Ik ben op dit moment bezig met een applicatie in Visual Basic .Net
In form1 maak ik gebruik van een array van listboxen:
Achter een button worden deze listboxen aangemaakt. Eerst geef ik dmv een Redim aan hoeveel listBoxen het zullen zijn.
Vervolgens maak ik de listboxen aan en plaats deze op form 1. Er zit een check in die controleert of de listbox al is aangemaakt. Wanneer dit het geval is hoeft de listbox niet aangemaakt te worden.
Dit gaat allemaal goed en ik vul de listboxen in een functie die in een module staat.
Het probleem:
Dit werkt totdat het voor de tweede keer wordt aangeroepen. Er worden dan geen nieuwe listboxen aangemaakt aangezien deze al aangemaakt zijn.
De functie geeft dan de volgende melding:
Dit is het stuk wat ik niet snap. De listbox is toch al aangemaakt (en toegevoegd aan het form?). Kan iemand mij uitleggen wat hier fout gaat? Ik ben er al een tijd mee bezig maar kom er niet uit.
In form1 maak ik gebruik van een array van listboxen:
Visual Basic .NET:
1
2
| Public lstInfo() As ListBox Public numberListbox as integer = 0 |
Achter een button worden deze listboxen aangemaakt. Eerst geef ik dmv een Redim aan hoeveel listBoxen het zullen zijn.
Vervolgens maak ik de listboxen aan en plaats deze op form 1. Er zit een check in die controleert of de listbox al is aangemaakt. Wanneer dit het geval is hoeft de listbox niet aangemaakt te worden.
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| redim lstInfo(3) for i = 1 to Ubound(lstInfo) if numberListbox < i then lstInfo(i) = New ListBox lstInfo(i).Width = 100 lstInfo(i).Height = 600 lstInfo(i).ItemHeight = 15 me.controls.add(lstInfo(i)) numberListBox = numberListBox + 1 end if |
Dit gaat allemaal goed en ik vul de listboxen in een functie die in een module staat.
Visual Basic .NET:
1
2
3
| Public Function vulListboxen(lBox as Integer) form1.lstInfo(lBox).items.clear() form1.lstInfo(lBox).items.add("TESTVALUE") |
Het probleem:
Dit werkt totdat het voor de tweede keer wordt aangeroepen. Er worden dan geen nieuwe listboxen aangemaakt aangezien deze al aangemaakt zijn.
De functie geeft dan de volgende melding:
code:
1
2
| Object reference not set to an instance of an object. Use the "new" keyword to create an object instance. |
Dit is het stuk wat ik niet snap. De listbox is toch al aangemaakt (en toegevoegd aan het form?). Kan iemand mij uitleggen wat hier fout gaat? Ik ben er al een tijd mee bezig maar kom er niet uit.