Toon posts:

Windows draaien onder linux

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Door elke keer dat gedonder met Windows ben ik me nu wat aan het orienteren op Linux. Op internet heb ik hier al het eea van gelezen, maar de overstap durf ik nog niet helemaal te maken. Natuurlijk is een dualboot systeem altijd mogelijk, maar dat vindt ik toch wat omslachtig.
Nou las ik net dat je met een emulatie programmatje (zo heet dat toch?) in Linux een virtuele pc kunt gebruiken waar je windows op kunt installeren. Nou zat ik dus te denken, als je dan Linux op de PC installeerd en vervolgens met zo'n programma onder Linux Windows erop zet, dan draait je PC toch op Linux en dan zou het toch stabiel moeten zijn, terwijl je nog gewoon met Windows kunt werken...?
Klopt mijn gedachtegang hierin ?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nee, want Windows in die virtual machine heeft nog gewoon dezelfde nukken als een installatie op een 'echte' PC.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja klopt.
alleen:

geen echte hardware support. Gamen kan dus niet... je 3d kaart werkt niet . (de emulator doet een riva ofzo na)

VMware en qemu (en xen) kunnen het allebei.
VMware is dokken, qemu niet.

Alledrie zijn ze echter non-free (als in speech)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47

Cyphax

Moderator LNX
Boudewijn schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:18:
ja klopt.
alleen:

geen echte hardware support. Gamen kan dus niet... je 3d kaart werkt niet . (de emulator doet een riva ofzo na)

De VMWare player is wel gratis... en was of ging er niet nog een versie van VMWare waarmee je wel VM's kunt maken gratis worden?
Anyway, qemu is best goed, misschien iets minder snel dan VMWare (ik heb alleen ervaring met ReactOS binnen qemu en dat loopt zeer goed).

Echter, als je Windows wil blijven draaien is het geen handige oplossing. Het is veel trager dan Windows gewoon blijven draaien. Die tijd kun je beter steken in je Windowsinstallatie zodat die naar behoren draait, denk ik.

Er is trouwens ook nog Bochs, die kan ook Windows draaien en is wel helemaal free (speech). Moet zeer compatible zijn maar erg traag. Ik heb 'm nog niet gedraaid maar ik zal dat wel eens een keer doen.

Saved by the buoyancy of citrus

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:01
Cyphax schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:22:
[...]

en was of ging er niet nog een versie van VMWare waarmee je wel VM's kunt maken gratis worden?
Dat is VMWare Server.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer, ook geen oplossing dus. Was misschien ook wel te mooi om waar te zijn, een stabiele Windows :| .
En hoe zit het dan met Wine, ik las dat je daarmee onder Linux een aantal Windows programma's draaiende kunt krijgen. Gaat dit dan ook ten koste van snelheid ? Is er misschien ergens een overzicht te vinden met de programma's die daarmee gedraaid kunnen worden ?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Waren er niet meerdere edities van?
nieuws: VMware gaat serversoftware mogelijk gratis verspreiden
Ik zuig het niet helemaal uit m'n duim maar hoe het intussen precies zit weet ik niet, daar kan SkyWarrior zich mooi in verdiepen. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:37:
Jammer, ook geen oplossing dus. Was misschien ook wel te mooi om waar te zijn, een stabiele Windows :| .
En hoe zit het dan met Wine, ik las dat je daarmee onder Linux een aantal Windows programma's draaiende kunt krijgen. Gaat dit dan ook ten koste van snelheid ? Is er misschien ergens een overzicht te vinden met de programma's die daarmee gedraaid kunnen worden ?
Wine is prachtig. Wine draait best een leuk aantal Windowsprogramma's. Dat gaat niet altijd ten koste van de snelheid, soms wel en soms draait een programma zelfs beter onder Wine dan onder WIndows. Er is een database online: appdb.winehq.org

Overigens, als je echt zoveel problemen hebt om WIndows stabiel te krijgen kan er weleens iets mis zijn met je systeem. Met goede drivers is WIndows namelijk echt qua stabiliteit goed te pruimen.

[ Voor 52% gewijzigd door Cyphax op 03-08-2006 20:44 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:41
ja klopt.
alleen:

Xen is bij mijn weten anders gereleased onder GPL en dus wel degelijk free :). Zie hiervoor bijvoorbeeld de website van Xen.

Wat wel een nadeel is dat Xen wél Windows XP kón draaien, maar dat dat is verwijderd door 'licence restrictions' :(.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

[b]SkyWarrior schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:37
Over het algemeen gaat dit niet ten koste van de snelheid (klik).

Kijk in de applicatie database van wine naar de programma's die erop werken.

Beter is overigens om alternatieven te zoeken. Kijk bijvoorbeeld hier eens.

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37

vmware is ook gratis hoor :z (vmware server that is)

A wise man's life is based around fuck you

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Japie_17 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:42:
[...]
Xen is bij mijn weten anders gereleased onder GPL en dus wel degelijk free :). Zie hiervoor bijvoorbeeld de website van Xen.
Qemu is op een acceleratiemodule na ook gewoon (l)gpl

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:37:
Kun je niet je "gedonder met windows" oplossen? Want een "stabiele windows" bestaat al een tijdje hoor :) Mijn laatste blauwe schermen zijn behoorlijk lang geleden, en kwamen door slechte firewall software....

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 03-08-2006 20:47 ]

specs

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025

vmware player is gratis :)

met EasyVMX! zijn eenvoudig vmware sessies te maken..
ff iso erin mounten en installeren maar :D

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:47:
[...]

Kun je niet je "gedonder met windows" oplossen? Want een "stabiele windows" bestaat al een tijdje hoor :) Mijn laatste blauwe schermen zijn behoorlijk lang geleden, en kwamen door slechte firewall software....
Dat bedoelde ik eigenlijk vrij algemeen, het is niet zo dat ik last heb van veel blauwe schermen of vastlopers. Maar wie zit er nou niet op Windows te schelden af en toe... en daarbij al die virussen.
Maargoed het is niet zo dat m'n Windows totaal bagger draait, het gaat best wel, maar het is en blijft Windows waar iedereen wel eens de pest aan heeft, en als er dan een alternatief is wat ook echt stabiel en ook nog eens gratis is, wil ik toch even goed uitzoeken of het niet de moeite is om over te stappen.

Ik heb de applicaties eens even bekeken die worden ondersteund, valt me nog mee dat er aardig wat ondersteund wordt alleen zijn het in mijn geval vaak de oude versies die alleen worden ondersteund. Ik denk dat ik dan toch Windows ernaast zou moeten blijven draaien, omdat er ook een aantal zijn die niet meer werken en ik toch wil gebruiken. Of ik zou het toch maar even alleen met Windows moeten volhouden en hopen dat er in de nabije toekomst wat meer ondersteuning komt voor de software in Linux.

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik ga nog even eea lezen.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-02 20:31

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:10:
[...]

Dat bedoelde ik eigenlijk vrij algemeen, het is niet zo dat ik last heb van veel blauwe schermen of vastlopers. Maar wie zit er nou niet op Windows te schelden af en toe... en daarbij al die virussen.
Maargoed het is niet zo dat m'n Windows totaal bagger draait, het gaat best wel, maar het is en blijft Windows waar iedereen wel eens de pest aan heeft, en als er dan een alternatief is wat ook echt stabiel en ook nog eens gratis is, wil ik toch even goed uitzoeken of het niet de moeite is om over te stappen.

Ik heb de applicaties eens even bekeken die worden ondersteund, valt me nog mee dat er aardig wat ondersteund wordt alleen zijn het in mijn geval vaak de oude versies die alleen worden ondersteund. Ik denk dat ik dan toch Windows ernaast zou moeten blijven draaien, omdat er ook een aantal zijn die niet meer werken en ik toch wil gebruiken. Of ik zou het toch maar even alleen met Windows moeten volhouden en hopen dat er in de nabije toekomst wat meer ondersteuning komt voor de software in Linux.

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik ga nog even eea lezen.
hmmm heb je nou zelf een probleem met je windows of wil je dit alleen maar doen omdat de meeste zeggen dat windows niet stabiel is??

sinds xp uit is, is windows reete stabiel.
mensen die kampen met vastlopers etc. installeren of bagger op hun pc of hebben niet de juiste hardware..

windows is perfect stabiel op t momment.
dus ik vind je beredenering niet helemaal correct. maar goed, als je echt een stabiel os wil waarom ga je dan niet eens kijken voor een mac?
(overigens ben ik gewoon een xp gebruiker ;) )

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

sinds xp uit is, is windows reete stabiel.
mensen die kampen met vastlopers etc. installeren of bagger op hun pc of hebben niet de juiste hardware..
Bij mij ook niet. Windows kan mijn kliksnelheid volgens mij niet aan. En misschien is het heel goed mogelijk om Windows stabiel te draaien, maar als ik daar zoveel moeite voor moet doen draai ik liever Linux, waar alles gelijk stabiel werkt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Windows NT 5 (dus 2K/XP) is een volwassen, stabiele OS. Problemen komen door drie dingen:

- brakke hardware
- brakke drivers
- brakke users

Alledrie de dingen zijn net zo goed in staat om Linux - of willekeurig welk OS trouwens - om zeep te helpen.

Als je met Linux wilt experimenteren omdat je een recente Windows 'instabiel' of 'onbetrouwbaar' vindt, zal Linux ook zwaar tegenvallen. Je hebt namelijk net zo veel kennis, inzet en nauwkeurigheid nodig om Linux goed werkend te krijgen als Windows, bovendien gaat het voor 90% om volstrekt *andere* kennis. Pas als je je die kennis eigen gemaakt hebt, zul je met Linux net zo stabiel en betrouwbaar kunnen werken als met Windows.

Sowieso is het een vreemde insteek om wel op een ander OS te willen overstappen, maar gelijk wel via emulatie/virtual machine/API apps die voor je oorspronkelijke OS geschreven zijn te willen draaien.

Misschien is het een beter idee om het exact andersom te doen: kijk eerst eens naar andere (opensource) apps die dezelfde functionaliteit bieden als wat je nu draait en die dingen onder Windows blijven draaien. Na verloop van tijd zul je eraan wennen en mogelijk zul je niet meer iets anders willen (zeker met GAIM <> Trillian en Firefox <> IE gebeurt dat vaak :z ). Pas als je zover bent is het tijd om te denken aan ook de achetrliggende OS te migreren.

En dan nog, er zijn veel betere redenen om naar Linux (of een ander free OS) over te willen stappen - je leert je hardware en je software beter kennen, als je ooit wilt weten hoe exact een functionaliteit gemaakt is, kun je dat achterhalen, en misschien kom je user interfaces of beheersmethoden tegen die beter bij jou passen dan wat je nu hebt.

Of misschien niet...

De keuze voor OS is een ingewikkelde, het kan zijn dat Windows gewoon het beste bij je past. Dat is niet erg ofzo :z Probeer gerust Linux of andere OSsen uit, maar doe dat dan wel met een open mind en hou rekening dat je niet zomaar wonderen mag verwachten :o

Oslik blyat! Oslik!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je pakt de GUI van OS X, de stabiliteit van Linux en de veiligheid van Windows :P. Dat combineer je eventjes met VMWare en je hebt het perfecte operating system. Nee, zo werkt het helaas niet :N.

Ik ben nog niet zo enorm lang over naar Linux. In het begin zat ik ook constant met Wine en VMWare te prutten om maar mijn oude vertrouwde Windows programma's te kunnen draaien. Soms werkt het, maar meestal redelijke brakjes :P. Op een gegeven moment ben ik dat volledig los gaan laten waardoor ik me meer richte op de native Linux applicaties. Gaim (2 beta3), AmaroK, Firefox/Opera, Gimpshop, het zijn leuke programma's. Momenteel gebruik ik geen Wine of Vmware en heb ik enkel dual boot voor het spelletje de World of Warcraft.

Iig, overstappen wegens Windows stabiliteits frustraties lijkt me gevaarlijk. Linux is ook best wel niet perfect :P

🌞🍃

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Op zich kan ik het dilemma van de TS wel voorstellen. Ik had het ook altijd. Maar de oplossing met VMWare is eigenlijk wel een elegante als je persé windows native software wil/moet draaien en dual-boot gewoon te omslachtig werkt.
Ik heb onlangs VMware geïnstalleerd om AutoCad te kunnen draaien. Met wine wou het niet lukken, dus moest ik terug vallen op VMWare. Tot op heden ben ik bijzonder positief verrast door de snelheid van VMware. M'n niet al te snelle Duron 1600 werkt toch lekker soepel, en zelfs 3d-rendering in het werkblad gaat snel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
toen ik net overschakelde wilde ik ook steeds terug vallen op "oude vertrouwde" pakketten... nu merk ik een paar jaar later, dat ik niet meer kan werken met windows machines zonder extreem geirriteerd te raken omdat het gewoonweg niet _werkt_ zoals je wilt dat het werkt.

Vroeger vond ik 't doodnormaal m'n pc 8x opnieuw te herstarten, elke 20min Ctrl+Alt+Del te rammen, maar nu vraag ik me af... waarom vond ik dat normaal...

mijn advies is dus, als je wilt overstappen, doe 't vooral, als je alleen windows gebruikt voor gamen, doe een dual-boot situatie, doe ik ook.

Voor programma's als Photoshop e.d. kan je makkelijk een VM aanmaken (ik raad zelf VMWare Server aan, werkt toppie) en alles draait top top top (tip, meer dan 1gb geheugen werkt extreem, gewoon 768mb of meer toewijzen aan je VM en 't draait als een tierelier)

En na een tijdje, gebruik je steeds meer andere software en ga je dat zelfs prettiger vinden... enige waar ik niet aan kan wennen is The Gimp

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Datafeest schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:46:
(...)
en heb ik enkel dual boot voor het spelletje de World of Warcraft.
(...)
Ik dacht dat WoW prima in Wine draaide (in elk geval volgens hun rating) [of is het zelfs native mogelijk?]

Verder meld een vriend van mij die veel aan zsnes sleutelt dat zsnes met DirectX filters sneller is onder Wine dan onder Windows.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

teh_twisted schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:42:
toen ik net overschakelde wilde ik ook steeds terug vallen op "oude vertrouwde" pakketten... nu merk ik een paar jaar later, dat ik niet meer kan werken met windows machines zonder extreem geirriteerd te raken omdat het gewoonweg niet _werkt_ zoals je wilt dat het werkt.

Vroeger vond ik 't doodnormaal m'n pc 8x opnieuw te herstarten, elke 20min Ctrl+Alt+Del te rammen, maar nu vraag ik me af... waarom vond ik dat normaal...
Als je dat bij Windows moet doet, doe je toch echt iets verkeerd :o

Als je goede hardware hebt (wat voor Linux ook gewoon een eis is) en niet allerlei spywarezut installeert is Windows tegenwoordig rotsstabiel.
mijn advies is dus, als je wilt overstappen, doe 't vooral, als je alleen windows gebruikt voor gamen, doe een dual-boot situatie, doe ik ook.
Ik ook, en alleen last van BSODs als ofwel een stuk hardware over de zeik gaat (laatst defecte IDE controller gehad - waar m'n Linux install net zo last van had) danwel een spel iets uiterst ranzigs doet.
Voor programma's als Photoshop e.d. kan je makkelijk een VM aanmaken (ik raad zelf VMWare Server aan, werkt toppie) en alles draait top top top (tip, meer dan 1gb geheugen werkt extreem, gewoon 768mb of meer toewijzen aan je VM en 't draait als een tierelier)

En na een tijdje, gebruik je steeds meer andere software en ga je dat zelfs prettiger vinden... enige waar ik niet aan kan wennen is The Gimp
Ik blijf het een vreemde gedachte vinden - mensen die zich niet algemene toepassingen, maar specifieke applicaties eigen maken. Dus niet concepten die toegepast worden, maar klik-hier-dan-hier-dan-hier etc. Zoals op computercursussen niet tekstverwerken maar MS Word cursus gegeven wordt. Free your mind, stap over op een hoger abstractieniveau, dan heb je daar geen last van :z
Maar goed, dit is totaal OS en toepassingsveldonafhankelijk

Oslik blyat! Oslik!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 08:52
Ik draai zelf ook Windows onder Linux via een legale VMWare Workstation licentie. Werkt prima voor die paar progjes waarvoor bijna geen alternatieve voor Linux zijn te vinden (routeplanning, bijvoorbeeld).

Maar vergis je niet in de beperkingen: je hebt geen directe hardware toegang. Dus CD/DVD branden / rippen is een no-go. Net als DirectX. (hiervoor kan je alleen WineX / Cedega gebruiken)
Nu kan Linux ook wel CDs rippen en branden, maar ik bedoel dan met name: DVD Shrink....

Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden. De snelheid is zeker ook erg goed. En helemaal super: je kan gewoon een ISO bestand "mounten" als een CD/DVD onder je Windows op VMWare.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Waarom ga je niet Linux draaien op een VMware (Server) installatie onder je Windows? VMware Server is gratis te gebruiken en op die manier kan je langzaam maar zeker wennen aan Linux zonder dat je uit 'frustratie' terug gaat naar Windows.

Op een gegeven moment kan je dan bijvoorbeeld een X Server op je Windows host installeren en de GUI naar je desktop halen en als het allemaal bevalt stap je op een gegeven moment gewoon helemaal over en ben je van die brakke Windows af :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

GarBaGe schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 08:48:
Ik draai zelf ook Windows onder Linux via een legale VMWare Workstation licentie. Werkt prima voor die paar progjes waarvoor bijna geen alternatieve voor Linux zijn te vinden (routeplanning, bijvoorbeeld).
map24.nl :? Ik weet niet eens wat routeplanning software is sinds ik het gebruik :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Xen draait wel Windows XP alleen heb je daar vrij weinig aan aangezien je dan alleen via Remote Desktop of VNC kan connecten. VNC is bagger traag, is ook meer aanwezig als rescue / installatie middel. Ook heb je een processor nodig die virtualisatie ondersteund en een speciale kernel om de boel aan te zwengelen.

VMWare workstation heeft basic Direct3D support waarmee oudere 3D spellen (UnrealTournament bijv.) best redelijk te spelen zijn.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Als je van Windows af wilt, zorg dan dat je ook van de win32-binaries af kan! Zoek gewoon een ander programma dat hetzelfde doet, vrijwel voor alles is wel wat te vinden.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 08:52
nero355 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 08:58:
[...]

map24.nl :? Ik weet niet eens wat routeplanning software is sinds ik het gebruik :+
Vaak is map24.nl wel ok, maar als je echt een beetje fatsoenlijke hi-res print-outs wil hebben van een wijk oid. Of je wilt lekker een beetje scrollen over NL, dan is map24 al snel onwerkbaar / traag.
Maar ja, de echte tweakert gebruikt hiervoor waarschijnlijk zijn Truus die aan de voorruit van zijn auto hangt... :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
elevator schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 08:57:
Waarom ga je niet Linux draaien op een VMware (Server) installatie onder je Windows? VMware Server is gratis te gebruiken en op die manier kan je langzaam maar zeker wennen aan Linux zonder dat je uit 'frustratie' terug gaat naar Windows.

Op een gegeven moment kan je dan bijvoorbeeld een X Server op je Windows host installeren en de GUI naar je desktop halen en als het allemaal bevalt stap je op een gegeven moment gewoon helemaal over en ben je van die brakke Windows af :)
Dat is ook een leuk idee maar dan zou ik de VMWare player pakken en de Ubuntu-image downloaden die ze allemaal gratis aanbieden. Dan hoef je niet te installeren, maar kun je gelijk gewoon testen of het bevalt. :)
KeeperoftheKeys schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 02:57:
[...]

Ik dacht dat WoW prima in Wine draaide (in elk geval volgens hun rating) [of is het zelfs native mogelijk?]

Verder meld een vriend van mij die veel aan zsnes sleutelt dat zsnes met DirectX filters sneller is onder Wine dan onder Windows.
ZSNES heeft ook een Linux-port, dat lijkt me voor de performance en compatibiliteit nog beter dan het onder Wine draaien. :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Cyphax schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 09:11:
Dat is ook een leuk idee maar dan zou ik de VMWare player pakken en de Ubuntu-image downloaden die ze allemaal gratis aanbieden. Dan hoef je niet te installeren, maar kun je gelijk gewoon testen of het bevalt. :)
Ik bedoelde niet zo zeer testen of het bevalt maar meer als een 'langdurige migratie' - als ik de topicstarter een beetje probeer in te schatten lijkt me dat voor hem interessanter, gewoon langzaam aan Linux kennis opbouwen als je daar zin in hebt, terug kunnen vallen op Windows als je daar zin in hebt en pas als je er vertrouwen genoeg in hebt switch je volledig naar Linux

(dat voorkomt een beetje dat je het 3 dagen probeert en dan uit frustratie terug switched naar Windows)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het is misschien geen slecht idee om eerst onder Windows aan Linux te wennen. Als ik het zo lees is Linux toch ook echt wat anders dan Windows. Tsja, ik ben me ook nog maar net aan het verdiepen in Linux. De stukjes die ik er van had gelezen voor het starten van de topic waren volgens mij geschreven om mensen te laten overstappen naar Linux. Daar werd het namelijk allemaal nogal rooskleurig uitgelegd, op het draaien van Windows programma's na wat gewoonweg niet gaat.
Hier zie ik dat het toch niet zomaar even overstappen is.
Ik denk dus maar dat ik rustig aan eerst eens eea ga proberen.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 18:29:
Ja, het is misschien geen slecht idee om eerst onder Windows aan Linux te wennen. Als ik het zo lees is Linux toch ook echt wat anders dan Windows. Tsja, ik ben me ook nog maar net aan het verdiepen in Linux. De stukjes die ik er van had gelezen voor het starten van de topic waren volgens mij geschreven om mensen te laten overstappen naar Linux. Daar werd het namelijk allemaal nogal rooskleurig uitgelegd, op het draaien van Windows programma's na wat gewoonweg niet gaat.
Wat je mss ook kunt proberen is Ubuntu 6.06 LTS, dit is een gebruiks-vriendelijke linux-distributie, in de volgende topics kun je de antwoorden op de meest voorkomende vragen vinden.Ubuntu kun je starten van een Live-CD1, dit houd in dat je de basis functionaliteit kunt uit-testen zonder het direct te hoeven installeren2. Als je uiteindelijk besluit om het maar eens te proberen kun je op het bureaublad klikken op de 'Install' knop, je kunt dan kiezen om Ubuntu over windows heen te installeren, of ernaast. Een zgn, 'dual-boot' opstelling, je kunt dan tijdens het opstarten kiezen voor windows / linux.

1) Je hebt wel minimaal 256MB ram nodig, en werkt trager dan een geinstalleerd systeem.

2) Om een voorbeeld te noemen: 'Ik doe mijn video-bewerking met Kino vanaf de Live-CD.'

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Verwijderd

Maar zoals gezegt: het hoeft niet echt een probleem te zijn als je Windows progs het niet doen op Linux. Voor de meeste progs zijn meer dan genoeg alternatieven (klik). Ik zou overigens niet Linux draaien op Windows (met virtuele machine). Ik denk dat dit al snel tot allerlei irritaties zal komen die niet door Linux maar door de virtuele machine wordt veroorzaakt (snelheid, compatibiliteit etc). Verder is het, zoals gezegt, niet moeilijk om een dual-boot te installeren.
Als je van Windows af wilt, zorg dan dat je ook van de win32-binaries af kan! Zoek gewoon een ander programma dat hetzelfde doet, vrijwel voor alles is wel wat te vinden.
Precies: klik.
Pagina: 1