Ik ben dus van plan om een nieuw systeem te kopen nu had ik het volgende in gedachte (prijzen komen van 4launch, alternate en webconnexxion af):
(Geluidskaart (Soundblaster Audigy Platinum) en DVD-brander (Plextor PX-716A) zet ik over van mijn huidige systeem)
Budget: Als het onder de € 5.000,00 blijft dan graag maar hoeft niet. Zolang alle onderdelen maar nut hebben en hun prijs waard zijn!
Wat wil ik met het systeem
Ik wil Windows XP x64 en FreeBSD 6.1 op het systeem gaan draaien.
Ik programmeer veel soms een spelletje (vooral Civilization IV).
Verder heb ik verschillende test-databases en test-systemen draaien m.b.v. VMWare.
Ik ben niet van plan om het systeem over te klokken o.i.d.
Verder zal het systeem 24/7 onder volle belasting draaien (BOINC)
Graag wil ik het ook stiller, zuiniger en koeler dan mijn huidige systeem willen hebben maar dat zal niet zo lastig zijn aangezien er een aantal SCSI schijven en luidruchtige koelers in het huidige systeem zitten.
Waarom de AMD X2 en niet de intel Conroe
Voornamelijk vanwege het moederbord en de RAID kaart.
De Areca 1120/1220 heeft een PCI-X of PCIe 8x slot nodig.
Het moederbord van ASUS voor de conroe met PCI-X (P5WDG2-WS Pro) kan ik in nederland nog nergens vinden.
Moederborden met een PCIe 8x slot zijn nog zeldzamer (moederborden met 2x een PCIe 16x slot ondersteunen meestal maximaal 4x op de 2e slot)
heb ik 4Gb RAM en 7x 320Gb HD nodig
Ik denk het wel vanwege de VMWare images is veel geheugen erg welkom.
De HD wil ik als volgt verdelen:
2 schijven in RAID 1 voor OS + Apps = 250 Gb
4 schijven in RAID 5 voor Data = 760 Gb
1 schijf als hot-spare
Op dit moment heb ik al 300 Gb aan data en dit gaat zeker nog groeien.
Dual monitor
Yep, lijkt me wel fijn
Vanwaar de tapestreamer
Backups vind ik zelf erg belangrijk vandaar dat ik al een aantal jaren backups naar tape schrijf. Helaas is die tapestreamer overleden. Deze tapestreamer zal niet in dit systeem komen maar in mijn huidige systeem die dan als backup server dienst zal doen. Dit systeem heeft al een SCSI controller.
Waar twijfel ik nog over
Voornamelijk over het geheugen en de videokaart.
Voor het geheugen of ik de juiste snelheid gekozen heb? Ik kom er niet echt goed uit wat er nou het beste in het systeem past.
De videokaart of dit een goede kaart is. Zoals je kan zien bij wat ik met het systeem wil doen zal ik de kaart niet zwaar belasten dus denk ik dat deze wel goed is.
Overige op of aanmerkingen mogen uiteraard ook
| Onderdeel | Merk/type | Aantal | Prijs |
| CPU | AMD Ahtlon 64 X2 3800+ (ADA3800) | 1 | € 145,50 |
| Moederbord | ASUS M2N32 WS Professional | 1 | € 240,50 |
| Geheugen | Kingston KVR533D2E4/1G | 4 | € 390,00 |
| Kast | CoolerMaster Stacker STC-T01-UWK | 1 | € 138,00 |
| RAID | Areca ARC-1120 256Mb | 1 | € 568,00 |
| Areca ARC-6120 BBU | 1 | € 114,00 | |
| Areca ARC-1000 LCD Panel | 1 | € 65,00 | |
| Harddisk | Seagate Barracuda 7200.10 320Gb (ST3320620AS) | 7 | € 672,00 |
| Harddisk enclosure | CoolerMaster 4-in-3 (STB-3T4-E1) | 1 | € 16,00 |
| Videokaart | ASUS EN7600GT 2DHT/256M | 1 | € 174,50 |
| Beelscherm | Iiyama E438S-B | 2 | € 360,00 |
| Voeding | Tagan Easycon TG480-U15 | 1 | € 93,50 |
| Tape streamer | Quantum DLT V4 320 | 1 | € 949,00 |
| UPS | Back-UPS RS 1000VA | 1 | € 259,00 |
| Overig | € 760,71 | ||
| Totaal | € 4.945,71 |
(Geluidskaart (Soundblaster Audigy Platinum) en DVD-brander (Plextor PX-716A) zet ik over van mijn huidige systeem)
Budget: Als het onder de € 5.000,00 blijft dan graag maar hoeft niet. Zolang alle onderdelen maar nut hebben en hun prijs waard zijn!
Ik wil Windows XP x64 en FreeBSD 6.1 op het systeem gaan draaien.
Ik programmeer veel soms een spelletje (vooral Civilization IV).
Verder heb ik verschillende test-databases en test-systemen draaien m.b.v. VMWare.
Ik ben niet van plan om het systeem over te klokken o.i.d.
Verder zal het systeem 24/7 onder volle belasting draaien (BOINC)
Graag wil ik het ook stiller, zuiniger en koeler dan mijn huidige systeem willen hebben maar dat zal niet zo lastig zijn aangezien er een aantal SCSI schijven en luidruchtige koelers in het huidige systeem zitten.
Voornamelijk vanwege het moederbord en de RAID kaart.
De Areca 1120/1220 heeft een PCI-X of PCIe 8x slot nodig.
Het moederbord van ASUS voor de conroe met PCI-X (P5WDG2-WS Pro) kan ik in nederland nog nergens vinden.
Moederborden met een PCIe 8x slot zijn nog zeldzamer (moederborden met 2x een PCIe 16x slot ondersteunen meestal maximaal 4x op de 2e slot)
Ik denk het wel vanwege de VMWare images is veel geheugen erg welkom.
De HD wil ik als volgt verdelen:
2 schijven in RAID 1 voor OS + Apps = 250 Gb
4 schijven in RAID 5 voor Data = 760 Gb
1 schijf als hot-spare
Op dit moment heb ik al 300 Gb aan data en dit gaat zeker nog groeien.
Yep, lijkt me wel fijn
Backups vind ik zelf erg belangrijk vandaar dat ik al een aantal jaren backups naar tape schrijf. Helaas is die tapestreamer overleden. Deze tapestreamer zal niet in dit systeem komen maar in mijn huidige systeem die dan als backup server dienst zal doen. Dit systeem heeft al een SCSI controller.
Waar twijfel ik nog over
Voornamelijk over het geheugen en de videokaart.
Voor het geheugen of ik de juiste snelheid gekozen heb? Ik kom er niet echt goed uit wat er nou het beste in het systeem past.
De videokaart of dit een goede kaart is. Zoals je kan zien bij wat ik met het systeem wil doen zal ik de kaart niet zwaar belasten dus denk ik dat deze wel goed is.
Overige op of aanmerkingen mogen uiteraard ook