Een nieuw gamesysteem: conroe of amd?

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Mijn huidige setup is als volgt:

athlon xp 1800+
2*512 megabyte PC3200 RAM
80 gigabyte hitachi 2 megabyte cache en 7200 RPM HD
Geforce 5200 128 MB(core @ 320 mhz en mem @ 499 mhz)
DVD-rom speler
CD-writer
300 watt voeding
...

Deze setup is dus zeer verouderd voor games. Mijn favoriete game is battlefield 2, maar zelfs op de minimum settings @ 800*600 haal ik amper 25 fps. Tot mijn grote ergernis kan ik BF2 dus nooit bovenhalen. Ook voor andere dingen gaat het soms wat te traag.(ook met een tekort aan schijfruimte zit ik geambeteerd.) Omdat ik zou het moederbord, cpu, graka, RAM, voeding moeten upgraden heb ik besloten om een nieuw systeem te kopen. Het budget is ongeveer 100-1100 euro exclusief scherm, tobo... Die koop ik pas met kerst(voorlopig gebruik ik me ouwe packard bell 17 inch crt'tje) De prijzen zijn van perfect-systems.BE. ik heb ook nog enkele vragen over de nieuwe setup, maar die stel ik pas op het einde. Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor volgende zaken:

-msn
-gamen
-surfen
-muziek luisteren
-af en toe een liedje, film, software downloaden
-schoolwerk
-Het lichte photoshop werk(op mijn huidige pc gaat het gemakkelijk)
-wat prutsen met 3Dmax
-webdesign
-films bekijken.

Antec SLK 3800B-EC (400 Watt - ATX Miditower) € 103,40
Heb voor deze kast gekozen omdat die al een voeding heeft en daar antec een A-merk is verwacht ik dat het ook een A-merk voeding is en dus is het voor 100 euro een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding.

ASUS M2V (800 MHz K8T890 - ATX - S AM2) € 72,71
Heb dit moederbord gekozen omdat er onboard geluid opzit(heb geen zin om een aparte geluidskaart van 50 euro te kopen) Ik heb nu ook onboard geluid en het bevalt me goed. Ook zitten er voldoende(8) USB poorten op. RAID ondersteuning voor in de toekomst, onboard gigabitlan en voor in de toekomst uitbreiding naar 8 gigabyte RAMgeheugen.

AMD Athlon 64 X2 4600+ (AM2 - Hypertrans) 2,4 BOX € 251,38
Deze cpu heb ik gekozen omdat het 1) een dualcore cpu is(handig om tijdens het gamen msn te laten openstaan terwijl ik aan het downloaden ben en een liedje aan het luisteren ben, wat nu niet lukt jammer genoeg.) ik ben dus een multitasker(heb vaak meer dan 20 FF, 10 msn, 3tal words, bearshare, photoshop... openstaan.) en 2) Hij is snel genoeg voor games. Bedoeling is ook dat ik nog wat ga overclocken. Zou ik met een goedkopere 4200+ of zelfs 3800+ ongeveer dezelfde snelheden kunnen bereiken als een overclockte 4600+? Want dan ga ik liever voor wat goedkoper, zodat ik het geld in een wat grotere HD of snellere graka kan steken.

Cooler Master XDream K640 (Socket 754/939/940/AM2) € 13,09
Mja, van koeling ken ik niet veel, bedoeling is dat ik redelijk kan overclocken, zou deze goed genoeg zijn?(wil geen koeler van 50+ euro kopen, dan kan ik even goed stock cpu kopen die sneller geclocked is.)

PC2-5400 - 1 GBx2 - DDR2 - Corsair TWINX C4 € 181,34
2 gigabyte om lekker te kunnen multitasken en om battlefield 2 vlot te kunnen draaien. Is PC5400 goed genoeg om de cpu een paar honderd mhz op te schroeven?(zou graag de 2.8 halen.)

Western Digital 250 GB 2500YD/RE (SATA300 - 16 MB) € 85,19
250 gigabyte lijkt me voorlopig genoeg(nu met 80 giga moet ik een giga of 50 op de pc van mijn vader zetten, anders kom ik plaats te kort, dus 250 moet zeker genoeg zijn.) 250 giga is de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Zou ik RAID 0 draaien en dus nog een schijf bijkopen? Heeft dit veel nut in games?

FDD Sony 3,5" 1,44 Mb Floppy diskdrive - Zwart € 15,53
Diskettestation kan altijd handig zijn om opstartdiskettes te maken voor oude computers.

XFX 7900 GT - 256 MB - PCIe - TV+DVI € 282,79
Deze videokaart zou battlefield 2 toch icm 2 giga ram en die cpu toch echt op ultra high settings @ 1280*1024 @ AA 4* 8* AF @ 60 fps moeten kunnen draaien?Dit is toch wel een vereiste. Ik zie in benchmarks dat een radeon x850 xt PE rond de 57 fps haalt op mijn settings icm 1 giga RAM en athlon 3800+(1 core van mijn 4600+ staat hieraan gelijk)Benchmark van de 7900 gt vind ik voorlopig niet, maar ben nog aan het zoeken. Eigenlijk zou die kaart het dus met gemak moeten kunnen(ook op hogere resoluties, maar dat kan mijn 17 inch tft niet). Ook zou moeten UT2007 in het begin van 2007 moeten lekker kunnen draaien op medium. Dit zal nog wel geholpen worden door de kloksnelheden van de graka op te schroeven.

Totaalprijs excl. montage € 1.005,43
Al met al lijkt me dit een systeem die voor zijn prijs zeer goed is denk ik zo? Maar dan komen nu de vragen die ik nog had. Een dvd-writer neem ik niet omdat ik bijna nooit dvd's kopieer(en als ik het doe, in de computer van me pa zit er een writer) en een dvd-speler haal ik uit mijn huidig systeem(de speler is amper 2 weken oud)

1) Is de voeding goed genoeg? Reken wel dat ik er later nog 1 HD zal bijproppen en dat de cpu ook nog zal worden geupgraded binnen een jaar of 2(socket AM2 zal toch AM3 ondersteunen.) En de graka zal ook nog eens geupgraded worden. De voeding upgraden zou ik het liefst doen als het echt niet anders kan(mocht dat binnen 2 jaar zijn voor d enieuwe cpu, vind ik het niet erg, maar een geforce 8 of 9 en een HD zou die toch wel moeten kunnen.)

2) Ik heb de vraag al gesteld: maar zou ik een athlon x2 3800+ of een 4200+ ook op 2.6-2.8 ghz kunnen clocken? Is de koeler daar wel geschikt voor? Ik weet dat iedere cpu andere speeds haalt, maar het zou leuk zijn mocht ik weten of het niet veel scheelt. In benchmarks overclocken ze meestal athlon fx'en dus kan ik het niet echt zien.

3) Is het RAMgeheugen geschikt voor overclocken? Of toch beter PC6400 nemen(ik lees overal dat het beter is om PC6400 te nemen om te overclocken, maar het is zoveel duurder.)

4) Is raid 0 het geld EN het risico op dataverlies het waard voor dat beetje snelheid? De vraag is dus, krijg ik echt veel meer snelheid voor de applicaties die ik draai?

5) Over de graka, welke koeler zou het beste zijn om hier nog voor te kopen die en stil is en goed koelt om te overclocken?

6) Is die koeler voor de cpu lekker stil en koelt die goed?

7) Met deze vraag kan heel het systeem overhoop geholpen worden, maar zou ik mijn budget vergroten om een conroe te nemen? Dat is dan meteen wel een veel duurder mobo en een nog veel duurdere cpu. Ik schat dat het mij ongeveer 100 euro duurder zou uitkomen, maar zou ik veel verschil merken? Nu denk ik dat ik met de cpu die ik nu heb wel een jaartje of 2 games op high kan spelen. Daarna komt er wel een AM3 cpu.

edit: Ik schrik toch wel van hoeveel goedkoper de prijzen zijn in andere topics. Hoogstwaarschijnlijk omdat ik in belgie zit en het hier veel duurder is. Kan iemand mij 1 van de goedkoopste sites van Nederland geven? Als het meer als 100 euro zou schelen(ik zie dat een 4200+ al 40 euro duurder is dan in Nederland) Zou ik naar Nederland gaan om hem te kopen. Een goedkope site van Belgie is ook handig. Kost minder aan verzending of benzine(en dus ook tijd).

[ Voor 10% gewijzigd door skelleniels op 03-08-2006 17:15 . Reden: Opmaak wat verbeterd. ]

http://specs.tweak.to/16567

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Ziet er goed uit, maar ik zou toch de Antec Sonata II nemen.

Moederbord: M2N-E
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB
koeler: Arctic Freezer 7 pro
2) Ik heb de vraag al gesteld: maar zou ik een athlon x2 3800+ of een 4200+ ook op 2.6-2.8 ghz kunnen clocken? Is de koeler daar wel geschikt voor? Ik weet dat iedere cpu andere speeds haalt, maar het zou leuk zijn mocht ik weten of het niet veel scheelt. In benchmarks overclocken ze meestal athlon fx'en dus kan ik het niet echt zien.
Je budget laat het toe, dus je zou ook de x2 4600+ kunnen overklokken.
edit: Ik schrik toch wel van hoeveel goedkoper de prijzen zijn in andere topics. Hoogstwaarschijnlijk omdat ik in belgie zit en het hier veel duurder is. Kan iemand mij 1 van de goedkoopste sites van Nederland geven? Als het meer als 100 euro zou schelen(ik zie dat een 4200+ al 40 euro duurder is dan in Nederland) Zou ik naar Nederland gaan om hem te kopen. Een goedkope site van Belgie is ook handig. Kost minder aan verzending of benzine(en dus ook tijd).
azerty

• skelleniels
De sonata 2 is meteen 25 euro duurder, wat zijn de voordelen van deze buiten dat hij 50 watt meer heeft?

320 gigabyte is meteen 30 euro duurder(wat ik hoogstwaarschijnlijk niet ga gebruiken het eerste jaar. Kzit nu nog maar op iets van 120 gigabyte dat ik gebruik, en zo snel stijgt dit ook weer niet)

Arctic freezer 7 pro is voor socket 775 :+

Ik zie nu juist dat een E6400 iets goedkoper is of de cpu die ik gekozen heb. Is die overclocked veel beter dan een overclockede amd 4600+. Is die stock veel beter dan een athlon x2 4600+.

Lol een systeem samenstellen is toch echt wel iets dat veel tijd in beslag neemt

• hello_moto
skelleniels schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:31:
De sonata 2 is meteen 25 euro duurder, wat zijn de voordelen van deze buiten dat hij 50 watt meer heeft?

320 gigabyte is meteen 30 euro duurder(wat ik hoogstwaarschijnlijk niet ga gebruiken het eerste jaar. Kzit nu nog maar op iets van 120 gigabyte dat ik gebruik, en zo snel stijgt dit ook weer niet)

Arctic freezer 7 pro is voor socket 775 :+

Ik zie nu juist dat een E6400 iets goedkoper is of de cpu die ik gekozen heb. Is die overclocked veel beter dan een overclockede amd 4600+. Is die stock veel beter dan een athlon x2 4600+.

Lol een systeem samenstellen is toch echt wel iets dat veel tijd in beslag neemt
Sorry :X

Ik was ff in de war, maar dan de seagate barracuda 7200.10 250 GB

maar die conroe is volgens mij nog niet helemaal goed verkrijgbaar....

Maar als ik jouw zou ik dit gewoon nemen:
Antec Sonata II, Zwart€ 112,79
AMD Athlon 64 X2, 4600+, Socket AM2, Boxed € 233,50
Zalman CNPS9500 AM2€ 41,90
Corsair TWIN2X2048-6400, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x € 200,60
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300€ 83,74
Asus M2N-E€ 89,69
Asus EN7900GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16€ 253,27verwijder
BenQ DW1655, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM€ 37,82
OEM 3,5 diskettestation, Zwart € 9,64

Totaal € 1062,95 De overige 40 euro zou je in een beter moederbord kunnen steken, wat beter wil overklokken. (bij azerty)

[ Voor 24% gewijzigd door hello_moto op 03-08-2006 18:31 ]

• skelleniels
Die benq hoef ik niet ;) Dat ziet er inderdaad een goed systeem uit. Is dat PC6400 geheugen nu echt nodig om goed te overclocken? Kan ik met PC5400 niet al redelijk overklokken? Ok, misschien neem ik die sonata 2, maar in belgie is die wel meer als 130 euro... Dan kan ik even goed een aparte case en voeding nemen. Die koeling zal ik nog overwegen om er in te steken.

edit: nog een vraagje: kan de conroe op een willekeurig socket 775 moederbord?

[ Voor 10% gewijzigd door skelleniels op 03-08-2006 21:39 ]

• hello_moto
skelleniels schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:34:
Die benq hoef ik niet ;) Dat ziet er inderdaad een goed systeem uit. Is dat PC6400 geheugen nu echt nodig om goed te overclocken? Kan ik met PC5400 niet al redelijk overklokken? Ok, misschien neem ik die sonata 2, maar in belgie is die wel meer als 130 euro... Dan kan ik even goed een aparte case en voeding nemen. Die koeling zal ik nog overwegen om er in te steken.

edit: nog een vraagje: kan de conroe op een willekeurig socket 775 moederbord?
nee, je moet wel ff kijken op de site van het moederbord, daar staat wel gewoon ondersteunde processoren of zo. link

[ Voor 8% gewijzigd door hello_moto op 03-08-2006 22:56 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

skelleniels schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:34:
Kan ik met PC5400 niet al redelijk overklokken?
PC2-5300 ofwel DDR2-667 met een klokfrequentie van 333MHz. De FSB van de Intel Core 2 Duo bedraagt 266MHz en derhalve heb je wel wat speelruimte. Een FSB (mits het moederbord dat aankan) van 333MHz is dan ook mogelijk. Uiteraard moet de processor dan geen problemen hebben met de verhoogde klokfrequentie. Al met al voorzie ik in dat laatste weinig problemen ;)

Bij het overclocken van een AMD Athlon 64 X2 is het 333MHz DDR2-SDRAM uiteraard ook voldoende. Er bestaan ook zaken zoals een geheugen divider zodat het geheugen weer een 'tandje' trager gezet wordt en de HyperTransport-link (of FSB in geval van een Intel Core 2 Duo processor) weer hoger kan.
hello_moto schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:55:
[...]

nee, je moet wel ff kijken op de site van het moederbord, daar staat wel gewoon ondersteunde processoren of zo. link
Inderdaad, niet alle LGA775 borden zullen overweg kunnen met elke beschikbare LGA775 processor. Zelfs de Intel Pentium D kan niet op ieder willekeurig LGA775 bord draaien.

Verder bood de search bij deze vraag ook uitkomst. Ik zie bv. Conroe (Core 2 Duo) moederborden voorbij komen waarin veel informatie staat. Het nieuwste topic van die serie is: Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel III :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• skelleniels
Nou ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb: ik blijf bij amd om volgende redenen:

1) conroe is nog maar juist uit: de cpu/moederborden hebben waarschijnlijk nog wat kinderziektes
2) De (kwaliteits)mobo's zijn stukken duurder dan de AM2 borden.

Ik ga denk ik ook maar voor het gewone PC5400 geheugen, ik zal hier ook al aardig ver mee komen en het is toch een aardige duit goedkoper. Het geld dat ik hiermee uitspaar hang ik aan die zalman. Deze combinatie zal mij denk ik een stuk verder brengen bij het overclocken.

Dan resten mij enkel nog de volgende vragen(copy paste startpost)

1) Is de voeding goed genoeg? Reken wel dat ik er later nog 1 HD zal bijproppen en dat de cpu ook nog zal worden geupgraded binnen een jaar of 2(socket AM2 zal toch AM3 ondersteunen.) En de graka zal ook nog eens geupgraded worden. De voeding upgraden zou ik het liefst doen als het echt niet anders kan(mocht dat binnen 2 jaar zijn voor d enieuwe cpu, vind ik het niet erg, maar een geforce 8 of 9 en een HD zou die toch wel moeten kunnen.)

2) Is raid 0 het geld EN het risico op dataverlies het waard voor dat beetje snelheid? De vraag is dus, krijg ik echt veel meer snelheid voor de applicaties die ik draai?

3) Over de graka, welke koeler zou het beste zijn om hier nog voor te kopen die en stil is en goed koelt om te overclocken?

Verwijderd

Ik heb niet de gehele topic gelezen, maar ik zou wat meer in je videokaart investeren. Als ik me niet vergis gaat het hier om een gamesysteem? En de rest ziet er keurig netjes uit, maar een 7900 GT is niet dat je zegt; 'hier-kan-ik-net-zo-lang-mee-als-de-rest-van-de-hardware'. Ik zie dat je zelf op 1000 euri's uitkomt, maar weet niet of dit ook je budget is? Zoniet, steek wat meer geld in een super-videokaart. Ikzelf heb de 7900 GTX (systeem 1 maand oud) en dat ding geeft bijzonder goede beelden, maar achteraf had ik me liever de 7950 GX2 willen halen:). Ik weet dat wat ik nu voorstel 250 euro duurder is, maar dan heb je ook een bom!

Strak plan van 2 gig geheugen, werkt super, geen pc-lag! ;)

• skelleniels
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:49:
Ik heb niet de gehele topic gelezen, maar ik zou wat meer in je videokaart investeren. Als ik me niet vergis gaat het hier om een gamesysteem? En de rest ziet er keurig netjes uit, maar een 7900 GT is niet dat je zegt; 'hier-kan-ik-net-zo-lang-mee-als-de-rest-van-de-hardware'. Ik zie dat je zelf op 1000 euri's uitkomt, maar weet niet of dit ook je budget is? Zoniet, steek wat meer geld in een super-videokaart. Ikzelf heb de 7900 GTX (systeem 1 maand oud) en dat ding geeft bijzonder goede beelden, maar achteraf had ik me liever de 7950 GX2 willen halen:). Ik weet dat wat ik nu voorstel 250 euro duurder is, maar dan heb je ook een bom!

Strak plan van 2 gig geheugen, werkt super, geen pc-lag! ;)
Ik kan toch moeilijk in een systeem van 1000 euro een videokaart van 500 euro steken... Het belangrijkste spel dat ik wil gaan spelen is battlefield 2 en die draait toch echt wel op een geforce 7900 gt. Toen die uitkwam was de geforce 6800 ultra de snelste kaart op dat moment, de 7900 gt is toch een stuk sneller(50 procent sneller dacht ik?) en zeker als ik hem ga overclocken.Ik weet toch dat de videokaart binnen een jaar en een half vervangen gaat worden. Met een cpu kun je veel langer doen, dus steek ik liever daar meer geld in, net zoals het RAMgeheugen(dat breid je toch uit, en tegen dat 2 gigabyte niet meer genoeg is, zitten we al zeker 2 jaar verder. Tegen dan kost 2 giga geen 100 euro meer denk ik.) Als je een 7900 gtx wil kopen, moet je toch op z'n minst een budget van 1300 euro hebben voor het systeem alleen!!

• skelleniels
Soort Aantal Omschrijving Prijs
Behuizingen 1 Antec SLK 3800B-EC (400 Watt - ATX Miditower) € 103,40
Moederborden 1 ASUS M2NPV-MX (800 MHz nForce430+GF6150-M-ATX-AM2) € 76,61
Processoren 1 AMD Athlon 64 X2 4600+ (AM2 - Hypertrans) 2,4 BOX € 251,38
Coolers CPU 1 Zalman CNPS 9500 AM2 (Socket AM2/754/939/940) € 42,41
Geheugen 1 PC2-5400 - 1 GBx2 - DDR2 - Corsair TWINX C4 € 181,34
Harde schijven 1 Samsung 250 GB SP2504C (SATA300 - 8 MB) € 76,48
Floppy drives 1 FDD Sony 3,5" 1,44 Mb Floppy diskdrive - Zwart € 15,53
Grafische kaarten 1 XFX 7900 GT - 256 MB - PCIe - TV+DVI € 280,07
Totaalprijs excl. montage € 1.027,22

Dit wordt hem dan :*) :9~

Er zijn twee dingen veranderd: de koeler is een zalman geworden, die zou moeten stil zijn en lekker koelen. De harde schijf is een samsung spinpoint geworden voor de stilte. Aangezien ik vooral tijdens het laden van windows en games sneller wil is die 8 MB cache minder niet zo erg. Nu heb ik niet zo'n last van de traagheid van HD's, dus dat valt mee(en het is 10 euro goedkoper) Het budget heb ik voorlopig naar 1000 euro gebracht zodat ik nog 100 euro overhoudt. De kans bestaat erin dat ik nog een HD bijkoop of dat ik een HD koeler/silencer erbij doe en zeker ngo een vgacooler, maar dat kan nog even wachten. Als geluidskaart gebruik ik me huidige soundblaster(ensoniq es1371) Ja hij is al wat ouder, maar de geluidskwaliteit is goed genoeg. Onboard geluid is voor mij ook goed genoeg, maar ik doe het om de cpubelasting te verminderen:) DVD-speler wordt ook overgezet uit huidig systeem. Na lang zoeken(ik ben al meer als een jaar bezig met wikken en wegen over het budget en systemen samenstellen...maar telkens schorde er iets aan) heb ik uiteindelijk het systeem gevonden dat naar mijn gevoel goed zal presteren voor zijn geld.

Maar voor de zekerheid: kan ik met dit moederbord en RAM goed overclocken? De voeding zou moeten toekomen: Met psu calculator kom ik op 293 watt uit. Dus zelfs al overclock ik nog en steek der een HD bij, dan moet het nog lukken.(tenzij de voeding slechte kwaliteit heeft?)

[ Voor 7% gewijzigd door skelleniels op 07-08-2006 22:04 ]

Pagina: 1