Toon posts:

Router kapot na blikseminslag. Nog iets mee te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 514 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was bij een vriend in Engeland op bezoek. Ik had net zijn draadloze netwerk geconfigureerd. Het onweerde. In de buurt sloeg de bliksem in wat tijdelijk het elektriciteitsnetwerk deed pieken (altijd zo lekker in Engeland met die bovengrondse elektriciteitskabels op palen wat wij in de 18e eeuw al niet meer hadden)

De computers hadden het overleefd maar de router (een mooie Netgear DG834G wireless adsl modem/router/switch/firewall van 90 pond) gaf geen krimp meer. Je voelde hem alleen nog warm worden op de plek waar de stroom van de adapter binnenkwam. Maar geeneen lichtje deed het meer.

Volgende ochtend gelijk maar een paar surge protectors gekocht.

Kan ik die router weggooien, of is er nog iets mee te beginnen?

Verwijderd

Even bewaren, goeie kans dat de verzekering 'm vergoedt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien nog even bewaren voor de verzekering, maar zo'n ding kun je weggooien. Electronica houdt niet zo van extreem hoge voltages (en dat is een blikseminslag nu eenmaal).

Op deze manier ben ik ook eens alle netwerkapparatuur kwijt geweest, erg vervelend, maar je doet er niets aan (en je kunt werkelijk alles wegsmijten).

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ik weet niet hoe het in Engeland geregeld is maar ik dacht dat nederlands providers de router vergoeden als je bliksem inslag gehad heeft.

Iets met overmacht

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SimplyMe schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 11:00:
Ik weet niet hoe het in Engeland geregeld is maar ik dacht dat nederlands providers de router vergoeden als je bliksem inslag gehad heeft.

Iets met overmacht
Nee hoor, dat doen ze niet (iig niet allemaal). Ik mocht ook gewoon een nieuwe router kopen nadat de mijne stuk was.
Dit is namelijk gewoon verzekeringswerk.

Verwijderd

Hij had dit kunnen weten. Groot Britannie staat erom bekend dat ze heel vaak brownouts hebben. Hiervoor zou hij al surge protectors moeten hebben. Verder: gewoon met de verzekering overleggen. In Nederland valt het onder brandschade.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Je zou 'm eens open kunnen schroeven om te kijken of er toevallig alleen een zekering direct na de voeding is doorgebrand. Maar ik geef je eerlijk gezegd weinig kans dat hij nog te maken valt.

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
wow, das wel toevallig. Toen het hier onweerde sloeg de bliksem in een boom aan de overkant (kan vaker ingeslagen zijn maar heb ik niet gemerkt), vervolgens ontdekte ik dat het netwerk het niet meer deed. Router was LOEIheet, lampjes brandden nog wel maar gaven willekeurige informatie. Volgende dag wizard doorlopen en alles deed het weer, blijkbaar waren de instellingen verloren gegaan.

Leegte

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Ach, hier (Hongarije) is het lichtnet ook zo instabiel als de ziekte. Gisteren 2 korte hikken gehad (5sec), vanmorgen halve ochtend zonder stroom. En idd, ook hier lekker antieke masten bovengronds.

Router is al 5x gecrashed en 2x doodgegaan daardoor. We kunnen die hongaren nog niet uitleggen dat er ook UPSsen bestaan.

Hun draadloze netwerk is ook een puinhoop. WEP kennen ze niet (Dat hebben we inmiddels uitgelegd), shared folders met bedrijfsinfo kennen ze wel, en WPA snappen ze nieteens. Gemiddeld hebben ze ook een dag nodig om het weer werkend te krijgen.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gebruik 'm als deuropenhouder of plantenbak, sloop de componentjes eraf en maak er sierraden van, verkoop 'm, blaas 'm op, haal de inhoud eruit en gebruik 'm als duikboot, haal de ledjes eraf en maak er een zaklamp van, sloop de gouden contacten eraf en verkoop ze aan een juwelier, doe er een strik omheen en geef 'm cadeau aan een vriend, stuur 'm op naar de derde wereld, kijk wat er gebeurt als je de voedingspolariteit omdraait, maak 'm open en mod er een mini-PC in, boor er gaten in en gebruik 'm als afgiet-unit, zet 'm in de fik en doe er een regendans omheen, leg 'm bovenop een deur die op een kier staat om iemand eens flink te laten schrikken, organizeer er een wedstrijdje ADSL-modem-gooien mee, mod er knipperende ledjes en een displaytje in en doe net alsof het een bom is, gebruik 'm als anker voor een roeibootje, begraaf 'm en kijk een jaar later wat ervan over is, zet een museum op met je modem als pronkstuk, stop de gleuven dicht en gebruik 'm als verfmengbak, zet 'm onder de tafelpoot van een wiebelend tafeltje zodat dat tafeltje niet meer wiebelt, gooi 'm op het haardvuur en kijk of je high kan worden van de dampen, gebruik 'm inplaats van een bord om je boterhammen op te smeren, spuit 'm goud en mod er een window in en ga pimp-je-modem-wedstrijden winnen, gooi 'm een paar keer de lucht in om te kijken of aliens misschien geinteresseerd zijn erin, zet er groot 'alarm-installatie' op en hang 'm op in de gang, stop 'm in de magnetron, spoel 'm door de WC, gebruik 'm als presse-papier, gebruik 'm als nachtlampje voor een eventueel kleiner neefje/nichtje/..., gebruik 'm als bieropener, sloop 'm en leg de verminkte onderdelen in het bed van een vijandige mede-tweaker, desoldeer de onderdelen en probeer ze aan een elektronicazaak te slijten, bevries 'm zodat 'ie over 5 jaar nog steeds vers is, doe er spieroefeningen mee, .... Mogelijkheden zat dacht ik zo, daar kan je lijkt me zelf ook wel opkomen :)

Aldus de heer Sprite_Tm in Is er nog iets leuks te doen met een Zyxel 623R-T1? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1