Toon posts:

Schijf config

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op dit moment met de volgende opslag config:

PC:
1x 36GB WD Raptor SATA (C:\ 10GB, D:\ 26GB)
1x 80GB WD 7200rpm SATA (E:\ 40GB, F:\ 40GB)
C = OS + Program Files
D = Documents
E = Media (MP3, etc)
F = Games

Server:
1x 40GB Maxtor 7200rpm IDE (C:\ 15GB, D:\ 25GB)
1x 40GB WD 7200rpm IDE (E:\)
C = OS + Program Files
D = FTP server + Data
E = Downloads

De rest van het systeem: 3Ghz, Asus P4P800-D, 1GB, 6800ultra, DVD, DVDR, etc)
Server: 1Ghz, A7V, 1GB, DVD, etc)

Aangezien ik op mijn pc niet meer genoeg storage heb en ik niet alles op mijn server wil dumpen (zoveel vertrouwen heb ik ook niet in dat ding dat ik daar documenten, etc opsla, niet dat ie ooit gecrashed is, maar hij gaat al een tijdje mee).
Ben ik aan het kijken naar wat nieuwe storage. De rest van het systeem (CPU, MB, RAM, VGA) wil ik zodra Vista uit is eigenlijk gaan upgraden naar 64bit/PCI-E. Kan ik tot die tijd nog ff sparen.

Wat ik voornamelijk doe met deze pc is gamen (Flight Sim o.a), gebruiken als media center (ding hangt aan m'n dolby + tv), fotobewerking (PS, heb een EOS 350D) en uiteraard 't dagelijkse gebruik, chat, office, internet, etc.

Nu hoef ik geen 1TB ofzo in het systeem te hebben. Veel dingen fik ik toch gelijk weg op DVD/CD om het maar van die pc af te hebben voor het geval dat... (foto's, archief-documenten, etc).
Aangezien ik wel van performance hou heb ik ook zo'n 36GB Raptor, dat werkt toch prettiger dan zo'n 7200rpm, vooral met laden van Windows + Programma's.
De 80GB is ook fijn, maar te klein voor wat ik er nog mee wil.

Ik zit te denken aan het volgende:
Nog 1x een 36GB Raptop zodat die in RAID1 kan (meer performance).
En een Raptop 150GB, voor Flight Simulator & Photoshop.
De 80GB kan ik dan gebruiken voor spul dat geen performance nodig heeft zoals bijv. de media files en wat andere games.

Totaal aan storage zou dan 150GB extra zijn. Voor mezelf lijkt me dit wel genoeg voor dit moment.

De nieuwe config zou ik dan bijv zo willen maken:
2x 36GB WD Raptor SATA - RAID 1 (C:\ 20GB, D:\ 16GB)
1x 80GB WD 7200rpm SATA (E:\ 80GB)
1x 150 GB WD Raptor SATA (F:\ 150GB)

Of...
2x 36GB WD Raptor SATA - RAID 1 (C:\ 36GB)
1x 80GB WD 7200rpm SATA (D:\ 20GB, E:\ 60GB)
1x 150 GB WD Raptor SATA (F:\ 150GB)

De server laat ik verder ongewijzigd.

Graag zou ik hier de mening van anderen over willen hebben.
Is dit handig om te doen, of juist niet.
Dat een 10.000rpm duurder is dan een 7200rpm weet ik, maar dat maakt me niet zoveel uit.

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-02 11:32
ik denk dat je met die raptors raid 0 bedoelt. En waarom een aparte raptor erbij kopen voor flight simulater? Ik denk dat dat op die 2 raptors ook wel lukt hoor.

En als opslag schijf zou ik gaan kijken naar de nieuwe serie schijven van seagate met perpendiculaire opslag is in sommige test zelfs sneller als de raptor. En ze zijn helemaal niet duur de 320gb kost 90,60 in de pricewatch het is wel sata II ik weet niet of jou moederbord sata II ondersteunt maar als dat niet is kun je hem ook gewoon op sata zetten (150MB).

[ Voor 23% gewijzigd door Jazekerrrrr op 01-08-2006 14:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jazekerrrrr schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 14:06:
ik denk dat je met die raptors raid 0 bedoelt. En waarom een aparte raptor erbij kopen voor flight simulater? Ik denk dat dat op die 2 raptors ook wel lukt hoor.

En als opslag schijf zou ik gaan kijken naar de nieuwe serie schijven van seagate met perpendiculaire opslag is in sommige test zelfs sneller als de raptor. En ze zijn helemaal niet duur de 320gb kost 90,60 in de pricewatch
in de pricewatch het is wel sata II ik weet niet of jou moederbord sata II ondersteunt maar als dat niet is kun je hem ook gewoon op sata zetten (150MB).
Ik bedoel echt RAID1. Dan is er een online backup van de disk.
RAID 0, niet dan zijn het eigenlijk 2 losse disks die als 1 werken. Stel dat er dan iets gebeurd met 1 van de twee disks, dan ben ik niet alles kwijt.
Als de RAID1 verder geen performance winst ofzo heeft dan laat ik die extra 36GB zitten.

Mijn huidige flight sim installatie is zo'n 30GB. Dan staat nog niet eens alles erop wat ik erop wil hebben. Daarnaast is dit een echte killer voor je pc. Vreet resources, etc.
Op die 36GB (in RAID 0) zal het dus niet gaan passen naast Windows, etc. Zeker niet straks met Vista want dan kost het al 8GB puur en alleen omdat te installeren. Ook wil ik niet dat er data op mijn C-schijf komt, want dan ben ik dat ook kwijt als ik ga formatteren.

Seagate komt mijn pc echt niet meer in. Heb daar zulke slechte ervaringen mee gehad in het verleden. WD is mijn merk (net als intel, nvidia, boeing, etc). Dus een nieuwe wordt zowieso een WD schijf.

Waar ik ook voor wil waken is dat ik straks meer dan genoeg ruimte heb, dat ik dan weer vol laat staan met allerlei shit. Weinig ruimte dwingt mij er ook toe om dingen weg te fikken.

Mijn huigde bord eet geen SATAII, maar mijn toekomstige bord zal dat wel hebben uiteraard.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 14:19 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ van dit subforum staan wat hints voor een 'ideale' schijfconfig :)
OM FAQ / Beleid » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?
Doe er je voordeel mee ;)

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-02 11:32
ik weet niet hoe het zit met de prestaties als je je schijven in raid 1 zet maar ik weet wel dat de prestaties het beste zijn in raid 0 en idd de pc zal de 2 schijven als 1 zien.
Wat betreft slechte ervaringen met seagate kan ik wel begrijpen ik heb precies hetzelfde met maxtor, maar dat is gewoon een feit dat maxtor problemen heeft. Maar vergeet niet dat seagate 5 jaar garantie geeft op zijn schijven.

En ik weet wel dat wd ook perpendiculaire schijven heeft alleen die zijn net begonnen met de levering volgens mij dus ik denk niet dat ze al ergens te vinden zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heb er nog eens over zitten nadenken.
Die 10.000 rpm wil ik toch wel graag voor FS en andere games gaan gebruiken.
Zeker die veel van de schijf moeten laden (Oblivion, etc). Dat ga ik toch merken daar ik het veel speel.
Die media zooi moet ik gewoon eens wegfikken op CD/DVD
Balen dat nog steeds geen DVD's vol met MP3's door spelers kunnen worden gelezen, hoe lang zou dat nog duren?. Veel makkelijker om in de auto bijv een DVD met mp3's te doen dan stapels CD's met mp3's.

Ik ga dus enkel die 150GB bijkopen (voorlopig toch meer dan zat!).

1x 36GB WD Raptor SATA - (C:\ 36GB (OS/Programs))
1x 80GB WD 7200rpm SATA (D:\ 20GB, E:\ 60GB (Documents, Media))
1x 150 GB WD Raptor SATA (F:\ 150GB (Games))
Pagina: 1