kunnen (als je geld overhoudt), je kan bv een 4400+ kiezen ipv de 3800+.
Reken werk valt wel mee vandaar de langzaamste CPU.
edit: De tapestreamer is ook heel duur, kun je niet beter bv. 5x300GB-schijven kopen voor de oude pc icm een RAID-controller, en regelmatig ook dingen branden naar een DVD-tje?
Dat scheelt je toch gauw een paar honderd euro, daarmee is weer genoeg ander leuks te kopen ;)
Ik heb liever backups die niet op stroom zijn aangesloten :) en iedere dag DVD's branden wordt ook snel erg duur.
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:30:
Waarom geen snellere processor?
En misschien de Silent Asus 7600GT nemen? (stiller)
De processor heeft het normaal niet zo druk (m.u.v BOINC) dus die hoeft niet zo snel te zijn.
De silent versie had ik eerst op me lijst staan ja maar ik ben bang dat die niet genoeg koude lucht aangevoerd krijgt in de kast?
theodouma schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:34:
Als je toch een megabudget heb en je wilt wel eens een beetj egamen zou ik er toch een GeForce 7900 gt(x) indoen, ipv een 7600.

En welke onderdelen zitten er onder het kopje "overige 760 euro"?
gamen doe ik bijna nooit en civ IV draait ook al redelijk op mijn huidige kaartje :)

onder overige vallen een aantal tapes, kabels en OS
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:43:
als je toch voor een conroe wil gaan, ik ben het niet 100% zeker, maar op de site van intel staat bij dit moederbord (Intel D975XBX) het volgende:

One Primary PCI Express* x16 (electrical x16 or x8) bus add-in card connector
One Secondary PCI Express* x16 (electrical x8) bus add-in card connector

Hier kan ik uit afleiden (maar pin me er niet op vast, weet het niet zeker en vind het ook niet direct terug) dat het 2 keer 8x zou hebben. Het is wel een enorm duur moederbord, maar als je naar je budget kijkt kan het volgens mij geen obstakel vormen...
Dit klopt en zou een alternatief kunnen zijn en het bord is niet duur is net zo duur als de huidige keus ;)
Blisterin_Bull schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:47:
Allemaal leuk spul, maar ik zou een wat sterkere voeding geven voor de zekerheid. :)
De 530 versie misschien?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 16:20 . Reden: 120cm fans is een beetje groot :) ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
De P5WDG2E is geen conroe-moederbord btw, dat is de P5W DH Deluxe of P5B.

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:14:
De P5WDG2E is geen conroe-moederbord btw, dat is de P5W DH Deluxe of P5B.
De P5WDG2-WS niet de P2WDG2-WS Professional wel volgens de asus site:
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=82&l3=0&model=1289&modelmenu=1

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:43

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:09:
Er zit 3x 120 cm in de kast als ik me niet vergis? verder heb ik hier nog een stille 120cm van me huidige kast die ik eventueel kan gebruikem.
Ik vond toevallig een foto van gowron naast de genoemde fan:
Afbeeldingslocatie: http://speedwood.com/newsletters/september2002/pictures/big/big-fan.jpg

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
uiteraard bedoel ik mm en niet cm :)

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:55
Ongetwijffeld een prima systeem waarover een hoop mensen een mening zullen hebben.
Dit component is te zwaar, dit te licht, het ander te duur.

Wat ik echter niet begrijp is dat je met een budget van 5k op 2 17" TFT'tjes a € 190,- het stuk gaat werken. De Dell 20" (goede reviews) TFT's zijn € 499,- het stuk en de 24" € 899,-.

Ik zou het wel weten, ik gebruik m'n scherm simpelweg veel te intensief om daar op te willen bezuinigen. Ik ben jou niet en omgekeerd :-)

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik vind die tapestreamer nogal veel geld. Je hebt ook van die online backup opties. Is dat niet een mooi alternatief?
Waarom kies je met zo'n budget niet voor een xenon of een opteron proc?

*me wil ook zo'n budget

Verwijderd

Topicstarter
Kokkers schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:22:
Ongetwijffeld een prima systeem waarover een hoop mensen een mening zullen hebben.
Dit component is te zwaar, dit te licht, het ander te duur.

Wat ik echter niet begrijp is dat je met een budget van 5k op 2 17" TFT'tjes a € 190,- het stuk gaat werken. De Dell 20" (goede reviews) TFT's zijn € 499,- het stuk en de 24" € 899,-.

Ik zou het wel weten, ik gebruik m'n scherm simpelweg veel te intensief om daar op te willen bezuinigen. Ik ben jou niet en omgekeerd :-)
ik wil wel 2 schermen ook omdat ik dan 1 scherm aansluit op een kvm switch zodat ik indien nodig de server in de gaten kan houden terwijl ik op mijn systeem bezig ben.
en 17" is groot zat ik werk nu nog op een 15" CRT en dat is net iets te klein

Verwijderd

Topicstarter
Eriksk schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:28:
Ik vind die tapestreamer nogal veel geld. Je hebt ook van die online backup opties. Is dat niet een mooi alternatief?
Waarom kies je met zo'n budget niet voor een xenon of een opteron proc?

*me wil ook zo'n budget
online backup van 100Gb per dag? zal me provider blij mee zijn :)

de xenon en opteron processors ondersteunen niet de nieuwe virutalisatie technieken dat doen de AMD X2 en intel conroe wel

Verwijderd

Topicstarter
Als ik voor de conroe ga dan zou het zoiets moeten worden denk ik.
(voeding is geupdate die zou dan ook in de oorspronkelijke configuratie geupdate moeten worden)

CPUIntel Core2Duo E63001€ 187,50
MoederbordIntel D975XBX 1€ 226,50
GeheugenKingston KVR533D2E4/1G4€ 390,00
KastCoolerMaster Stacker STC-T01-UWK1€ 138,00
HarddiskSeagate Barracuda 7200.10 320Gb (ST3320620AS)7€ 672,00
Harddisk enclosureCoolerMaster 4-in-3 (STB-3T4-E1)1€ 16,00
VideokaartASUS EN7600GT 2DHT/256M1€ 174,50
DVI kabelDigiconnect dual link DVI-D 2 meter1€ 11,50
VoedingTagan Easycon TG530-U151€ 105,00
Tape streamerQuantum DLT V4 3201€ 949,00
UPSBack-UPS RS 1000VA1€ 259,00
Overig€ 749,21
Totaal€ 4.985,21

Nu heb ik zelf geen ervaring met intel moederborden waardoor mijn voorkeur toch naar het AMD systeem zou uitgaan

• Xelle
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-02 22:45
Ik zo even te kijken naar wat je allemaal wil gaan kopen. Tis aardig wat maar voor 7 hd's kan je beter 2 4-in-3 modules nemen :P . Verder wel een aardig budget zeg :9 .

Verwijderd

Topicstarter
Xelle schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:13:
Ik zo even te kijken naar wat je allemaal wil gaan kopen. Tis aardig wat maar voor 7 hd's kan je beter 2 4-in-3 modules nemen :P . Verder wel een aardig budget zeg :9 .
standaard wordt er al 1 module met de kast geleverd dus dan heb ik ruimte voor 8 schijven :)

over het budget... tja als je het goed wilt hebben dan moet je er wat voor over hebben ;)
Dit systeem moet weer een aantal jaar meegaan mijn huidige systeem heb ik nu 4 jaar

• Thomasje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05-2024

Thomasje

Semacode

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:29:
[...]

online backup van 100Gb per dag? zal me provider blij mee zijn :)
Zoiets heet incremental backup. Of wat doe jij in godsnaam met zoveel GB.

Verwijderd

Topicstarter
ik hoef geen snelle processor of dubbele videokaart enzo.
Thomasje schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:32:
[...]

Zoiets heet incremental backup. Of wat doe jij in godsnaam met zoveel GB.
klopt zal ook niet dagelijks zoveel zijn maar ik wil zeker minimaal 1x per week full backups draaien dus die zijn zowiezo groot. En ik heb een aantal databases met regelmatig wijzigende data dus daar heb je ook niet veel aan met incremental backups want die zijn dan groter dan de database zelf :)
Data die niet meer wijzigt die gaat niet naar tape maar wordt op DVD gebrandt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 21:30 ]

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Tja, je hebt duidelijk je eigen wensen, maar mag ik nog een duit in het zakje doen?

Voor dit geld zou ik *2* computers kopen. Eentje met de gigantische raids en de streamer, een goede gigabit nic, switchje, en een desktop pc die je schermen aanstuurt en verder weinig doet. Vervolgens draai je met remote desktop naar je server *daar* al je VMware images, en doe je lokaal je browsen en videootjes kijken en weetikwat. Vervolgens zet je die server ergens in een kast (met zeer goede ventilatie) of in een kamer waar ie lekker lawaai mag maken. Want trust me, dat ding gaat LAWAAI maken.

Hoe bedrijfskritisch zijn de databases die je erop draait? Als het lokaal in je eigen huis zit, is het blijkbaar alleen voor jezelf en niet voor klanten oid, want dan zou het wel in een colo staan, right?

In dat geval denk ik dat je geen hotspare moet configureren, maar een coldspare in de kast houden. Ja, dan moet je rebooten (want no hotswap) voordat je de array kan rebuilden, maar dat moet je toch nadat de hotspare anders is aangesproken, en als jij de enige bent die affected is is de timing daarvan relatief wat minder kritisch.

Daarnaast:Je koopt vrij standaard 7200 rpm drivejes. Consider of je voor je systeemdisk array niet 2x raid1 150GB raptor wilt, die zijn een stuk sneller.

Verder: In een raid array is het niet altijd verstandig om allemaal dezelfde schijven te hebben, met identieke batch nummers. Als er in die batch is iets misgegaan, gaan ze allemaal achter elkaar poef en dan helpt je raid niet meer. Dus denk erover om wellicht meerdere merken 320 GB schijven te kopen.

Ik zou dan dus zeggen: Conroe E6600/4GB/7x320 in div raid/areca/streamer/onboard-vid/servermobo m/pci-x en pcie plus een lekker stille Athlon 3200+ Venice/1GB/midrange dual-dvi vidkaart/40-80GB suspended laptop schijf in een Antec low-noise kast. Om binnen je budget van 5k te blijven zou je wsch moeten schaven aan de server, maar de clientcomputer hoeft maar 500-800 euro te kosten voor een heel fatsoenlijk beestje, dus relatief is het niet eens zoveel verschil.

[edit:]Nog een opmerking: Kijk eens goed naar je verdeling in behoefte aan 'storage' opslag en 'snelle' opslag. Onder de laatste vallen OS disken (inclusief VMware), databases, swap, etc, en onder de eerste vallen je collectie videofiles etc. De 'storage' hoeft op zich niet in hardware raid5, die kan over het algemeen *bijna* net zo goed op software raid 5 (dus echt door het OS geregeld, niet die halve oplossingen), omdat je er relatief zeer weinig naar schrijft en veel meer van leest. Wellicht dus een optie: 2x 150GB Raptor 10k rpm in RAID 1 als OS disk etc op een fatsoenlijke Promise controller (want raid 1/0 is helemaal niet moeilijk voor een raidcontroller, daar hoef je geen areca voor), en de rest op onboard sata of een extra sata controller met software raid5. Daarmee kun je zo een paar honderd euto besparen, kun je toch weer een paar keer extra uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Jasper Janssen op 06-08-2006 22:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk verhaal maar ik zal proberen uit te leggen waarom ik voor deze opstelling heb gekozen
Jasper Janssen schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:11:
Tja, je hebt duidelijk je eigen wensen, maar mag ik nog een duit in het zakje doen?
Voor dit geld zou ik *2* computers kopen. Eentje met de gigantische raids en de streamer, een goede gigabit nic, switchje, en een desktop pc die je schermen aanstuurt en verder weinig doet. Vervolgens draai je met remote desktop naar je server *daar* al je VMware images, en doe je lokaal je browsen en videootjes kijken en weetikwat. Vervolgens zet je die server ergens in een kast (met zeer goede ventilatie) of in een kamer waar ie lekker lawaai mag maken. Want trust me, dat ding gaat LAWAAI maken.
2 computers zou ik het liefst ook doen maar daar krijg ik hier geen toestemming voor i.v.m. energieverbruik en ruimte (ik woon nog thuis). Als ik op mezelf had gewoond dan had ik ergens boven een dikke server met de schijven neergezet en beneden me eigen systeempje maar dat gaat dus niet.
Hoe bedrijfskritisch zijn de databases die je erop draait? Als het lokaal in je eigen huis zit, is het blijkbaar alleen voor jezelf en niet voor klanten oid, want dan zou het wel in een colo staan, right?

In dat geval denk ik dat je geen hotspare moet configureren, maar een coldspare in de kast houden. Ja, dan moet je rebooten (want no hotswap) voordat je de array kan rebuilden, maar dat moet je toch nadat de hotspare anders is aangesproken, en als jij de enige bent die affected is is de timing daarvan relatief wat minder kritisch.
Databases op dit systeem zijn absoluut niet bedrijfskritisch het zijn test/speel databases als ze er een dag uit liggen dan liggen ze er een dag uit geen probleem.

coldspare - hotspare tja, ik heb de ruimte dus waarom hem er niet meteen in zetten als het snachts stuk gaat is het klaar wanneer ik wakker wordt ook lekker toch :)
Daarnaast:Je koopt vrij standaard 7200 rpm drivejes. Consider of je voor je systeemdisk array niet 2x raid1 150GB raptor wilt, die zijn een stuk sneller.
150Gb raptor disks zijn erg duur.. 250 euro. Het klopt dat ze sneller zijn maar ik verwacht niet dat me 7200rpm schijven zo traag zijn dat ik er last van heb (hoop ik dan).
Verder: In een raid array is het niet altijd verstandig om allemaal dezelfde schijven te hebben, met identieke batch nummers. Als er in die batch is iets misgegaan, gaan ze allemaal achter elkaar poef en dan helpt je raid niet meer. Dus denk erover om wellicht meerdere merken 320 GB schijven te kopen.
Heel goed punt ik zou misschien de helft seagate de andere helft western digital kunnen doen (maxtor wordt afgeraden op areca controllers) dan heeft de raid 5 array er van beide 2 en de raid 1 array er van beide 1. Is toch een stukje extra veiligheid voor 13,50 extra
Ik zou dan dus zeggen: Conroe E6600/4GB/7x320 in div raid/areca/streamer/onboard-vid/servermobo m/pci-x en pcie plus een lekker stille Athlon 3200+ Venice/1GB/midrange dual-dvi vidkaart/40-80GB suspended laptop schijf in een Antec low-noise kast. Om binnen je budget van 5k te blijven zou je wsch moeten schaven aan de server, maar de clientcomputer hoeft maar 500-800 euro te kosten voor een heel fatsoenlijk beestje, dus relatief is het niet eens zoveel verschil.

[edit:]Nog een opmerking: Kijk eens goed naar je verdeling in behoefte aan 'storage' opslag en 'snelle' opslag. Onder de laatste vallen OS disken (inclusief VMware), databases, swap, etc, en onder de eerste vallen je collectie videofiles etc. De 'storage' hoeft op zich niet in hardware raid5, die kan over het algemeen *bijna* net zo goed op software raid 5 (dus echt door het OS geregeld, niet die halve oplossingen), omdat je er relatief zeer weinig naar schrijft en veel meer van leest. Wellicht dus een optie: 2x 150GB Raptor 10k rpm in RAID 1 als OS disk etc op een fatsoenlijke Promise controller (want raid 1/0 is helemaal niet moeilijk voor een raidcontroller, daar hoef je geen areca voor), en de rest op onboard sata of een extra sata controller met software raid5. Daarmee kun je zo een paar honderd euto besparen, kun je toch weer een paar keer extra uit.
De databases opzich hoeven niet op een snelle disk te staan aangezien ik de enigste ben die er mee werkt. Als ik dat allemaal + OS, apps en vmware op RAID 1 wil zetten zal ik zo'n 500 Gb nodig hebben wat dan uitkomt op 1500 euro (en dan heb ik nog steeds maar 450!)
('Productie' databases op de server staan overiges wel op een RAID1 array)
De data disks zullen toch wel regelmatig schrijf acties krijgen, vooral de databases vandaar de keuze voor de areca controller.

Verwijderd

Ik lees in de SP dat je de P5WDG2 WS Pro nergens kan vinden en dat je daarom geen Core 2 Duo neemt, maar hij staat gewoon bij Azerty. :9

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Is dat gehuegen ok niet erg duur? € 390 x 4 = € 1560,-

ik zi ebijvoorbeel dbij informatique een dual-channel kit van 2Gbvoor € 184. dit maal 2 is € 368. Dit bespaart je € 1192,-!!!

of zie ik wat over het hoofd?

nev0rmind, ik zag duidelijk iets over het hoofd :P

[ Voor 12% gewijzigd door thejoker80 op 07-08-2006 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:02:
Ik lees in de SP dat je de P5WDG2 WS Pro nergens kan vinden en dat je daarom geen Core 2 Duo neemt, maar hij staat gewoon bij Azerty. :9
hij staat nu ook op de lijst bij salland automatisering als preorder, als die nou beschikbaar zou komen bij een van de winkels waar ik al bestel dan zou dat helemaal fijn zijn :)

Voor de videokaart zit ik te twijfelen tussen wel of niet de silent versie.
http://nl.asus.com/produc...71&model=1097&modelmenu=1
Deze kast heeft voor 2 120mm intake fans (maar daar zitten de harddisks dan achter) en achter 1 120mm outtake de vraag is dan of dit genoeg koelt?

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 19:49
Waarom koop je geen server bij Dell ?

Verwijderd

Topicstarter
wvkreg schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 08:12:
Waarom koop je geen server bij Dell ?
o.a. omdat ik dan volgens mij duurder uitkom

• The Chone
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-01 20:46
Even over je backups he, ik zou het anders doen. Ik zou een paar extra harde schijven kopen (bijvoorbeeld een stuk of 3 of 4), en een hotswap bay in je systeem. En dan een schijf erin, backup laten maken, schijfje wisselen. Het voordeel (in mijn ogen) is dan dat je ten eerste beschikt over meer schijven waar je eventueel in een noodsituatie op terug kunt vallen, ten tweede is het goedkoper en ten derde is een schijf in veel gevallen toch makkelijker dan een tape.

Zie ik iets over het hoofd?

Maar wel lekkere systeem hoor.

PS Voor Civ IV heb je geen 7900 GT(X) nodig :)

Are there any experienced suicide bombers?

Verwijderd

Topicstarter
The Chone schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 23:40:
Even over je backups he, ik zou het anders doen. Ik zou een paar extra harde schijven kopen (bijvoorbeeld een stuk of 3 of 4), en een hotswap bay in je systeem. En dan een schijf erin, backup laten maken, schijfje wisselen. Het voordeel (in mijn ogen) is dan dat je ten eerste beschikt over meer schijven waar je eventueel in een noodsituatie op terug kunt vallen, ten tweede is het goedkoper en ten derde is een schijf in veel gevallen toch makkelijker dan een tape.

Zie ik iets over het hoofd?

Maar wel lekkere systeem hoor.

PS Voor Civ IV heb je geen 7900 GT(X) nodig :)
Tapes zijn volgens mij nog betrouwbaarder dan harde schijven? ik werk al jaren met tape backups en vind dat erg fijn werken je hebt ook allerlei beveiligingen dat je niet zomaar oude backups overschrijft enzo

7600 lijkt me inderdaad voldoende ;)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Enige wat ik zou checken is of je niet liever LTO2 of LTO3 als backup wil omdat de cartridges goedkoper zijn :)

Verder een lekker RAID bakkie !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
wat ik Alternate zie is dat de tapes 24 euro goedkoper zijn en de streamer 600 euro duurder!
Dit zou dus pas voordeel opleveren bij 25 tapes.

ik koop om te beginnen waarschijnlijk 8 tapes DLT tapes kunnen lang mee en voor ik meer tapes nodig heb zijn we weer een aantal jaar verder.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:55:
wat ik Alternate zie is dat de tapes 24 euro goedkoper zijn en de streamer 600 euro duurder!
Dit zou dus pas voordeel opleveren bij 25 tapes.

ik koop om te beginnen waarschijnlijk 8 tapes DLT tapes kunnen lang mee en voor ik meer tapes nodig heb zijn we weer een aantal jaar verder.
Alernate is dan ook heel duur kwa LTO/Tape Drives algemeen :/

Kijk bij HD.nl en dan naar de LTO Drive van HP : De 232 inclusief 5 Tapes :)

takeitnow.nl en pcone.nl hebben hem ook.

Er is ook een andere winkel die het aanbiedt, maar kom maar niet op de naam ...
Found it : woei :)

[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 09-08-2006 13:38 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 17:54
@gowron
Stoute plannen heb je en het mag wat kosten. Zoals eerder al door Jasper Janssen is aangegeven is een cliënt-server configuratie de betere optie. Het zal met 7 schijven namelijk nauwelijks mogelijk zijn om jouw systeem stil te krijgen en dat is op een slaapkamer wel zo handig :).

Maar goed. Voor jouw schijven kies je de Coolermaster 4in3 modules. Overweeg om voor hotswap-modules te gaan. Bijv deze noname dingenà € 89,00 per stuk. Je moet er wel de standaard ventilator uit slopen want dat ding maakt een tyfus-herrie.

Let op met de DLT IV-streamer. Deze is in een SCSI en in een SATA uitvoering verkrijgbaar. Bij alternate wordt alleen de SCSI uitvoering verkocht en daarvoor heb je dan weer een kostbare SCSI controller nodig. Met de keuze voor deze DLTstreamer is overigens niets mis. Ik heb er verschillende in beheer en dat werkt al enkele jaren probleemloos.

[ Voor 22% gewijzigd door jwpmzijl op 09-08-2006 13:54 ]

Hans van Zijl

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58
jwpmzijl schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:47:
Let op met de DLT IV-streamer. Deze is in een SCSI en in een SATA uitvoering verkrijgbaar. Bij alternate wordt alleen de SCSI uitvoering verkocht en daarvoor heb je dan weer een kostbare SCSI controller nodig. Met de keuze voor deze DLTstreamer is overigens niets mis. Ik heb er verschillende in beheer en dat werkt al enkele jaren probleemloos.
TS heeft al een SCSI controller waar de tapestreamer inkomt.
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:16:
Deze tapestreamer zal niet in dit systeem komen maar in mijn huidige systeem die dan als backup server dienst zal doen. Dit systeem heeft al een SCSI controller.

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:28:
[...]

Alernate is dan ook heel duur kwa LTO/Tape Drives algemeen :/

Kijk bij HD.nl en dan naar de LTO Drive van HP : De 232 inclusief 5 Tapes :)

takeitnow.nl en pcone.nl hebben hem ook.

Er is ook een andere winkel die het aanbiedt, maar kom maar niet op de naam ...
Found it : woei :)
intresant :) ik zal de keuze voor backup systeem nog eens bekijken met deze webshops erbij
jwpmzijl schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:47:
@gowron
Stoute plannen heb je en het mag wat kosten. Zoals eerder al door Jasper Janssen is aangegeven is een cliënt-server configuratie de betere optie. Het zal met 7 schijven namelijk nauwelijks mogelijk zijn om jouw systeem stil te krijgen en dat is op een slaapkamer wel zo handig :).
tja, de 'server' zou ook op mijn kamer komen te staan met als gevolg dat er daar 3 computer 24/7 aan staan i.p.v. 2 ;)
Overigens staat er nu een lawaai ding waarvan iedereen zegt dat ze er nooit me kunnen slapen op me kamer (3x 60mm fans die niet passen en dus met draad aan de case zijn vastgebonden 8)7 )
Maar goed. Voor jouw schijven kies je de Coolermaster 4in3 modules. Overweeg om voor hotswap-modules te gaan. Bijv deze noname dingenà € 89,00 per stuk. Je moet er wel de standaard ventilator uit slopen want dat ding maakt een tyfus-herrie.
hot-swap is niet nodig als een schijf kapot gaat mag het systeem uit om deze schijf te vervangen, het is mijn client pc niet een server.

edit: die noname dingen heb ik overigens in de server zitten maar die ventilator hoor ik niet (nee ook niet als mijn eigen systeem uit staat ;))
Zoals shello ook al melde heb ik nu inderdaad al een SCSI controller (SATA zou voor mij juist vervelend zijn want het systeem wat ik ervoor wil gebruiken heeft geen SATA ;)).
Mijn huidige systeem heeft 3 SCSI harde schijven, SCSI dvd speler en had een SCSI tapestreamer dus dat komt goed ;)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
wat betaal je wel niet voor die tapes?
kun je niet beter een zooi hdd's in de kast leggen?
ik bedoel een 160gb LTD tape kost al gauw 45 euro,
een 250gb hdd van hitachi 70 euro :p

koop een luxe verwisselbare sata bracket, en je hebt een snelle opslagmanier, alleen moet je het spul niet laten vallen, dat is een nadeel.

[ Voor 28% gewijzigd door Dnc1n op 09-08-2006 21:47 ]

• jwpmzijl
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 18:47:
tja, de 'server' zou ook op mijn kamer komen te staan met als gevolg dat er daar 3 computer 24/7 aan staan i.p.v. 2 ;)
Overigens staat er nu een lawaai ding waarvan iedereen zegt dat ze er nooit me kunnen slapen op me kamer (3x 60mm fans die niet passen en dus met draad aan de case zijn vastgebonden 8)7 )
[...]
OK, het is nu officeel jij geniet van ventilatoren :D
hot-swap is niet nodig als een schijf kapot gaat mag het systeem uit om deze schijf te vervangen, het is mijn client pc niet een server.

edit: die noname dingen heb ik overigens in de server zitten maar die ventilator hoor ik niet (nee ook niet als mijn eigen systeem uit staat ;))
Dan heb jij een andere revisie dan ik want bij mij was het echt niet te harden. Andere mogelijkheid is dat jij hardhorend/doof bent of ik overgevoelig voor ventilatoren (wat overigens best kan kloppen).

Overigens ik vind dat hotswappen ideaal. Niet zozeer om een defecte schijf te kunnen vervangen, maar ik krijg regelmatig schijven van derden op bezoek om even te scannen op virussen, defecte bestanden etc, etc. Maar goed ieder gebruikt zijn PC anders

Hans van Zijl

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Bij gebrek aan pci-e 8x sloten, kijk dan eens naar de ASUS P5W64 WS Pro

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=109572

[Specs]

• krijgnuwat
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-01 19:56
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:02:
Ut moet ook niet gekker worden met die prijzen van die moederborden zeg.

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49
Waarom kijk jeniet bijvoorbeeld hiernaar ?

Zijn (redelijk) stil en erg stabiel ?

http://cluster.twp.nl/ind...k=10&ssid=TWPSS1154086184

En met FB-Dimm

Verwijderd

Die processor snap ik niet heel veel van. Toch iets te budget lijkt me. Neem dan i.i.g. het broertje met 2 x 1 MB cache (voor iets van 20 euro meer).

pricewatch: AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2,0 GHz, 2x1MB, Boxed)

Verwijderd

voor die tapestreamer kan je eventueel eens op

www.nowthatsit.nl kijken

dat is typisch iets dat ik, als particulier, tweedehands zou kopen.

eigenlijk vind ik tapes zo last century ;) . indien je eens zou kijken naar flash geheugen als backup? heel snel+ betrouwbaar (lees er eens iets over). je hebt van die flashdrives op ide; ik weet echter niet meer waar ik die gezien heb.

Verwijderd

Topicstarter
Jack schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 01:47:
Bij gebrek aan pci-e 8x sloten, kijk dan eens naar de ASUS P5W64 WS Pro

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=109572
Ik kan dit bord niet terug vinden op de site van asus
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 01:58:
Die processor snap ik niet heel veel van. Toch iets te budget lijkt me. Neem dan i.i.g. het broertje met 2 x 1 MB cache (voor iets van 20 euro meer).

pricewatch: AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2,0 GHz, 2x1MB, Boxed)
de 2mb cache versies werden niet meer gemaakt als ik het goed had, dus de verkrijgbaarheid van die dingen zal ook niet al te best zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 01:58:
voor die tapestreamer kan je eventueel eens op

www.nowthatsit.nl kijken

dat is typisch iets dat ik, als particulier, tweedehands zou kopen.

eigenlijk vind ik tapes zo last century ;) . indien je eens zou kijken naar flash geheugen als backup? heel snel+ betrouwbaar (lees er eens iets over). je hebt van die flashdrives op ide; ik weet echter niet meer waar ik die gezien heb.
ik hou niet van tweedehandse spullen :) zal het ook bijna nooit kopen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:20:
standaard wordt er al 1 module met de kast geleverd dus dan heb ik ruimte voor 8 schijven :)

over het budget... tja als je het goed wilt hebben dan moet je er wat voor over hebben ;)
Dit systeem moet weer een aantal jaar meegaan mijn huidige systeem heb ik nu 4 jaar
Ik heb zelf ook die 4-in-3 modules maar ik zou het sterk afraden er 4 schijven in te stoppen....
Aan de voorkant van de module zit een 12cm fan die over de schijven blaast. Door 4 schijven te plaatsen haal je nagenoeg alle mogelijkheid voor luchtstroom weg. De luchtstroom zal dus meer door de zijkant naar buiten gaan dan echt over de schijven blazen.
Stop 2 of 3 schijven per module zodat je betere koeling hebt, én minder lawaai....

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Jammer dat je geen 2 dozen neer mag zetten.. Voor 4500 euro heb je een gloednieuwe dell poweredge 2900 met een xeon woodcrest cpu, 3Y basic support, 4GB FB DIMM, PERC 5/i SAS RAID controller, DRAC remote access card, 8*160GB SATA (vast wel grotere te nemen), PowerVault 110T LTO2-L 200/400GB.. Ik zou het wel weten.. Maar goed.. met zo'n onboard kaartje kun je niet echt spelletjes spelen :) Voordeel is wel dat zo'n doos als dit zijn waarde meer blijft houden dan een hobbybob servertje, en dat je er waarschijnlijk over 3 jaar nog 1000 euro voor kunt terugkrijgen.. En je kunt op deze doos trouwens ook goed spelen met VMware ESX3 ;)

En Dell kennende zou je er ook nog wel een goedkoop werkstationnetje bij kunnen krijgen zodat je mooi op de 5k uitkomt..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 08:28:
Ik heb zelf ook die 4-in-3 modules maar ik zou het sterk afraden er 4 schijven in te stoppen....
Aan de voorkant van de module zit een 12cm fan die over de schijven blaast. Door 4 schijven te plaatsen haal je nagenoeg alle mogelijkheid voor luchtstroom weg. De luchtstroom zal dus meer door de zijkant naar buiten gaan dan echt over de schijven blazen.
Stop 2 of 3 schijven per module zodat je betere koeling hebt, én minder lawaai....
Ik ben nu van plan 7 schijven te gebruiken dus dat zou dan 4 + 3 worden maar 1 is een hot-spare dus als blijkt dat het te vol zit dan kan die er ook nog uit :)

Ik heb nog wat rond gemaild naar de webshops en salland automatisering verwacht de Asus P5WDG2 WS Professional vanaf volgende week te kunnen uitleveren (terwijl alle andere shops zeggen dat ze het of niet kunnen bestellen of dat hun leverancier nog geen leveringsdatum heeft gegeven dus ik ben benieuwd :))

Dat zou dus betekenen dat ik voor het volgende systeem ga (ik heb 'overig' dit keer wat verder opgesplitst ;)):

OnderdeelMerk/typeAantalPrijs
CPUIntel Core2Duo E63001€ 189,00
MoederbordAsus P5WDG2 WS Professional1€ 270,00
GeheugenKingston KVR533D2E4/1G4€ 376,00
KastCoolerMaster Stacker STC-T01-UWK1€ 133,50
HarddiskSeagate Barracuda 7200.10 320Gb (ST3320620AS)7€ 630,00
Harddisk enclosureCoolerMaster 4-in-3 (STB-3T4-E1)1€ 13,50
VideokaartASUS EN7600GT silent 2DHT/256M1€ 176,00
VoedingTagan Easycon TG530-U151€ 105,00
Tape streamerFreecom Tapeware DLT-V4i1€ 764,85
Tapes€ 517,00
UPSBack-UPS RS 1000VA1€ 241,00
OSWindows XP Pro 64 bit1€ 130,50
Overig€ 87,50
Verzendkosten€ 66,57
Totaal€ 4.807,42

Prijzen komen van: 4launch, alternate, salland automatisering en webconnexxion

4 verschillende winkels heeft niet echt me voorkeur maar ze hebben allemaal iets wat de rest weer niet heeft.
Ik heb de tapestreamer gewisseld omdat die een stuk goedkoper is en ik toch bij salland moet bestellen vanwege het moederbord dus dan neem ik de tapestreamer meteen mee.

De bedoeling is dan om eind deze week de bestelling bij salland automatisering te doen en wanneer ik zeker weet dat het moederbord snel geleverd wordt bij de andere shops te bestellen (ik heb geen zin om alles hier thuis te hebben liggen en dan nog weken op het moederbord moeten wachten :/ ).

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

De Asus M2N32-SLI Deluxe heeft btw 2x 16PCI-E :) dus als je wil kan je daar zeker een Areca controller in steken & een pcie vga kaart !
Werkt perfect hier met een Areca :)

Verwijderd

Topicstarter
dupondje schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:25:
De Asus M2N32-SLI Deluxe heeft btw 2x 16PCI-E :) dus als je wil kan je daar zeker een Areca controller in steken & een pcie vga kaart !
Werkt perfect hier met een Areca :)
Alleen past daar weer geen core 2 duo processor in ;-)
(ik ben overgestapt van amd naar intel ja)

• joppybt
  • Laatst online: 18:41
Je vorige tapestreamer is overleden? Kun je met de nieuwe streamer je oude tapes lezen?

Zo niet: wat doe je als over vier jaar als je nieuwe tapestreamer overleden is en nergens meer te koop?

Verwijderd

Topicstarter
joppybt schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 00:42:
Je vorige tapestreamer is overleden? Kun je met de nieuwe streamer je oude tapes lezen?

Zo niet: wat doe je als over vier jaar als je nieuwe tapestreamer overleden is en nergens meer te koop?
oude tapes kan ik op de nieuwe streamer niet lezen nee is een heel ander systeem.
De DLT tapes blijven voorlopig nog wel verwacht ik dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

• jwpmzijl
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:09:
[...]
Ik heb de tapestreamer gewisseld omdat die een stuk goedkoper is en ik toch bij salland moet bestellen vanwege het moederbord dus dan neem ik de tapestreamer meteen mee.
De tapestreamer die Freecom gebruikt is exact gelijk aan jouw eerdere keuze :)

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
jwpmzijl schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:08:
[...]

De tapestreamer die Freecom gebruikt is exact gelijk aan jouw eerdere keuze :)
i know ;)

Verwijderd

DarthPlastic schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:26:
Je meldt trouwens dat je een AMD-processor wilt, maar op dit moment is de serie processoren van Intel eigenlijk veel sneller, denk hier goed over na voor je je systeem koopt.
Mja de Core 2 is wel sneller maar zo extreem ook weer niet.
Ga nu niet blaten wat benches betreft want dit is louter statistisch.

Real life ontlopen de A64 en de Core 2 elkaar niet zo heel erg.

En wat je er werkelijk qua verschil van merkt is al helemaal om te verwaarlozen.
Pagina: 1