Samsung Spinpoint SP2504C - 250 lawaaiig?

Pagina: 1
Acties:

• fong06
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-02 21:16
Hi
Ik heb veel positieve reviews gelezen over deze Samsung Spinpoint SP2504C.
Ik heb overal gelezen dat hij erg stil is. Dus ik heb hem maar ook gekocht. Maar na het installeren maakte hij ongeveer het zelfde geluid als bij me oude hd (de maxtor daimond 10 200GB)
Het geluid is dat geratel. Heeft er iemand ooit problemen mee gehad? Kan ik hier een RMA voor aanvragen?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De Spinpoint SP2504C heeft volgens de specificaties bij random read/write activiteiten een geluidssterkte van 2.8 Bel, oftewel 28dB. Dat je geratel hoort is niet de bedoeling.

Neem eens een kijkje in OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Als hij net als je vorige hdd klinkt - dus niet verdacht - zal hij niet kapot zijn.

De meeste mensen bedoelen met "stil" dat je de hoge zoemtoon van het draaien niet hoort. Het laag-tonige, zachte geratel van de zoekende koppen vinden mensen vaak niet storend... dus het zou goed kunnen dat je daar een verschil van beleving hebt...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Je zou de HD eens even uit kunnen bouwen en deze op iets zachts (stuk schuimrubber ofzo) kunnen leggen en nog eens luisteren. Vaak versterkt de PC behuizing de geluiden van de HD. Dat zou in jou geval ook goed kunnen.

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 22:06
:o hier geven ze geen geluid meer 8)7

Verwijderd

Ik heb ook zowel een Diamondmax 10 als een SP2004C en een 2504C. Die Samsung-schijven zijn vooral ongelooflijk stil in idle. Een heel zacht, niet storend geruis. Het fijne aan die schijven vind ik de 'kwaliteit' van het geluid. Er zijn meer schijven op de markt die qua geluidsdruk niet zo hoog liggen maar die hebben meer hoge tonen of andere 'vuile' componenten in het geluid. De Samsungs hebben daar geen last van.

Dat ze meer geluid maken tijdens het zoeken is logisch. Het is ook bekend dat de Spinpoint P120, de SP2004C en 2504C luider zijn tijdens seeks dan de P80. Je kunt overigens ook AAM aanzetten via de Samsung utility, dan zou je als het goed is minder seekgeluiden moeten horen. Je prestaties nemen er echter door af.

Wil je zeker weten of een RMA aan de orde is, flikker dan even een groffe burn-in of andere stresstest over je HD heen, laat 'm een paar uur continu ratelen (wel koel houden). Als hij dan nog steeds niet kapot is en geen SMART-foutmeldingen geeft zou ik er gewoon van uitgaan dat je schijf goed is. 'Op het oor' bepalen of iets kapot is gaat niet altijd goed.
Pagina: 1