X850 geflashed, pc kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuwe 3D kaart gekocht zoals in dit topic besproken. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1149110
Nu gisteren is hij toegekomen en ik heb hem meteen geinstalleerd.
Vervolgens ben ik meteen de bios gaan flashen om de extra 4 pipes te unlocken.
Ik heb geflashed met een X850 XT PE versie met fan control.
Ik heb de nieuwste agp drivers geinstalleerd en de laatse catalyst drivers.
Even later leek alles normaal op een paar glitches toe.
In atitool heb ik even de fancontrol op 100 gezet en toen gereset.
Toen ik daarna keek stond hij op 13%.
De kaart is normaal 500 geheugen en clock.
Nu stond ie op 540 en 580 voor het geheugen.
Toen ik bij de temperatuur keek stond ie op 79 graden.
Een seconde later was het afgelopen. POEF.
De PC viel uit en was met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.

Ik vermoed dat het mijn voeding is.
Ik heb een goedkope voeding van 350 W.
Intern heb ik ook een geluidskaart die voeding nodig heeft en nu ook de 3D kaart.
Daarnaast heb ik een HD, diskette en cdrom.

Ik heb alles gedemonteerd en alleen de proccesor er terug in gestopt.
Vervolgens heb ik er een andere voeding ingezet.
Toen ik die aanzette zag ik een flits. een van de voedings kabels hing op het moederbord zelf.
Waarschijnlijk kortsluiting.

Als ik mijn pc nu aanzet dan gaat alleen de fan van de processor draaien niet van de voeding.

Dus is mijn voeding waarschijnlijk kapot en ook mijn moederbord.
Wat denken jullie ? Hoeveel schade kan ik hebben. Kan mijn audigy geluidskaart ook kapot zijn?

En die kaart is die nu meteen al kapot?
Als mijn cpu kapot is en mijn ram en mijn moederbord dan is het geen ramp.
Dat ga ik toch vervangen. Maar als die nieuwe 3D kaart nu al kapot is ....

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:12

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Deze TS is bijna net zo duidelijk als de vorige. Wat er allemaal kapot is kun je alleen achter komen door testen denk ik. Met wat voor voeding heb je de 2e keer getest? En is alles wel juist aangesloten? Niet alles gaat zomaar kapot... En dat testem zou ik dan niet met deze videokaart doen, misschien veroorzaakt die wel een probleem. En wat als je 3D kaart kapot is? Je hebt geen garantie meer hoor. Dit soort bios flashes zijn volledig op eigen verantwoordelijkheid. Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
En zoals je ziet, wordt de zin vanzelf afgekapt. Al die enters zijn niet nodig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 14:15
Dat is niet zo handig allemaal, maar dat had je al door denk ik... Ik vermoed dat er aardig wat naar de genezijde is vertrokken..

Probeer eens te bootten met geheugen erbij, en met de speaker aangesloten. Als ie gaat piepen, dan kan je de interval daarvan opzoeken in het boekje van je mobo.

[ Voor 10% gewijzigd door freggel op 02-08-2006 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:24:
Deze TS is bijna net zo duidelijk als de vorige. Wat er allemaal kapot is kun je alleen achter komen door testen denk ik. Met wat voor voeding heb je de 2e keer getest? En is alles wel juist aangesloten? Niet alles gaat zomaar kapot... En dat testem zou ik dan niet met deze videokaart doen, misschien veroorzaakt die wel een probleem. En wat als je 3D kaart kapot is? Je hebt geen garantie meer hoor. Dit soort bios flashes zijn volledig op eigen verantwoordelijkheid. Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
En zoals je ziet, wordt de zin vanzelf afgekapt. Al die enters zijn niet nodig dus.
Sorry hoor als een beetje onduidelijk is. Ik ben er geen expert in. Dit weekend zal ik beneden alle onderdelen appart testen. Daar staat een pc met hetzelfde moederbord. Ik had 2 extra voedingen op mijn kamer liggen. eentje was volgens mij kapot en die andere is een goedkope voeding van 300 WAT. Ik denk dat ik de voeding gewoon te zwaar belast heb. Dit is nu mijn 4 de voeding die kapot gaat in 2 jaar. Ik ga toch eens een wat duurdere kwaliteidsvoeding kopen. Als ik die 3kaart eerst terug flash met een lege bios en dan weer met de orginele kunnen ze nooit zien dat er mee gerotzooied is. Als dat nog gaat teminste. :/

Wat is het minimum wat een moederbord nodig heeft ? Alleen CPU toch?
Met CPU en vga kaart kun je toch in de bios komen ?

Had ik gisteren nu maar eerst wat HL2 gespeeld voor dat ik ging flashen... ik heb nog helemaal nergens van kunnen genieten. Ik wil altijd te veel en dat loopt vaak verkeerd af... :(

[ Voor 10% gewijzigd door Kain_niaK op 02-08-2006 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:12

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Kain_niaK schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:40:
[...]
Sorry hoor als een beetje onduidelijk is. Ik ben er geen expert in. Dit weekend zal ik beneden alle onderdelen appart testen. Daar staat een pc met hetzelfde moederbord. Ik had 2 extra voedingen op mijn kamer liggen. eentje was volgens mij kapot en die andere is een goedkope voeding van 300 WAT. Ik denk dat ik de voeding gewoon te zwaar belast heb. Dit is nu mijn 4 de voeding die kapot gaat in 2 jaar. Ik ga toch eens een wat duurdere kwaliteidsvoeding kopen.
Wel een goed idee
Als ik die 3kaart eerst terug flash met een lege bios en dan weer met de orginele kunnen ze nooit zien dat er mee gerotzooied is. Als dat nog gaat teminste. :/
Geen goed idee :N
En een streepje geheugen denk ik.
Had ik gisteren nu maar eerst wat HL2 gespeeld voor dat ik ging flashen... ik heb nog helemaal nergens van kunnen genieten. Ik wil altijd te veel en dat loopt vaak verkeerd af... :(
Weer een wijze, maar dure, les ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:12

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kain_niaK schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:56:
Dus is mijn voeding waarschijnlijk kapot en ook mijn moederbord.
Wat denken jullie ?
De ene keer is die schade niets, de andere keer is alles naar de maan. Hangt er van af wat er preces verkeerd ging. Als je voeding niets meer doet en bij je moederbord enkel de fans gaan draaien is dat weinig goeds.
Haal alles zoveel mogelijk los en de kaarten er uit. Zorg dat je alleen de echte basis elementen van je systeem er aan hebt zitten. Gebruik een andere voeding en dubbelcheck nu dus echt je connectoren. Als het dan nog niet werkt dan kan het enkel aan de onderdelen liggen die je er aan hebt hangen. Als je ook niets van piepjes krijgt ga ik denken aan het moederbord.
Kijk even in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Daar staat in hoe je stap voor stap de boel kunt checken.
Kan mijn audigy geluidskaart ook kapot zijn?
Dat kan ben ik bang. Hoewel het me onwaarschijnlijk lijkt. Proberen in een andere PC kan je uitsluitsel geven. :)
En die kaart is die nu meteen al kapot? .
Ook dat kan natuurlijk. Het is mij nog nooit overkomen, dus ik denk dat hij het nog wel zal doen. Mits de flash natuurlijk een succes was.
Maar als hij kapot is dan heb je wel je garantie verspeelt door die flash ben ik bang ;(
Kain_niaK schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:40:
[...]
Als ik die 3kaart eerst terug flash met een lege bios en dan weer met de orginele kunnen ze nooit zien dat er mee gerotzooied is. Als dat nog gaat teminste. :/
Dat is fraude! Daar gaan we het hier dus niet over hebben.
Om fatsoenlijk te booten heb je Moederbord, CPU, Geheugen en VGA nodig. Ook leuk is het keyboard natuurlijk :)

Even ter zij notitie. Je zit hier in Videoplanken & Beeldkanonnen. Problemen met harde basis onderdelen als de processor, het moederbord en het geheugen horen hier niet thuis. Deze vragen kun je beter stellen in de sectie PMG. Ik zal het topic even voor je verplaatsen.
VB >> PMG

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 02-08-2006 19:31 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hier staan zat tips en trucs in om je probleem te achterhalen.

Post overigens ook de complete specs van je pc, want op deze manier kan men er nog niet veel zinnigs over zeggen :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ok, bedankt voor het verplaatsen en alle tips. Alleen ik dacht dat het topic verwijderd was want ik vond het niet meer terug.
Ik ben pas zaterdag terug thuis dus dan kan ik weer testen Hier zijn de specs

Noname voeding (er staat wel een naam op maar die weet ik niet van buiten)
350 WAT (in het topic heb ik gelezen dat dit het piekvermogen is en dat het echter vermogen lager ligt)
Elite ECS K75SA mobo geflashed met OC honey bios (boot nu 15 seconden sneller)
1 x 256 DDR MB PC3200 400 Mhz (werkt dus op 266 Mhz)
1 x 512 DDR MB PC2000 266 Mhz
dram timing configuration staat op ultra
dram slew rating staat op fast
de rest staat standaard
1 casefan hangt aan de voeding
1 artic cpu cooler hang aan het moederbord
HD 120 GB merk ben ik even kwijt.
CDROM WRITE Lite-on

CPU AMD ATHLON 2000 XP Palomino core
geluidskaart Audigy 2
videokaart eerst Gforce MX 440 nu C3D X850 PRO gelashed naar X850 XT PE met fan control

Goed, als ik zaterdag thuis kom ga ik die help topics voor opstart problemen is goed doorlezen.
Hopelijk maak ik het moederbord van de pc van mijn ouders niet kapot.
Bedankt voor al jullie tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ik ga mijn update nu iets eerder doorvoeren
Dit was ik van plan

Een Tyan Tiger dual processor moederbord kopen voor 234 € (duitse online winkel)
één Opteron kopen (later een tweede) 150 € voor een 240
2 x 512 MB DDR ECC registered. 100 €
En dan de rest overzetten.

Nu wat vraagjes. Soms staat er op internet DDR ECC en soms DDR registered. Is dan niet hetzelde ? Heeft registerd geheugen niet altijd ECC (da's toch een fout correctie protocol ?)
Heel vaak staat het er online niet bij of het registered is. op de site van Tyan zijn er een aantal dram chips die ze aanraden maar die vind ik dus nergens terug.

Welke opteron kan ik het beste kopen de 240 is op 1,6 Ghz geclocked de 248 op 2 Ghz.
Overclocken ben ik niet van plan, dat heb ik nog nooit gedaan want ik zie het nut niet echt.
Veel extra performance haal je toch niet met overclocken tenzij je uber cooling hebt en extreem gaan overclocken

De 248 kost wel 300 euro.

Met twee processoren heb je dan meer op minder power als één dual core procesor op de zelfde snelheid?

En als laatse vraag wat vinden jullie het beste voedingsmerk?. Ik wil een voeding van 500 WAT. en eentje die super stabiel is. Ben bereid op 250 euro voor de voeding te betalen.

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Als ik jou was zou ik eerst wat meer "klooi" ervaring opdoen met goedkopere hardware. Kan me moeilijk niet voorstellen dat jij de power van een dual-opteron systeem nodig hebt.

Mooie core 2 duo setup met optioneel crossfire/sli uitbrijdingsmogelijkheden wellicht? Kan je ook zat mee!

BTW, dual core of dual proc maakt weinig uit. Dual core is meestal iets minder preformace per clock maar ook goedkoper. (dus zelfde preformance per clock, afgezien van mobo prijs, die is hoger) Met jou budget kan 2GB ram er wel bij denk ik zo (zeker als je een dual opteron systeem overweegt)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Cio schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:02:
Als ik jou was zou ik eerst wat meer "klooi" ervaring opdoen met goedkopere hardware. Kan me moeilijk niet voorstellen dat jij de power van een dual-opteron systeem nodig hebt.
He, daar beledig je mij mee man. Ten eerste heb ik al redelijk wat ervaring. Dit is ook niet mijn enige pc. Op mijn bedrijfje staan mac's voor 3D artwork van cd hoesjes en als workstation voor mijn muziek studio. Nu heb ik thuis ook redelijk wat muzieksoftware en als je een nieuw project met cubase begint en redelijk wat VST's gebruikt heb je veel power nodig. Dus die dual processor kan ik goed gebruiken. Ook draai ik een webserver en een ftp server. Dat mijn pc nu kapot is dat kan toch iedereen gebeuren? 2 GB geheugen is inderdaad wel een aanrader denk ik. Dan koop ik wel 4 latjes van 512.

By the way: ik heb een agp 3D kaart en voorlopig koop ik geen nieuwe. Dus heb ik een agp moederbord nodig. Anders zou ik ook geen Tiger kopen. Er zijn betere dual processor mobo's maar de meeste hebben geen agp meer

[ Voor 10% gewijzigd door Kain_niaK op 03-08-2006 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 15:59

Devion

Space for rent ;-)

Belediging? Zelfs ik als ik jouw start post lees dat je of niet goed oplet terwijl je fysiek bezig bent met je computer of gewoon nog niet weet wat je doet.

350W met een 'nieuwe' generatie kaart is gewoon not-done. je Geheugen combinatie is treurend om te zien (zeker met de optie dram timing op ultra...)

Software ervaring en Hardware ervaring zijn 2 zeer verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Devion schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:51:
350W met een 'nieuwe' generatie kaart is gewoon not-done. je Geheugen combinatie is treurend om te zien (zeker met de optie dram timing op ultra...)
Wel ik had eerst een voeding van 400W, koste mijn 100 euro. Maar die ging stuk. Toen heb ik er een van 80 euro gekocht, 450W. Die ging ook stuk. Toen heb ik alleen nog maar goedkope voedingen gekocht. Vandaar. Op de site van ATI zijden ze dat 300W genoeg was voor de kaart. Vandaar.
En wat bedoel je met mijn geheugen combinatie is treurend? 266 mhz is het snelste ram wat mijn mobo ondersteund. Wat kan ik dan verbeteren? Ik weet dat twee modules op verschilende snelheden niet ideal zijn maar zoveel performance scheelt dat toch niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Je zou natuurlijk ook een Asrock Dual SATA2 kunnen kopen met een S939 Athlon 64/X2 processor. Dan ben je een stuk goedkoper uit en je kunt je X850PRO videokaart nog gebruiken. Als je het niet zo op Asrock hebt, zou je natuurlijk ook een tweedehands S939 moederbord kunnen kopen. Dat heb ik ook gedaan met mijn MSI K8N NEO2-54G Platinum bord en daar ben ik zeer tevreden over.

In mijn ogen is een Tyan mobo + Opteron in jouw situatie een beetje onzin. Dit zijn onderdelen die volgens mij vooral zijn bedoeld voor servers en niet om mee te gamen. Natuurlijk zal dat er heel erg goed mee willen, maar de prijs/prestatie verhouden is heel erg slecht.

Bijvoorbeeld:
Asrock Dual SATA2 €55 (of een tweedehands moederbordje van ongeveer €40)
AMD Athlon 64 X2 3800+ €140

Voor €200 ben je dus al klaar :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Nu heb ik thuis ook redelijk wat muzieksoftware en als je een nieuw project met cubase begint en redelijk wat VST's gebruikt heb je veel power nodig. Dus die dual processor kan ik goed gebruiken. Ook draai ik een webserver en een ftp server
Zoals ik al zei: het is voor een (thuis) studio workstation en voor 2 servers. Natuurlijk ook voor games. Ik heb gewoon mijn blik al een heel tijdje op de opteron liggen. En een opteron dual moederbord is een mooie investering voor de toekomst. eerst zet ik er een opteron op. Als mijn systeem weer verouderd is zet ik er een tweede in.
Voor 500 euro ben ik klaar. 700 euro als ik ook een nieuwe kast + voeding koop.
500 € vind ik niet zoveel voor een update van mobo, cpu en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
Zoals anton121 ook al zei, waarom ga je niet voor een normale S939 dual-core ? Heb je meer snelheid dan 2 maal de 240 voor minder geld dan alleen dat opteron mainboard al kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 19:28:
Zoals anton121 ook al zei, waarom ga je niet voor een normale S939 dual-core ? Heb je meer snelheid dan 2 maal de 240 voor minder geld dan alleen dat opteron mainboard al kost.
Een AMD 3800 dual core geeft echt niet meer snelheid al 2 x Opteron 240's.
Anders zouden ze wel dual core's installeren in servers en geen opterons.

Btw ik heb mijn kaart getest en hij geeft nog beeld (hem hem nog niet geinstalleerd).
Ik moet mijn moederbord nog testen mijn cpu is wel kapot.
Ram en zo werkt ook nog. Straks mij HD en geluidskaart testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Haal wel als je een nieuwe pc gaat halen een goede voeding, want die zag ik niet staan in je lijstje.

Doe nou niet weer zo'n No-name rukding, maar gewoon een lekker a-merkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kain_niaK schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:56:
Ik heb een goedkope voeding van 350 W
Weer een wijze les hoe belangrijk de voeding is.
Te veel mensen bezuinigen op de voeding, terwijl het een zo belangrijk onderdeel is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 11:59:
[...]

Weer een wijze les hoe belangrijk de voeding is.
Te veel mensen bezuinigen op de voeding, terwijl het een zo belangrijk onderdeel is |:(
Dat is VAST en ZEKER het belankrijkste wat er in heel dit topic is gezegt!
I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een 6600GT is eigenlijk al overkill voor een 2000+ CPU. De CPU kan die X850XT al helemaal niet bijhouden.

De enige manier om er achter te komen wat er nou allemaal nog wel en niet werkt lijkt mij toch om alle onderdelen los te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ok, hopelijk leest er dit nog iemand want ik vertrek zo naar de winkel.
Ik ga nu materiaal kopen dat ik dit weekend teminste HL2 kan spelen (waar ik al meer als een jaar op wacht)

EPoX EP-9HDAI-Pro,K8T800 Pro,Socket-939 ATX,S-ATA,LAN,Dual DDR, AGP8X
http://www.komplett.be/k/ki.asp?sku=309207

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/koeler
http://www.komplett.be/k/ki.asp?sku=307202

Antec NEOHE 430 GB 430-Watt PSU Low speed 80mm fan, 15(L)x15(w)x8, 6cm(H)
http://www.komplett.be/k/ki.asp?sku=316722

OCZ Value DDR400 PC3200 512MB Dual Pack, met 2 identieke PC3200 DDR-DIMM`s, CL2.5
http://www.komplett.be/k/ki.asp?sku=315969

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 Memory 184-P (voor DDR-PC400MHz)
http://www.komplett.be/k/ki.asp?sku=113517

Zelf heb ik nog een elixer 256 MB DDR PC3200 module.

dus da's 4 x 256 MB

Mijn vraag is, die elixer is CAL3 terwijl de rest CL2.5 is.
Kan ik die in 2 x dual channel mode zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij wel, gewoon CL3.0 forceren in de BIOS lijkt mij
Let wel op dat 4x 256MB geen T1 aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Geheugen het beste maar 2 reepjes kopen, omdat sommige(misschien alle) dan het geheugen langzamer zetten indien je alles automatisch insteld.
Met verschillende geheugen reepjes verlies je ook dual channel, dus geheugen loopt dan niet op dubbele snelheid.
Pagina: 1