Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ledjes voor een rekenmachine

Pagina: 1
Acties:

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:11
Hallo.

Ik ben bezig met een kleine mod aan me rekenmachine.
Nu heb ik er een klein raampje in 8) , en zou graag 4 ledjes in willen hebben.
Alleen zit met het probleem dat ik niet weet hoe ik de weerstand enzo moet uitrekenen.
En dat er maar 1 batterij van 1.5v in zit .
Weet iemand michien een oplossing hier voor?
En heeft iemand een schema ervoor?

Alvast hartelijk dank

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:26
Hmm, op 1,5 volt gaat geen ledje naar mijn weten werken (een 5mm)
Ik heb namenlijk ooit een zaklampje gemaakt met een led op 1,5V AAA.

Daarvoor heb ik deze tut gebruikt!
http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/joule.htm

Ik denk dat je dit wel kunt gebruiken :)

[ Voor 0% gewijzigd door Onno_Devine op 01-08-2006 20:01 . Reden: typo ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:11
Daar staat alleen uitgelegt over 5, 7 of 12 volt, en kon er niks in vinden over een led op 1.5 volt.
of iets waar ik de stroom mee kan verdubbelen zonder extra baterij toetevoegen :) .

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
TerminalNL schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:03:
Daar staat alleen uitgelegt over 5, 7 of 12 volt, en kon er niks in vinden over een led op 1.5 volt.
of iets waar ik de stroom mee kan verdubbelen zonder extra baterij toetevoegen :) .
Waarschijnlijk zul je iets met extra batterijen (knoopcellen :?) moeten doen, het grote voordeel eraan is dat je iig door kan rekenen als je hem opeens nodig hebt en je de lampjes niet uitgezet had vorige keer.

edit: Oeps
zonder extra baterij toetevoegen :) .

[ Voor 6% gewijzigd door DarthPlastic op 01-08-2006 20:06 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Onno_Devine
Lees mijn post is, dat is een tut hoe je op een 1,5 batterij (evt knoopcel, toch een ledje kan laten werken ;) ..

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Onno_Devine schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:08:
Lees mijn post is, dat is een tut hoe je op een 1,5 batterij (evt knoopcel, toch een ledje kan laten werken ;) ..
Net gelezen idd (na het plaatsen van mijn post helaas :X) en ik dacht eerst dat het een vrij ingewikkeld schema zou zijn (ivm gebruik transformator) maar het ziet er vrij eenvoudig uit.
Ook de functie om lege batterijen nog te gebruiken klinkt wel aardig :)
Ik zit zelfs te denken, wat als je nu een stel NiMh-accu's koopt en ze allemaal parallel zet?
Volgens mij is het op die manier mogelijk om een acculamp te maken die héél lang kan branden 8)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Accu's parallel zetten is geen goed idee... Zeer lage Ri geeft bij kleine spanningsverschillen al meteen grote vereffenings stromen. Niet doen dus.

• Onno_Devine
DarthPlastic schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:14:
[...]

Net gelezen idd (na het plaatsen van mijn post helaas :X) en ik dacht eerst dat het een vrij ingewikkeld schema zou zijn (ivm gebruik transformator) maar het ziet er vrij eenvoudig uit.
Ook de functie om lege batterijen nog te gebruiken klinkt wel aardig :)
Ik zit zelfs te denken, wat als je nu een stel NiMh-accu's koopt en ze allemaal parallel zet?
Volgens mij is het op die manier mogelijk om een acculamp te maken die héél lang kan branden 8)
:) , het werkt echt perfect, er staat namenlijk ook dat je ledjes gewoon nog kan laten branden op "lege/oude" batterijen, hier bleef hij bij mij zelfs nog een week 24 uur mee branden! (een AAA die volgens een apparaat al leeg was..)
Pagina: 1