Nforce 4 Ultra + AMD X2 geeft continu blue screens

Pagina: 1
Acties:

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
goeiedag,

als eerste heb ik de FAQ gelezen, en alsook al meermaals google en search bezocht..

eerst even specs van mn systeempie
AMD X2 3800+ (manchester)
OCZ Gold GX 2x1gb
Asus A8N-E
Asus Ati X550 Pci-X videokaart
Hercules Game Theather XP (old)
Promise Ide controller (old)
bergje harddisks en nog 2 optische drives

ik zit nu met het probleem dat mn putertje zowat ik alles crashed (en dat al sinds aankoop vorige maand)

heb al vastlopers gehad op mn USB poorten, op mn videokaart, op mn geheugencontroller, driverproblemen en ga zo maar door
ik kan het probleem ook niet nabootsen dus daar zit ik een beetje vast
ik heb al liggen benchmarken en scandisk en memtest en dat soort dingen en dat gaat allemaal prima..
cd-rom's vallen ook regelmatig weg uit het systeem (die vroeger toch echt wel prima werkte)
temperatuur en voltages zijn prima , en software is een verse win xp pro installatie met alle updates

zijn er toevallig slechte series van dia amd x2 of heb ik gewoon een maandagmorgen mobo/cpu ?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmmm okay laten we eens beginnen met de simpele vraag. Wat voor voeding heb je?
Dan kunnen we een beetje weten of het daar aan kan liggen.

There is no place like ::1

• ijske
swampy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:40:
Mmmm okay laten we eens beginnen met de simpele vraag. Wat voor voeding heb je?
Dan kunnen we een beetje weten of het daar aan kan liggen.
oude Qtec 550w voeding (probleemloos op mn oude p4 2.4)
Pc probe II (programmatje van Asus)
Vcore 1.8V
+3.3v = 3.38v
+5.0v = +4.97v
+12v = +11.97v
CPU = 43graden (asus cpu coolertje)
Mobo = 38graden

edit : mn atx stekker heeft wel 4 pinnen minder dan de nieuwe atx connectors ,maar past en werkt dus...

[ Voor 10% gewijzigd door ijske op 01-08-2006 20:44 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Geen problemen met memtest?
Ik heb ooit dezelfde problemen gehad met een asus-bordje. Geen problemen in memtest (zeer eigenaardig!!) maar het ding crashte continue. Blijkbaar kon het moederbord niet overweg met mijn Mushkin geheugen want toen ik er Corsair geheugen in propte, waren alle problemen opgelost. Asus wou niet helpen en ik heb toen maar mijn moederbord verkocht want de Mushkin was duurder dan het moederbord :D
Ben je in de mogelijkheid om ander geheugen te proberen?

• ijske
Laagvliegerke schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:46:
Ik heb ooit dezelfde problemen gehad met een asus-bordje. Geen problemen in memtest (zeer eigenaardig!!) maar het ding crashte continue. Blijkbaar kon het moederbord niet overweg met mijn Mushkin geheugen want toen ik er Corsair geheugen in propte, waren alle problemen opgelost. Asus wou niet helpen en ik heb toen maar mijn moederbord verkocht want de Mushkin was duurder dan het moederbord :D
momenteel niet ,maar ik heb het geheugen ook in een p4p800 geteste (intel 845 bord) en daar teste het geheugen ook probleemloos..

ik zal eens vragen of ik iemand zn geheugen kan lenen

• Crash
  • Laatst online: 21:12
En wat voor Blue Screens krijg je dan precies? Vaak is aan de hand van de foutmelding wel het een en ander te achterhalen :) En welke drivers heb je verder geinstalleerd? Het is namelijk bekend dat de SW IDE drivers van de Nforce 4 en de netwerk suite veel problemen geven.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:18
qtech zijn echt bijna een d merk voedingen :P slechte kwaliteit leveren lang niet het vermogen dat erop staat en gaan vaak snel kapot. Dus miss licht het aan je voeding tjek je voltages anders even.

ik heb ook wel gehoord dat met sommige mobos een bios update moet voordat ze een dual core proc ondersteunen weet niet of dat bij de A8ne ook het geval is.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
ijske schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:43:
[...]

oude Qtec 550w voeding (probleemloos op mn oude p4 2.4)
Pc probe II (programmatje van Asus)
Vcore 1.8V
+3.3v = 3.38v
+5.0v = +4.97v
+12v = +11.97v
CPU = 43graden (asus cpu coolertje)
Mobo = 38graden

edit : mn atx stekker heeft wel 4 pinnen minder dan de nieuwe atx connectors ,maar past en werkt dus...
je hebt een merkvoeding nodig en wel een met genoeg pinnen.....
die 4 extra pinnen zijn waarschijnlijk het probleem dat je processor te weinig stroom krijgt
bovendien heb je een 450 watt merkvoeding nodig voor je setup
een qtec 550 haalt net 300 watt of minder effectief!!!!
btw je oude setup draaide op de qtec maar een p4 2,4 kun je niet vergelijken met wat je nu hebt.
dus voeding eruit en een goede merkvoeding aanschaffen.
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• ijske
Crash schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:07:
En wat voor Blue Screens krijg je dan precies? Vaak is aan de hand van de foutmelding wel het een en ander te achterhalen :) En welke drivers heb je verder geinstalleerd? Het is namelijk bekend dat de SW IDE drivers van de Nforce 4 en de netwerk suite veel problemen geven.
blue screens lopen van usb driver,videokaartdriver , 0x00000c5 en nog wat onbekende fouten

ide driver is reeds verwijderd en heb nu de nforce 4 onboard lan uitgeschakeld dus van de lan error ben ik al vanaf

offtopic : lekker is dat.. mn onboard geluidskaart heeft mono geluid op mn frontkanaal, die is nie goed, is mn LAN ook al nie goed..

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
heb je alle stekkers van je mobo aangesloten dan?
dus ook die 24pins?en de extra 4 pins voor 12volt?
of heb je gewoon je 20 pins alleen aangesloten op de 24 pins connector?
ftp://dlsvr01.asus.com/pu...939/A8N-E/e1911_a8n-e.pdf
pagina 28 zegt hier meer over maar dat staat ook in je manual
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Heb zelf een amd64 3700+ op een 939-mobo maar moest mijn "oude" voeding ook vervangen voor een atx-2 voeding, die dus 4 extra pinnen heeft.
Ik denk (weet vrijwel zeker) dat je vanaf zo'n 65.- van je probleempje af bent! ;)

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:10
whiplash1990 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:11:
qtech zijn echt bijna een d merk voedingen :P slechte kwaliteit leveren lang niet het vermogen dat erop staat en gaan vaak snel kapot. Dus miss licht het aan je voeding tjek je voltages anders even.

ik heb ook wel gehoord dat met sommige mobos een bios update moet voordat ze een dual core proc ondersteunen weet niet of dat bij de A8ne ook het geval is.
bla bla bla. Wordt een beetje moe van dat Q-TEC bashen.

Ik heb 1,5 jaar dezelfde voeding gehad (eigenlijk, heb ik hem nog steeds en draait nog steeds goed in 2e pc) in een energie 'eisende' pc. Er zaten 3 hdd's in, Xfx Nvidia Geforce 6800 Ultra, Amd 3000+ oc'ed en nog wat meer van die standaard ongein :)

Nooit noemenwaardige problemen meegehad. Dus mijn tip: Bash Q-TEC niet in iedere topic gelijk de grond in. Natuurlijk hebben ze (een hoop) rotte appels ertussen zitten. Maar dat heeft
1) elke fabrikant!
2) hoeft niet te gelden voor de voeding van de TS
3) zover ik weet, had Q-TEC alleen veel problemen (en slechte naam gekregen) door de voedingen van 400w en minder.

Dat wilde ik even zeggen :9
Ontopic:
1) Memtest gedraaid? Die voor ongeveer 3 uur laten lopen.
1a) Geen fouten, doe is een bios reset naar default. Misschien staat daar iets krom.
2) Werkt dat ook niet, misschien biosupdates?
2a) Zo ja, wat zeggen de release-notes? Instabiliteitsproblemen opgelost o.i.d.
2aa) Upgraden :)
3) Trek je geluidskaart er is uit. Probleem opgelost?
4) Trek random andere spullen eruit die niet 100% vitaal zijn voor het opstartproces van de pc

Denk dat je met dit, en alle bovenstaande replies weer wat verder kan kijken. Zo niet, dan gaan we verder kijken. Je zou even een vervangende voeding kunnen regelenen, om deze uit te sluiten.

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 12:41
1.8V op een Manchester? Of dat is fout uitgelezen, of je hebt eerder te veel stroom dan te weinig :X Op die van mij staat 1.4V ;)

• ijske
ik denk dat ik het probleem heb gevonden

ik draai nu al 4 dagen vlekkeloos, maar zonder die nvidia onboard netwerkkaart

da's dus wel lekker :S

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:12

EaS

ijske schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 19:12:
ik denk dat ik het probleem heb gevonden

ik draai nu al 4 dagen vlekkeloos, maar zonder die nvidia onboard netwerkkaart

da's dus wel lekker :S
Klinkt als het bekende probleem met Nvidia's firewall (Active Armor).
Schijnt erg buggy te zijn.
Deze dus gewoon niet mee installeren (of deinstalleren).

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:39
Heb je de BIOS al geupgrade? Voor die serie moederborden geldt dat X2 pas vanaf een bepaalde BIOS versie ondersteunt wordt. (Geldt voor zo ongeveer alle Nforce4 moederborden).

Of je voeding 20 of 24 pinnen heeft maakt niet uit (thans, niet voor Asus A8N borden), maar de kwaliteit van de voeding maakt wel degelijk uit. Een X2 gebruikt meer energie dan een non-X2, kan dus goed zijn dat je huidige voeding de gevraagde spanningen niet stabiel kan leveren.

En verder inderdaad, Nvidia's Active Armor uitschakelen indien geïnstalleerd. De huidige versies zijn niet zo extreem buggy meer als de eerste, maar 100% stabiel is het na anderhalf jaar nog steeds niet.

Tot slot, heb je al gekeken of er niet toevallig nieuwere Nforce drivers zijn? Ook hier geldt, gebruik je drivers van voor het X2 tijdperk, kun je onmogelijk een stabiel systeem krijgen met een X2 systeem.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 03:50
Bij mij gaf een Asus moederbord problemen als ik AI NOS aanzette, kreeg meteen een bluescreen bij Windows. Misschien moet je even controleren dat deze uit staat in BIOS (het is een beetje een gok, maar alle beetjes helpen).

• XII
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 09:26

XII

Begint, eer ge bezind

Als je voeding goed is, kan je ook gewoon een verloop stekker halen.
Kost wel 2 euri.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/461

Weet je in ieder geval zeker, dat het niet aan de stroomvoorziening can je Core ligt.

Verder, succes

;)

[ Voor 15% gewijzigd door XII op 06-08-2006 07:09 ]

AMD64 3000Winnie@275,Neo2Plat, 1g Plat-rev2-2,5-3-3-10,X800Pro@XTPE

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 00:17
XII schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 07:08:
Als je voeding goed is, kan je ook gewoon een verloop stekker halen.
Kost wel 2 euri.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/461

Weet je in ieder geval zeker, dat het niet aan de stroomvoorziening can je Core ligt.

Verder, succes

;)
Laten die verloopstekkers de 4 extra pins dan gewoon niet zitten, of worden die daadwerkelijk gebundeld bij de rest van de connector zodat het amperage verbetert? Ik zit met hetzelfde probleem, systeem is vaak instabiel en bevriest, maar het 939 mobo dat ik heb heeft maar een 20pins atx plug.

[ Voor 11% gewijzigd door Sovereign op 06-08-2006 09:13 ]

• kalizec
Sovereign schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 09:12:
[...]
Laten die verloopstekkers de 4 extra pins dan gewoon niet zitten, of worden die daadwerkelijk gebundeld bij de rest van de connector zodat het amperage verbetert? Ik zit met hetzelfde probleem, systeem is vaak instabiel en bevriest, maar het 939 mobo dat ik heb heeft maar een 20pins atx plug.
Zoals ik hierboven ook al schreef. Het maakt voor je A8N serie moederbord niet uit of je een 20 of 24 pins ATX connector hebt. Recht onder de connector worden die banen namelijk alweer samengevoegd.

Het enige punt van relevantie is of je voeding de benodigde spanning/stroom stabiel kan leveren. Bij een goede voeding is dat geen probleem. Bij een slechte voeding wel, ongeacht of deze nu een 20 of 24 pins connector heeft.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Sovereign
Kalizec schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 09:42:
[...]

Zoals ik hierboven ook al schreef. Het maakt voor je A8N serie moederbord niet uit of je een 20 of 24 pins ATX connector hebt. Recht onder de connector worden die banen namelijk alweer samengevoegd.

Het enige punt van relevantie is of je voeding de benodigde spanning/stroom stabiel kan leveren. Bij een goede voeding is dat geen probleem. Bij een slechte voeding wel, ongeacht of deze nu een 20 of 24 pins connector heeft.
Nee dat begrijp ik, maar mijn vraag is of die extra 4 pins door de verloopstekker worden gebundeld. Ik neem aan van wel? Want dan ga ik er ook een halen en dat eens proberen.

• Crash
  • Laatst online: 21:12
Sovereign schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 09:49:
[...]
Nee dat begrijp ik, maar mijn vraag is of die extra 4 pins door de verloopstekker worden gebundeld. Ik neem aan van wel? Want dan ga ik er ook een halen en dat eens proberen.
Een 20 naar 24 pins convertor maakt het er vaak niet beter op. De geleverde amperages door de voeding blijven hetzelfde :) Zie ook een beetje: PMG FAQ: ATX

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-05 14:08
Crash schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 11:56:
[...]

Een 20 naar 24 pins convertor maakt het er vaak niet beter op. De geleverde amperages door de voeding blijven hetzelfde :) Zie ook een beetje: PMG FAQ: ATX
Mijn goede Aopen 300W voeding heeft zeker 280W gemeten echt moeten leveren en was opeens waardeloos met mijn Asus A8N-SLI SE (24pins) bordje. De voltages waren behoorlijk laag en vrij instabiel. Met een andere 24 pins PSU was dit opeens over. Het benodigde Wattage was maar rond de 190 Watt en de voeding doet het in andere pc's nog wel steeds goed. Persoonlijk zet ik dus mijn vraagtekens bij de overgang van 20 naar 24pins... of ik moet gewoon een raar toeval zijn tegengekomen?

• kalizec
Het kan prima zijn dat je een 300 Watt voeding hebt die bedoeld is voor een Athlon of P3 systeem. Dergelijke voedingen hebben een ruime 5 volts bus en een krappe 12 volts bus. Dit omdat dergelijke systemen een ruime 5 volts bus nodig hadden.

Met de komst van de komst van de P4 en de A64 gebruiken mobo's echter een ruime 12 volts bus tov een 5 volts bus. Dus kan het goed zijn dat je 300 watt voeding (vroeger gebruikt met bv een athlon of een P3) nu opeens niet genoeg meer kan leveren.

Nu weet ik de details niet van je voeding, maar die kun je wel gewoon even opzoeken, staat vrijwel zeker op de zijkant van de voeding op de sticker. Daar staan de maximale stroomsterktes (amperages) die je voeding kan leveren voor ieder van de voltages. Noteer die hier eens.

[ Voor 7% gewijzigd door kalizec op 06-08-2006 18:22 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Bekend probleem hier had ik het met OCZ titanium
Draai nu op cheapass kingston geheugen tot ik er uit ben welk mobo beter draait op mijn geheugen.
Het draait momenteel wel maar erg buggy.

computer voor alle werkzaamheden

• kalizec
Dat Asus niet wou helpen met je geheugen probleem is niet zo heel erg gek. De geheugencontroller zit in je processor, niet op je Mobo. Het enige dat je moederbord kan bepalen is het voltage. En daar geldt waarschijnlijk dat je geheugen gewoon buiten de standaard valt (zoals veel OC geheugen).

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-05 14:08
Mijn pc bleef hetzelfde, alleen een ander (24pins)mobo, en toen was het opeens raak met lage voltages met mijn 20pins psu. Maargoed hij had de 12V 18a.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Kalizec schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 18:57:
[...]

Dat Asus niet wou helpen met je geheugen probleem is niet zo heel erg gek. De geheugencontroller zit in je processor, niet op je Mobo. Het enige dat je moederbord kan bepalen is het voltage. En daar geldt waarschijnlijk dat je geheugen gewoon buiten de standaard valt (zoals veel OC geheugen).
Wat je zegt is waar maar het eindresultaat wil nogal eens verschillen.
Dit voorjaar stelde ik een nieuwe pc samen waarvan de specs zie onder.
Het OCZ geheugen wil op 1 of andere manier niet werken met mijn bordje en zelfs de helpdesk (via forum ocz) konden mij geen uitkomst bieden.

Het vreemde hieraan is dat bijvoorbeeld een DFI bordje met exact de zelfde chipset vlekkeloos werkt met mijn dure modules.

Asus staat er om bekend zich strikt te houden aan hun comp.list alleen wat daar in vermeld staat zal op dat bordje werken.

Zou ik graag een verklaring willen hebben voor het feit dat ondanks dat de memcontroller op de cpu zit dat deze niet samenwerkt met mijn geheugenmodules en op aan ander bordje vlekkeloos werkt.

Deze modules geven geen errors bij memtest in een ander systeem heb over dit probleem zelfs een heel topic gewijd zonder enig resultaat.

computer voor alle werkzaamheden

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ijske schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:28:
[...]

0x00000c5 en nog wat onbekende fouten
C5 -> Memory problemen. Op welke timings draai je precies? Ik heb hetzelfde gehad een tijd terug. Het geheugen kwam wel door memtest maar gaf onder stress toch problemen. Bij mij hielp het veranderen van de timings.

Als je memtest draait kun je het beste per reepje testen (en de andere er dus uit halen indien aanwezig). Daarbij is memtest geen 100% garantie voor goed werkend geheugen.

[ Voor 23% gewijzigd door Bor op 06-08-2006 22:49 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Sovereign
Crash schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 11:56:
[...]

Ja, maar als ik de foto bekijk in de FAQ, en dat is deze:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/atx24to20.jpg

Dan zie ik dat je wel leuk de 24 pins erin kunt stoppen, maar de 'convertor' de 4 extra draden niet gebruikt en dus het amperage wat op die extra lijnen staat niet gebruikt wordt? Het amperage wat de ene 12v lijn biedt is bij de Antec voeding die ik heb ook niet gelijk aan de andere beschikbare 12v lijn.. (8 vs 14.5).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sovereign schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 01:11:
[...]

Ja, maar als ik de foto bekijk in de FAQ, en dat is deze:

[afbeelding]

Dan zie ik dat je wel leuk de 24 pins erin kunt stoppen, maar de 'convertor' de 4 extra draden niet gebruikt en dus het amperage wat op die extra lijnen staat niet gebruikt wordt? Het amperage wat de ene 12v lijn biedt is bij de Antec voeding die ik heb ook niet gelijk aan de andere beschikbare 12v lijn.. (8 vs 14.5).
Uhm, dit is een 24 pins naar 20 pins converter B) Lees de FAQ maar nog eens goed door.

• Haay
  • Laatst online: 20:59
Ik heb hetzelfde moederbord (A8N-E) en gebruik een Antec TruePower 430 Watt voeding. Die heeft ook een 20 pins connector, maar ook een losse 4 pins connector (zo'n vierkantje). Ik heb zo'n 20-naar-24 pins verloop stukje gebruikt om de voeding op het mobo aan te sluiten, en ook dat vier-polige vierkante connectortje heb ik op het mobo aangesloten. Daarmee werkt het goed.

Verder heb ik met dit mobo ook een memory probleem gehad: 2x512 MB dual-channel kit van GeIL gaf crashes in sommige games toen ik het in dual-channel mode draaide. Alleen in single-channel mode draaide het stabiel. Tot ik een upgrade deed naar 2x1024 MB dual-channel kit van Kingston, die ik probleemloos in dual-channel mode kan draaien. Dus het lag toch aan de timings, ondanks dat Memtest86 geen fout kon ontdekken in die GeIL set.

Daarnaast heb ik OOK nog rare crashes gehad die naar mijn gevoel te maken hebben met m'n S-ATA harddisk waarop WindowsXP geïnstalleerd staat. Sinds ik echter Trackmania Nations geïnstalleerd had (welke met de StarForce drivers komt) heb ik daar geen last meer van. Die StarForce drivers overrulen volgens mij bepaalde zaken in de nVidia IDE driver.

Het loopt nu allemaal stabiel bij mij, maar ik heb er ook redelijk wat frustraties mee gehad. Misschien volgende keer toch maar weer eens een Intel (Core2 Duo) systeempje proberen...

• Sovereign
BalusC schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 07:02:

Uhm, dit is een 24 pins naar 20 pins converter B) Lees de FAQ maar nog eens goed door.
Daar heb ik het steeds over, mijn 939 mobo heeft maar een 20 pins ATX power connector terwijl de antec voeding in mijn kast 24 pins is. Ik concludeer dus terecht dat het amperage van de extra 4 pins met zo'n convertor 'verloren' gaat?

[ Voor 12% gewijzigd door Sovereign op 07-08-2006 09:51 ]

• kalizec
Sovereign schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 09:50:
[...]
Daar heb ik het steeds over, mijn 939 mobo heeft maar een 20 pins ATX power connector terwijl de antec voeding in mijn kast 24 pins is. Ik concludeer dus terecht dat het amperage van de extra 4 pins met zo'n convertor 'verloren' gaat?
Een Asus A8N-E (Nforce 4 Ultra) heeft een 24 pins connector. Kortom, wellicht had je een eigen topic moeten starten.....

• Sovereign
Kalizec schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:20:

Een Asus A8N-E (Nforce 4 Ultra) heeft een 24 pins connector. Kortom, wellicht had je een eigen topic moeten starten.....
Afgezien van het feit dat ik reeds een eigen topic heb lopen waar niemand echt reageert, vind ik dat onzin. Het is een eenvoudige vraag, en in allerlei threads komen wel onderwerpen aan bod die enigszins afwijken van de opening post maar daaraan toch gerelateerd zijn. In plaats van te zeiken, heb ik dan ook liever antwoord op de vraag of er een convertor bestaat die de extra 4 pins ook daadwerkelijk gebruikt! Op de paradigit site staat een afbeelding van zo'n connector, maar die hadden ze niet. :(

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34
gideon82 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 02:03:
bla bla bla. Wordt een beetje moe van dat Q-TEC bashen.

Ik heb 1,5 jaar dezelfde voeding gehad (eigenlijk, heb ik hem nog steeds en draait nog steeds goed in 2e pc) in een energie 'eisende' pc. Er zaten 3 hdd's in, Xfx Nvidia Geforce 6800 Ultra, Amd 3000+ oc'ed en nog wat meer van die standaard ongein :)

Nooit noemenwaardige problemen meegehad. Dus mijn tip: Bash Q-TEC niet in iedere topic gelijk de grond in. Natuurlijk hebben ze (een hoop) rotte appels ertussen zitten. Maar dat heeft
1) elke fabrikant!
2) hoeft niet te gelden voor de voeding van de TS
3) zover ik weet, had Q-TEC alleen veel problemen (en slechte naam gekregen) door de voedingen van 400w en minder.
De reden waarom Q-Tec altijd "gebashed" wordt heeft te maken met de ervaring van de meeste mensen hier en het feit dat er zoveel problemen zijn met Q-Tec voedingen. Behalve extreem inefficient komen ze meestal niet eens in de buurt van het vermogen dat ze volgens de specificaties zouden moeten leveren. Het is ECHT niet zonder reden dat mensen hier vaak zeggen: een goede 350W PSU is stabieler dan een 550W Q-Tec PSU.

Lees deze review maar eens (halvewege de pagina): http://www.hexus.net/content/item.php?item=1359&page=19
Een bedrijf dat zoiets kan leveren en het een "voeding" mag noemen en het dan ook nog eens een 650W rating kan geven vertrouw ik NOOIT van mijn leven mijn dure hardware toe.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik had een soortgelijk probleem met Kingston geheugen op mijn Asus boordje. Daar memtest problemen vond met 2 identieke Kingston dimmetjes (teste 1 tegelijk), dacht ik dat of de proc of het mobo niet 100% was. Daar ik ze in dezelfde winkel had gekocht, bracht ik ze terug om hun te laten testen. Toen ik het probleem uitlegde vroeg de service rep of ik Kingston geheugen gebruikte. Zij hadden meer klanten gehad met problemen met Kingston op dat boord. Ik switchte naar ValueSelect van Corsair en het werkt al ruim een jaar perfect.

Dus het is goed mogelijk dat je boord en geheugen niet lekker samenwerken.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• D-Three
Kalizec schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 18:57:
[...]

Neen want het was een socket A moederbord en het geheugen werkte vlekkeloos op een Abit NF7-S (socket A), Abit IC7-MAX3 (socket 478) en een DFI nF4 Ultra-D (S939) en GA-K8NMF-9 (S939). Met Corsair geheugen wour het Asus-bordje dan plots wel werken. Ik heb ook nog eens de Mushkin-support geraadpleegd en ook zei konden enkel maar zeggen dat het probleem bij Asus lag. Maar Asus wou mij gewoon niet helpen en zei enkel maar dat ik geheugen moest kopen die op hun QVL-lijstje stond. Mijn geheugen viel trouwens niet "buiten de standaard". En het meeste OC-geheugen valt perfect binnen de standaard zolang je het niet overclocked! En ik was dus niet eens aan het overclocken, zelfs op standaard clock speeds wou het ding niet werken. Zelf het verlagen in snelheid, het verhogen van de timings en de spanning hielpen niet.
Dat geheugen was mij meer waard dan dat domme bordje dus dat heb ik snel verkocht. Het zal nog jaren duren vooraleer ik zal overwegen om nog eens een Asus-product te kopen. Maanden nadien hebben ze trouwens een BIOS-update uitgebracht die het probleem moest oplossen. Rijkelijk te laat!

En inderdaad, een socket A moederbord en een socket 939 moederbord kan je totaal niet vergelijken. Maar wat je zegt ("Het enige dat je moederbord kan bepalen is het voltage"), klopt niet. Jammergenoeg zijn er toch geheugen-problemen (de "1T-bug" voor mensen die het kennen??) met de A8N en bijvoorbeeld Kingston en OCZ. Zie daarvoor de andere ervaringen in dit topic maar je kan ook info vinden via Google. Het ontwerp van het moederbord en de BIOS kunnen nog steeds voor compatibiliteitsproblemen zorgen zelfs al zit de geheugencontroller ingebakken in de CPU. Dit geldt voor ieder moederbord en iedere fabrikant.
Sovereign schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 09:50:
[...]
Neen. Er gaat niks "verloren". Die lijnen lopen gewoon parallel dus al je de 4 extra lijnen niet aansluit, loopt er gewoon meer stroom door de overige bekabeling. Kan geen kwaad want ik heb een flauw vermoeden dat je toch nooit het volledige "amperage" van de voeding zal gebruiken :P Kan je trouwens die 4 extra pinnen niet gewoon losmaken van de ATX power connector? Normaal kan dat bij een Antec voeding.

• kalizec
Laagvliegerke schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:18:
[...]

Neen want het was een socket A moederbord.
Ik snap niet waarom het erbij halen van 'andere' moederborden, helpt bij het probleem van de TS.

Je kunt stellen dat een eerdere ervaring met een Asus bordje iets zegt over Asus borden en geheugen probs. Maar voor de TS is dat niet echt relevant, die heeft een Asus bord op basis van een Nforce4. En zoals gezegd, daar zit de geheugencontroller WEL op de proc.
[b]Sovereign schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:59:[/b op de vraag of er een convertor bestaat die de extra 4 pins ook daadwerkelijk gebruikt! Op de paradigit site staat een afbeelding van zo'n connector, maar die hadden ze niet. :(
Je geeft zelf het antwoord al, als ze er een plaatje van hebben zal het vast bestaan, maar wat je eigenlijk wilt vragen is, waar koop ik het? Mijn advies, probeer winkels, niet een online shop. Want dan kun je tenminste zien wat het is, in plaats van afgaan op een plaatje.

Hoe dan ook zijn dergelijke convertors niet nodig, tenzij er aan de kant waar de 4 ongebruikte pinnen zitten, geen ruimte is doordat daar een paar elco's zitten.

• Sovereign
Laagvliegerke schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:18:
Neen. Er gaat niks "verloren". Die lijnen lopen gewoon parallel dus al je de 4 extra lijnen niet aansluit, loopt er gewoon meer stroom door de overige bekabeling. Kan geen kwaad want ik heb een flauw vermoeden dat je toch nooit het volledige "amperage" van de voeding zal gebruiken :P Kan je trouwens die 4 extra pinnen niet gewoon losmaken van de ATX power connector? Normaal kan dat bij een Antec voeding.
Dank je voor het antwoord. De 4 pinnen kan ik gewoon losmaken, maar ik dacht dus idd (kennelijk ten onrechte) dat het amperage op een 12v lijn minder is omdat het etiket van de Antec voeding dat zo aangeeft. Maar het is dus kennelijk wel zo dat elke 12v lijn niet vergelijkbaar belast kan worden, volgens het label 12v_1 8A max, en 12v_2 14.5A max. Ik vraag me dus af welke 12v lijn nu ingeplugd zit en wat het maximale is wat de voeding levert op die lijn. :/

[ Voor 6% gewijzigd door Sovereign op 07-08-2006 18:34 ]

• D-Three
Daar hoef je je geen zorgen over te maken. De draden van die 4 extra pinnen (12V, 5V, 3.3V en GND) zijn in de voeding op dezelfde punten aangesloten als de overige draden van de ATX power connector. Gewoon parallel dus zoals ik al zei :)
Die twee 12V lijnen van de voeding voeden verschillende dingen maar het is nogal lastig te bepalen hoe. In het begin was het de bedoeling het voedingscircuit van de CPU een apart lijn te geven (via de 4-pins AUX12V connector) en al de rest te voeden via de andere 12V lijn. Maar sinds de komst van energieslurpende dual (en binnenkort quad?) graka configs was die tweede 12V lijn niet krachtig genoeg om al het overige te voeden en springen de PSU-makers een beetje creatief om met de ATX-standaard :P Maar je hoeft je daar allemaal geen zorgen over te maken aangezien het werkt en beide lijnen zeker gebruikt worden (die trouwens allebei toch op hetzelfde punt vertrekken in de voeding ;)). Maar dat hoort allemaal niet binnen dit topic. Voor meer info, zie:
http://www.tomshardware.com/2004/12/23/more_performance/
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=23916
Kalizec schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:17:
[...]

Ik snap niet waarom het erbij halen van 'andere' moederborden, helpt bij het probleem van de TS.

Je kunt stellen dat een eerdere ervaring met een Asus bordje iets zegt over Asus borden en geheugen probs. Maar voor de TS is dat niet echt relevant, die heeft een Asus bord op basis van een Nforce4. En zoals gezegd, daar zit de geheugencontroller WEL op de proc.
Het gaat hem er over dat de problemen mij bekend over komen en dat er dus een kans is dat het probleem de combinatie van het moederbord en het geheugen is. Dat het nu ook weer een Asus bordje betreft, is misschien toevallig maar ik wou de TS er tevens op wijzen dat als het geheugen inderdaad het probleem is, hij geen support van Asus moet verwachten.
En ik weet dat de geheugencontroller in de CPU zit maar toch zijn er compatibileitsproblemen zoals anderen hier al gesteld hebben.

• Zeilkonijn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hier een Asus A8N-Sli Premium Mobo met X2 4600+ en Asus 7600GS
Enermax 460w voeding met 20 pins stekker geen enkel probleem voor Mobo.
(Staat ook op de Asus Site: FAQ (Bij uitleg v/h gebruik 4-pins stekker overigens)
In je handleiding moet trouwens een uitleg over welke voeding je nodig
hebt bij ongeveer welke hardware. (Hier worden overigens de Nominale waardes
vermeld, niet de maximale).

En inderdaad op de Asus site veel problemen met de Nvidia Firewall.
(Deze heb ik niet aanstaan/Geïnstalleerd)

[ Voor 12% gewijzigd door Zeilkonijn op 14-08-2006 22:37 ]

Pagina: 1