Toon posts:

Waarom " net use lpt1 " gebruiken ??

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Iemand heeft me aangeraden om op oude win98 PC's het commando
net use lpt1 : "netwerknaam " te gebruiken om een oude parallelle printer via het netwerk aan de praat te krijgen.

Voor ik dit probeer, kan er iemand me de werking van dit commando uitleggen en waarom dit beter is dan printers te delen in win98.
Ik weet dat lpt1 voor de printerpoort staat en dat dit meestal voor DOS applicaties wordt gebruikt.

Thanx

Verwijderd

Je koppelt hiermee lpt1 aan een netwerkrpinter.
Dat doe je zodat oude dos-programma's ook naar deze printer kunnen printen, maar lpt2 is natuurlijk beter (mits je programma dat kan) dan heb je lpt1 nog vrij op de pc.
Ook kan je dan in een netwerkscript dit uitrollen

Als alles gewoon werkt onder windows met gedeelde printers heeft net use verder geen nut.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:29

Cyphax

Moderator LNX
Dat commando hangt een printer die is gedeeld op een andere computer ("netwerknaam") aan jouw parallelle poort. Meer is het eigenlijk niet. :)
In Windows kan je dit via het configuratiescherm ook wel maar dit is sneller uit te voeren (copy, paste)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de zeer snelle reply.

Werkt dit commando ook als de originele printer ( fysiek aangesloten ) niet in Windows " shared " is ???

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb het zo 1 keer in NT4 moeten doen, omdat de driver niet met een netwerkshare overweg kon.

Op deze manier installeer je de driverdriver lokaal, en denkt je werkstation dat de printer fysiek aan de lpt1: poort hangt.

Deze optie pas gebruiken als je problemen hebt met printen over het netwerk, anders is het dubbel werk. Het installeren van een netwerkprinter pakt het werkstation de drivers van de pc over waar de printer aan hangt. Werkt dit niet, is de net use handig, maar moet je lokaal de drivers los installeren.
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:18:
Bedankt voor de zeer snelle reply.

Werkt dit commando ook als de originele printer ( fysiek aangesloten ) niet in Windows " shared " is ???
Nee, want dan is de share er niet om naartoe te mappen.

[ Voor 22% gewijzigd door RaZ op 03-08-2006 17:19 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt ten einde raad met een printer share probleem ( ik heb nu net use geprobeerd en dit werkt ook niet ) :(

Is het mogelijk om mijn post over printer share te bekijken iets lager op het forum onder de naam royemans met titel : printer sharen na faq een ramp.

Thanx

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Misschien wel een handig linkje . Ik heb zelf hier ook uitgebreid mee aan de slag gemoeten :'(

Geen Ping, wel Pong

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:22:
Ik ben echt ten einde raad met een printer share probleem ( ik heb nu net use geprobeerd en dit werkt ook niet ) :(

Is het mogelijk om mijn post over printer share te bekijken iets lager op het forum onder de naam royemans met titel : printer sharen na faq een ramp.

Thanx
Vanuit welke applicatie wil je printen ? Op welk OS draait deze applicatie ? Wat gebruik je voor printer ?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

labtech schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:24:
[...]

Vanuit welke applicatie wil je printen ? Op welk OS draait deze applicatie ? Wat gebruik je voor printer ?
Hij heeft een eigen draadje lopen: Printer sharen zelfs na FAQ een ramp. lijkt me handig dat je daar even kijkt ;)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem doet hem voor tussen 2 Win98SE bakken en het DOS programma is Qubic ( boekhouding )

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04 12:56
heb het @stage ook gehad, als je bijvoorbeeld een printer in XP via een share koppelt, heet ie bijvoorbeeld "Toshiba op Server01", daar kon een bepaald pakket niet mee overweg, en de printer lokaal installeren was geen optie.

Daarom net use lpt1 \\server01\toshiba en het probleem was gefixed.

Dan print je als het ware 'lokaal', terwijl de poort omgeleid is.
Pagina: 1