Het BATracer (Online Race Management) topic deel 2

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.581 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-06 19:56
Iemand heeft vandaag m'n plaats bij McLaren al ingepikt |:( Lekker is dat :?
Ik kon niet eerder online komen vanwege school en daarna naar PSV - Liverpool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-06 20:48
lochtejans schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:42:
Iemand heeft vandaag m'n plaats bij McLaren al ingepikt |:( Lekker is dat :?
Ik kon niet eerder online komen vanwege school en daarna naar PSV - Liverpool...
Dat vind ik behoorlijk stijlloos...
Misschien kan Fluitketel de league laten verwijderen en vervolgens opnieuw aanmaken door de crew van het spel? Of de 2 valse McLarens laten verwijderen...

Anoniem: 37939

Als iemand hier nu even de link geeft kan ik er in ieder geval als toyota rijder in, desnoods PM me de link met het wachtwoord.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:21

FlipFluitketel

Frontpage Admin
RonaldMade schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 23:45:
[...]

Dat vind ik behoorlijk stijlloos...
Misschien kan Fluitketel de league laten verwijderen en vervolgens opnieuw aanmaken door de crew van het spel? Of de 2 valse McLarens laten verwijderen...
Ik vind het ook niet echt de meest stijlvolle actie maar om de zooi nu weer te gaan verwijderen vind ik ook een beetje onzinnig. Zie het als een uitdaging om met een ander team van start te gaan. We hebben nu weer geleerd dat het gelijk vrijgeven van de url en ww en ondanks het opgeven van voorkeuren niet door iedereen hier rekening mee wordt gehouden. Waarom zou ook altijd de top van de afgelopen league als eerste mogen kiezen? Geef degene die met een minder team reden ook eens de kans om een top-team te kiezen.
Met andere woorden: Voor degene die McLaren had willen kiezen maar niet gekregen heeft valt wat te zeggen maar voor degene die McLaren nu heeft valt ook wat te zeggen.
Laten we er nu maar gewoon over ophouden en er een mooi seizoen van maken.
Anoniem: 37939 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:36:
Als iemand hier nu even de link geeft kan ik er in ieder geval als toyota rijder in, desnoods PM me de link met het wachtwoord.
Wordt moeilijk.. Je hebt geen mail-adres in je profiel staan en je DM-functie staat niet aan.. Oftewel, hoe kunnen we je bereiken?

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• lochtejans
Anoniem: 37939 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:36:
Ik heb inmiddels Toyota gejoined. Ik vind het prima als je m'n teamgenoot wordt ;)

• RonaldMade
FlipFluitketel schreef op woensdag 13 september 2006 @ 09:59:
Geef degene die met een minder team reden ook eens de kans om een top-team te kiezen.
Ik kan het hier mee eens zijn, op het feit na, dat ze vorig jaar zelf voor Toro Rosso hebben gekozen. Toen hun dat team aanmaakte waren: McLaren/BMW Sauber/Honda/Red Bull en Toyota nog vrij. Allemaal teams die sneller zijn, en er nog geen voorkeuren waren op williams/ferrari/renault na?

En waarom ik er eventueel zo fel op reageer? Mja zou jij het fijn vinden als Ferrari bezet was voordat jij zou kunnen joinen. Terwijl je vorig jaar ook geen geweldig seizoen had?

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
RonaldMade schreef op woensdag 13 september 2006 @ 10:35:
[...]

Ik kan het hier mee eens zijn, op het feit na, dat ze vorig jaar zelf voor Toro Rosso hebben gekozen. Toen hun dat team aanmaakte waren: McLaren/BMW Sauber/Honda/Red Bull en Toyota nog vrij. Allemaal teams die sneller zijn, en er nog geen voorkeuren waren op williams/ferrari/renault na?

En waarom ik er eventueel zo fel op reageer? Mja zou jij het fijn vinden als Ferrari bezet was voordat jij zou kunnen joinen. Terwijl je vorig jaar ook geen geweldig seizoen had?
Dat ze er zelf voor gekozen hadden klopt inderdaad en dat het een vrij lullige actie was ook wel.
Maar hey.. Het is een spelletje, je leven zal niet op een bult draaien als je in een ander team komt dan je eigenlijk had gewild (tenzij je psychisch enorm labiel bent misschien :+)..
Daarom zei ik ook dat er weer wat van geleerd is en dat bij een volgende league de url en ww pas vrijgegeven worden als de top 3/4 gekozen heeft. Ik vind niet dat we de complete lijst af moeten werken want dan zul je zien dat degene die al met een slecht team reed, het volgende seizoen weer met een slecht team zit. Aan de ene kant had ik liever de url dan direct op GoT gezet maar dan werd het nog een grotere puinhoop maar dan was het wel eerlijker geweest t.o.v. iedereen die voor het eerst/opnieuw mee wil gaan doen.

Maar nogmaals: Als deze league weer afgelopen is en er wordt gevraagd om je voorkeur op te geven, doe dat dan ook en probeer er rekening mee te houden als de url vrijgegeven is. Zoals ik op driver-chat al zei, het opgeven van je voorkeur kon al bijna een week geleden dus waarom diverse mensen niks hebben laten weten? Beats me..

[edit]
Nog een aanvullinkje :+
McLaren heeft het de eerste 2 seizoen trouwens niet echt enorm geweldig gedaan. Nu het laatste seizoen hebben ze inderdaad gewonnen maar veel scheelde het niet met Renault.. Dus of je zo blij moet zijn om McLaren te kiezen? Of Williams? Of Ferrari?
Williams heeft de eerste 2 seizoenen gewonnen ja, maar afgelopen seizoen was Williams nergens te bekennen.

[ Voor 10% gewijzigd door FlipFluitketel op 13-09-2006 10:52 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Ixion
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Ixion

[DPC]TeamGrazzie + KletsCows

Benthem en ik gaan gewoon vlammen dit jaar met Williams.

Geen gezeik, gewoon gas geven _/-\o_

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ixion schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:04:
Benthem en ik gaan gewoon vlammen dit jaar met Williams.

Geen gezeik, gewoon gas geven _/-\o_
That's the spirit.. d:)b

Mail me maar op wirret@gmail.com

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
You've got mail. ;)

Vanavond komt de url en ww hier te staan. Dus voor degene die al mee hebben gedaan in de vorige league en nu weer mee willen doen, kijk dan even op batracer in de driver-chat voor de url en ww.
Het is niet zo dat ik mensen hun voorkeur niet gun, maar vanavond heeft iedereen 48u gehad om zijn team te selecteren, wat mij betreft tijd genoeg dus. Ook is het zo hoe langer er gewacht wordt met starten des te meer kans is er dat er mensen niet zo actief meer zullen zijn omdat ze het gewacht moet zijn geworden. Hopelijk kunnen we aan het einde van de week met een stuk of 18/20/22 personen starten.

[edit]
Op het moment zijn dit de teams:

Ferrari: Biemans, Fluitketel
Honda: vd Made, Koski
Renault: de Vries, Trouw
Williams: Benthem, Dame
McLaren: v Putten, Koonings
Toyota: Peters, Schrijver
Red Bull: VRIJ, VRIJ
BMW Sauber: VRIJ, VRIJ
Midland: VRIJ, VRIJ
Toro Rosso: VRIJ, VRIJ
Super Aguri: VRIJ, VRIJ

Even ter info: Denk niet dat je kansloos bent voor overwinningen met een van de compleet lege teams.
Zorg ervoor dat 1 van de teamleaden als eigenschap "Thinker" kiest en je hebt een behoorlijk grote kans (als het andere teamlid niet na 1 run al crasht tenminste :+) dat je een 100% setup kunt krijgen. Met de "thinker" eigenschap kun je in de practice en warmup nl. het risico op 100% zetten zonder van de baan te vliegen en dus krijg je veel info terug voor een goede setup.

[ Voor 100% gewijzigd door FlipFluitketel op 13-09-2006 13:06 ]

Heb me nu aangemeld bij Toyota en wens iedereen veel succes dit seizoen.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Ik ben inmiddels ook begonnen met BATracer, ik vond het wel grappig te zien hoe dit werkte en op stage heb je toch altijd genoeg tijd wat dingen voor jezelf te doen ;)

Mocht er een plekkie vrij zijn in het team, dan hoor ik het graag

Deze plek is te koop.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
KeeZ schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:00:
Ik ben inmiddels ook begonnen met BATracer, ik vond het wel grappig te zien hoe dit werkte en op stage heb je toch altijd genoeg tijd wat dingen voor jezelf te doen ;)

Mocht er een plekkie vrij zijn in het team, dan hoor ik het graag
Red Bull: VRIJ, VRIJ
Op het moment nog steeds :P
Hou het topic even in de gaten, vanavond plaats ik hier de url en het wachtwoord ervoor.

@vd Made: Heeft het een reden dat jullie beide "thinker" gekozen hebben of is dat per ongeluk gegaan?

Tot nog toe heeft ieder team 1 coureur met "thinker" eigenschap dus de setups zouden wel redelijk OK moeten zijn. Hopelijk kiest 1 coureur van de nog te vullen teams ook voor "thinker" zodat het eigenlijk wel lekker verdeeld is.

[ Voor 20% gewijzigd door FlipFluitketel op 13-09-2006 14:17 ]

• RonaldMade
FlipFluitketel schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:10:
@vd Made: Heeft het een reden dat jullie beide "thinker" gekozen hebben of is dat per ongeluk gegaan?
Ik heb Koski, een aantal dingen aanbevolen, keuze ligt uiteindelijk bij hemzelf. Daarnaast zitten we samen in een andere F1 2006 league en daar hebben we ook allebei dezelfde eigenschappen. En die is toch vrij succesvol dusver:

1. 85 1 Garivaldis 2 3 R 3 1 1 3 4 3 2 1 1 - - - - - -
2. 78 2 Van der Made 3 R 6 1 2 2 1 1 2 1 R 4 - - - - - -
3. 59 2 Koski 4 5 R 5 5 3 2 R 1 4 4 2 - - - - - -

Ik heb al een akkoord met Garivaldis dat ik in het volgende publieke league zijn teamgenoot wordt :P Aangezien hij nu een eenmansteam is. Dus een erg knappe prestatie (al is zijn Toyota een stuk sneller dan onze Honda :+ ).

De GoT League wordt de 2e league waaraan Koski gaat meedoen, dus imo valt hij wel in de catagorie: goed / talentvol :)

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik vind het toch vaag dat je kunt zeggen dat iemand goed/talentvol is.. Het 1e seizoen ben ik weliswaar kampioen geworden maar dat had ik meer te danken aan krvabo dan aan mijn "talent".
Sowieso vind ik Batracer nog steeds een spel waar het voor een groot deel om geluk draait. Ook al heb je een 100% setup, uitvallen/crashen kun je niet voorkomen (vraag maar aan Biemans :+).

• RonaldMade
FlipFluitketel schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:05:
Ik vind het toch vaag dat je kunt zeggen dat iemand goed/talentvol is.. Het 1e seizoen ben ik weliswaar kampioen geworden maar dat had ik meer te danken aan krvabo dan aan mijn "talent".
Sowieso vind ik Batracer nog steeds een spel waar het voor een groot deel om geluk draait. Ook al heb je een 100% setup, uitvallen/crashen kun je niet voorkomen (vraag maar aan Biemans :+).
Goed/talentvol: als je goed kan rijden en goed kan communiceren met je teamgenoot en dingen kan bespreken met elkaar. Koski kan zelf ook perfecte race-strategien maken. Ik heb al genoeg coureurs naast mij gezien, die inactief zijn of vol van zichzelf zijn. Het leukste was wel een Australier die keer op keer riep: ik ga dit wel even winnen (maar dan in brak Engels) :P Maar iig, om direct goed met mij (lees: ik kan wel eens moeilijk zijn) goed samen te werken is ook talentvol :+

En mja geluk... ik denk dat hard werken en doorzetten toch net zo nuttig zijn. Daarnaast is het ook afhankelijk welke rijdereigenschappen je kiest, en hoe hard je jezelf pushed.

• lochtejans
Ik zou zeggen, plaats de link en password maar. Dan kunnen we een dezer dagen beginnen :P

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
lochtejans schreef op woensdag 13 september 2006 @ 19:31:
Ik zou zeggen, plaats de link en password maar. Dan kunnen we een dezer dagen beginnen :P
:/
WTF.. Kun je gedachten lezen of zo? :+
Ik was namelijk net van plan om de link en pass te plaatsen.

http://batracer.com/-cj?&D&6971
Pass: results

Net ook even wat aan het klikken en toen zag ik dat deze mogelijkheid er is:
Disable Retirements:
Enable this option to prevent cars from retiring from the race and qualifying. All cars will finish, though cars will still be vulnerable to damage, occasional gremlins and pit mistakes.
WARNING!: this is a significant change to the game engine - please consult with fellow players first and ensure you are all in agreement!
Gremlins :? Mogwai :? Gizmo :?

Zou wel handig zijn geweest voor Biemans vorig seizoen :+

@vd Made: Nu blij met de naam van de league? :P

NOGMAALS DE URL EN PASS:

Schiet op.. Vlugvlug.. Wat ben je hier nog aan het lezen, meld je aan.. :+

[ Voor 14% gewijzigd door FlipFluitketel op 13-09-2006 21:39 ]

• RonaldMade
FlipFluitketel schreef op woensdag 13 september 2006 @ 19:39:
[...]
@vd Made: Nu blij met de naam van de league? :P
Tsss, geen gevoel voor traditie... :P

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
RonaldMade schreef op woensdag 13 september 2006 @ 19:54:
[...]

Tsss, geen gevoel voor traditie... :P
Tradities zijn er om gebroken te worden. :+
En records om verbroken te worden maar ik hoop niet dat Biemans zijn eigen record gaat verbreken :X

Red Bull: Romkes, Visser

Nog 9 8 mensen nodig. Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie3.gif

NOGMAALS DE URL EN PASS:

[ Voor 44% gewijzigd door FlipFluitketel op 13-09-2006 21:38 ]

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[b][message=26480125,noline]Net ook even wat aan het klikken en toen zag ik dat deze mogelijkheid er is:

[...]
Gremlins :? Mogwai :? Gizmo :?

Zou wel handig zijn geweest voor Biemans vorig seizoen :+
En niet alleen voor Biermans ;) Als... Dan... ...was ik wel vrij hard kampioen geworden :P

Wist dat die optie er was, maar weet niet of het wel fijn is. Ook al had ikzelf erg veel uitvalbeurten, je haalt er wel de onvoorspelbaarheid mee uit wat zeker voor de acherhoede teams veel kan schelen.

Starten we deze league ook weer rond de avond uren? Vond ik zelf wel fijn in ieder geval.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Psychokiller schreef op donderdag 14 september 2006 @ 00:03:
[...]

En niet alleen voor Biermans ;) Als... Dan... ...was ik wel vrij hard kampioen geworden :P

Wist dat die optie er was, maar weet niet of het wel fijn is. Ook al had ikzelf erg veel uitvalbeurten, je haalt er wel de onvoorspelbaarheid mee uit wat zeker voor de acherhoede teams veel kan schelen.

Starten we deze league ook weer rond de avond uren? Vond ik zelf wel fijn in ieder geval.
League wordt inderdaad weer rond 21u gestart net zoals de vorige. Vind ik zelf ook een fijne tijd. De klok van Batracer loopt wel sneller als de klokken van de rest van de wereld (of er zitten een paar seconde/minute minder in een uur daar) want aan het begin van de league was de kwali/race iets voor 21u en aan het einde van de league was het rond 20u40 8)7

Het is trouwens Biemans (zonder de rrrrrrrrrrrrrrr) :+

[edit]
Midland: Vandewall, VRIJ

Nog 9 8 7 mensen nodig. Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie3.gif

[ Voor 18% gewijzigd door FlipFluitketel op 14-09-2006 09:41 ]

• Northwave4500
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-03 09:57
ik heb me ook ingeschreven. bij Midland. heb het nog nooit gespeeld dus ik ben benieuwd

Merge wuurd 't beter

Als ik je 1 advies mag geven, lees de starting guide even goed door. Daarnaast moet je het forum van Batracer ook even goed doorkijken en de newbieguides daar doorlezen. Vooral weersomstandigheden zijn erg belangrijk.

• Northwave4500
ik heb al veel gelezen maar ik moet het ook een beetje in de praktijk uitzoeken he. ik onthou nog niet alles:P

Merge wuurd 't beter

• Joss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:29
Biermans is een van mn bijnamen, raad eens waarom :9
Goed om te zien dat we zo snel vollopen trouwens :) nog maar ff wachten :)

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Joss schreef op donderdag 14 september 2006 @ 17:59:
Biermans is een van mn bijnamen, raad eens waarom :9
Goed om te zien dat we zo snel vollopen trouwens :) nog maar ff wachten :)
Euh.. Je hebt een enorme schurfthekel aan bier? :P

Er kunnen nog steeds 7 mensen meedoen.
Midland heeft nog een plaatsje vrij
BMW Sauber nog compleet vrij
Toro Rosso nog compleet vrij
Super Aguri nog compleet vrij

Valt me trouwens tegen dat BMW Sauber nog niet gekozen is :/

[ Voor 6% gewijzigd door FlipFluitketel op 14-09-2006 18:31 ]

• RonaldMade
Is het erg als we eventueel ook al rivalen/teamgenoten/mensen uit andere leagues vragen die de mensen hier spelen, of wil je daar liever nog even mee wachten?

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Nodig maar uit.. Hoe sneller we starten hoe beter wat mij betreft.
(Geef wel even aan dat er vrij veel Nederlands gesproken zal worden. Volgens mij vonden de vorige buitenlanders het niet meer zo leuk op een gegeven moment of zo.. :X)

[ Voor 56% gewijzigd door FlipFluitketel op 14-09-2006 18:50 ]

• RonaldMade
FlipFluitketel schreef op donderdag 14 september 2006 @ 18:49:
Nodig maar uit.. Hoe sneller we starten hoe beter wat mij betreft.
(Geef wel even aan dat er vrij veel Nederlands gesproken zal worden. Volgens mij vonden de vorige buitenlanders het niet meer zo leuk op een gegeven moment of zo.. :X)
Ligt er ook aan hoe gemotiveert ze zijn, maar wat meer buitenlanders die actief zijn is wellicht ook leuk ja. En idd ik start ook graag asap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Er kunnen nog 5 mensen meedoen.

BMW Sauber: Garivaldis, VRIJ
Super Aguri: v Dijk, VRIJ

[ Voor 7% gewijzigd door FlipFluitketel op 15-09-2006 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Kom op mensen, doe mee en join :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik vind het een beetje enorm k*t dat er 3 teams zijn met maar 1 persoon.. Als de laatste of op een na laatste persoon zich een zitje had genomen bij een team waar al iemand zat hadden we nog maar 1 persoon nodig om te kunnen beginnen (weliswaar met 18 dan, maar dat vind ik beter dan nog een week moeten wachten). Nu "moeten" er nog 3 personen zich aanmelden.
Natuurlijk is het mogelijk om een paar personen alleen in het team te laten maar dan denk ik dat die het eerste weer inactief worden. Met een actieve teamgenoot heb je meer stimulans om het seizoen af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:17
FlipFluitketel schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 20:02:
Ik vind het een beetje enorm k*t dat er 3 teams zijn met maar 1 persoon.. Als de laatste of op een na laatste persoon zich een zitje had genomen bij een team waar al iemand zat hadden we nog maar 1 persoon nodig om te kunnen beginnen (weliswaar met 18 dan, maar dat vind ik beter dan nog een week moeten wachten). Nu "moeten" er nog 3 personen zich aanmelden.
Natuurlijk is het mogelijk om een paar personen alleen in het team te laten maar dan denk ik dat die het eerste weer inactief worden. Met een actieve teamgenoot heb je meer stimulans om het seizoen af te maken.
Helemaal mee eens !!

Lijk wel of niemand 2de rijder wilt zijn ofzo ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
Ik zal eens kijken of ik nog wat mensen kan laten joinen. van Dijk en Garivaldis waren ook al gekomen, helaas had nog een andere rijder geen slots meer over. Ik zal eens in andere leagues kijken. Fluitketel, je kan desnoods ook wel een topic op het batracer forum maken :P

edit: ik maak wel even een topic op het forum aldaar :P

[ Voor 9% gewijzigd door RonaldMade op 15-09-2006 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

<RonaldMade|Naru> ga batracer spelen kreng :P
<RonaldMade|Naru> join!
<RonaldMade|Naru> en nu joinen Daves2hd}ToS!
<RonaldMade|Naru> joinen!
<RonaldMade|Naru> join!
<RonaldMade|Naru> join! Daves2hd}ToS
<RonaldMade|Naru> JOIN
<RonaldMade|Naru> join!
<RonaldMade|Naru> join!
* RonaldMade|Naru slaps Daves2hd around a bit with a large trout
<RonaldMade|Naru> join Daves}anime!
* RonaldMade|Naru slaps Daves2hd around a bit with a large trout

hmz dat is ongeveer een kwart van de joins slaps etc :P volgends mij is dat "ik zal eens kijken of ik nog wat mensen kan laten joinen" een understatement :+ moet het niet zijn "ik zorg wel dat er een paar mensen joinen?"
naja op verzoek zal ik dan maar een poging wagen :9

you should not attack your enemy before fully understanding his potentials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
daves2hd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:41:
hmz dat is ongeveer een kwart van de joins slaps etc :P volgends mij is dat "ik zal eens kijken of ik nog wat mensen kan laten joinen" een understatement :+ moet het niet zijn "ik zorg wel dat er een paar mensen joinen?"
naja op verzoek zal ik dan maar een poging wagen :9
Niet zeuren :+ Je had vorig seizoen ook een paar races voor Kouwen ingevallen en toen scoorde je 25 punten, terwijl Kouwen over zijn deel 10 punten haalde.

Jammer dat krvabo echt niet wilde :+

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Nog minimaal 1 persoon nodig (moet ie natuurlijk wel dat zitje opvullen bij Midland).

BMW Sauber: Garivaldis, Steenbakkers
Super Aguri: v Dijk, Scandura
Waarom lees ik hele tijd Garibaldi ipv Garivaldis :X

Ik vind het maar vaag dat niemand TR heeft gekozen maar wel SA.

[ Voor 5% gewijzigd door FlipFluitketel op 16-09-2006 09:16 ]

• Northwave4500
ikheb een team (midland) gekozen dat past bij mijn kwaliteiten:P

Merge wuurd 't beter

• Northwave4500
moet de startpost met betrekking tot het huidige seizoen en deelnemers veranderd worden?

Merge wuurd 't beter

• RonaldMade
De grootste zorg op het moment is om minimaal nog 1 stoeltje vol te krijgen. Dus als iemand nog een persoon weet. Dwingen, net zoals bij Daves2hd :+

• Joss
northwave4500 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:44:
moet de startpost met betrekking tot het huidige seizoen en deelnemers veranderd worden?
Done.

@Ronald:
Volgensmij moeten we nog 2 stoeltjes voor een compleet veld :)

• RonaldMade
Joss schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 15:40:
[...]

Done.

@Ronald:
Volgensmij moeten we nog 2 stoeltjes voor een compleet veld :)
Yuh, maar minimaal 1 stoeltje om 10 volle teams te hebben net zoals vorig seizoen. Ik vraag me af of we die laatste 2 ook nog relatief snel vol krijgen of niet. Ik heb zoveel mogelijk mensen op de hoogte gesteld van het bestaan van de league. Jammer dat er 3 niet konden vanwege volle slots anders konden we gassen :P

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
RonaldMade schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 15:46:
[...]

Yuh, maar minimaal 1 stoeltje om 10 volle teams te hebben net zoals vorig seizoen. Ik vraag me af of we die laatste 2 ook nog relatief snel vol krijgen of niet. Ik heb zoveel mogelijk mensen op de hoogte gesteld van het bestaan van de league. Jammer dat er 3 niet konden vanwege volle slots anders konden we gassen :P
Nu zijn dus 10 teams vol, alleen TR is nog compleet leeg.

Midland: Vandewall, Disaro
Toro Rosso: Flajslik, VRIJ

We kunnen dus starten maar we kunnen evt. ook nog even wachten tot de laatste 2 opgevuld zijn. Mij maakt het niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door FlipFluitketel op 16-09-2006 18:09 ]

• Joss
De torro's waren vorig seizoen toch zo onrealistisch snel, dus starten maar :9 (niet dat ik nou zoveel invloed heb)

• RonaldMade
Joss schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:58:
De torro's waren vorig seizoen toch zo onrealistisch snel, dus starten maar :9 (niet dat ik nou zoveel invloed heb)
Er zit nu al 1 persoon, dus wachten op de laatste kan nu ook wel :P

Eindelijk weer eens een vol veld, dat is lang geleden...

• lochtejans
RonaldMade schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 17:20:
[...]

Er zit nu al 1 persoon, dus wachten op de laatste kan nu ook wel :P

Eindelijk weer eens een vol veld, dat is lang geleden...
En hopelijk blijft iedereen actief tot het einde van het seizoen :*)

Succes iedereen! ;)

• RonaldMade
Nice :D

Misschien iets voor Fluitketel, om na de kwalificatie de league even te suspenden (met een mededeling op de driver chat) zodat we wel rond 21.00 kunnen race? Want nu wordt ie wel erg vroeg verreden :+

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Als ik het nu zou suspenden kunnen de practice-runs dan wel gewoon gedaan worden of kan dan helemaal niks meer tijdelijk?

• RonaldMade
FlipFluitketel schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 19:31:
Als ik het nu zou suspenden kunnen de practice-runs dan wel gewoon gedaan worden of kan dan helemaal niks meer tijdelijk?
Hmmmmm lijkt me beter om nu te suspenden ja, en ja de practice runs kunnen dan nog wel (dacht ik). Kan Daves2hd nog wel even testen :P

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
En dan moet ik er wel aan denken om morgen rond 10u de zooi weer aan te zwengelen.. Ik zet wel een herinnering in mijn foon, anders vergeet ik het gegarandeerd :X

Laatste overzichtje:
Midland: Vandewall, Disaro
Toro Rosso: Flajslik, Etxebarria

Schuingedrukte zijn dus de buitenlandse spelers.

[ Voor 57% gewijzigd door FlipFluitketel op 16-09-2006 19:44 ]

• daves2hd

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

RonaldMade schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 19:33:
[...]

Hmmmmm lijkt me beter om nu te suspenden ja, en ja de practice runs kunnen dan nog wel (dacht ik). Kan Daves2hd nog wel even testen :P
ik voel me gebruikt ;(

anyhow ik hoop dat m'n team genoot vanavond nog reageerd :P anders kan het een lastige start worden zo in me eentje zonder echte ervaring :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Damned.. Ik moet de game dus tot vanavond suspended laten staan, anders wordt de quali direct verreden. Ik had verwacht dat de tijd die nog over was gewoon zou blijven staan maar dat is dus niet zo.
Of kunnen jullie er mee leven als ik de game rond 15u laat starten?

@vd Made: AM & PM had ik idd wel goed staan :P
Had het nog even nagekeken aangezien ik zelf ook even aan het twijfelen was..
Wat wel fout stond was dat ik de game 9PM GMT zou starten en dit moest dus 8PM GMT zijn (anders zou ie pas rond 22u starten) :X

En Garibvaldis is de enige die nog moet testen..

[ Voor 5% gewijzigd door FlipFluitketel op 17-09-2006 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
FlipFluitketel schreef op zondag 17 september 2006 @ 09:45:
Damned.. Ik moet de game dus tot vanavond suspended laten staan, anders wordt de quali direct verreden. Ik had verwacht dat de tijd die nog over was gewoon zou blijven staan maar dat is dus niet zo.
Of kunnen jullie er mee leven als ik de game rond 15u laat starten?

@vd Made: AM & PM had ik idd wel goed staan :P
Had het nog even nagekeken aangezien ik zelf ook even aan het twijfelen was..
Wat wel fout stond was dat ik de game 9PM GMT zou starten en dit moest dus 8PM GMT zijn (anders zou ie pas rond 22u starten) :X

En Garibvaldis is de enige die nog moet testen..
Je teamgenoot zei hetzelfde! :P Maargoed, zolang we weer rond 21.00 kunnen rijden vind ik het al snel prima.

Garivaldis is ook nog niet in de andere league die hij rijd online geweest, maar dat komt nog wel. En verwacht dat hij dan ook wel zal trainen in de onze. (tenslotte werd ie in de andere league voor de 6e keer 1e in de race :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Dan wacht ik gewoon tot 21u. Op die manier heeft Garivaldis (hopelijk) nog genoeg tijd om zijn practice-runs te doen en heeft Steenbakkers ook wat meer kans op een betere kwali dan practice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Iedereen heeft nu de practice runs gedaan dus om 21u start het seizoen :) (Ook al had Garivaldis zijn runs niet gedaan, het seizoen was toch gestart :+)

Hmm.. dacht toch dat ik op de edit-knop had gemept :/

[ Voor 14% gewijzigd door FlipFluitketel op 17-09-2006 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northwave4500
`13e in mn eerst quali. het kon slechter:)

Merge wuurd 't beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
northwave4500 schreef op zondag 17 september 2006 @ 21:29:
`13e in mn eerst quali. het kon slechter:)
Is inderdaad erg netjes :)

Het eerste wat op wat opvalt in de: training/kwali/warm-up is... het is ontzettend competatief. Iedereen gunt elkaar echt geen mm. Kan dus een heel leuk, maar zwaar seizoen worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ow, het begint bij mij ook lekker, meteen een crash in de eerste run van de kwalificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike-man
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:14
RonaldMade schreef op maandag 18 september 2006 @ 01:47:
[...]

Is inderdaad erg netjes :)

Het eerste wat op wat opvalt in de: training/kwali/warm-up is... het is ontzettend competatief. Iedereen gunt elkaar echt geen mm. Kan dus een heel leuk, maar zwaar seizoen worden :P
Inderdaad, ik verwacht dan ook weinig foutjes met bandenkeuzes in wisselende weersomstandigheden. Het zal allemaal op de tacktiek gaan neerkomen... :)

Scorito: FC Bal op ons dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Pleuris-kwali's.. Ik dacht dat de tijd die je aangaf bij quali-settings dat het in % was.. Niet dus.. Mijn 2e run stond op 52, wat naar mijn idee na 20min zou zijn terwijl die run dus op 13min gemaakt wordt. En ook zo voor mijn 3e run..
Bah.. Hopelijk gaat het vanaf nu eens wat beter in de kwali's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:17
Mijn eerste Pole !!! _/-\o_

Twijvel of k de race win maar doe mn best. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
Nou, ik zal maar posten dan :P

* RonaldMade heeft een grote glimlach op zijn gezicht...
De eerste race ging voor mij perfect, gestart van P3 en we finishen op P1, met slechts 1 inhaalactie! Pitstoptactiek was goed en de snelheid was ook oke. Wat mij opviel bij de race was: iedereen had 100% setup, erg knap en gaaf om te zien. Jammer dat teamgenoot uitviel, maar die gedachte zullen wel meer mensen hebben bij hun eigen teamgenoot.

Ik kijk iig weer uit naar de volgende GP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

mja ik lijk achter het stuur net zo erg te slapen als achter de pc dus voor de voglende race heb ik een grote modder kannon achter op m'n auto gezet voor de gene die willen inhalen :p laat ik me niet nog eens overkomen :p

gefeli iig Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Snelheid zit er in de komende race bij Ferrari wel in aan de practiceruns te zien (tot nog toe iig :+).
Race ging ook wel aardig. Jammer dat ik niet tijdens de safetycar gepit heb anders had ik misschien nog wel een plaatsje of 2 hoger kunnen eindigen.
En natuurlijk Biemans die niet uitgevallen is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northwave4500
ik reed goed totdat de sf car naar binnen ging. meteen de ronde erna moest ik een pitstop maken. mss had ik ook een paar plaatsjes hoger kunnen eindigen. ach ja. ben geeindigd waar ik begonnen ben:)

Merge wuurd 't beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion

Ixion

-opgelost-

p.s. Flutrace, uitgevallen na 20 rondjes ofzo :(

[ Voor 72% gewijzigd door Ixion op 19-09-2006 10:34 ]

Anoniem: 114639

Ik ben sinds zondag bezig in 2 public games, F1 2002(Jordan) en F1 2006(Honda). Mijn team-mates werken echt perfect samen en spelen zo te zien al wat langer.

Gisteren mijn eerste races gehad. F1 2002 10e geworden en F1 2006 uitgevallen in de 7e ronde met koppelingsproblemen. Ondanks de problemen in F1 2006....een erg gaaf spel!! Ik lees er alleen nog verrassend weinig over op GoT en op de andere Nederlandse fora. Nederlanders zijn toch enorme racefans en ook een serie als de A1GP wordt gesimuleerd.

Ik weet er nog te weinig van om dit de Hattrick van de race management games te noemen(weet niet of het deze eer verdient...), maar de eerste indrukken zijn super, erg verslavend --> Ik heb vanochtend in de trein op mijn MDA Vario de warmups gedaan voor F1 2006.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northwave4500
Midland rules:D:D jaja we gaan hoge ogen gooien in onze midlands:P

Merge wuurd 't beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
northwave4500 schreef op maandag 25 september 2006 @ 16:43:
Midland rules:D:D jaja we gaan hoge ogen gooien in onze midlands:P
In de laatste race waren ze ook heel goed in "beuken" :+
Het heeft Toyota waarschijnlijk de overwinning gekost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northwave4500
wie niet snel is moet andere manieren hebben om goed te kunnen presteren:D

Merge wuurd 't beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joss
Ik sta der niet meer van te kijken. Ieder seizoen zijn er wel 2 teams die ver boven hun kunnen presteren (torro's, SA's, midlands of redbulls)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Joss schreef op maandag 25 september 2006 @ 19:11:
Ik sta der niet meer van te kijken. Ieder seizoen zijn er wel 2 teams die ver boven hun kunnen presteren (torro's, SA's, midlands of redbulls)
En de eerste 2 seizoenen was het Williams en het 3e seizoen was Williams nergens meer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion

Ixion

FlipFluitketel schreef op maandag 25 september 2006 @ 21:34:
[...]

En de eerste 2 seizoenen was het Williams en het 3e seizoen was Williams nergens meer :X
nu ook niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Hier gaat het steeds beter;
van pole gestart, bijna alle ronden aan de leiding gereden en uiteindelijk met een redelijke grote voorsprong gewonnen :*)

Na deze overwinning ben ik weer helemaal terug in de strijd voor de titel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northwave4500
ik heb voor de 2e keer in de punten gereden. 2 midlands in de top 6:) niet slecht

Merge wuurd 't beter

• RonaldMade
Nou vanavond weer Monaco, altijd leuk :P Tenzij je teamgenoot afwezig is en blijft :X Ondanks dat is de league nog steeds erg actief en competatief, leuk om te zien.

Voor de mensen die nog willen beginnen met batracer of die meer leagues willen spelen, hebben daves2hd en ik nog een league gestart. We willen uiteraard weer een actief en leuk seizoen hebben.

Join gegevens:
url: http://batracer.com/-cj?&D&7511
pass: comejoin

Er zijn nog voldoende top/sub-top teams vrij. En eigenlijk kan je in elke wagen wel verrassen, of het nu een aguri/midland whatever is. De league duurt ook 36 dagen, dus aub alleen joinen als je ook van plan bent om deze uit te spelen, het kost toch een slechts 5 min per dag.

• Spike-man
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:14
hey Ronald, in hoeveel games race je eigenlijk tegelijk? Een stuk of vijf ofzo? :P

Kan helaas niet joinen, zit al in twee leagues... Wel jammer dat mijn teammate (Louis Suddaby) afwezig is de laatste drie dagen in die 2002 league, het is meteen een stukje lastiger...

[ Voor 53% gewijzigd door Spike-man op 30-09-2006 18:50 ]

Scorito: FC Bal op ons dak

• RonaldMade
Spike-man schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 18:48:
hey Ronald, in hoeveel games race je eigenlijk tegelijk? Een stuk of vijf ofzo? :P
8, en zelfs dat vind ik soms te weinig :P (kan helaas niet meer :X ) Vandaag waren iig weer 2 kampioenschappen afgelopen (2e in F1 2006 met Ferrari, zonder teamgenoot (de zak) en 6e in F1 2002 met een Sauber) dus zoek weer nieuwe games.

Kan ook niet wachten tot er extra raceklasses bijkomen :P

• Psychokiller
  • Niet online
Iemand al aan die Race of Champions meegedaan eigenlijk ?

Denk dat ik daar volgende keer eens aan meedoe. Zit op dit moment alleen in de pravate GOT league dus kan nog wel iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
Nou, de huidige league was alweer een tijdje afgelopen, en daardoor zijn we weer bezig om mensen te zoeken voor het nieuwe seizoen.

Het is nog altijd een leuk en uitdagend spel, en de GoT league wordt (imo) elk seizoen sterker/leuker/beter. Voor mensen die het spel willen spelen maar nieuw zijn: het seizoen duurt ongeveer 36 dagen, dus besluit wel eerst of je 36 dagenlang 5 tot 10 min bezig wilt zijn met het spel. Er zijn bij batracer zelf ook talloze manuals te vinden zodat je snel van start kan.

Join url: http://batracer.com/-cj?&D&8198 pass: LacusClyne :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Huup Huup.. Barbatruc.. :p En het topic staat weer in de AT. :+

Op het moment zijn 18 van de 22 zitjes al bezet, een overzichtje (dit was de eindstand van de vorige league, hecht hier niet te veel waarde aan, het is echt compleet onvoorspelbaar welk team er dit keer enorm slecht/goed zal presteren):

Toyota: vd Made, Steenbakkers
Midland:
Honda: Benthem, Ilbrink
Williams: Garivaldis, Disaro
Renault: Peters, Schrijver
BMW Sauber: Weity, Hazri
Toro Rosso:
Red Bull: Shirley, Krvabo (he's back :o)
Super Aguri: Koonings, van Putten
McLaren: Trouw, de Vries

Midland en Toro Rosso zijn dus nog compleet vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
In de huidige league (F1 2006) zijn nog 5 races te gaan, dus om alvast een beetje interesse te wekken maar even een schopje tegen dit topic.

(Ook schop ik het topic even voor dhr. Biemans.. Geen idee waarom, maar ik heb na de quali van de afgelopen race niks meer van hem gehoord, de resultaten van Ferrari waren de afgelopen race dus vrij slecht te noemen :P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joss
:X told you I was busy :X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
O-)
Neuh.. ik ben niet vergeetachtig of zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Niet online
Dit is absoluut een van mijn slechtste seizoenen die ik met dit spel heb gereden. De wagen waar ik in rij is niet vooruit te branden en ik heb daarbij nogal vaak extra pitstops gehad etc. Heb het seizoen een paar races geleden al opgegeven en al me risk settings naar 90+ gezet, en zowaar pas 1 keer gecrashed ermee.
De 9e plek overall is ook veruit me slechtste plaats in 11 seizoenen, dat was hiervoor nog een 5e met een Torro Rosso.

Maargoed, volgend seizoen weer beter dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
En inmiddels zijn we alweer een paar seizoenen verder :P Er is een nieuw seizoen gestart nu en we zoeken wederom mensen om mee te doen in de GoT League :P Het spel neemt een aantal minuten per dag in beslag en dat gedurende 36 dagen (1 F1 2006 seizoen). Er is dus om de dag een kwalificatie of race, met daarbij nog een practice en warm-up om de wagen af te stellen.

Het spel is vrij snel te leren voor nieuwe mensen, mede door de vele guides die beschikbaar zijn: http://batracer.com/-ph. Dus als je zin hebt om het spel eens te proberen zijn hier de gegevens:

Game ID: 10553
Game URL: batracer.com/-cj?&D&10553
Game PASS: AliciaFlorence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 11:03
Even een kick waar je u tegen zegt.

Wordt dit nog door veel mensen gespeeld?
Heb sinds een paar weken betaald en is wel leuker zo.

Iemand een keer zin om een Got Race op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-12-2021

Nilsinho

Ook bekend als een lui varken.

Even een kick waar je nog meer U tegen zegt. Kan me niet voorstellen dat er zo weinig discussie gaat over dit spelletje.

Schijnt nu juridische problemen met Ferrari te hebben, adios Ferrari Challenge :P Daar gaan mijn records ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik zag het inderdaad vandaag en kon mijn ogen niet geloven. Brand protection tot en met...
BATracer Unavailable Until Further Notice

BATracer is presently unavailable due to legal issues following receipt of a letter this morning (2nd November 2009) concerning user-submitted Ferrari content within BATracer. Efforts are being made to resolve this issue and to restore the site at the earliest opportunity following changes.

The ability to further upload user-submitted content for inclusion in the game has been disabled until further notice.

BATracer.com

Statement Concerning Infringement of Trademarks and Designs of
Ferrari S.p.A. "Ferrari" of Maranello

The inclusion of Ferrari material into BATracer was not authorised by Ferrari, and the activity of BATracer and user contributions was not in any way related to Ferrari.

All Ferrari content will be removed from the game, and all user-carset projects involving Ferrari content will also be removed.

Current Time: 01:48:02

[ Retry ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsinho

Nilsinho

Uhuh, maar Batracer is gelukkig weer op, rijd ik met GreatYear banden. Gtpsharky (forum) schijnt een script te hebben aangemaakt, maar ik vraag me af of dit alleen voor Batracer geldt of voor je hele pc aangezien je het script opslaat op je eigen PC. Tik jij voor een verslag in "greatyear", maakt ie er automatisch "goodyear" van. Maarja, binnenkort met FlatCaddies rijden dan maar (eigen verbastering van Ferrari)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Voor mij is de lol er wel vanaf ondertussen. Geen F1-series = geen BAT. De meeste leagues zijn nu, gevoelsmatig, gewoon praktisch dezelfde auto's die het tegen elkaar opnemen. Daar heb ik geen trek in dus het is over.

Niet dat ik niet vaak word uitgenodigd om ergens te joinen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsinho

Nilsinho

Jej, F1 komt binnenkort terug, aldus Jules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 11:03
Ze hebben verschillende namen veranderd, maar je kunt toch de teams eruit halen. Eens kijken wat ze van de F1 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:38
Net dit spel pas ontdekt en met zeggen dat het wel leuk is om dagelijks te doen :) .

Helaas geen echte namen meer, maar toch haal je de namen er makkelijk uit.

Zijn er nog mensen die dit spel spelen?
Pagina: 1 2 Laatste