Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Casemodding... Waar moet je beginnen als noob?

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste topic lezers,

Ik ben nu al een paar dagen op tweakers aan het rondzwerven en het gevoel om mijn eigen pctje te gaan pre-modden begint toch weer terug te komen. Nu zit ik alleen met 1 groot probleem. Ik heb van onze lieve heer 2 linker handen gekregen en daarnaast weet ik ook helemaal niks van het interne gebeuren van mijn pc.

De rede dat ik dit topic open is dan ook heel simpel:
Waar moet je beginnen en opletten als noob?

Ik hoop dat dit topic ook geopend mag worden hier. Zo niet mijn exuces daar dan alvast voor. Maar ik doe dit gewoon omdat ik (en misschien nog wel andere mensen) graag wat hulp en tips zou willen over hoe ik nou moet beginnen.

LET OP! het betreft hier een PRE-MOD en geen zelfbouw. Ik ga ook zeker NIET zelf zagen en boren.

Ik zal even toelichten wat ik precies wil doen met mijn pc:
  • Ik wil mijn huidige spullen die in mijn dell kast zitten overzetten naar een andere kast. Waar moet ik dan opletten. Zodat ik zeker ben dat alles ook daadwerkelijk past?
  • Daarna wil ik gewoon nog wat bling bling snufjes erin hebben. Welke merken en wat kunnen jullie mij aanraden?

Een beschrijving en foto's van mijn huidige pctje:Afbeeldingslocatie: http://www.desktopcomputer.be/uploaded_images/dell_dimen_5100.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/31429803-2-300-internal-4.gif

Handige links die ik al gekregen heb:

[Update 1]
Ik heb al handige tips gehad. Daar mijn dank voor!
Zit nu alleen wel met een probleem mijn pc blijkt niet zo voor pre-modding in te zijn 8)7
Moet dus even goed nadenken wat ik nu moet gaan doen...

[Update 2]
Ik heb besloten om mijn PC NIET te gaan pre-modden. Deze blijkt gewoon niet geschikt te zijn om te pre-modden.

Ik ga al de ideeen die ik had gewoon bewaren voor mijn volgende PCtje.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 13:30 . Reden: Aanpassen startpost ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50

Nik

Eeehm, wees orgineel? Dat is alles wat ik me kan bedenken... Verder ben je vrij om te doen wat je wilt, maar denk goed na voordat je iets doet, vaak kun je niet meer terug als je er aan begint (zoals een gat zagen). En natuurlijk oppassen met elektra :)

Verder snap ik eigenlijk niet waar je heen wilt met je topic ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Nik op 03-08-2006 19:59 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
zet eens een schetsje online van wat je allemaal met je kast wil doen dan kunnen we je helpen met verschillende howto's en tips

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 10:35

Goliath

hi ho silver... away

Heb je ook al hier gekeken?
Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus nu net niet wat ik zoek. Ik ben echt een NOOB op dit gebied. Ik zou graag gewoon echt de basis willen weten. Zoals het feit waar ik op moet letten welk moederbord erin past enzo..

Heel simpel voor jullie denk ik maar voor mij echt nog een vraag :?

• Ghostface
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 15:31
Laat eens weten , wat voor kast je nu bezit .

dan kunnen hier aanwezige mensen (misschien) vertellen wat voor moederbord erin past !!

qua uiterlijk , wat vindt je mooi en wat kan je met je handen , hulp en gereedschap !

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 10:35

Goliath

hi ho silver... away

In dat geval heb je misschien hier wel iets aan :)

En ook hier kun je misschien inspiratie opdoen...

[ Voor 39% gewijzigd door Goliath op 03-08-2006 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ghostface schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:10:
Laat eens weten , wat voor kast je nu bezit .

dan kunnen hier aanwezige mensen (misschien) vertellen wat voor moederbord erin past !!

qua uiterlijk , wat vindt je mooi en wat kan je met je handen , hulp en gereedschap !
Check me specs

Het is een Dell Dimension 5100 Volledig standaard heb alleen grafische kaart erin gezet en een externe harde schijf gekocht.

Nou ik wil gewoon een standaard mooie case kopen met open zijkant. Maar welke merken zijn aan te raden in gebruiksgemak en kwaliteit?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 20:13 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Noob moet:
- FAQ lezen voor mogelijke tips en adviezen
- Meekijken naar andere werken (daar kun je wat van leren hoe ze doen)
- Bezoek ook casemod sites.
- Ga maar dromen en fantaseren, schrijf op de papier.
- Ga dan nakijken of je droom te realiseren is. Materiaal keuze beschikbare spullen in vele casemod winkels. Dus even shoppen in allerlei webwinkels.
- Pas je plannen aan wat je hebt gezien bij webshops zodat het goed realiseerbaar geheel wordt. Het moet mogelijk worden, maar ook weer niet te uitdagend.
- Let op de ruimte in de kasten. Als je te klein maakt, past het al niet meer en heb je groot probleem. Uitrekenen en plan op schaal maken voorkomt problemen.
- Kies juiste hardware voor je wensen
- Hoeveel verlichting wil je in hebben? Een compleet lichtshow trekt wel wat stroom. Een sterkere voeding is altijd beter. Vooral als je zoveel in de casemod stopt, kan je huidige voeding van je bestaande pc niet meer. Die dus vervangen. Ook als je veel fans erin stopt.
- Kies ook juiste gereedschap, en bekijk ze hoe je ermee omgaat. Oefen eerst op gewoon stukje hout, gewoon oud stuk plaat voordat je gaat wagen. Een plexiglas breekt snel als je te hard zaagt. En nog wel meer ellende tijdens casemodden. Eerst testen en oefenen voordat je gaat doen, vooral met dure kasten.
- Waterkoeling is mooi, maar vereist ook voorbereiding. En alu <> koper kunnen niet samen, of je moet speciale vloeistof toevoegen om reactie te voorkomen. Plan ook in hoe je leidingen aanlegt, welke delen je wilt koelen, juiste radiator keuze. En altijd testen op lekkage. De luchtbellen gaan altijd omhoog, dus de vulpunt moet bovenaan staan, of zo hoog mogelijk. Pomp altijd onderaan.
- En nog wel meer dingen... Tijd en budget is belangrijk. Elke fout of mislukte deel vertraagt meer, kost meer, frustraties meer en dan komt de hoogtepunt: je geeft het op. Onafgemaakte casemod.
Ook werk en school moet je rekening mee houden. Ga niet te ver, anders is het zinloze zaak. Het wordt een doodlopende weg.

Als je dat allemaal hebt opgeschreven, je hebt uitgerekend hoe duur het wordt, je hebt gereedschap bekeken en ermee geoefend, je hebt stappenplan gemaakt hoe je gaat opbouwen.
Meekijken naar andere werken zal je erg veel helpen. Je kan zien hoe anderen stap voor stap bouwen en hoe het eindelijk geworden is. Leer van anderen eerst, dan kun je beter plannen.

• Ghostface
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 15:31
check me specs , jij stelt de vraag en wij moeten gaan zoeken cq kijken in jouw specs :)

een copy/paste had je zelf ook kunnen doen :)

maar ik zag idd een dell kast , meestal wordt het dan moeilijk zover ik weet ! qua afmeting van de moederborden van derde en dell kasten !!

Verwijderd

Topicstarter
Ghostface schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:13:
check me specs , jij stelt de vraag en wij moeten gaan zoeken cq kijken in jouw specs :)

een copy/paste had je zelf ook kunnen doen :)

maar ik zag idd een dell kast , meestal wordt het dan moeilijk zover ik weet ! qua afmeting van de moederborden van derde en dell kasten !!
Ik zou graag willen copy pasten maar ben nog op het werk en de rechter muis knop enwo is geblockt... eigenlijk alles kan niet eens selecteren met de muis.... :? :?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:11:
Nou ik wil gewoon een standaard mooie case kopen met open zijkant. Maar welke merken zijn aan te raden in gebruiksgemak en kwaliteit?
Dat is pre-modded kast. Die zijn er aanwezig, een makkelijke stap voor iemand die graag hardware in kast wil zien. Aantal goede computersites hebben ze wel.
Met Dell kun je niet zomaar in andere kast stoppen, vanwege grote kans op afwijkende connectoren?

Verwijderd

lo, je hebt echt niet je muisknop nodig :P
ctrl-c en ctrl-v gebruiken...
tjonge je meende het echt toen je zei dat je een noob bent :P

Verwijderd

Topicstarter
MrDummy schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:19:
[...]

Dat is pre-modded kast. Die zijn er aanwezig, een makkelijke stap voor iemand die graag hardware in kast wil zien. Aantal goede computersites hebben ze wel.
Met Dell kun je niet zomaar in andere kast stoppen, vanwege grote kans op afwijkende connectoren?
Kijk en die info zoek ik dus juist. Heb geen zin om een dure kast aan te schaffen als het dan toch niet blijkt te passen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:23:
lo, je hebt echt niet je muisknop nodig :P
ctrl-c en ctrl-v gebruiken...
tjonge je meende het echt toen je zei dat je een noob bent :P
Dan moet ik wel eerst iets selceteren he.... en dat gaat ook niet.... wo noob ben ik nou ook weer niet hoor :P

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Het probleem van DELL systeemen is meestal dat hun hardware een niet standaard afmeting heeft.
Zoals MrDummy al aangeeft ook soms andere connectoren.

Mede daarom worden Dell systemen nog wel eens aangeduid als Hell systemen.

Waar je naar kan zoeken bij bijvoorbeeld
http://www.alternate.nl/h...ml?baseId=96&artno=TQXJ26

Kasten zoals de boven staande
Alles zit hier al in voor een fraaie "casemod"

Helaas wordt een pre-modded kast niet direct aangemerkt als case mod,
omdat je er zelf eigenlijk weinig aan gedaan hebt.

[edit]

Even jou systeem opgezocht.

http://reviews.cnet.com/D...4512-3118_7-31429803.html

The 5100 is a quiet operator, even when performing noisy tasks such as ripping or burning CDs or DVDs on its double-layer, dual-format DVD drive. The reason is its BTX motherboard and what Dell calls its QuietCase technology, which provides better air circulation through a novel cutout section behind the front panel.

Jou moederbord blijkt dus een BTX form factor te hebben.
Dit is de opvolger van de ATX form factor (volgens Intel dan)

Dit is gelukkig voor jou een standaard maat en ik geloof dat hierbij ook de voedings connector gespecificeerd is.

Dus waar je nu naar op zoek zou kunnen is een BTX kast met een window.

[edit2]

Aan de hand van dit plaatje
http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/31429803-2-300-internal-4.gif

Denk ik dat je het nog moeilijk gaat krijgen om deze ergens in te stoppen

[Edit3]

Wat je ook kan doen. Als jij je kast zou willen modden gewoon bij het begin beginnen.
Met een zaag ;)
Zaag of boor een rondje in je kast
Plak hier een stuk op maat gezaagd plexie glas achter en zet een lampje in je kast.
Dan kom je al een heel eind.
Verder raad ik je aan de "guide" van MrDummy te volgen en kijken waar je je fantasie jou heen brengt.

Have fun modding en ik hoop je eigenlijk niet tegen te komen in het grote mislukkelingen topic voor case modden ;)

[ Voor 59% gewijzigd door SimplyMe op 03-08-2006 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja het gaat dan idd om een pre-mod kast. Ben zelf te onhandig om te gaan zagen en boren.

Nou ik zat zelf meer aan wat design vollere kast te denken. Maar heb al verschillende mooie gezien maar jah als ik idd weinig kans van slagen tref met mijn dell componenten over te zetten... |:(

Vind deze wel leuk: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=TQXT73&

Nou 1 ding klopt zeker hij is ontzettend stil :*)

Staat dat er bij of het een BTX kast is?

ONTZETTEND BEDANKT VOOR JE HULP ALVAST _/-\o_

edit 3

Want??

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 20:35 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Doe apart, extreem en bouw gewoon wat in je opkomt.
Ben vooral ook niet bang om wat uit te proberen als je uniek wilt zijn. en soms kost je dat wat hardware, dat heb ik zelf ook ondervonden tijdens het maken van mijn Tombraidermod (dual soa bord omzeep geholpen :P)

je kunt natuurlijk kiezen voor pre-mod spul (kastje kopen met window, ccfl erin en ledfans en klaar) maar dat vind ik zelf the easy way out en is niet bepaald origineel te noemen.

• DECOY88
(overleden)
of je scoor ergens een oude kast voor 5 euro en ga daarmee oefenen. ben je tevreden plaats jeje spullen over en anders koop je een nieuwe kast. of je kan de kast helemaal zelf bouwen.

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 10:52
DECOY88 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:33:
of je scoor ergens een oude kast voor 5 euro en ga daarmee oefenen. ben je tevreden plaats jeje spullen over en anders koop je een nieuwe kast. of je kan de kast helemaal zelf bouwen.
Indd ram gewoon eens op zo'n kastje in, wie weet waar je strand. Misschien heb je er na 2 dagen wel genoeg van en blijft het toch die standaard dell kast. Zorg wel dat je iets kapot kan maken, dus als je in je kast gaat zagen en het werkt toch niet, moet je wel wat geld hebben om een nieuw kastje te kopen.

Kijk eens bij de sloop ofzo voor een oude pc kast, en begin daaraan, dit is een hele goede tip van Decoy

• SimplyMe

SimplyMe

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:30:
Tja het gaat dan idd om een pre-mod kast. Ben zelf te onhandig om te gaan zagen en boren.

Nou ik zat zelf meer aan wat design vollere kast te denken. Maar heb al verschillende mooie gezien maar jah als ik idd weinig kans van slagen tref met mijn dell componenten over te zetten... |:(

Vind deze wel leuk: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=TQXT73&

Nou 1 ding klopt zeker hij is ontzettend stil :*)

Staat dat er bij of het een BTX kast is?

ONTZETTEND BEDANKT VOOR JE HULP ALVAST _/-\o_

edit 3

Want??
Toch nog even inhaken op je "style volle kast"

http://www.alternate.nl/h...ml?baseId=92&artno=TQXL60

Verwijderd

Topicstarter
SimplyMe schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:25:

Have fun modding en ik hoop je eigenlijk niet tegen te komen in het grote mislukkelingen topic voor case modden ;)
Dat hoop ik idd ook niet... Maar als het idd zo onhandig voor mij is om te gaan pre-modden moet ik misschien maar gewoon niet eens beginnen... :'(

• DECOY88
(overleden)
klein verschil €200 kan je een hoop leuke cm zooi voor halen en die andere kast flink verbouwen

Verwijderd

Topicstarter
hahah idd heel style vol maar mijn pc is al onhandig blijkt om over te zetten laat staan naar zo een kast waarschijnlijk maar idd die vind ik ook wel cool :*)

• SimplyMe

SimplyMe

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:42:
[...]

Dat hoop ik idd ook niet... Maar als het idd zo onhandig voor mij is om te gaan pre-modden moet ik misschien maar gewoon niet eens beginnen... :'(
Onhandig zijn is relatief.
Als je da case mods hier op tweakers voorbij ziet komen, denk ik zelf ok nog wel eens wat hebben die gasten een tijd over..
De een vleermuis na de andere water-koeling-in-zilver-gepolijste-case vliegen je om de oren.

Maar wat je eens kan kijken naar de simpelere dingen

Maak een gat in je case en zet hier eenr aampje in en plaats er een lichte achter.
hup een case mod. Zelf gemaakt en niemand die dat nog van je af kan nemen.
-=Respect=-

Gewoon langzaam beginnen.

Zoals ome henk ooit zei over een kunstwerk

Je spijkert een paar auto banden aan de muur, kwakt hier een bus verf over, steekt er de fik in.
en voila een kunstwerk/casemod is geboren. ;)

de enige grens die hier bestaat is je eigen fantasie.

Voorbeeldje
http://homepages.ius.edu/JDRUIN/html_pages/modding.htm

Simpel maar voor hem heel mooi ;)

Nog een voorbeeldje

http://nemesiscasemods.tripod.com/ (trager)

[ Voor 6% gewijzigd door SimplyMe op 03-08-2006 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
@SimplyMe: Ik ben echt veel te onhandig en beschik over veel te weinig geduld om in me eigen kast te gaan zagen enzo... Ben nooit het type "doe het zelf" geweest en ik heb genoeg zelfkennis om te snappen dat ik dat ook niet moet gaan proberen want dan uit eindelijk heb ik een verminkte kast van dell en geef ik het toch op.

Dat is dus ook de rede dat ik een pre-mod wil. Maar jah komt er eigenlijk op neer dat als ik wil modden ik beter gewoon een heel nieuwe pc moet bouwen vanwege compabiliteits problemen de Hell die ik heb. En helaas laat de geld boom dat niet toe aangezien ik toch eerst me geld wil steken in een auto. En elke keer een klein beetje voor een pre-mod kan wel maar alles nieuw is finacieel onmogelijk

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 20:59 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, je kunt ook gewoon net zo lang modden tot het past :P

Een andere tip die ik je kan geven is de vele CiPs in de gaten te houden die hier in het forum langskomen, daarin zie je vaak in detail hoe mensen bepaalde dingen hebben gemaakt en vaak kan het veel makkelijker dan dat je in het begin denkt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Regel ergens een oude kast voor niets of heel weinig en ga eens oefenen. Je kan op die manier voordat je aan een dure kast begint lekker oefenen.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 13:12

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb je gemaild. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

hier een lijst van behuizingen, zoek de BTX kasten op en kies een mooie uit.
http://tweakers.net/price...uery=&Action=&Landfilter=

Verwijderd

Als je zelf niet veel wilt gaan zagen of boren kom je niet ver, wil je dan toch een beetje 'bling' kast, zet je hardware dan over in een pre-mod kastje. Gooi er wat neon en led-fans in en je hebt al wat moois. En wat voor pre-mod case moet je dan kopen? tja er is genoeg keus, wil je bestellen op internet kun je uit tientallen casen kiezen. Neem eentje die jij mooi vind, en mischien ook niet te duur zodat je er zelf ook nog wat aan kunt knutselen.

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-11 20:58

meddle

:o

Als je een dell hebt en je niet wilt modden kun je een andere kast wel vergeten, ik heb zelf nu een dell mobo in een chieftec dragon kast zitten (p4p800-e deluxe was dood), en ik kan je vertellen dat je een hoop zult moeten passen, meten, boren en zagen om het erin te krijgen.

Dell mobo's zijn namelijk breder en korter dan atx mobo's, waardoor ik een deel van mijn 5 1/2" bay moest wegslijpen om het erin te krijgen, verder moest ik alle gaten voor de spacers zelf boren en tappen, nadat ik alles heel goed had opgemeten (want anders passen je videokaart en andere pci kaartjes dus niet), de spacers moest ik zelf maken omdat het schroefdraad anders was dan dat van degene die bij m'n kast zaten.

De fanconnector moest gemod worden, omdat hij anders is dan normale, en de koeling moet je vervangen, al was dat bij mij geen probleem, ik heb toch al WC.

Je zult trouwens zoiezo een andere voeding moeten kopen omdat de standaard atx kabel van dell veel te kort is voor normale kasten, maar die had ik al dus was voor mij geen probleem.

Kortom als je niet wilt modden zul je een ander moederbord moeten kopen, en zoiezo een andere voeding, overweeg dus nog eens of je het echt wel zo graag wilt, want zo boeiend zijn pre-mods niet.

specs PC

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Imo is dit inderdaad een non-topic: dit subforum heet casemodden, niet premodded-kasten-kopen. Als je ideeen etc wil hebben, kan je hier gewoon grasduinen zonder een topic te starten, als je de kwaliteit van onderdelen wilt bekijken heb je reviews e.d. Verder is GoT een computerforum voor de gevorderde computergebruiker, en daarvan mogen we wel verwachten dat 'ie een idee heeft wat er onder de motorkap van z'n PC zit. Als je die kennis niet hebt: genoeg lezen, je krijgt 't vanzelf.

En:
Ik hoop dat dit topic ook geopend mag worden hier. Zo niet mijn exuces daar dan alvast voor.
is geen excuus: op die manier kan ik ook wel een pr0n-topic openen met als excuus dat ik geen tijd had om de regels door te lezen. De mods alhier zijn goed bereikbaar (nu zelfs met DM) dus die kan je altijd eerst vragen of zoiets mag.

Mocht dit slotje kwaad klinken, zo is 'ie niet bedoeld, ik ben gewoon vandaag niet in een 100% goede bui. De argumenten blijven staan, tho'.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.