[WiFi] Router of Access point?

Pagina: 1
Acties:

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

Topicstarter
Ik zou graag een wireless netwerk willen aanleggen in huis, ter vervangen van de huidige setup. De huidige setup is als volgt:

computer\
|->switch->router (ADSL)
computer/

Oftwel: beide computers hangen aan dezelfde hub router. De router voor ADSL hangt vervolgens ook aan die hub en zo hebben de computers beide internet. Resultaat is veel kabels en daar wil ik van af.

De bedoeling is simpel:
  • 2 computers
  • Internet (ADSL)
  • File- en printersharing (tussen deze 2 computers)
Het liefst zie ik de vorige setup dan zo terug, dat beide computers op 1 (WiFi) apparaat zijn aangesloten, die zowel als switch voor het netwerk dient en als router voor de ADSL verbinding. Natuurlijk heb ik hier wireless netwerk-kaarten voor nodig voor beide PC's. Mijn grote vraag zit hem echter in de router/access point: wat is het grote verschil?

Als ik het e.e.a. lees, is een access point in feite gewoon een hub/switch, terwijl de router vergelijkbaar is met een breedband modem. Is het dan ook zo dat die router meerdere computers via WiFi tegelijkertijd toegang kan geven tot internet (en elkaar)? Of kan het zo zijn dat een WiFi router of 1 of meerdere computers kan verbinden, afhankelijk van het model/type?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Als het nu goed werkt, waarom zou je het dan willen veranderen?

Kijk voor het afwerken van een kabelnetwerk eens in -= Het grote topic voor NETTE LAN afwerking thuis =-
Wireless ga je voor gewone computers spijt van krijgen, want een draadje werkt toch wel zo stabiel, snel en betrouwbaar (+ dat het veel en veel goedkoper is)

Een AP zet in principe alleen wired om in wireless, dus als je dan beslist wireless wil moet je die hebben, want een router achter een router is ellende.....
Een router is iets om internetaansluiting (met 1 WAN ip adres) te verdelen over meerdere computers....
Als je nu al een router hebt, raad ik je aan om een Accesspoint te kopen

[ Voor 40% gewijzigd door Romke op 31-07-2006 14:06 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

ff quick en dirty
Wireless router = router + AP in 1
Je kan 't ook los doen, en een AP achter een router hangen. Wat jij wilt.

Zo heb je ook routers met meer dan 1 lan port, is dan een router + switch in 1

Maar ik zou i.i.g. liever niet overgaan naar wifi. kabel is toch altijd betrouwbaarder.
Maar als je 't wireless wilt, en zo weinig mogelijk vervangen, die switch vervangen met een AP en 2 wifi kaartjes (met losse antenne's!!) en je bent klaar.

/edit

je hebt 't over een hub, en in je diagram staat een switch :?
Wat 't ook is, die moet je vervangen door een AP

[ Voor 12% gewijzigd door J2pc op 31-07-2006 14:12 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Moet zeggen dat ik ook nie helemaal snap waarom je je wired network wil vervangen voor wireless. Er gaat niks boven een wired network.

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

Topicstarter
J2pc schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:11:
ff quick en dirty
Wireless router = router + AP in 1
Je kan 't ook los doen, en een AP achter een router hangen. Wat jij wilt.

Zo heb je ook routers met meer dan 1 lan port, is dan een router + switch in 1

Maar ik zou i.i.g. liever niet overgaan naar wifi. kabel is toch altijd betrouwbaarder.
Maar als je 't wireless wilt, en zo weinig mogelijk vervangen, die switch vervangen met een AP en 2 wifi kaartjes (met losse antenne's!!) en je bent klaar.

/edit

je hebt 't over een hub, en in je diagram staat een switch :?
Wat 't ook is, die moet je vervangen door een AP
De grote reden zit hem in een aanstaande verhuizing: als ik dan moet kiezen tussen kabels proberen weg te werken en even snel en simpel een wireless netwerk aanleggen, dan heeft die laatste de voorkeur. Niet alleen vanwege de 2 PCs, maar ook ivm het kunnen internetten op een laptop en/of PDA buiten is WiFi handig. Het zal dan ook niet binnen een paar dagen gebeuren, maar de huidige kabelzooi is ook niet alles (en zoals gezegd: verwachte verhuizing, dus dan haal je ook niet alles overhoop).

Daarbij zie ik zeer weinig prijsverschil tussen routers en access points, dus dan koop ik liever een alles-in-1 apparaat, wel zo makkelijk (wired voor noodgevallen).

Als allerlaatste: het hub/switch verhaal is meer een denkfout die ik maak. Ik had een aantal jaar geleden een hub, maar die is doodgegaan en vervangen door een switch. Die laatste heb ik dus nu.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Persoonlijk lijkt een verhuizing mij het allermooiste moment om een draadnetwerk aan te leggen, want in een leeg huis kun je overal goed bij....
Je kunt dan nog kabels wegwerken onder vloerbedekking/laminaatvloeren, en een draadnetwerk werkt _altijd_ beter en sneller dan een draadloos netwerk....

Kijk eens in het topic dat ik in mijn vorige post gaf, daar staat veel informatie en voorbeelden over hoe je je draadnetwerk mooi af kunt werken....
Ik zie dat je al een router hebt, dus koop dan (ondanks het kleine prijsverschil) toch een accesspoint, want 2 routers geeft ellende, en we willen je liever niet binnenkort terug zien omdat je router het niet doet met je huidige router, of omdat je je router op een onopvallende plek hebt (meterkast, achter de bank e,d,) en je bereik ruq is....

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1