Hoe een computer te aarden?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 19:07

Kolky

subtitle not available

Topicstarter
Ik heb een aantal dagen geleden een topic geplaatst over het soms vastlopen van mijn computer bij de overgang van 3d naar 2d en andersom.

Als antwoord kreeg ik onder andere dat ik de computer moet aarden.
Ik was gister bij de Norrod en de verkoper zei het ook tegen de klant voor mij. Het schijnt zelfs een must te zijn.

Ik heb geen geaard stopcontact. Is het dan wel mogelijk om mijn computer te aarden? En zo ja, hoe werkt dat dan?

• AIKANE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 12:37

AIKANE

Grrrrr

Probeer eens een aardedraad te verbinden met je kast en de verwarming (wel even de verf eraf krabben). De verwarming is namelijk geaard.

What the heart requires may never be understood by the mind!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
het is niet echt moeilijk: zorg dat je een stuk metaal hebt wat goed met de aarde is verbonden. meestal zal dat de waterleiding of verwarming zijn. lek vanaf dat stuk metaal een draadje naar de kast van je computer.
als je dan al je apparatuur in een geaarde stekkerdoos doet, is via je computer ook de rest van de zooi geaard.

Verwijderd

via de waterleiding?

HALLO lekker slim zeg :)
ff douchen > bzzzzzzt
DUS niet op de water of gasleiding.

In meeste huizen kun je een leiding vinden die loos is, ongebruikt of zoid. Maar vooral dus niet aan de waterleiding of gasleiding!!!

Verwijderd

Dat is dus een loze opmerking:

Vraagje
Welke weerstand is het hoogst?

a. Die van een nat lichaam;
b. die van een metalen pijp die rechtstreeks naar de aarde gaat (aangenomen dat dat zo is);
c. Beide even hoog;
d. Geen van beide hebben (enige geestelijke dan wel fysieke) weerstand.

Degene met het goede antwoord kan zijn computer gerust aarden aan de waterleiding.

Gr. Dracoon

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-12 21:04
Uhm...juist ja :D

Verwijderd

Ehm... juist daarom liggen ook deze leidingen keihard aan aarde ! |:(
Op zondag 28 januari 2001 10:48 schreef TheTrueAprazeth het volgende:
via de waterleiding?

HALLO lekker slim zeg :)
ff douchen > bzzzzzzt
DUS niet op de water of gasleiding.

In meeste huizen kun je een leiding vinden die loos is, ongebruikt of zoid. Maar vooral dus niet aan de waterleiding of gasleiding!!!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:21

Wildfire

Joy to the world!

Mijn computer is niet geaard, nooit geweest ook. En werkt perfect. Dus dat het een must is... alleen in het geval van kortsluiting... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:42

Dark

who tweaked the light?

Bij een bouwmarkt kan je een aardklem halen, dat is een klemmetje wat er speciaal voor bedoeld is om een aardedraad aan een verwarming of waterleiding vast te maken.

Je haalt dan gelijk een geaard stopcontact, een snoer, en een stekker voor je normale stopcontact, en een stukje installatiedraad (geel/groen) dat je van de aard-aansluiting in het stopcontact naar de aardklem legt.

Met een beetje klussen moet het dan lukken, lijkt me.

Edit:
wel zorgen dat de aardklem goed contact maakt met het blanke metaal van de verwarming/waterleiding, dus even een schuurpapiertje erover voordat je het klemmetje erop zet.... owja in nieuwbouw heb je weleens plastic leidingen, dan werkt het niet.

• AIKANE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 12:37

AIKANE

Grrrrr

Op zondag 28 januari 2001 11:29 schreef Brian Dickens het volgende:
Mijn computer is niet geaard, nooit geweest ook. En werkt perfect. Dus dat het een must is... alleen in het geval van kortsluiting... :)
Ik hoorde dus laatst dat het ook zinnig is om je PC te aarden als je een 56K6 modem hebt. Het zou een positieve werking hebben op de snelheid van je modem...

What the heart requires may never be understood by the mind!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-12 11:25
dat van dat modem klopt!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
mij mij is het zelfs nog beter: als ik mijn computer niet aard, dan loopt mijn proc koeler! daarnaast maakt ie minder herrie, en hij is ook nog es minder gevoelig voor blikseminslagen. die brom op mn stereo, die neem ik wel voor lief.
ohja, je voelt ook nog dat windows zich veel lekkerder voelt. veel minder blauwe schermen. windows is tegen aarding. het is een complot!

;)

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik heb zelf een 56K modem. Geen aarde aan de PC en het werkt allemaal goed. Hoe???? Ik weet het niet.

PS: waterleidingen zijn tegenwoording GEEN GOEDE aarding meer.
er wordt steeds meer kunstof in de hoofdwaterleiding gebruikt. ik zou maar eens gaan kijken welk materiaal er gebruikt wordt bij de hoofdkraan in je huis. Hoogstwaarschijnlijk zwarte kunstof leiding.
De CV is een betere oplossing.

http://www.hroling.nl

Verwijderd

NOOIT je pc via de verwarming aarden !!!!
Tenminsten als je een cv ketel hebt, want als je cv ketel aanslaat krijg je spanning op de aarde en dat vind je voeding niet zo leuk. voor de mensen die het niet met me eens zijn: prik es en multimeeter er tussen.
;)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 29 januari 2001 08:47 schreef ribsoft het volgende:

Tenminsten als je een cv ketel hebt, want als je cv ketel aanslaat krijg je spanning op de aarde en dat vind je voeding niet zo leuk. voor de mensen die het niet met me eens zijn: prik es en multimeeter er tussen.
;)
Dan is er iets verkeerd aangesloten in je CV ketel. De grap is nu juist dat de aarde NIET veranderd. Als je het voor elkaar krijgt om door het laten aanslaan van een apparaat van hooguit 100 Watt daar serieuze pulsen op te krijgen is het dus mis met de aarding van de CV.

Waterleidingen zijn overal geaard, in je huis zijn ze op de meeste plaatsen gewoon van koper. Vaak zitten de CV en de waterleiding ook aan elkaar en is alles op die manier geaard omdat je ketel geaard ook al geaard is. Desnoods via een aparte draad die naar een echt aardpunt gaat. Anders zou het veel te gevaarlijk zijn ivm met bv lekkage in een wasmachine die dan je waterleiding en je CV onder spanning zou kunnen zetten.

En zelfs als dat niet het geval is de weerstand via het water nog altijd lager dan via de lucht. Als je problemen uit statische electriciteit komen dan vloeit dat heus prima weg via de een waterkolom in kunststof pijpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12 12:57

mvds

Totally awesome!

Heb je een oud huis? Zo nee, maak eens de verdeeldoos open die boven de lamp in de kamer zit waar je pc staat (midden in de kamer in het plafond). Kijk even of daar aarde zit. Zo ja, trek dan even een draadje van die doos naar het stopcontact waar je pc opzit. Even een geaard stopcontact erop en klaar ben je.

Als je wel een oud huis hebt, kan je of een draad trekken van de meterkast naar de pc kamer of inderdaad via de verwarming werken. Ik zeg er wel bij dat die laatste methode ook wel eens voor meer problemen kan zorgen dat dat het oplost. (neem dat nou maar gewoon van me aan, ik heb jaren als storingsmonteur gewerkt in de elektro branche.)
Pagina: 1