Bi-wire met twee verschillende speakers, is dat mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 941 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik heb sinds afgelopen weekend een nieuwe receiver, een Panasonic SA-XR57

Nu heb ik een 7.1 opstelling met:

* Front: Klipsch Synergy SF1
* Center: Klipsch Synergy SC1
* Sub: Klipsch Synergy SW10
* Rear: Klipsch Synergy SS1
* Back-Rear: Klipsch Synergy SS1

Deze receiver klinkt op 7.1 al veel mooier dan mijn vorige Kenwood KA-X9080D receiver op 7.1. Echter op 5.1 klinkt het nu (nog weer) mooier dan op 7.1. De fronts worden dan namelijk met "advanced bi-amp" aangestuurd, en ik hoor dan een merkbaar beter geluid uit de fronts. De geluiden klinken nog meer als geluidjes apart. Op 7.1 klinken de fronts dus ietsje meer als een brei...

Nu is dit verschil niet supergroot. Het verschil tussen mijn vorige kenwood en deze panasonic, beide op 7.1, is veel groter.

Maar nu kan ik deze nieuwe receiver ook bi-wired aansluiten, de B-speaker-uitgang moet hiervoor gebruikt worden volgens mij. (Ik ben nog een beetje leek op dit gebied, vandaar de volgende vraag:)

Kan ik nu de huidige back-rears als "halve" fronts gebruiken? Door ze samen met de SF1 in bi-wire aan te sluiten. (De SS1 zet ik dan uiteraard op of vlak boven het SF1-zuiltje).

Of heeft dit geen toegevoegde waarde en kan ik beter deze SS1 gewoon op speaker B uitgang van de receiver doen zonder de bi-wire functie. (gewoon dubbele fronts dus, speakers a en speakers b)

Of zou het met alleen de zuiltjes, naar verwachting, toch beter klinken als samen met de SS1. En moet ik de vrijgekomen SS1 dan maar wegdoen?

Ik vraag me dus eigenlijk ook af of zo'n bi-wire zelf het laag en hoog gescheiden houd, zodat mijn zuiltjes het laag krijgen en de SS1 het hoog. Of geeft zo'n bi-wire functie het hele spectrum op beide kanalen?

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ejorne schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:00:
Ik vraag me dus eigenlijk ook af of zo'n bi-wire zelf het laag en hoog gescheiden houd, zodat mijn zuiltjes het laag krijgen en de SS1 het hoog. Of geeft zo'n bi-wire functie het hele spectrum op beide kanalen?
Het antwoord is nee op de eerste vraag, en ja op de tweede.

Eerlijk gezegd begrijp ik verder niet helemaal hoe je de opstelling wil maken - je wil dus een 5.1 opstelling waarbij de fronts bi-amping krijgen, maar dan wil je twee paar speakers als fronts inzetten? Dus dat wordt dan van elke twee speakers het laag samen aan een versterkeruitgang, en het hoog samen, snap ik het dan?

Ik denk dat het niet onveilig is ofzo voor de speakers (of voor de amp... wel even oppassen dat de weerstand niet te laag wordt, niet op al te hoog volume beginnen), maar kan me ook niet voorstellen dat dat bijzonder gebalanceerd gaat klinken :)

edit: en om verwarring te voorkomen, biwiren is dus niet hetzelfde als biampen, maar dat weet je denk ik al :)

[ Voor 5% gewijzigd door John_Glenn op 01-08-2006 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:30:
[...]

Dus dat wordt dan van elke twee speakers het laag samen aan een versterkeruitgang, en het hoog samen, snap ik het dan?
Nee, deze klipsch speakers zijn zelf geen bi-wire speakers... Het was mijn idee om de kleine bookshelf SS1 speakers het hoog voor zich te laten nemen en de kleine zuiltjes SF1 het laag. Maar dan moet inderdaad de receiver de tonen scheiden wanneer ik deze receiver op de stand bi-wire zet...

[ Voor 5% gewijzigd door Ejorne op 01-08-2006 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 09:10
Nou er worden weer een hoop dingen door elkaar gehaald.

Bi-wire: Twee luidsprekerkabels van je versterker naar je luidspreker
Bi-amp: Twee verschillende versterkers gebruiken om een luidspreker aan te sturen, meestal in combinatie met bi-wire, een versterker voor de hoge tonen en een voor de lage.

Je kunt dus niet twee (verschillende) sets luidsprekers gebruiken om dit te bereiken.

Wat jij wilt is een beetje onzinnig en heeft geen zin omdat je luidsprekers niet te bi-wiren zijn.
Dus als je geen bi-wire luidsprekers hebt kun je niet bi-wiren of bi-ampen.

This message was deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

OK, nu snap ik het. Zoals brutalbastard al zegt, niet erg zinnig dan. Aangezien die versterker geloof ik inderdaad kan bi-ampen (maar ik vraag me af hoe geweldig dat zal zijn - een paar crossoverfilters die ze in een avondje in de firmware hebben geprogged zal niet heel fijn zijn :)), kan het wel wat je wil... maar dan staan de tweeters van je zuilen niks te doen, en de woofers van de kleine speakers ook niet. Je stuurt dan immers alleen lage tonen naar de zuilen, en na hun eigen filters gaat er dan niks meer naar de tweeters.

Ik vraag me ook erg af of een digitale crossover die als gimmick in je versterker zit beter zal zijn dan de waarschijnlijk iets langer overdachte crossover in je speakers...

PS: ik snap nog iets niet... je zei in de eerste post dat die zuilen beter klonken in biamping mode. Maar hoe had je dat dan aangesloten zonder dubbele aansluitingen op de zuilen?

[ Voor 11% gewijzigd door John_Glenn op 01-08-2006 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
brutalbasterd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 08:59:
Nou er worden weer een hoop dingen door elkaar gehaald.

Bi-wire: Twee luidsprekerkabels van je versterker naar je luidspreker
Bi-amp: Twee verschillende versterkers gebruiken om een luidspreker aan te sturen, meestal in combinatie met bi-wire, een versterker voor de hoge tonen en een voor de lage.

Je kunt dus niet twee (verschillende) sets luidsprekers gebruiken om dit te bereiken.

Wat jij wilt is een beetje onzinnig en heeft geen zin omdat je luidsprekers niet te bi-wiren zijn.
Dus als je geen bi-wire luidsprekers hebt kun je niet bi-wiren of bi-ampen.
Maar een bi-wire speaker is toch een speaker met twee scheidingsfilters? Twee losse speakers zou je toch ook kunnen zien als 1 speaker met twee scheidingsfilters?

Maar het punt is dat mijn receiver dit scheiden voor zich zou moeten nemen. Dat dus alleen het laag op de ene uitgang staat en het hoog op de andere. Dit zou dan wel degelijk een verbetering kunnen betekenen... Immers de speakers krijgen dan niet het hele spectrum te verdragen maar alleen een deel daarvan. Ik heb wel gehoord dat speakers beter spelen wanneer ze geen laag aangestuurd krijgen. Dit is dan van toepassing op de SS1. De SF1 zou alleen het laag krijgen, en hoeft zich dus niet bezig te houden met het hoog. (alleen jammer dat dan de tweeter van dit zuiltje niet wordt gebruikt, maarja, de SS1 heeft twee van die dezelfde tweeters)

Maar dat bi-ampen en bi-wire verschillende zaken zijn dat weet ik. Ik weet echter nog niet of een receiver met bi-wire optie zelf het laag en hoog scheidt...

Aan de ene kant lijkt me dat niet. Want de scheidingsfilters van de biwire-speakers zouden dit normaal voor zich moeten nemen. Maar aan de andere kant vraag ik me dan af waarom er een bi-wire functie op de receiver zit... Als toch het hele spectrum op zowel de speakers-a als de speakers-b uitgang komt te staan.... Wat veranderd er dan aan de receiver wanneer ik de optie bi-wire kies ten opzichte van "gewoon" met speakers-a en speakers-b te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:12:
PS: ik snap nog iets niet... je zei in de eerste post dat die zuilen beter klonken in biamping mode. Maar hoe had je dat dan aangesloten zonder dubbele aansluitingen op de zuilen?
Dit is een zogenaamde "advanced bi-amp" functie van de receiver. Deze gebruikt de niet-gebruikte back-rear kanalen en pompt deze samen met het front kanaal.... ofzo... het is dus een vorm van een fictieve bi-amp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Ejorne schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:16:
Maar het punt is dat mijn receiver dit scheiden voor zich zou moeten nemen. Dat dus alleen het laag op de ene uitgang staat en het hoog op de andere.
Helaas pindakaas... Dat doet je receiver niet (maar goed ook). Als ie dat zou doen zou ie dubbel filteren: een keer in je speakers (passief), en een keer actief in je receiver. Dat is dus dubbel op en het eindrsultaat zou niet om aan te horen zijn. Als je dus de rear back kanalen als bi-amp gebruikt, dan komt op beide kanalen exact hetzelfde te staan.

Wil je de units allemaal los aansturen dan kom je op een actief speakersysteeem terecht. Het filter in je speakers valt dan weg (of er blijft alleen nog een zobel over).
Maar dat bi-ampen en bi-wire verschillende zaken zijn dat weet ik. Ik weet echter nog niet of een receiver met bi-wire optie zelf het laag en hoog scheidt...
Nee dus, net zo min al bij bi-amp'en.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:30:
Als je dus de rear back kanalen als bi-amp gebruikt, dan komt op beide kanalen exact hetzelfde te staan.
Even voor de duidelijkheid. De bi-amp functie in mijn receiver is geen bi-amp functie met meerdere aansluitingen. Intern wordt "gewoon" het een en ander doorgelust. De front-speakers blijven dus gewoon aan de frontaansluiting zitten. Er hoeven dus ook geen bi-wire speakers gebruikt te worden om deze "advanced bi-amp" functie van de receiver te gebruiken.

Echter met de bi-wire functie, moet er wel gebruik worden gemaakt van meerdere aansluitingen...
De speaker-b uitgang moet hiervoor gebruikt worden...

Maar wat ik me dus afvraag:
Wat is dan in vredesnaam het verschil tussen de bi-wire functie en de gewone speaker-a en speaker-b uitgang... Als ik het zo goed begrijp veranderd er niets... Maar waarom moet ik dan in de receiver toch de functie bi-wire activeren? Er komt toch immers het hele spectrum uit beide kanalen... Zo is het ook als ik gewoon de speaker-a en speaker-b uitgang gebruik...

Beetje verwarrend allemaal... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Ejorne schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:37:Even voor de duidelijkheid. De bi-amp functie in mijn receiver is geen bi-amp functie met meerdere aansluitingen. Intern wordt "gewoon" het een en ander doorgelust. De front-speakers blijven dus gewoon aan de frontaansluiting zitten. Er hoeven dus ook geen bi-wire speakers gebruikt te worden om deze "advanced bi-amp" functie van de receiver te gebruiken.
Even voor de duidelijkheid: je speakers zitten met de "advanced bi-amp" funcitie dus gewoon met een draad aan de amp :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:57:
[...]

Even voor de duidelijkheid: je speakers zitten met de "advanced bi-amp" funcitie dus gewoon met een draad aan de amp :?
Ja, inderdaad. Waneer ik de 7.1 functie uitschakel en overschakel op 5.1, dan schakelt die advanced bi-amp functie zichzelf in... Maar dit is zeker wel een verbetering, ik hoor het geluid mooier gescheiden van elkaar... Zo ook is deze functie actief wanneer ik in stereo-mode draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:12
Er ontstaat enige verwarring gezien deze versterker "advanced dual amp" heeft en daarnaast (als je een biwire mogelijkheid hebt op de speakers) bi-amp.

Bij advanced dual amp worden er 2 versterkers gebruikt om het hoog en laag te versterken, wat vervolgens gewoon weer over 1 draad naar de speakers gaat. Geen bi-amping dus, maar wel dual amp. Daar bovenop kun je dus ook nog bi-ampen, maar de speakers van Ejorne ondersteunen dit niet, dus de vraag is of het mogelijk is de ene speakers voor de lage tonen te gebruiken en de andere voor de hoge.

Ik kan nergens terugvinden dat er een gefilterd signaal uit komt, apart voor hoge en lage tonen. Dus met deze speakers zou het niet kunnen. Tenzij je zelf gaat filteren. Maar dan kun je net zo goed die 4 speakers verkopen en er 2 biwire speakers voor terug kopen :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:12
Ejorne schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:37:
Maar wat ik me dus afvraag:
Wat is dan in vredesnaam het verschil tussen de bi-wire functie en de gewone speaker-a en speaker-b uitgang... Als ik het zo goed begrijp veranderd er niets... Maar waarom moet ik dan in de receiver toch de functie bi-wire activeren? Er komt toch immers het hele spectrum uit beide kanalen... Zo is het ook als ik gewoon de speaker-a en speaker-b uitgang gebruik...

Beetje verwarrend allemaal... 8)7
Het verschil is dat je met de biwire functie (wat met deze versterker dus altijd samengaat met bi-amping!) nog enkele aanpassingen kunt doen, zoals de balans tussen hoog en laag en een eventuele minimale delay. Vandaar ook dat het belangrijk is dat je hoog en laag aan de achterkant goed aansluit. Ookal komt er hetzelfde geluid uit, het is nodig zodat je de aanpassingen goed kunt doen (en niet het laag boost terwijl je het hoog juist wou boosten).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Okay, bedankt allemaal voor de ondersteuning.

Het komt er dus op neer dat ik niet kan doen wat ik in gedachten had... :'(
Maar niet getreurt... ik ben ongelooflijk tevreden met deze "full digital" receiver !!!

Ik laat denk ik dan maar gewoon de 7.1 opstelling, zoals die nu is, staan. Ik kan bij DTS muziek, waar ik de verschillen tussen wel en niet "advanced dual amp" goed kan horen, gewoon op 5.1 draaien. Bij films en tv is het wel weer grappig om ook de achter speakers te horen. Vooral bij tv (2.0 signalen) vind ik het ruimtelijk effect mooier met 7.1 dan op 5.1. Dus ik laat gewoon de back-rears aangesloten.

Binnenkort maar eens op zoek naar goede vervangers voor de fronts. Hoewel ik erg tevreden ben met deze speakers, ben ik ook erg benieuwd naar de bi-wire/bi-amp functie van deze receiver.

_/-\o_

@ShittyOldMan:
Jij hebt hier even een foutje van mij duidelijk gemaakt... Ik had het telkens over "advanced bi-amp" maar dit moest inderdaad "advanced dual-amp" zijn. Stomme fout van mij, wat veel onduidelijkheden veroorzaakte. Mijn excuses. Ik zal mijzelf wel even straffen: 8)7 |:( zo...

[ Voor 15% gewijzigd door Ejorne op 01-08-2006 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Ik ben mij op dit moment aan het orienteren op een nieuwe receiver, mijn oog is gevallen op de XR57.
Hoe bevalt deze receiver?
Voordelen?
Nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Timrek schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:32:
Ik ben mij op dit moment aan het orienteren op een nieuwe receiver, mijn oog is gevallen op de XR57.
Hoe bevalt deze receiver?
Voordelen?
Nadelen?
Deze receiver bevalt mij meer dan uitstekend!
Ik heb hem nu al een poosje en met de dag ben ik meer tevreden.
Ik heb momenteel bi-wire speakes aangeschaft maar moet ze nog wel bi-wire aanlsuiten.

Ik heb nog nergens een receiver gehoord die beter presteert in deze prijsklasse. En volgens (duits en amerikaanse)reviews en testen komt deze receiver goed mee met recievers (en Stereo versterkers !!!!) die een heel stuk duurder zijn...

Voordelen:
- Uitstekende stereo weergave! (ik hoor nu goed dat cd kwaliteit hoger is dan dts of ac3)
- Bi-amp en advanced dual-amp mogelijkheden
- Voor de 100watt en de compacte behuizing een erg sterke versterking. (is in staat om 2 grote jamo speakers (die een vriend van me erop heeft aangesloten) te doen ontploffen !!!)
- Verder alles eigenlijk

Nadelen:
Buiten het uiterlijk niets....
oja, die ietswat matige bass-management

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Bedankt voor de reactie, ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit mijn nieuwe receiver gaat worden.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Wat jij wil kan absoluut WEL.

Ik heb de SA-XR55 van Panasonic en ik gebruikt dus BI-WIRE functie met twee verschillende speakers !!!!!

100% zeker dat dat goed gaat en het geluid is uitermate goed. Deze receiver(s) verdienen echt een schoonheidsprijsje qua geluid en helemaal voor wat je ervoor betaald.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
M. Mulder schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:39:
Wat jij wil kan absoluut WEL.

Ik heb de SA-XR55 van Panasonic en ik gebruikt dus BI-WIRE functie met twee verschillende speakers !!!!!

100% zeker dat dat goed gaat en het geluid is uitermate goed. Deze receiver(s) verdienen echt een schoonheidsprijsje qua geluid en helemaal voor wat je ervoor betaald.
Ik heb inmiddels, als frontspeakers, de wat grotere en jongere broertjes van de synergy serie.
De F3. Deze hebben bi-wire aansluitingen en zo heb ik ze nu ook aangesloten.
Klinkt fantastisch!!! Deze receivers klinken inderdaad erg goed voor wat je ervoor betaald...

Alleen vraag ik me af wat het verschil is tussen de bi-wire functie en de speakers-A icm speakers-B... Ja, met bi-wire actief heb je twee extra opties: Balance tussen hoog en laag en een delay voor het hoog. Maar verder qua aansturing veranderd er verder niets volgens mij...

Maar die balance functie is waarschijnlijk uitermate geschikt als je twee paar fronts wilt gebruiken, waarvan 1 paar kleiner is dan het andere paar... Maar dit heb ik verder niet geprobeerd omdat ik inmiddels dus bi-wire speakers heb. Dus mijn back-rear klipschjes dienen dus nog steeds als back-rear en hebben dus nooit op de b-uitgang (al dan niet de bi-wire functie actief) bovenop mijn fronts gestaan. Ik ben misschien wel een beetje benieuwd naar het effect wat het gebracht zou hebben, maar ik laat het nu lekker voor wat het is want het klinkt werkelijkwaar fantastisch!
:*)

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Mooi dat het gelukt is en dat het ook goed klinkt (had niet anders verwacht ;) )

Als je hem op bi-wire zet dan gebruik je voor elke speaker een aparte versterker en daarom is het geluid gewoon bijzonder goed. Ontzettend helder en dynamisch.
De bi-amp functie wordt dan volledig ingezet voor de A-channel en de andere bi-amp voor de B-channel.

http://www.av-magazin.de/...asonic_SA-XR55.243.0.html
Pagina: 1