Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 12:45
Mijn vriendin heeft gisteren te horen gekregen dat haar contract niet wordt verlengd. Er is gewoon keihard gezegd dat zij niet flexibel genoeg kan zijn als zij straks 2 kinderen heeft...
Dit heeft men natuurlijk niet op papier gezet, op papier staan slechts 2 flauwekul opmerkingen die niet op waarheid berusten.

Nu moet zij nog een maand werken en hoor ik weer de meest fantastische verhalen om mij heen over hoe je dit het beste kan 'aanpakken'.

Mijn schoonvader beweert dat je je nu het beste kan ziek melden en dat je dat zo een jaar kan rekken en dat je daar dat bedrijf mooi een loer mee draait.

Volgens mij is dit flauwekul. Ik denk dat je na een maand vervalt in een ww-uitkering aangezien je dan gewoon niet meer in dienst bent bij dat bedrijf omdat je contract niet wordt verlengd.

Overigens wil ik deze truken helemaal niet gaan uithalen, maar wil het wel even weten, want anders krijg ik straks weer een hoop verhalen te horen wat we hadden moeten doen, etc.

Overigens hebben we de FNV al gebeld waar we lid van zijn, maar die ga je bovenstaande vraag natuurlijk niet voorleggen.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 19:19

Gerco

Professional Newbie

Als het een contract voor bepaalde tijd was (en dat was het), dan lijkt het me dat je vriendin gewoon pech heeft. Zonder tegenbericht zou zo'n contract ook gewoon aflopen, dat was immers afgesproken. Hoe dat werkt als je ziek bent terwijl het contract afloopt weet ik niet, maar het lijkt me niet raar als dat geen verschil maakt.

Iemand ontslaan als/omdat hij ziek is mag idd niet vziw, maar ze is niet ontslagen dus dat gaat niet op. Solliciteren terwijl je zwanger bent lijkt me ook niet erg goed aflopen, dus ik vrees dat ze voorlopig gewoon met de gebakken peren zit en naar het UWV kan gaan voor een uitkering.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als ze een aflopend contract heeft kunnen ze zeggen wat ze willen, maar ik denk niet dat je erg veel kans ergens op maakt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:01
Voor het niet verlengen van een contract is een werkgever niet verplicht een reden op te geven. Dit heeft hij toch gedaan en riekt naar enige vorm van discriminatie. Het probleem is echter dat daarvan niets op papier staat en daar kun je dus weinig mee vrees ik.

Ziek melden heeft ook niet zo veel nut. Het contract zal hoe dan ook van rechtswege aflopen. Ziek of niet ziek. Verder is het maar de vraag of het lukt om een maand ziek te zijn, zonder dat de werkgever argwaan krijgt en een dokter langsstuurd.

[ Voor 0% gewijzigd door Tarzan op 02-08-2006 10:20 . Reden: Spuit 11 dus :) ]

..:: ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is het een tijdelijk contract (contract voor bepaalde tijd)? Dan is het jammer maar helaas. De werkgever hoeft het contract niet te verlengen (en hoeft geen reden aan te geven, maar het is netjes dat ze het wel doen). Ook ziekte is voor een tijdelijk contract geen reden om het contract niet af te laten lopen of het van rechtswege verplicht te verlengen.

Of is het een vast contract?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 19:56

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ziekmelden heeft geen zin aangezien het contract gewoon verloopt en via rechtsweze beeindigd.

En ja het zal zeer moeilijk zijn om een nieuwe baan te krijgen wanneer je zwanger bent (tenminste als het te zien is). wanneer het nog niet vrij evident is dat ze zwanger is, gewoon niet over beginnen ze mogen er ook niet naar vragen..

Omdat het contract gewoon verloopt heeft je vriendin geen recht op WW, aangezien zij volgens het CWI "verwijtbaar werkeloos" is (ook al weten ze dondersgoed dat je pas erg laat op de hoogte wordt gesteld door je baas dat ze niet van plan zijn het contract te verlengen, en als jij zelf niet het vermoeden hebt dat er iets niet in de haak is je echt niet "voor de zekerheid" naar een andere baan gaat zoeken 1 maand na het tekenen van het contract).

In ieder geval sterkte voor jouw en je vriendin

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 13:43
soepkip schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:20:
...
En ja het zal zeer moeilijk zijn om een nieuwe baan te krijgen wanneer je zwanger bent (tenminste als het te zien is). wanneer het nog niet vrij evident is dat ze zwanger is, gewoon niet over beginnen ze mogen er ook niet naar vragen..
...
Ik dacht altijd dat je verplicht was zoiets te melden :)
Maar je hebt gelijk: http://www.jobat.be/nl/in.../zwangersolliciteren.aspx (in belgie toch in ieder geval)

Ik vraag me alleen af, stel dat je binnen 2 maanden moet bevallen, de toekomstig werkgever heeft dit niet door en hij neemt je aan ... en na 2 maanden ben je weg op zwangerschapsverlof ... denk niet dat dit de werkgever-werknemer relatie ten goede komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat het contract gewoon verloopt heeft je vriendin geen recht op WW,
Dat is niet waar. En dit is heel belangrijk!! Om wel een WW uitkering te kunnen krijgen moet je:
- zelf vragen om een verlenging van uw contract (vóór afloop);
- informeren naar ander werk bij uw werkgever en direct een andere baan zoeken (zodra bekend wordt dat uw contract niet wordt verlengd)
- voldoen aan alle voorwaarden.
(bron: UWV)

Dus Dutch_guy: ga daar achterheen en informeer zeker even bij het UWV wat de voorwaarden zijn dat je vriendin WW krijgt!!

[ Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 02-08-2006 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:01
Omdat het contract gewoon verloopt heeft je vriendin geen recht op WW, aangezien zij volgens het CWI "verwijtbaar werkeloos" is
Voorzover ik kan nagaan ben je niet per defenitie verwijtbaar werkloos als je arbeidovk. van rechtswege afloopt. Dit is alleen het geval als je in het verleden een overeenkomst voor bepaalde tijd hebt gehad, deze beëindigd en vervolgens een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat.

^^ Met hem dus :)

..:: ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

DaRKie schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:24:
[...]

Ik dacht altijd dat je verplicht was zoiets te melden :)
Maar je hebt gelijk: http://www.jobat.be/nl/in.../zwangersolliciteren.aspx (in belgie toch in ieder geval)

Ik vraag me alleen af, stel dat je binnen 2 maanden moet bevallen, de toekomstig werkgever heeft dit niet door en hij neemt je aan ... en na 2 maanden ben je weg op zwangerschapsverlof ... denk niet dat dit de werkgever-werknemer relatie ten goede komt
Dat klopt..maar ja eerlijk is eerlijk...zou jij iemand aan willen nemen die vrij binnekort al even uit de roulatie zou zijn ?

Het is gewoon heel cru voor de TS en zijn vriendin, en erg fout van de werkgever aangezien de vriendin van TS haarzelf toch wel bewezen heeft, en ze daar al een tijdje heeft gewerkt..alleen valt er weinig aan te doen.

wanneer je nog een tijdje hebt te gaan (bv 6 maaden) dan zal de werkgever er heus niet zo zwaar aan tillen, en kun je gewoon je situatie uileggen. kun je meteen aangeven dat je er helemaal voor gaat.

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Maasluip schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:26:
[...]
Dat is niet waar. En dit is heel belangrijk!! Om wel een WW uitkering te kunnen krijgen moet je:

[...]
(bron: UWV)

Dus Dutch_guy: ga daar achterheen en informeer zeker even bij het UWV wat de voorwaarden zijn dat je vriendin WW krijgt!!
Als dat zo is, heel goed (en neem ik mijn woorden daarover terug) maar dan ga ik er wel van uit dat ze dit streng controleren, dus zou ik alles schriftelijk nogmaals via de werkgever doen (aanvraag e.d. met een verzoek voor schriftelijke reactie met preciese reden) en als de sodemieter een zooi solicitatiebrieven de deur uit laten gaan en een kopie hiervan bewaren.

Wanneer je WW hebt, vermoed ik ook dat je vrijgesteld bent van solicitatieplicht wanneer ze wettelijk zwangerschapsverlof heeft maar dit weet ik niet zeker, maar dit kun je gerust bij het CWI navragen.

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Omdat het contract gewoon verloopt heeft je vriendin geen recht op WW, aangezien zij volgens het CWI "verwijtbaar werkeloos" is.
Hiervoor zou ik wel eens bronnen willen zien want dat lijkt me heel stug. De reden dat je werkloos wordt is dat het contract afloopt en je nog geen ander werk hebt gevonden. De WW is er nu juist voor om die periode te overbruggen.
In ieder geval sterkte voor jouw en je vriendin
Daar sluit ik me volledig bij aan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

1) Ziekmelden geeft geen uitstel op je contract, het loopt gewoon af.
2) Je hebt wel degelijk recht op WW als je contract afloopt.

Het CWI bepaald trouwens niet de WW, maar het UWV. Aangezien er geen reden nodig is om niet een nieuw contract te verstrekken, heeft het UWV dus ook niets om te oordelen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

soepkip schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:34:
[...]

Wanneer je WW hebt, vermoed ik ook dat je vrijgesteld bent van solicitatieplicht wanneer ze wettelijk zwangerschapsverlof heeft maar dit weet ik niet zeker, maar dit kun je gerust bij het CWI navragen.
Dat staat ook op de website van het UWV. ;) Wat dat betreft is de WW gewoon een baan, je krijgt 16 weken zwangerschapsverlof waarin je niet hoeft te solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
RaZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:38:
1) Ziekmelden geeft geen uitstel op je contract, het loopt gewoon af.
2) Je hebt wel degelijk recht op WW als je contract afloopt.
Het CWI bepaald trouwens niet de WW, maar het UWV.
corrrect
Aangezien er geen reden nodig is om niet een nieuw contract te verstrekken, heeft het UWV dus ook niets om te oordelen.
Niet correct. Alle werkgevers van de afgelopen (6?) maanden zal om een werkgeversverklaring gevraagd worden. Een beetje werkgever zal het zichzelf echter niet moeilijk maken en daar iets neerzetten wat de minste moeite (incl. conflicten) kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 22:14
soepkip schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:34:
[...]

Als dat zo is, heel goed (en neem ik mijn woorden daarover terug) maar dan ga ik er wel van uit dat ze dit streng controleren, dus zou ik alles schriftelijk nogmaals via de werkgever doen (aanvraag e.d. met een verzoek voor schriftelijke reactie met preciese reden) en als de sodemieter een zooi solicitatiebrieven de deur uit laten gaan en een kopie hiervan bewaren.

Ik zal als ik jou was dit inderdaad doen, maar wel in goed overleg met de werkgever. Gewoon je vriendin laten aangeven dat ze die brief gaat sturen en dat ze die reactie en dergelijken nodig heeft om WW te kunnen krijgen. Zeker gezien het feit dat ze voorlopig kansarm op de arbeidsmarkt is.

Enne, kort geleden op NU.nl: http://www.nu.nl/news.jsp?n=776278&c=36
In vervolg als je het kan plannen, zodra je als vrouw een vast contract hebt pas kinderen gaan maken. Zou zo kunnen dat wanneer je vriendin een jaar later zwanger was geworden ze wel een contractverlenging had voor onbepaalde tijd en dus gebakken zat wat betreft zwangerschapsverlof en alles daar om heen.

Klinkt heel hard, maar zo stom werkt het nou eenmaal hier in Nederland. En als ik werkgever was, dan zou ik niet graag hebben dat iemand aankondigd zwanger te zijn de dag nadat de proeftijd verlopen is van het onbepaalde contract. Klinkt heel stom, maar ik vermoed dat zwangerschap een belangrijk onderdeel is voor het achterblijven van vrouwen op de arbeidsmarkt. Het is zo een flinke periode dat je als vrouw niet werkzaam bent. Een werkgever zal bij een beslissing over de keuze van een nieuwe werknemer zeker meewegen dat een jonge vrouw een grote kans heeft te worden/raken. En ondanks dat het nergens op papier wordt vastgelegd. Het telt zeer zeker mee.

Let wel, ik ben geen voorstander van deze gang van zaken. Maar als ik werkgever zou zijn, dan zou het zeker iets zijn wat ik bij dergelijke beslissingen mee zou laten wegen. Hoe vrouwonvriendelijk dit ook overkomt. Als werkgever wil ik mensen die werken, niet mensen die zwanger zijn. Zou goed zijn als er van overheidswege iets betere regelgeving komt op dit gebied. Ookal zit ik rechts van het midden wat betreft stem gedrag.
Freee!! schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:37:
[...]

Hiervoor zou ik wel eens bronnen willen zien want dat lijkt me heel stug. De reden dat je werkloos wordt is dat het contract afloopt en je nog geen ander werk hebt gevonden. De WW is er nu juist voor om die periode te overbruggen.

[...]

Daar sluit ik me volledig bij aan.
Volgens mij ook inderdaad. De WW is voor als je onverwijtbaar werkloos wordt. Je contract niet verlengd krijgen is daar een heel goed voorbeeld van.

[ Voor 19% gewijzigd door The - DDD op 02-08-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
The - DDD schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:46:
[...]

Enne, kort geleden op NU.nl: http://www.nu.nl/news.jsp?n=776278&c=36
In vervolg als je het kan plannen, zodra je als vrouw een vast contract hebt pas kinderen gaan maken. Zou zo kunnen dat wanneer je vriendin een jaar later zwanger was geworden ze wel een contractverlenging had voor onbepaalde tijd en dus gebakken zat wat betreft zwangerschapsverlof en alles daar om heen.

[...]

Volgens mij ook inderdaad. De WW is voor als je onverwijtbaar werkloos wordt. Je contract niet verlengd krijgen is daar een heel goed voorbeeld van.
Helaas is het zo dat je tegenwoordig steeds minder vaak een vast contract krijgt. Ze kunnen je gewoon 3x een jaarcontract geven. Grote kans dat je na 3 jaar toch weer voor een andere baan gaat en dan kan je weer fijn opnieuw beginnen met een 1e jaarcontract.

En plannen, tja... ik ga niet wachten met een 2e totdat m'n vriendin ooit eens een vast contract heeft.

Bovendien werkt ze nu part-time en komen we dankzij mijn fulltime baan gelukkig niet meteen in de shit te zitten.

Net even aangemeld bij het CWI, wat een gedoe, hele vragenlijsten en vervolgens kan je aangeven of je voor WW in aanmerking wilt komen.

Het is dat ze zwanger is, anders was ze nu gewoon met vol goede moed op zoek gegaan naar een andere baan. Dan was dat hele WW gedoe echt niet nodig geweest, ze is liever aan het werk dan dat ze deze hele rompslomp moet ondergaan. Bovendien heeft ze jarenlang in de horeca gewerkt en daar is altijd werk in te vinden, maar ja als je buik al zichtbaar is.... En omdat nu te verzwijgen bij een sollicitatiegesprek lijkt mij voor de sfeer niet echt bevoordelijk.

Maar kan iemand mij nog vertellen wat er precies gebeurt als zij zich nu ziek meldt, blijft dat bedrijf dan na het beeindigen van het contract doorbetalen ?

We zijn dat echt niet van plan te doen, maar ik wil het gewoon even weten, voordat ik straks weer allerlei opmerkingen krijg, van je had dit moeten doen en dat, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
Ik heb een tijdelijk contract en ik ben ziek. Wat gebeurt er als het contract afloopt?

Als uw tijdelijk contract afloopt, kan uw werkgever beslissen om het te verlengen of niet. Veel werkgevers verlengen echter het contract van een zieke werknemer niet. Het contract loopt dan van rechtswege af. Als u nog steeds ziek bent nadat het contract afgelopen is, krijgt u een uitkering van de Ziektewet. Dit vraagt u aan bij het UWV. Als u weer beter bent komt u mogelijk in aanmerking voor een WW-uitkering. U moet dan op zoek naar ander werk. Als u daarbij hulp nodig heeft, kunt u door een reïntegratiebedrijf begeleid worden.

Toch gevonden, lijkt mij duidelijk. Je kan dat bedrijf dus niet 'naaien'. Je contract loopt af en that's it. Het bedrijf hoeft verder niet voor je te zorgen, dat regelt de ziektewet.
Dacht ik wel, maar moest even bewijs hebben. M'n schoonouders zijn nogal *ahum* eigenwijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutch_guy op 02-08-2006 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42901

Dutch_guy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 11:12:
[...]

Maar kan iemand mij nog vertellen wat er precies gebeurt als zij zich nu ziek meldt, blijft dat bedrijf dan na het beeindigen van het contract doorbetalen ?

We zijn dat echt niet van plan te doen, maar ik wil het gewoon even weten, voordat ik straks weer allerlei opmerkingen krijg, van je had dit moeten doen en dat, etc. etc.
Waarom er naar vragen als je het toch niet van plan bent? Wat is dan het nut om dit te weten?
Raz schreef:
Ziekmelden geeft geen uitstel op je contract, het loopt gewoon af.
Rukapul antwoordde:
corrrect
Lijkt me sterk dat ze gaan verder betalen als je contract is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 09:55

igmar

ISO20022

Dutch_guy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:14:
Mijn vriendin heeft gisteren te horen gekregen dat haar contract niet wordt verlengd. Er is gewoon keihard gezegd dat zij niet flexibel genoeg kan zijn als zij straks 2 kinderen heeft...
Dit heeft men natuurlijk niet op papier gezet, op papier staan slechts 2 flauwekul opmerkingen die niet op waarheid berusten.
't is eigenlijk voor een tijdelijk contract niet relevant. Voor het niet-verlengen hoeft men geen reden op te geven.
Mijn schoonvader beweert dat je je nu het beste kan ziek melden en dat je dat zo een jaar kan rekken en dat je daar dat bedrijf mooi een loer mee draait.
Dan loopt het contract nog steeds af. Ik zou zelf gewoon blijven werken. Korte samenvatting : Je kan niks. Ik zou gewoon het contract formeel uitzingen (maar flexibel zou ik niet meer zijn), en daarna wat anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:02
Anoniem: 42901 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 11:26:
Waarom er naar vragen als je het toch niet van plan bent? Wat is dan het nut om dit te weten?
Simpel, er zijn altijd betweters in de familie die zeggen (zoals de TS al zei) dat je je ziek had moeten melden. Doordat hij het nu zeker weet dat het dus niet mogelijk is, kan hij deze meteen de mond snoeren. Simpel toch? Bovenstaande is wat ik uit zijn opmerkingen op kan maken hierover.

Ik hoop dat je via het UWV een WW kunt krijgen tijdens de zwangerschap van je vriendin, maar ja. Zij zijn de enige die je dat kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:23
The - DDD schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:46:
[...]

<knip>

Let wel, ik ben geen voorstander van deze gang van zaken. Maar als ik werkgever zou zijn, dan zou het zeker iets zijn wat ik bij dergelijke beslissingen mee zou laten wegen. Hoe vrouwonvriendelijk dit ook overkomt. Als werkgever wil ik mensen die werken, niet mensen die zwanger zijn. Zou goed zijn als er van overheidswege iets betere regelgeving komt op dit gebied. Ookal zit ik rechts van het midden wat betreft stem gedrag.
Volgens mij gaf de topicstarter al aan dat zijn vriendin nu ook al part-time werkt. Als werkgever heb je dus al enige tijd aan de situatie kunnen wennen en blijkbaar heeft dat dus wel gewerkt. Overigens is het belachelijk om te denken dat een werkgever alleen mensen die werken willen en niet zwanger zijn. Mijn vrouw is vorig jaar bevallen en is drie dagen gaan werken. Werkgever baalde in eerste instantie dat ze minder ging werken maar wilde haar uiteraard niet kwijt. Nu heeft ze een andere functie (promotie) die eigenlijk al eerder ingevuld had moeten worden binnen het bedrijf, maar niet voldoende was voor 1 fte en is haar oude functie door iemand anders overgenomen.

Moraal van het verhaal: als je als ondernemer je personeel waardeert en ze goed presteren is er altijd een oplossing te vinden :) Het voorkomt daarnaast ook nog sollicitatie procedures. Je weet wat je aan de persoon hebt.

Ik denk dat de werkgever van de topicstarters's vriendin de zwangerschap als excuus heeft aangegrepen om het zichzelf makkelijk te maken om het contract niet te verlengen. Wellicht komty het hem financieel beter uit. Heb al regelmatig gezien dat er geen nieuwe vacature wordt uitgezet wanneer iemand met een tijdelijk contract tijdens haar zwangerschap ontslagen wordt.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Arunia schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:20:
[...]

Simpel, er zijn altijd betweters in de familie die zeggen (zoals de TS al zei) dat je je ziek had moeten melden. Doordat hij het nu zeker weet dat het dus niet mogelijk is, kan hij deze meteen de mond snoeren. Simpel toch? Bovenstaande is wat ik uit zijn opmerkingen op kan maken hierover.

Ik hoop dat je via het UWV een WW kunt krijgen tijdens de zwangerschap van je vriendin, maar ja. Zij zijn de enige die je dat kunnen vertellen.
Vriendin moet een ww aanvragen en krijgt ze in de loop der tijd ook zwangerschapsverlof.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 22:14
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:23:
[...]

Volgens mij gaf de topicstarter al aan dat zijn vriendin nu ook al part-time werkt. Als werkgever heb je dus al enige tijd aan de situatie kunnen wennen en blijkbaar heeft dat dus wel gewerkt. Overigens is het belachelijk om te denken dat een werkgever alleen mensen die werken willen en niet zwanger zijn. Mijn vrouw is vorig jaar bevallen en is drie dagen gaan werken. Werkgever baalde in eerste instantie dat ze minder ging werken maar wilde haar uiteraard niet kwijt. Nu heeft ze een andere functie (promotie) die eigenlijk al eerder ingevuld had moeten worden binnen het bedrijf, maar niet voldoende was voor 1 fte en is haar oude functie door iemand anders overgenomen.

Moraal van het verhaal: als je als ondernemer je personeel waardeert en ze goed presteren is er altijd een oplossing te vinden :) Het voorkomt daarnaast ook nog sollicitatie procedures. Je weet wat je aan de persoon hebt.

Ik denk dat de werkgever van de topicstarters's vriendin de zwangerschap als excuus heeft aangegrepen om het zichzelf makkelijk te maken om het contract niet te verlengen. Wellicht komty het hem financieel beter uit. Heb al regelmatig gezien dat er geen nieuwe vacature wordt uitgezet wanneer iemand met een tijdelijk contract tijdens haar zwangerschap ontslagen wordt.
Een goed voorbeeldje van verder kijken dan je neus lang is. Zo had ik er zelf nog niet over nagedacht. Tnx. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-06 12:40

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Gerco schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:17:
Als het een contract voor bepaalde tijd was (en dat was het), dan lijkt het me dat je vriendin gewoon pech heeft. Zonder tegenbericht zou zo'n contract ook gewoon aflopen, dat was immers afgesproken.
...
Hier wil ik toch wel even op inhaken: als je werkgever je NIETS laat weten over evt. opzegging van het contract, dan is het voor de wet een automatische, stilzwijgende verlenging met eenzelfde periode, onder dezelfde voorwaarden. Uiteraard gaat die vlieger niet op als het een 3e, dus laatste contract betreft.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DynaMikeY schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:24:
[...]

Hier wil ik toch wel even op inhaken: als je werkgever je NIETS laat weten over evt. opzegging van het contract, dan is het voor de wet een automatische, stilzwijgende verlenging met eenzelfde periode, onder dezelfde voorwaarden. Uiteraard gaat die vlieger niet op als het een 3e, dus laatste contract betreft.
Dat is niet helemaal waar. Als er in het contract staat dat deze afloopt, loopt ie af. Staat er in dat ie stilzwijgend wordt verlengt (net als telefoon, krant & tijdschrfit abo's) dan wel. Maar dat zetten werkgevers er natuurlijk nooit niet in he. :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

RaZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:27:
Dat is niet helemaal waar. Als er in het contract staat dat deze afloopt, loopt ie af. Staat er in dat ie stilzwijgend wordt verlengt (net als telefoon, krant & tijdschrfit abo's) dan wel. Maar dat zetten werkgevers er natuurlijk nooit niet in he. :P
Volgens mij is het nog anders. Als je na de verloopdatum op je werk verschijnt en je baas stuurt je niet naar huis, is het contract automatisch verlengd, of dat er nu instond of niet. Voor zover ik weet kun je na de vervaldatum gewoon niet meer komen opdagen en dan is er niets aan de hand. Een goede referentie zul je er alleen niet aan overhouden als je dat zonder overleg doet :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gerco schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:32:
[...]

Volgens mij is het nog anders. Als je na de verloopdatum op je werk verschijnt en je baas stuurt je niet naar huis, is het contract automatisch verlengd, of dat er nu instond of niet. Voor zover ik weet kun je na de vervaldatum gewoon niet meer komen opdagen en dan is er niets aan de hand. Een goede referentie zul je er alleen niet aan overhouden als je dat zonder overleg doet :)
Die baas stuurt je dus echt wel weg hoor. Maar het maakt het voor de TS allemaal niet makkelijker natuurlijk.

Over wel of niet verlengen van een contract, tijdje terug heb ik daar niet een topic over geopend.
Mondeling te horen gekregen dat contract niet wordt verlengd

Staan een paar interresante posts tussen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

RaZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:58:
Die baas stuurt je dus echt wel weg hoor. Maar het maakt het voor de TS allemaal niet makkelijker natuurlijk.
In dit geval gaat het niet op natuurlijk. Bovenstaande sloeg op stilzwijgende verlenging en als de baas zegt dat het niet verlengd gaat worden, valt dat niet meer onder stilzwijgend.

Pagina: 1