Toon posts:

Zalman Koeler Fan mate 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn zalmankoeler cpns7700b geinstalleerd zonder problemen
alleen die Fanmate 2 stoort mij ontzettend nu vraag ik mij af is het ook
mogelijk om de koeler rechtstreeks op het moederbord aan te sluiten
dus zonder die fanhate weet iemand dit misschien?

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11-2025

The CarNagE Man

SüperG33K

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:12:
Ja geen enkel probleem.. Hij maakt alleen dan meer lawaai zonder de Fan Mate....

Verwijderd

Topicstarter

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11-2025

The CarNagE Man

SüperG33K

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:14:
Zie mijn reactie hierboven ;)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 15:33

Sick Nick

Drop the top!

Wat stoort je trouwens aan de fanmate? Je kan gewoon aan een knopje draaien om te bepalen hoe snel de ventilator draait. Prima toch? Als je een moederbord hebt wat aan de hand van de temperatuur de fan ook langzamer kan laten draaien bepaal je met de fanmate dus de maximale snelheid en kan hij door het moederbord zelf ook nog eens langzamer gezet worden.
Ik zie alleen maar pluspunten eigenlijk! Of je moet een doorzichtige kast hebben en je vind het ding niet mooi, dat zou nog kunnen natuurlijk.

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 23:23
...of je koopt de 9500 AT (als je een socket 775 mobo hebt tenminste), die regelt zelf z'n snelheid. Maar is wel een beetje zonde als je net die 7700 hebt gekocht... 8)7 Ik ben zelf ook niet zo kapot van die fanmate , dus zit de 9500 AT in mijn binnenkort verwachte Conroe-systeem. 8) Ik zal t.z.t. ook laten weten hoe -ie bevalt...

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sick Nick schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:23:
Wat stoort je trouwens aan de fanmate? Je kan gewoon aan een knopje draaien om te bepalen hoe snel de ventilator draait. Prima toch? Als je een moederbord hebt wat aan de hand van de temperatuur de fan ook langzamer kan laten draaien bepaal je met de fanmate dus de maximale snelheid en kan hij door het moederbord zelf ook nog eens langzamer gezet worden.
Ik zie alleen maar pluspunten eigenlijk! Of je moet een doorzichtige kast hebben en je vind het ding niet mooi, dat zou nog kunnen natuurlijk.
Wat hij zegt. ik heb er 4 in m'n kast zitten. Mooie is, dat die knopjes pcies door t ventilatie rooster achterin kast passen. Toch netjes afgewerkt, en direct bedienbaar én niet in het zicht.

Verwijderd

Sick Nick schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:23:
Als je een moederbord hebt wat aan de hand van de temperatuur de fan ook langzamer kan laten draaien bepaal je met de fanmate dus de maximale snelheid en kan hij door het moederbord zelf ook nog eens langzamer gezet worden.
Dit dus niet doen !
In de fanmate zit een 7805 voltage regulator. Het bijhorend schakelingetje is zo gemaakt dat het in principe altijd 12V zou moeten krijgen. Indien de spanning die het moederbord geeft, lager is als de spanning die de fanmate wilt geven + 2V (drop-out van de 7805), dan kan dit leiden tot onvoorspelbaar gedrag. Bijvoorbeeld output voltage dat ineenstort, fan die hierdoor geheel stopt met draaien etc. In de meeste gevallen blijft het hierbij, geen ramp. In enkele gevallen kan het moederbord beschadigd geraken door piekstroompjes die door de koperbanen van het moederbord worden getrokken door de fanmate. Ik ken een geval waarin het moederbord hierdoor is kapot gegaan.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb even je topic title aangepast... ga er maar vanuit dat het een foutje was die flame in de title :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 15:33

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:56:
[...]

Dit dus niet doen !
In de fanmate zit een 7805 voltage regulator. Het bijhorend schakelingetje is zo gemaakt dat het in principe altijd 12V zou moeten krijgen. Indien de spanning die het moederbord geeft, lager is als de spanning die de fanmate wilt geven + 2V (drop-out van de 7805), dan kan dit leiden tot onvoorspelbaar gedrag. Bijvoorbeeld output voltage dat ineenstort, fan die hierdoor geheel stopt met draaien etc. In de meeste gevallen blijft het hierbij, geen ramp. In enkele gevallen kan het moederbord beschadigd geraken door piekstroompjes die door de koperbanen van het moederbord worden getrokken door de fanmate. Ik ken een geval waarin het moederbord hierdoor is kapot gegaan.
Ow, lekker dan :X Dat ze daar niet even voor waarschuwen dan op de verpakking :X Misschien bij mij toch maar even de boel anders maken want zo heb ik het wel aangesloten, hoewel het al meer dan een jaar prima gaat. Dan maar de fan op 7v aansluiten ipv 12 en het moederbord regelt de rest wel (p4p800 deluxe)

• Sjaakman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:12:
Of je koopt voor twee tientjes de Zalman ZM-MFC1 (Pricewatch)
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_mfc1_c_p.jpg

Sluit je fan daar op aan ipv op dat bijgeleverde ding. Ziet er veel flexer uit, en is nog handiger ook :)
Ik heb mijn Zalman CNPS7000-Cu ook aan deze fancontroller hangen. Werkt prima :)

[ Voor 29% gewijzigd door Sjaakman op 04-08-2006 16:44 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
ik zou dat zonde van je geld vinden... ik heb er twee liggen, want ik dacht: "dat is gaaf" (kostte toen maar 10€ per stuk door foutje van bedrijf.. richtprijs was toen 30€)... nou nee dus... geven heel veel licht en je gaat toch niet de hele tijd aan die knoppen zitten draaien...

Ik heb al een keertje gehad dat ik ze op stil had gezet en toen ging mijn compu opeens zware achtergrond berekeningen doen toen ik er niet was... dat ding was loeiheet toen ik thuiskwam...

Regel iets temperatuurgestuurds...

U vraagt, wij antwoorden.

• Sjaakman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03-2021
MeMoRy schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:10:
ik zou dat zonde van je geld vinden... ik heb er twee liggen, want ik dacht: "dat is gaaf" (kostte toen maar 10€ per stuk door foutje van bedrijf.. richtprijs was toen 30€)... nou nee dus... geven heel veel licht en je gaat toch niet de hele tijd aan die knoppen zitten draaien...

Ik heb al een keertje gehad dat ik ze op stil had gezet en toen ging mijn compu opeens zware achtergrond berekeningen doen toen ik er niet was... dat ding was loeiheet toen ik thuiskwam...

Regel iets temperatuurgestuurds...
Dan zou je bij dit soort apparaten uitkomen :o :+
Pagina: 1