Maxtor 200GB blijkt maar 137GB groot te zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• knoknok
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 12:34

knoknok

n00b 4 life

Topicstarter
Omdat mijn vorige topic binnen 3 min gesloten werd voor ik ook maar een tegenwoord kon geven probeer ik het nu nog een keertje. Maar deze keer met wat meer info ;)

Ik zit met een heel erg raar probleem...
Ik heb een server waar ik 4 schijven in raid 0 wil gaan zetten met mijn FastTrak TX4310 controller.
1x Maxtor 300GB SATA
1x Maxtor 250GB SATA
2x Maxtor 200GB SATA

Nu komt mijn probleem.
De Raid controller ziet in de bios één van de 200GB schijven maar als een 137070MB schijf.
137070MB Totale grote
137070MB Vrije ruimte
Als ik deze schijf aansluit op mijn onboard Raid controller geeft hij hetzelfde probleem.

Ik heb deze schijf getest met Powermax 4.21 maar deze ziet geen fouten op de schijf.
Heb ook de hele FAQ doorgelopen maar kom daar ook geen oplossingen tegen voor mijn probleem.
Ook het zoeken op GOT heeft geen resultaat.
Het liefst zou ik deze schijf op willen sturen naar maxtor zelf, maar helaas is de garantie zo'n 2 maanden verlopen.
Wie heeft er een idee voor de verloren schijf ruimte??

Mvg..

[ Voor 15% gewijzigd door knoknok op 06-08-2006 14:25 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nee: OM FAQ / Beleid eens door.
Er is niets mis met je hdd, dus terugsturen heeft geen nut. Je moet alleen zorgen dat je controller 48bits LBA ondersteund. Of anders kun je altijd nog de maxtor bigdrive enable gebruiken.

Verwijderd

ik ga gillen hoor http://www.maxtor.com/por...2FUtilities&downloadID=11

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 14:37 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je niet cap limit aanstaan???

Verwijderd

Uhm, in de bios van de controller wordt die schijf gezien als 137 GB, niet in windows, dus heeft hij hier niet zoveel aan.
Maxtor's Big Drive Enabler is a one step executable that enables support for drives larger than 137 Gigabytes in Windows 2000 Service Pack 3 and XP Service Pack 1. This utility takes the guess work out of editing the Windows registry. The Big Drive Enabler fixes an operating system limitation.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Toch zou de controller het aan moeten kunnen. Van de produktpagina:
The FastTrak TX4310 also includes large LBA support for drives above 137GB, and its onboard BIOS automatically identifies and configures drive type.

• knoknok

knoknok

n00b 4 life

Topicstarter
Stamgastje schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:35:
Toch zou de controller het aan moeten kunnen. Van de produktpagina:

[...]
de controller doet het zeker goed want alle andere schijven worden wel herkend..

Verwijderd

Zoals ThaNetRunner al zei cap limit aan ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:32:
[...]
Uhm, in de bios van de controller wordt die schijf gezien als 137 GB, niet in windows, dus heeft hij hier niet zoveel aan.
[...]
*kuch* quoten is ook een vak. "This utility is needed anytime a Hard Disk Drive larger than 137 GB is connected to the motherboard's ATA bus, regardless of any system BIOS that supports 48-bit LBA."

• Stamgastje
Wie ziet de grootte van die schijf nou precies als 137GB? Het BIOS van je moederbord? Het BIOS van de FastTrack controller? Of Windows?

En controleer idd eens of er achterop die schijf niet een jumper zit in de stand "cap limit" zoals hierboven al gesuggereerd wordt.

Edit:
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:38:
*kuch* quoten is ook een vak. "This utility is needed anytime a Hard Disk Drive larger than 137 GB is connected to the motherboard's ATA bus, regardless of any system BIOS that supports 48-bit LBA."
Dat geldt alleen voor Windows 2000 en Windows XP t/m SP1. Windows XP SP2 ondersteunt zulke drives gewoon. De vraag blijft dus waar TS ziet dat het een 137GB drive zou zijn.

[ Voor 82% gewijzigd door Stamgastje op 06-08-2006 14:43 ]

• knoknok

knoknok

n00b 4 life

Topicstarter
Stamgastje schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:38:
Wie ziet de grootte van die schijf nou precies als 137GB? Het BIOS van je moederbord? Het BIOS van de FastTrack controller? Of Windows?

En controleer idd eens of er achterop die schijf niet een jumper zit in de stand "cap limit" zoals hierboven al gesuggereerd wordt.
De bios van mijn moederbord en de bios van de FastTrak controller zien hem beide als 137GB
Heb windows er nog niet op staan dus kan ik niet zien..

en zover ik kan zien zit er geen jumper op de schijf..

[ Voor 6% gewijzigd door knoknok op 06-08-2006 14:46 ]

• Stamgastje
Controleer het volgende eens:
- flash beide BIOS versies naar de laatste versie
- staat je drive in deze compatibility list?
- kun je in het BIOS van je PC misschien ergens 48-bit LBA mode aan en uit zetten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:38:
[...]

*kuch* lezen is ook een vak "in de bios van de controller wordt die schijf gezien als 137 GB"

Ach ja, dit is mierenneuken wij zijn hier om een probleem op te lossen en niet elkaar af te kraken over quotes, zeker als je dat doet wanneer jij ongelijk hebt ;) so cut the bullshit, gewoon elkaar proberen te helpen ok? :)

Verwijderd

Probeer eens met de Hitachi Feature Tool te kijken hoe groot de disk zelf denkt dat ie is.
http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet de bedoeling om een nieuw topic te starten na een slotje. Je had mij wel een DM gestuurd, maar je had ook even kunnen wachten op een reactie? :/

Anyway:
De Raid controller ziet in de bios één van de 200GB schijven maar als een 137070MB schijf.
Voor de duidelijkheid: je hebt dus 2x 200GB schijven en één daarvan wordt als 137GB herkend en de andere schijf wordt correct herkend als 200GB?

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 06-08-2006 15:17 ]

• knoknok

knoknok

n00b 4 life

Topicstarter
Stamgastje schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:53:
Controleer het volgende eens:
- flash beide BIOS versies naar de laatste versie
- staat je drive in deze compatibility list?
- kun je in het BIOS van je PC misschien ergens 48-bit LBA mode aan en uit zetten?
- Heb de schijf in mijn eigen pc gehangen met een A8N-SLI moederbord helemaal up to date en deze ziet hem ook als 137GB
- De drive staat ook in de compatillity list want het is een Maxtor 6B200M0
- kan in de bios niets vinden van 48-bit LBA mode
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:12:
Probeer eens met de Hitachi Feature Tool te kijken hoe groot de disk zelf denkt dat ie is.
http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm
Met de Feature Tool denk hij zelf dat de Capacity 137.44GB is
BalusC schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:16:
Het is niet de bedoeling om een nieuw topic te starten na een slotje. Je had mij wel een DM gestuurd, maar je had ook even kunnen wachten op een reactie? :/

Anyway:
[...]
Voor de duidelijkheid: je hebt dus 2x 200GB schijven en één daarvan wordt als 137GB herkend en de andere schijf wordt correct herkend als 200GB?
Spijt me dat ik nog een topic opende
maar ik heb idd 2x 200 GB waarvan 1 als 137GB herkend wordt en de andere gewoon als 200GB

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien domme opmerking hoor, maar heb je niet op de ene schijf je cap-limit jumper er zop zitten ? Ik heb poep in m'n ogen 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door RaZ op 06-08-2006 15:33 ]

Ey!! Macarena \o/

• Stamgastje
RaZ schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:30:
Misschien domme opmerking hoor, maar heb je niet op de ene schijf je cap-limit jumper er zop zitten ?
Lees alsjeblieft het topic door voordat je een opmerking plaatst!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bij mijn maxtor-schijf werd de cap limit overigens met software ingesteld, niet met een jumper, dus probeer maar even de cap limit softwarematig te verwijderen.

• knoknok

knoknok

n00b 4 life

Topicstarter
begintmeta schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:35:
Bij mijn maxtor-schijf werd de cap limit overigens met software ingesteld, niet met een jumper, dus probeer maar even de cap limit softwarematig te verwijderen.
en gebruikte je daar een speciale tool voor??

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

knoknok schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:27:
maar ik heb idd 2x 200 GB waarvan 1 als 137GB herkend wordt en de andere gewoon als 200GB
Dat is de meest opmerkelijke van het hele probleem. Had dat in het vervolg wat duidelijker in je topicstart vermeld :)

Hoe te oplossen? Ik zie 2 mogelijkheden: via de BIOS van de controller, voorzover mogelijk, of via het diagnosetooltje van de harddiskfabrikant.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
maxblast

mijn perikel

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 06-08-2006 15:44 ]

• knoknok

knoknok

n00b 4 life

Topicstarter
heb zojuist maxblast geprobeerd maar krijg hierbij de error:
"The set disk size command cannot be executed and is net necessary for this drive since it is attached to an additional controller"
heb de schijf al op verschillende manieren proberen aan te sluiten maar blijf dezelfde fout krijgen..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb het hele verhaal eens door gelezen, volgens mij is die schijf gewoon niet helemaal meer inorde. Mijn vermoeden wordt versterkt omdat de schijf in het BIOS van je controller wordt weer gegeven met de grote 137070MB meestal worden dergelijke getallen aangeduid met GB, b.v. 137GB of 140GB. Helemaal omdat de andere schijf wel netjes wordt weergegeven met 200GB. Aangezien je de schijf ookal op verschillende controllers hebt geprobeerd met hetzelfde resultaat ben ik bang dat je hier niets meer uit gaat krijgen dan de 137GB.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 07-08-2006 00:31 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:03
_Dune_ schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:19:
Ik heb het hele verhaal eens door gelezen, volgens mij is die schijf gewoon niet helemaal meer inorde. Mijn vermoeden wordt versterkt omdat de schijf in het BIOS van je controller wordt weer gegeven met de grote 137070MB meestal worden dergelijke getallen aangeduid met GB, b.v. 137GB of 140GB. Helemaal omdat de andere schijf wel netjes wordt weergegeven met 200GB. Aangezien je de schijf ookal op verschillende controllers hebt geprobeerd met hetzelfde resultaat ben ik bang dat je hier niets meer uit gaat krijgen dan de 137GB.
Compleet mee eens, vorige week een 250GB schijf van Samsung met exact hetzelfde probleem. Getest in een systeem met een zeer recent moederbord, maar verder dan 137GB in de BIOS kwam ie niet. HD omgeruild, probleem uiteraard weg
Pagina: 1