Nieuwe Harde Schijf erg traag

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40
Recentelijk heb ik een nieuwe HD geplaatst in mijn pc, een WD 250gb 7200 rpm.

Maar na toevoeging van deze harde-schijf begon ik te merken dat ik heel vaak hoge cpu loads kreeg en dat de data doorvoer wel heel erg mager is.

Azureus is gekoppeld aan deze schijf. De schijf fungeert als download schijf en heeft dus ook maar 1 partitie.

Of de 100% CPU problemen door de trage schijf komen weet ik niet, zie hieronder een prt-screen van deze uitschieters:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pieter_gea/overig/azu004.jpg

Ik had op dat moment de volgende programma's draaien, Azureus ging tijdens deze vertragingen naar 70 tot 80% CPU load.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pieter_gea/overig/azu003.jpg

En dan dit:
Overzetten van een bestand VAN de nieuwe schijf naar de 1e schijf, ging met maar 1500kb/s, dat is toch belachelijk, die dingen moeten toch 20mb per seconde prima kunnen halen.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pieter_gea/overig/traag.jpg

Heeft iemand een idee waarom deze nieuwe schijf zo traag is? Het is een Western Digital 7200 rpm 250 gb schijf.

[ Voor 13% gewijzigd door Snowwie op 30-07-2006 20:15 ]

Mijn YouTube Channel

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Staat je schijf toevallig in PIO modus? Dat zou een hoop verklaren :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Snowwie
Outerspace schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:13:
Staat je schijf toevallig in PIO modus? Dat zou een hoop verklaren :)
Ehmmm en waar kan ik dat zien?

Mijn YouTube Channel

• Outerspace

Outerspace

Systeemeigenschappen -> Hardware -> Apparaatbeheer -> IDE ATA/ATAPI Controllers -> Primaire IDE kanaal / Secundaire IDE kanaal -> Geavanceerde Instellingen :*

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zie de faq: Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

[ Voor 69% gewijzigd door Noork op 30-07-2006 20:19 ]

• Outerspace

Outerspace

Dat verklaart niet waarom het traag is ;) Er zou wel zoveel mis kunnen zijn, daarvoor heb je 'alleen de faq' niet voor nodig ;)

• Noork
  • Niet online
Outerspace schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:19:
[...]

Dat verklaart niet waarom het traag is ;) Er zou wel zoveel mis kunnen zijn, daarvoor heb je 'alleen de faq' niet voor nodig ;)
Deze tips moet de TS in elk geval even controleren. En aangeven in de topicstart wat hij heeft geprobeerd. Anders moeten we al die standaard tips eerst gaan vragen. Dat is best nutteloos.

andere kabels geprobeerd?
ander ide kanaal geprobeerd?
windows ide kanalen opnieuwe geinstalleerd?
DMA aan?
enz. enz. enz.

In het vorige topic van Demonfreak heeft Balusc ook al op de faq gewezen, Kan HD's niet goed geconfigureerd krijgen. Jammer dat het niet blijft hangen.

[ Voor 30% gewijzigd door Noork op 30-07-2006 20:23 ]

• Snowwie
Outerspace schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:17:
Systeemeigenschappen -> Hardware -> Apparaatbeheer -> IDE ATA/ATAPI Controllers -> Primaire IDE kanaal / Secundaire IDE kanaal -> Geavanceerde Instellingen :*
Bij de Secundary kanaal zie ik het volgende:

Device 0
Transfer mode : DMA if available
Current Transfer Mode: Ultra DMA Mode 2

Device 1
Transfer mode : DMA if available
Current Transfer Mode: Pio Mode

Device 0 is de Dvd brander en device 1 is idd de 2e HD..

Bij device 1 staat dus wel de optie DMA if available, maar hij staat dus nog op PIO mode, enig idee hoe ik em op DMA krijg?

[ Voor 23% gewijzigd door Snowwie op 30-07-2006 20:24 ]

Mijn YouTube Channel

• Outerspace

Outerspace

Daar is je probleem ;) Verwijder het secundaire kanaal en start je PC opnieuw op en klaar is Demonfreak ;)
Succes d:)b

• Snowwie
Nice, maar nu krijg ik dat IDE kanaal niet meer geinstalleerd... Demonfreak is
dus nog niet klaar... :(

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pieter_gea/overig/ide2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pieter_gea/overig/ide3.jpg

Ik zal de cd-rom van het moederbord eens opzoeken, misschien dat daar de juiste IDE drivers op staan, wel raar dat Windows dat niet herkend, dat bord is namelijk wel al 2,5 jaar oud ofzo... :?

[ Voor 40% gewijzigd door Snowwie op 30-07-2006 20:34 ]

Mijn YouTube Channel

• Outerspace

Outerspace

"Driver is not intended for this platform".
Heb je wel de goede drivers?

• Snowwie
Outerspace schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:34:
[...]

Heb je wel de goede drivers?
Jup, ik heb net de cd-rom van het moederbord er bij gepakt, maar hij geeft dezelfde melding bij de installatie van de drivers...

Mijn YouTube Channel

• Outerspace

Outerspace

Misschien dat je de laatste drivers wel van je moederbordfabrikant kan downloaden (althans normaal wel). Probeer dat eens.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 03:31

Gerco

Professional Newbie

Snowwie schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:38:
Jup, ik heb net de cd-rom van het moederbord er bij gepakt, maar hij geeft dezelfde melding bij de installatie van de drivers...
Draai je misschien XP64? De drivers zullen wel voor XP32 gemaakt zijn.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Snowwie
Hmmm ik raak steeds meer van de regen in de drup, ik heb de cd-rom nog maals gebruikt, deze keer vanuit de setup, daarin werd ik gevraagd of ik de WinXP IDE drivers wou updaten of verwijderen. Ik heb voor dat laatste gekozen zodat ik ze daarna opnieuw kon installeren. Zonet de pc herstarten en nu start die hele pc niet meer op.....

De primary master wordt ineens niet meer gevonden... :(

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 30-07-2006 20:47 ]

Mijn YouTube Channel

• Outerspace

Outerspace

Zou je de mogelijkheid kunnen hebben om de chipset / mobodrivers te kunnen installeren? Vaak wil dat nog wel eens helpen, althans dat deed het bij mij wel (ik moest mijn VIA Chipsetdrivers update, waardoor het weer soepel liep).

• Snowwie
Hoe moet ik dat doen als mijn pc niet eens meer wil opstarten, de bios detecteert de 1e HD ineens niet meer....

edit:
Heb een jumper omgezet en daar komt mijn HD weer te voor schijn :) nu eens zien hoe we er voor staan met de IDE configuratie

[ Voor 39% gewijzigd door Snowwie op 30-07-2006 21:00 ]

Mijn YouTube Channel

• Outerspace

Outerspace

Hmm, dat komt iig niet door het verwijderen van de drivers van je kaart. Misschien moet je even Data Lifeguard gebruiken, waarschijnlijk kan hij je wat meer vertellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Outerspace op 30-07-2006 21:10 . Reden: maxtor heeft maxblast, WD data lifeguard ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Neem dit eens door en dan met name jumperinstellingen en WD schijven.

Verwijderd

Bios Reset?

• Snowwie
BalusC schreef op zondag 30 juli 2006 @ 21:08:
OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Neem dit eens door en dan met name jumperinstellingen en WD schijven.
Eerlijk gezegd word ik een beetje moe van dat gemiep om de FAQ, de jumper instellingen stonden aanvankelijk al goed, het probleem was dat de 2e HD te langzaam was, en dat bleek dat de 2e HD in PIO mode stond. Door het verwijderen van het 2e IDE kanaal en de herstart van de computer zou het probleem opgelost moeten zijn, maar dat is niet. Ik krijg nu steeds de melding die je hierboven ook ziet staan, en dat de 'driver not intended is for this platform'. Het is een melding die ik in elk geval nog nooit eerder gezien heb. IDE drivers zitten toch voor 99% standaard in Windows XP gebakken, die hoef je meestal niet apart te installeren, hoe krijg je anders Windows XP in de eerste plaats op je HD?.

Dus, probleem is nu dat ik de 2e IDE driver niet geinstalleerd krijgt, maar de HD werkt wel en is ook gewoon toegankelijk. Dus wat kan het probleem zijn?

Mijn YouTube Channel

• Noork
  • Niet online
Het verwijzen naar de FAQ is helemaal niet zo gek. Je moet gewoon een aantal zaken eerst uitsluiten.
Uit de FAQ: Ook kan het voorkomen dat de performance omlaag gaat en/of er veel schrijf/lees fouten optreden wanneer de kabels rot cq van lage kwaliteit zijn.
Dus heb je een andere kabel geprobeerd? Staan er fouten in de system log?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:39

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Plus dat WD andere jumperinstellingen heeft voor Master (Single Drive) en Master (Slave Attached). Jumper je 'm verkeerd, kan 'ie soms best werken, maar niet goed.

Hier stond een dode link.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 09:48
Heb je de nieuwste drivers al geprobeerd????

hier een linkje voor je: klik

Computer says no

Pagina: 1