Conroe: CPU fan start niet

Pagina: 1
Acties:
  • 797 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 12:15
Ik heb net mijn nieuwe conroe systeem in elkaar gezet, en alles werkt, behalve de CPU fan.

Even snel de belangrijkste specs:
CPU: E6600
CPU KOELER: Zalman CNPS9500 AT
MOBO: GigaByte GA-965P-DS4
GEHEUGEN: OCZ 2GB PC 6400 CL4
VOEDING: Enermax Liberty 500
VIDEOKAART: Gigabyte 7600GT

Ik heb verder niets aangesloten, behalve bovenstaande compontenten !

Als ik de Power knop indruk, gaat het systeem gewoon aan.
Alleen de CPU fan draait niet.
Je ziet de fan wel om de + - 2 seconden een klein beetje bewegen..
Dan beweegt de fan 2mm vooruit en valt meteen weer terug in zijn oude positie.

Ik heb geen andere koeler liggen, dus met een andere koeler testen zit er helaas niet in.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn en zou het echt aan de Zalman liggen of zou ook aan het moederbord kunnen liggen ?

[ Voor 6% gewijzigd door SLeddert op 06-08-2006 08:34 ]

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:55
Misschien kan je moederbord/voeding/combi het vermogen niet leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
msteggink schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 08:57:
Misschien kan je moederbord/voeding/combi het vermogen niet leveren
Nee, dat is absoluut niet het geval met een 500w voeding van Enermax ;)
En dat weet ik zo zeker omdat als ik mijn 2 casefans en HD's ook nog aansluit, dan werken deze prima. Een vermogensprobleem is het volgens mij dus niet.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:25
heb je niet ergens ingesteld dat ie pas boven een bepaalde temp aanslaat? als de pc verder gewoon opstart zou ik eens kijken wat de temp is van de cpu is en of ie bij een hogere temperatuur ook niet aanslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 17:45
mijn eerste gedachte: heb je bij die zalman een fan-controller?
het lijkt er in mijn ogen een beetje op dat de fan een te laag voltage krijgt om te kunnen starten.
als je er een hebt, haal dan eens de fan controller er tussen uit, of draai hem op een hoger toerental.

[ Voor 1% gewijzigd door fotoklaasje op 06-08-2006 09:11 . Reden: typo ]

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Dit is duidelijk een fanprobleem. Anders zou die niet soms een paar millimeter gaan bewegen. Zoiets is geen moederbord gedrag maar puur een fanprobleem. Als je wil testen sluit het aan op de casefan aansluitingen als die ook hetzelfde gedrag vertonen zit het dus duidelijk in de fan zelf.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
fotoklaasje schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 09:10:
mijn eerste gedachte: heb je bij die zalman een fan-controller?
het lijkt er in mijn ogen een beetje op dat de fan een te laag voltage krijgt om te kunnen starten.
als je er een hebt, haal dan eens de fan controller er tussen uit, of draai hem op een hoger toerental.
Ik heb wel een fancontroller, maar die heeft maar 3pins en de Zalman heeft 4pins, dus ik kan het helaas niet testen.
Zou het (ter test) helpen als ik de CPU-fan op de SYS-fan aansluiting connect ? Die heeft wel 4pins...

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17
tsunami69 schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 09:08:
heb je niet ergens ingesteld dat ie pas boven een bepaalde temp aanslaat? als de pc verder gewoon opstart zou ik eens kijken wat de temp is van de cpu is en of ie bij een hogere temperatuur ook niet aanslaat
Dat was ook mijn eerste gedachte, als ik hier - bij m'n pa - Cool'nQuiet aanzit, geeft ie een error met opstarten dat het toerental te laag is of de dat de fan het niet doet. Mss is jouw proc gewoon nog niet warm genoeg om aan te slaan. Kijk het eens even aan(als ie ff aanstaat, zal ie wel warmer worden), een proc blaas je niet zomaar op...

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
storeman schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 09:17:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte, als ik hier - bij m'n pa - Cool'nQuiet aanzit, geeft ie een error met opstarten dat het toerental te laag is of de dat de fan het niet doet. Mss is jouw proc gewoon nog niet warm genoeg om aan te slaan. Kijk het eens even aan(als ie ff aanstaat, zal ie wel warmer worden), een proc blaas je niet zomaar op...
Ik denk niet dat het aan 't de aansturing vanuit het moederbord ligt, want dat is OF uit OF aan (met verschillende toerentallen).
En mijn CPU-fan beweegt wel, als of hij wil starten...

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom hang je de fan niet even gewoon aan een normale aansluiting, dus zonder fan controller er tussen. Weet je iig dat hij het doet ja of nee.
4 pin fans zijn fans die extra vermogen willen, en ook heb je als je hem op 4 pins aansluiting aansluit meestal mogelijkheden tot fan control. Je zou hem ook prima aan je SYS connector op je mobo kunnen doen dus. Dat is geen enkel probleem, zolang hij maar draait.
Waar je dan wel op moet letten is dat het BIOS waarschijnlijk een CPU Fan Error gaat geven. Die waarschuwing moet je dan even uitschakelen. Die zit meestal verstopt onder Hardware Monitoring.

[ Voor 64% gewijzigd door Ultraman op 06-08-2006 09:28 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 13:09
Als hij soms ee stukje draait, duidt dat erop dat de fan niet de opstartstroom/spanning krijgt, dus haal de fancontroller eruit, en als dat niet baadt, gebruik dan een multimeter (als je die hebt) om de spanning (parallel meten) en de stroom (serieel meten) te meten, als het goed is zou je op 12V uit moeten komen, amperage ligt aan je fan. Wat je ook kan proberen is hem aan te "slingeren" zegmaar, dus gewoon een klein duwtje tegen een rotor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Dank voor de reacties. Lijkt me dat het aan 3 onderdelen kan liggen.
1. voeding
2. cpu koeler zelf
3. moederbord.

De videokaart heb ik ook maar even verwijderd uit het systeem, om zeker te zijn dat deze niet het probleem veroorzaakt.

Ik heb net een andere voeding aan de pc gehangen om te kijken of de cpu-fan met deze voeding wel zou draaien, maar dat ik dus niet zo. Probleem blijft. Blijft dus over de cpu-koeler en het moederbord.

De cpu koeler heb ik geprobeerd om een zetje te geven, maar dit helpt ook niet.
De fan draait trouwens soepel rond, dus dat ik ook niet de oorzaak.

Ik ben bang dat ik met de multimeter aan de slag moet., maar ik vrees dat het moederbord de boosdoener is. Meer volgt...

[ Voor 9% gewijzigd door SLeddert op 06-08-2006 10:35 ]

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je hebt enkel een niet draaiende fan en je verdenkt ineens allemaal onderdelen van je systeem?
Ik kan je niet meer helemaal volgen denk ik :? Hang die fan gewoon eens aan een 4pins aansluiting of aan een molex, grote kans dat hij gewoon draait. Heb je hem al aan die 4 pins SYS-fan connector gehangen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162419

Wat ik ooit heb gehad is dat hij ook niet ging draaien terwijl alles in mij pc opstarten (HD, CDrom etc etc)
Toen bleek dat de processor er niet goed opzat. Een soort beveiliging dus.
Mischien is het dat. Maar dan is het wel vreemd dat hij een klijn stukje draait.
Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 15:40
probeer je fan nu eerst is op een andere manier stroom te geven voordat je allemaal wilde dingen gaat doen ;)

en kun je miss even een casefan op de CPU_Cooler aansluiting doen? als die wel gaat draaien is het 100% zeker dat de cooler gewoon kapot is, en dat denk ik als ik alles hierboven lees eigenlijk.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 16:31
kijk eens in de bios of je de optie pwm, of zoiets aan hebt staan.

lees het boekje van het mobo eens door daar zal vast iets staan over de fan besturing.

heb hier hetzelfde met een asus a8n-e en een x2 3800+, als mijn pc net start en dus de cpu nog niet zo warm is dan draait de fan ook om de paar sec. een klein beetje.

kijk een is de bios hoe warm de cpu is en laat hem anders even zo staan tot een redelijk aantal graden en kijk dan of je fan gaat draaien.

ik schrok me de eerte keer ook kapot.

succes

ps. bij gigabyte heet deze optie: smart fan

[ Voor 4% gewijzigd door carismagdi op 06-08-2006 11:20 ]

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Ik heb zojuist 12v aan de fan gehangen en dan draait ie gewoon.

Toen de moederbord cpu-fan connector doorgemeten en die geeft + - 3.3v....
Ik vrees dat ik mijn moederbord terug kan sturen...

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb ook problemen met groterdeels dezelfde config (CPU, mobo, RAM), misschien dat het moederbord toch niet helemaal goed is..

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 06-08-2006 13:04 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Tenzij dat te lage voltage komt doordat het moederbord vindt dat de processor koel genoeg is... heb jou nou al in je BIOS gekeken naar de power management instellingen? (FAN langzamer = lager voltage!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Stamgastje schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:13:
Tenzij dat te lage voltage komt doordat het moederbord vindt dat de processor koel genoeg is... heb jou nou al in je BIOS gekeken naar de power management instellingen? (FAN langzamer = lager voltage!)
Nee, hij hoort altijd 12v te zijn. Snelheid wordt geregeld door de extra signaalkabel.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Frank_Knopers schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:03:
Ik heb ook problemen met groterdeels dezelfde config (CPU, mobo, RAM), misschien dat het moederbord toch niet helemaal goed is..
Vermoedelijk is er echt iets mis met de stroomvoorziening in dit moederbord.
Daar ondervind jij ook de problemen van.
De mijne gaat morgen meteen op RMA naar Azerty...

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 15:55

job

SLedder schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:31:
[...]

Nee, hij hoort altijd 12v te zijn. Snelheid wordt geregeld door de extra signaalkabel.
Hoe kom je daar bij?
Je hebt aan je cpu fan 3 draadjes.
1 is de plus
1 0 volt
en de derde is een kabel die de snelheid van de fan doorgeeft aan je moederbord.
De snelheid wordt verandert doormiddel van het voltage op de + draad

Bij een 4 pins fan aansluiting is dit niet heel anders.
Jou probleem zal wel een bios instelling zijn. Kijk al je bios opties eens door.
Bladzijde 41 en 42 van je handleiding al doorgelezen???

Test de boel anders eens door een zwaar programma te draaien die je cpu 100% maakt en let er eens op als je cpu warmer wordt je fan gaat draaien. Dan weet je ook of alles helemaal goed is. :)

[ Voor 30% gewijzigd door job op 06-08-2006 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
^^ idd. Doe dus eens niet zo koppig en ga eens naar je BIOS en zoek daar eens bij Power Management.

PS: Je kunt je PC zonder problemen aanzetten, doorbranden zal die Conroe toch niet doen als je het koelblok er gewoon goed opgezet hebt. Mocht hij al te warm worden dan gaat hij gewoon op een langzamere snelheid draaien (thermal throttling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70038

^^ juist.... Kijk nou maar eens eerst in de bios en verander de settings. En check de temperatuur van de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 06-06 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb laatst zo'n systeem gebouwd, en hier ging ook de koeler niet aan, pas nadat hij in windows was ging hij draaien, misschien dattie pas aanslaat bij een bepaalde temp?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Ik heb in de Bios de settings aangepast van AUTO naar andere settings, maar dit maakt niets uit. Temp van de CPU was trouwens 29c.

Nu heb ik echter het probleem dat de pc na het booten niet eens piept, maar vanzelf uitspringt.
Ik ben toch bang dat het moederbord de boosdoener is.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 02:26
AMD Cool n Quiet laat de fan WEL draaien, ongeacht de temperatuur. De snelheid van de fan wordt dan alleen aangepast, maar valt dus nooit helemaal stil (niet slim ook, want op het moment dat de CPU te warm wordt kan het dus al te laat zijn).

Probeer het eens op de aansluiting van je casefan (op het moederbord).

Het feit dat je PC uitvalt kan natuurlijk als gevolg van hitte of beveiliging zijn tegenover de 0rpm draaiende fan (ik ken Intel moederborden niet zó goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Laatst online: 03-06 15:40
29C hallo sorry maar doe nu eerst eens wat we allemaal zeggen, op 29C gaat je koelertje echt niet draaien.

je hebt nu uitgesloten dat het de koeler zelf is, goed!

Je hebt nu nog 3 opties

1. Er is niks aan de hand: te testen door: je cpu op 60C te krijgen en zien dat je koeler hard gaat draaien

2. Je voeding is kapot te testen door: Je cpu op 60C te krijgen, zien dat de koeler niet gaat draaien, mogelijk dat je pc vast loopt, en met een andere voeding gaat alles goed.

3. Je moederbord is kapot te testen door: Je cpu op 60C te krijgen, zien dat de koeler niet gaat draaien, mogelijk dat je pc vast loopt, en met een andere voeding, in een compleet gestripped systeem werkt het ook niet.

:P dus ik vermoed dat je nu echt je cpu eens aan het werk moeten zetten, 3 uit 3 opties vragen om die +-60C!!!

Suc6! :)

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Het is een functie bij intel processoren net zoals bij AMD dat die de CPU fan speed regelt. Dattie een tikje geeft is heel normaal. Stress je systeem maar es en je zal zien dattie harder gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8514

Hij geeft dus ook geen beeld? Dit zal echt niets met je fan te maken hebben.... hoogstwaarschijnlijk een biosinstelling of een niet compatible/werkend moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Hoi!

Ik heb een mogelijke oplossing gevonden voor het probleem! Doe het volgende:

1. Zet de PC volledig uit,en trek de stekker ook uit de voeding.
2. Laat de PC twee uur uit staan. Zo loopt alle stroom uit de hardware.
3. Sluit de stroomkabel aan en schakel de PC weer in....
4. Ga ONMIDDELIJK naar de BIOS en selecteer daar METEEN de optie Smart Tweaker .... (je hebt niet veel tijd voordat je BIOS weer hangt!).

5. Ga naar de optie VDIMM Overvoltage en selecteer daar +0.300V en druk op F10 (save). Reboot je PC en hij zal weer beeld blijven geven _/-\o_ _/-\o_

================================

Ik ben nu bezig met het installeren van het OS naar een SATA Raid, zorg wel (als je XP wilt draaien op sata schijf) dat je de juiste SATA drivers van de CD naar floppy kopieert).

Veel succes!!

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:11
Frank_Knopers schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:58:
Hoi!

Ik heb een mogelijke oplossing gevonden voor het probleem! Doe het volgende:

1. Zet de PC volledig uit,en trek de stekker ook uit de voeding.
3. Sluit de stroomkabel aan en schakel de PC weer in....
4. Ga ONMIDDELIJK naar de BIOS en selecteer daar METEEN de optie Smart Tweaker .... (je hebt niet veel tijd voordat je BIOS weer hangt!).

5. Ga naar de optie VDIMM Overvoltage en selecteer daar +0.300V en druk op F10 (save). Reboot je PC en hij zal weer beeld blijven geven _/-\o_ _/-\o_

================================

Ik ben nu bezig met het installeren van het OS naar een SATA Raid, zorg wel (als je XP wilt draaien op sata schijf) dat je de juiste SATA drivers van de CD naar floppy kopieert).

Veel succes!!
Hij heeft niet eens een probleem met zijn beeld? :P En punt 3 kan ook eenvoudig door gewoon de boot knop een paar keer in te drukken hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Yepz dat geploeter met de fan is heel erg normaal, ik heb een arctic cooling fan in de server zitten en die is ook TC gestuurt, die gaat bij een koude pc ook eerst een beetje wiebelen (fan krijgt net niet genoeg stroom om een slag te maken, en valt weer terug in de vorige positie).
wordt de cpu warm, dan gaat ie steeds sneller.

en dat ie uitslaat/reboot je pc komt dus zuiver omdat je geheugenvoltage te laag staat.
2.1volt is niet standaard, maar staat wel in de SPD vermeld, gigabyte bios zou dat moeten oppakken, het zal een bugje zijn, maar wel een vervelende :p

[ Voor 26% gewijzigd door duncanvdlinden op 06-08-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
MoiZie schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 22:01:
[...]

Hij heeft niet eens een probleem met zijn beeld? :P En punt 3 kan ook eenvoudig door gewoon de boot knop een paar keer in te drukken hoor ;).
In het reeds genoemde topic van Frank_Knopers zei hij wél dat hij niet meer in het BIOS kon komen, maar ondertussen is het mij ook niet meer helemaal duidelijk welke problemen SLedder nou wel en niet heeft.

Ik zou dat wel graag willen weten (dus of het werkt en dan met of zonder de 'truc' van Frank_Knopers), want ik ben van plan dezelfde combinatie cpu/mobo/mem te bestellen. Anders zou ik Anoniem: 50770 in "Problemen met nieuwe Conroe PC" kunnen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Ik ga NU de oplossing van Frank proberen !

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Succes. Onthoudt dat je maar een halve minuut hebt en niet veel meer dan dat. Je zult dus snel moeten opereren. :P

* Anoniem: 118059 is blij dat ie dit bericht kan typen op zijn gloedjenieuwe PC waar hij dit weekend tig keer tegenaan heeft gescholden... :X :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
HOERA voor de oplossing van FRANK _/-\o_

Na een weekend godverren is hier eindelijk een pc die werkt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

SLedder schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:00:
HOERA voor de oplossing van FRANK _/-\o_

Na een weekend godverren is hier eindelijk een pc die werkt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jouw weekend leek dan waarschijnlijk heel erg op mijn weekend. :+

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dus met andere woorden: de standaard instellingen van het bios van de voltage op het geheugen maakte dat het systeem instabiel was?

Dat is op z'n zachts gezegd bijzonder slordig :X Of dat nu komt door de moederbord fabrikant of door incompatabiliteit van moederbord <-> geheugen het blijft bijzonder vervelend.

edit:
[quote]SLedder schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:23:
Nou, dit wordt een lange nacht :z [/quote]
In ieder geval veel succes met je nieuwe, eindelijk werkende, pc ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Motrax op 06-08-2006 23:26 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Motrax schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:15:
Dus met andere woorden: de standaard instellingen van het bios van de voltage op het geheugen maakte dat het systeem instabiel was?

Dat is op z'n zachts gezegd bijzonder slordig :X Of dat nu komt door de moederbord fabrikant of door incompatabiliteit van moederbord <-> geheugen het blijft bijzonder vervelend.
Ik had vanmiddag naar Gigabyte gemaild en die wisten van niets.
Ze stuurden me een Beta versie van de nieuwste BIOS...
Ik zal ze de oplossing nog toemailen.
Maar het is in ieder geval het Geheugen Voltage dat het probleem veroorzaakte.....
Nou, dit wordt een lange nacht :z

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Motrax schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:15:

Eh, wie zegt dat het door het moederbord komt :?

Het moederbord levert per default de standaard JEDEC voltage aan de DIMM. Als die vage DIMMs op default voltage weigeren stabiel te zijn zou ik zeggen dat je een stel brakke DIMMs hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

dion_b schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:36:
[...]

Het moederbord levert per default de standaard JEDEC voltage aan de DIMM. Als die vage DIMMs op default voltage weigeren stabiel te zijn zou ik zeggen dat je een stel brakke DIMMs hebt :o
Ehmm... wacht eens even... dat kan ook ja O-)

Maar lijkt me ook wel stug dat het geheugen brak is, maar op een hoger voltage wel kan werken... En een geheugenfabrikant die geheugen levert dat alleen bij een verhoogd voltage werkt... nah, dat kan ook niet. Het blijft een vreemde zaak.

Misschien dat de TS nu memtest wil uitvoeren?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Laatst online: 05-06 13:38

HeepH

Dope Rapper

[...]

Tenzij het bord by-design undervolt op de dimms (zou niet het eerste bord zijn,though meestal zijn is het de vcore)

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je CPU is 29 graden, what's the problem?

Lekker stil geen fan :)

[ Voor 22% gewijzigd door Dutch_Razor op 07-08-2006 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
[...]

het probleem is bij die optimized latency dimms dat ze in de SPD op die strakkere timming staan, cl4 dus, dat pakt je moederbord op, en gaat bij de gigabyte dus op die betere timing lopen. maar die hebben dus wel een hoger voltage nodig als standaard is bij ddr2.

Ik vraag me af of meerdere mobo's daar geen moeite mee hebben eigenlijk. Of zou de setting van de voltage ook uit het SPD bepaald moeten worden? of zou het moederbord dat moeten bepalen aan de hand van het type geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

duncanvdlinden schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 01:10:
[...]

het probleem is bij die optimized latency dimms dat ze in de SPD op die strakkere timming staan, cl4 dus, dat pakt je moederbord op, en gaat bij de gigabyte dus op die betere timing lopen. maar die hebben dus wel een hoger voltage nodig als standaard is bij ddr2.
Zie hier een uiterst goede reden om *nooit* je moederbord op "auto" of "by SPD" te laten draaien.
Ik vraag me af of meerdere mobo's daar geen moeite mee hebben eigenlijk. Of zou de setting van de voltage ook uit het SPD bepaald moeten worden? of zou het moederbord dat moeten bepalen aan de hand van het type geheugen?
Nee, dat moet de user zelf invoeren :o

Zie hier voor een gedetailleerde beschrijving van wat iedere byte in het SPD doet. Niets over voltage. Dat is ook een van de redenen dat Corsair en nVidia (buiten JEDEC om :( ) het EPP 'standaard' gelanceerd hebben, om dus wel hogere voltages met strakkere default timings te kunnen combineren - en dat alles in de ongebruikte bovenste 128 Byte van de bestaande SPD chips te stoppen.

Wat OCZ hier dus gedaan heeft is waardes in SPD zetten die onhaalbaar zijn op default voltages. Eigenlijk kun je dus stellen dat deze DIMMs niet aan JEDEC-normen voldoen en geen DDR2 mogen heten :X

Dat is wel heel bot gesteld, maar een moederbord kan dus niet ruiken welke voltage een DIMM wil hebben, dus is het volstrekt normaal dat het default voltages doorgeeft tenzij anders opgedragen. Het zou toch gek zijn als een moederbord zonder expliciet verzoek DIMMs out-of-spec zou draaien :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Frank_Knopers schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:58:
Dat hoeven geen 2 uur te zijn, het kan ook 1 seconde zijn :) Trek alle stekkers uit en druk nogmaals op de powerbutton. Dan zal de PC voor minder dan 1 seconde draaien en daarna weer uitvallen omdat alle stroom is opgebruikt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

BalusC schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 07:01:
[...]
Dat hoeven geen 2 uur te zijn, het kan ook 1 seconde zijn :) Trek alle stekkers uit en druk nogmaals op de powerbutton. Dan zal de PC voor minder dan 1 seconde draaien en daarna weer uitvallen omdat alle stroom is opgebruikt :Y)
Jah, dat dacht ik ook totdat ik het zelf meemaakte.

Want toen ik de stroom er te snel weer op zette (zeg: 1 minuut) kreeg ik geen beeld. Ook met een half uur wachten kreeg ik geen beeld. Ik moest echt wel een uur wachten voordat het geheugen weer aan een bootcylus meedeed. :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Frank_Knopers schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 08:05:
[...]

Jah, dat dacht ik ook totdat ik het zelf meemaakte.

Want toen ik de stroom er te snel weer op zette (zeg: 1 minuut) kreeg ik geen beeld. Ook met een half uur wachten kreeg ik geen beeld. Ik moest echt wel een uur wachten voordat het geheugen weer aan een bootcylus meedeed. :P
Ik kan dit alleen maar beamen.
Je moet echt lang wachten voordat je weer in de BIOS komt.
De truc met stroom eraf, power knop drukken, etc werkte helaas niet :/

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PC's blijven wazig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:57
Wat grappig is, is dat er intussen hier intussen bijna een OCZ review gemaakt is. Erg goed. Ik was van plan die DS4 te kopen icm OCZ reepjes. Ik denk dat ik nu maar die OCZ reepjes om mijn verlanglijstje vervang door een stel Corsair reepjes. Die staan wel op de QVL van Gigabyte, dus waarschijnlijk minder opstart problemen. Ben intussen wel hartstikke benieuwd naar de bevindingen van Frank en Sledder over hun mobo nu hun PC wel draait.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Ik vraag me wel af of de +0.3v die ik nu in de BIOS bij het geheugen heb ingesteld blijft staan als ik mijn BIOS ga flashen 8)7
Is er iemand die weet of dit zo is ?

[ Voor 7% gewijzigd door SLeddert op 07-08-2006 11:52 ]

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Dingeling
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 15:22
Bij flashen van je BIOS zou deze weer op standaard waarden moeten komen. Wat er eigenlijk gebeurt hij verwijderd eerst het oude BIOS en daarna zet hij er een nieuwe op.

Ik zou zeggen documenteren die zooi en goed bewaren voordat je het vergeet!!! ;)

PSN id: K1ngD1ng3l1ng | BF3 PC: KingDing3ling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70038

Als je flasht, worden vaak de oude instellingen nog gebruikt. Maar het is wel aan te raden eerst de bios weer op standaard settings te zetten en daarna deze weer aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Blijf het toch een slechte zaak vinden dat het geheugen weigert te functioneren op 1.8volt, zou toch op zijn minst het bios moeten kunnen gebruiken?
Volgensmij zijn pc6400cl5 modules dan nog tot meer in meer in staat, die lopen namelijk cas5 op 1.8volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185600

ik heb het zelfde ook gehad gewoon een nieuwe fan er in en over was het probleem
was zelf een nexus120 mm op een scyte ninja
had er toevallig nog een paar estra bij mijn antec p180 besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 19:50
Wat wordt hier een ophef gemaakt over een fan die niet werkt icm de fan controller. Sluit die fan lekker aan op een molex connecter. En laat je moederbord het toerental regelen. Net als ik de QFAN optie van asus gebruik (icm een AMD3500+) die laat de fan ook geruisloos spinnen. (slechts 1100rpm)

Net als QFAN waarschijnlijk problemen geeft met mijn Zalman fan controller (die ik er dus niet tussen heb) zo zal dat ook wel zijn met jou Conroe omdat er 2 kapiteinen op een schip aan het roer staan jah dat werkt niet ;) lekker op de molex aan sluiten en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Loze topickick.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.