Ik heb verleden jaar een Inspiron 9400 gekocht (cpuT7200, 17"wuxga, 2048Mb Ram, 7900gs, 160Gb HD, Vista, c&r 1jaar) was een week later defect (imo de grafische kaart maar de reparateur heeft eerst het geheugen dan de cpu vervangen en nadien uiteindelijk de gehele laptop) uiteindelijk goede service en ben steeds zeer tevreden geweest vd machientje. Heb wel een Hama laptopkoeler gekocht (2x60mm fans via usb) en altijd gebruikt op een harde ondergrond (omgedraaid rechthoekig dienbord is zeer geschikt hiervoor) want vond dat ie wel erg warm werd na een uurtje.
Nu, net nadat de garantie sinds 26/05/2008 vervallen is, is ie weer defect, blue screen.
Vriendelijke meneer van Dell's technical support heeft desondanks de verlopen c&r 2 nieuwe 1gb ram's in C&R geregeld maar dit werkt dus niet. Ook niet na een CMOS-reset.
De Fn-key test (LED vh numpad brandt+ LED caps en LED arrow knipperen) toont aan dat het een geheugen probleem betreft, volgens Dell-support is het dan msschien het motherboard maar ik ben er van overtuigt dat het de 7900gs is voor de volgende redenen:
-Wanneer ik mn extern tft-scherm aansluit en probeer via Fn-F8 te switchen geeft deze aan 'no input signal'
-het lampje vd cpu flikkerd en ondanks het bleuscreen kan je toch merken dat de pc iets doet, cpu en schijf activiteit+koelcyclus na een tijdje... dit zou niet werken ingeval van defecte mobo niwaar..
-via google stoot je op een massa forumposts en meldingen van defecte 9700gs'en bv:
Wikipedia: Dell Inspiron
Ik zit nu met 2 vragen;
1) Kan ik hier nog aanspraak maken op (fabrieks-)garantie (er is me gezegd dat de Belgische consumenten wetgeving op electronica min. 2jaar garantie garandeert) maar Dell beweerd dat m'n garantie (C&R 1j) vervallen is.. Ik ben wel bewust dat ik beter wat meer garantie had bijgekocht
2) Indien geen garantie weet iemand hoeveel het plaatsen ve nieuwe 7900gs (+eventueel het mobo indien nodig en nieuwe garantie?) kost bij Dell? (heb hier iets gelezen van ongev. 488Eur is dit juist?)
Sorry voor de lange post en veelvuldige gebruik van ( )
Toch bedankt voor uw aandacht
Edit: Naar Dell-support gebeld; krijg een geheugensetje opgestuurd in collect&return want volgens hun duid die foutmelding op een geheugengrelateerd defect niet de grafische kaart.
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 13-08-2008 01:00
]