2 HHD-drives samensmelten tot 1

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-02 22:36
Ik heb hier 2 IDE HHDs liggen. Allebei geinstalleerd. Ik heb Windows XP Proffesional. 1 HHD zit al helemaal vol met bestanden (o.a. OS). En 2de is nieuw en nog helemaal leeg. Nou zie ik bij "Mijn Computer" 2 HDDs, een C en een K. Hoe kan ik deze 2 laten "samensmelten"?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

1 woord: raid.

RAID FAQ :)

[ Voor 11% gewijzigd door Motrax op 02-08-2006 18:01 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:04

Aapje

Opel-beun
Zoals de bovenbuur van me zegt, RAID, via software zou dit niet gaan lukken... (Je kan ze wel laten werken in raid dmv software, alleen niet op de manier zoals je in de TS zegt.)
Je zou hardware moeten hebben waarmee je ze in raid kan zetten, stripeset bijvoorbeeld.

offtopic:
Overgens is je vorige topic over raid al gesloten, waar je ook de link naar de raid faq kreeg, Lezen dus!
@ onder buur Was je netvoor met de edit :+

[ Voor 19% gewijzigd door Aapje op 02-08-2006 18:07 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BaBoOn schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:03:
Zoals de bovenbuur van me zegt, RAID, via software zou dit niet gaan lukken...
Je zou hardware moeten hebben waarmee je ze in raid kan zetten, stripeset bijvoorbeeld.

offtopic:
Overgens is je vorige topic over raid al gesloten, waar je ook de link naar de raid faq kreeg, Lezen dus!
Via software gaat dit toch wel. Zolang het maar niet je OS installatie schijf is. Dit staat ook in de FAQ.

edit:
aha, even overheen gelezen, nee dan gaat het natuurlijk niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Noork op 02-08-2006 18:09 ]

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Mss ook even bijzeggen: als ge de HD's in raid zet, ben je alle info die er opstaat ... meestal kwijt. Ook wordt aangeraden op 2 HD's van dezelfde grote in Raid te zetten, anders kan je beter JBOD gebruiken (Just a Bunch Of Disks). Deze plakt ze gewoon ACHTER elkaar, ipv bovenop elkaar

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Noork schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:05:
[...]

Via software gaat dit toch wel. Zolang het maar niet je OS installatie schijf is.
Aubergine schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 17:59:1 HHD zit al helemaal vol met bestanden (o.a. OS). En 2de is nieuw en nog helemaal leeg.
:)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

RAID is niet helemaal handig hier, omdat je dan alles van de eerste schijf kwijt bent. En onder Windows XP pro heb je standaard software RAID, dus je hebt hier helemaal geen RAID hardware voor nodig... Alleen zul je dan nog een extra schijfje moeten hebben voor XP. Wat je ook kunt doen is de tweede schijf als map 'mounten' op de eerste schijf. Dit kun je doen in Computerbeheer -> Schijfbeheer.

Succes!

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-02 21:51
uhmm dynamische schijven van maken (ntfs vereist) en aan elkaar plakken:)?

Verwijderd

In Microsoft XP Help & Support gezocht op 'dynamic' . Lees het eens na voor jezelf.
Dynamic disks kunnen zaken die een basic disk niet kan, maar er zitten ook nadelen aan verbonden.
Je kan trouwens eventueel met Mounted Volumes werken. Zo kan je een disk (met genoeg lege ruimte) laten verschijnen als een 'folder' in een disk die bijna vol is.
Dynamic disks and volumesDynamic disks provide features that basic disks do not, such as the ability to create volumes that span multiple disks (spanned and striped volumes), and the ability to create fault tolerant volumes (mirrored and RAID-5 volumes). All volumes on dynamic disks are known as dynamic volumes.

There are five types of dynamic volumes: simple, spanned, striped, mirrored, and RAID-5. Mirrored and RAID-5 volumes are fault tolerant and are available only on computers running Windows 2000 Server, Windows 2000 Advanced Server, Windows 2000 Datacenter Server, or Windows XP. However, you can use a computer running Windows XP Professional to create mirrored and RAID-5 volumes on these operating systems.

Regardless of whether the dynamic disk uses the master boot record (MBR) or GUID partition table (GPT) partition style, you can create up to 2,000 dynamic volumes per disk group, although the recommended number of dynamic volumes is 32 or less per disk.

For information about managing dynamic volumes, see Manage dynamic volumes.

Limitations of dynamic disks and dynamic volumes
When using dynamic volumes, the following limitations apply:

When installing Windows XP Professional. If a dynamic volume is created from unallocated space on a dynamic disk, you cannot install Windows XP Professional on that volume. However, you can extend the volume (if it is a simple or spanned volume). This setup limitation occurs because Windows XP Professional Setup recognizes only dynamic volumes that have an entry in the partition table.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 18:11 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
als het gaat om win xp kan je software raid gaan gebruiken om je eerste disk te expanden naar de tweede. Dat kan zonder data of performanceverlies. maar je moet je disk wél converteren naar dynmic volumes zodat de partities in de praktijk enkel met windows (2k and up)-eigen sofwtare mogelijk is.
Imho lijkt het me beter je "Mijn Documenten" folder te verplaatsen; dat is heel simpel te doen met rechtsklik op "mijn documenten" - eigenschappen. Je maakt dan plek vrij op je c: én je documenten worden gescheiden van je OS en software. je blijft natuurlijk wel met c: en k: zitten

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?

De FAQ van dit subforum is hier duidelijk zat over :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.