Nieuw Conroe-systeem, +/- 1500 Euro.

Pagina: 1
Acties:

• LUH-3417
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Beste Tweakers,

Jullie zullen onderhand wel ziek worden van alle 'Nieuwe Conroe-PC'-topics, maar ik hoop dat één meer geen al te groot probleem is. Ik zal mijn best doen om de regels te volgen en deze topic zo net mogelijk op te starten.

Mijn zes (of meer?) jaar oude PC is al lange tijd aan vervanging toe en nu ik afgestudeerd ben en wat geld bij elkaar heb gespaard, is het moment eindelijk daar. De nieuwe PC gaat gebruikt worden voor ye olde standaardtaken zoals internetten, muziek luisteren en misschien later films kijken. De nadruk komt echter te liggen op het gamen. Vanwege mijn huidige 750 MHz/256 MB RAM loop ik ongeveer vier of vijf jaar achter qua games en ik ben van plan dat in te halen en bovendien redelijk gebeiteld te zitten wat betreft de toekomst.

Hieronder een lijst van onderdelen die ik bij elkaar gesprokkeld heb. De prijzen zijn afkomstig van Azerty, de webwinkel die zich straks de gelukkige bezitter van mijn klandizie mag noemen. Onder elk component probeer ik kort uit te leggen waarom ik voor deze koos en niet voor anderen, en plaats ik eventuele vraagtekens die ik nog heb. Ik hoop dat het zo duidelijk wordt.

- - -

Processor:
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 318,35

Feitelijk behoeft dit geen argumentatie. Als de Conroe waar gaat maken wat iedereen ervan verwacht, kan ik weinig anders doen.

Moederbord:
Asus P5W DH Deluxe, Retail € 210,42

Ik twijfelde in eerste instantie tussen een Asus P5B Retail en een Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, Retail, maar nadat ik gisteren op Anadtech.com de Conroe Buying Guide gelezen had, ben ik eerder van plan voor deze te gaan. Ik hoop dit systeem een lange tijd te kunnen gebruiken en aangezien een moederbord minder makkelijk te vervangen is dan bijvoorbeeld een videokaart, lijkt het me verstandig om er wat extra aan uit te geven, zodat ik zeker weten goed zit.

CPU-koeler:
De Conroe is boxed en komt dus met een koeler. Mocht deze niet afdoende zijn of gewoon slecht, kan ik hem altijd later nog vervangen.

Geheugen:
Corsair TWIN2X2048-6400, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x (PDF) € 200,60

2 GB RAM lijkt me onmisbaar als ik nu en in de toekomst veel wil gamen. Het moederbord kan 800 MHz aan, dus lijkt het me verstandig om daarvan ook gebruikt te maken. Ik weet alleen niet goed wat ik met het PC6400-getal aanmoet. Ik ben niet van plan te gaan overklokken, dus is die 6400 in dat geval geen overkill?
Ook; ik ben niet echt thuis in de merken geheugen, maar Corsair is wel ok, toch?
Ook ook; Azerty meldt dat dit geheugen ‘Cas 5’ heeft of is. Wat houdt dit precies in en is het 'goed' voor dit systeem?

Videokaart:
Club3D GeForce 7900 GT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 274,64

In eerste instantie wilde ik de GTX-versie hiervan kopen, maar een aantal mensen wisten me te vertellen dat die 512 MB geheugen bar weinig uitmaakt, performance-wise. Bovendien wil ik echt geen 450 Euro uitgeven aan een videokaart, wanneer deze over een half jaar nog maar 60% van die waarde heeft. Dan kan ik beter later upgraden.
Iets anders; ik besefte me vanmiddag dat het moederbord dat ik neem CrossFire ondersteunt, maar geen SLI, en dat terwijl SLI iets van nVidia is en CrossFire juist van ATi (ik verkoop nu toch geen onzin?) Ik ben eigenlijk niet echt van plan om CrossFire te gaan draaien, maar stel dat het opeens reuze-aantrekkelijk wordt, is het dan geen idee om nu alvast een ATi-kaart te kopen? In dat geval zou ik me opnieuw moeten gaan oriënteren. Zijn er ATi-kaarten die even goed zijn als deze, voor ongeveer dezelfde prijs?

Geluidskaart:
Het moederbord heeft een onboard geluidskaart die prima schijnt te zijn, dus heb ik er weinig zin in om 80 Euro tegen een Audigy 2 ZX aan te gooien.

Harde schijven:
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 85,12
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 96,29

Ik neem drie harde schijven. De eerste voor OS/games/programma's, de andere twee voor data. Seagate schijnt een goed merk te zijn en bovendien gok ik dat er met harde schijven niet zo vreselijk veel mis kan gaan. Ik heb een Raptor overwogen, maar aangezien het niet gek veel snelheidwinst op zal leveren tijdens het gamen, heb ik geen zin om 150 Euro uit te geven aan 74 GB.

CD/DVD-(re)writer:
NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 36,74

Deze heb ik overgenomen uit de Best Buy Guide (High-End Game systeem) van juni. Ik ga ervanuit dat het voldoende zal zijn voor mijn matige brandverlangens.

Behuizing:
Antec Sonata II, Zwart € 112,79

Ook deze nam ik over uit voornoemde BBG, maar ik begin nu toch mijn twijfels te krijgen. Deze kast heeft ruimte voor vier harde schijven, terwijl ik een moederbord neem met zes SATA-aansluitingen. Zou het niet verstandiger zijn om een grotere kast te nemen, om beter op de toekomst voorbereid te zijn? Zo ja, naar wat voor merk zou ik dan moeten kijken? Ik ben niet goed thuis in de kastenwereld.
Ook; is 450 Watt genoeg voor dit systeem?

Monitor:
Ik heb al een Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms), en ik ben niet van plan een andere te kopen.

Muis:
Logitech MX518, Retail € 45,57

Ik houd van muizen met draad en deze lijkt me een uitstekende muis om veel mee te gamen.

Toetsenbord:
Ik heb nog niet gekozen. De eerste tijd zal ik gewoon mijn huidige keyboard eraan hangen en dan kan ik nog eens rustig kijken. Ik ga in ieder geval geen 60 Euro uitgeven aan iets waar ik toch Cola overheen ga gooien. :)

Boxen:
Momenteel heb ik een set acht jaar oude Labtec-speakers. Hoewel ik geen 100 Euro aan nieuwe uit wil geven, wil ik wel iets anders kopen. Dit is echter van later zorg en zal ik waarschijnlijk pas doen na wat luistertests in lokale winkels.

- - -

Als ik dit bij elkaar optel, kom ik op ongeveer 1475 Euro uit. Daar komen de verzendkosten, het keyboard en de speakers dan nog bij. Ik kan op zich wel hoger qua budget, maar ik zou het ook wel tof vinden als ik nog geld over heb om straks daadwerkelijk Oblivion, Half-Life 2 e.a. te kunnen aanschaffen en spelen. :)

Ik geloof dat ik zo alle onderdelen bij elkaar heb. De vraagtekens op dit moment zijn dus het RAM, de videokaart en de kast. De rest is allemaal redelijk duidelijk, hoop ik, maar als ik opeens een enorm stomme fout gemaakt heb of iets over het hoofd zie, hoor ik dat graag. Ik ben me pas de laatste tijd echt gaan interesseren voor hardware en heb geprobeerd mijn kennis bij te spijkeren door veel te lezen op Tweakers, Tom's Hardware en Anandtech, maar ik heb er niet echt een talent voor, geloof ik.

Daarom zou ik heel graag jullie meningen , opmerkingen en eventueel antwoorden horen. Alvast bedankt voor de moeite!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Over de videokaart:
Voor vergelijking tussen videokaarten kun je het beste even benchmarks zoeken. Tom's Hardware heeft er veel. Als je eventueel later nog Crossfire wilt, dan heb je nu natuurlijk niks aan een Nvidia kaart. Maar SLI/Crossfire is imo alleen nuttig als je er direct 2 high end kaarten in zet. Mocht je in de toekomst willen upgraden dan zet je er eerder een nieuwe kaart met nieuwe features bij dan een verouderde 2e kaart erbij te zetten.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Dat pc6400 ramgeheugen is dikke overkill, het zou veel beter zijn om pc 5400 ofzo te nemen, scheelt je al vlug 50 euro. Dat moederbord mag ook wat minder: een bordje van 100 is zeker genoeg als je niet wilt overclocken, dat geldt trouwens ook voor het ramgeheugen van pc6400. Ben je zeker dat je zoveel HDruimte nodig hebt voor enkel games? 250 gigabyte aan OS en programma's alleen krijg je toch nooit vol :? 80 gigabyte is echt wel genoeg hiervoor. 250 gigabyte voor games zal ook wel genoeg zijn(tenzij je van plan bent om inderdaad volledige films op je HD te zetten?)

[ Voor 28% gewijzigd door skelleniels op 26-07-2006 22:44 ]

http://specs.tweak.to/16567

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

skelleniels schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:42:
Ben je zeker dat je zoveel HDruimte nodig hebt voor enkel games? 250 gigabyte aan OS en programma's alleen krijg je toch nooit vol :? 80 gigabyte is echt wel genoeg hiervoor. 250 gigabyte voor games zal ook wel genoeg zijn(tenzij je van plan bent om inderdaad volledige films op je HD te zetten?)
Je bent op de hoogte wat mensen allemaal doen met hun GB's tegenwoordig? Wat denk je van proggen, rippen, parren, games, foto / filmbewerkingen etc. etc. En dan nog niet de MP3'tjes en filmpjes ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Dat pc6400 ramgeheugen is dikke overkill, het zou veel beter zijn om pc 5400 ofzo te nemen, scheelt je al vlug 50 euro. Dat moederbord mag ook wat minder: een bordje van 100 is zeker genoeg als je niet wilt overclocken, dat geldt trouwens ook voor het ramgeheugen van pc6400. Ben je zeker dat je zoveel HDruimte nodig hebt voor enkel games? 250 gigabyte aan OS en programma's alleen krijg je toch nooit vol :? 80 gigabyte is echt wel genoeg hiervoor. 250 gigabyte voor games zal ook wel genoeg zijn(tenzij je van plan bent om inderdaad volledige films op je HD te zetten?)
50 euro is wel erg veel, max 25 denk ik eerder
daarbij is theoretisch pc5400 ook al overkill
pc4200 is perfect(2x533 is 1066=FSB van conroe)
maar de latencies zijn natuurlijk wel gunstiger.

verder zijn moederborden met de 965 of 975 chipset nou eenmaal duur, 100 euro red je gewoon niet met die chipset.

en is data alleen games 8)7

@ TS: geheugen is gewoon toppie, videokaart zou ik echter x1900XT nemen, die presteerd ruim beter voor 50 euro meer, alleen verbruik is jammer.

en als muis zou ik een G5 van logitech doen, ~10 euro duurder, maar wel de perfecte game-muis

Verwijderd

Over de kast.

Ik vind het een klankkast. De harde schijven trillingen worden versterkt door de behuizing. laat staan met 3 harde schijven.

Heb er zelf een zitten met een samsung 160GB disk

• LUH-3417
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.
RoD schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:35:
[...] Als je eventueel later nog Crossfire wilt, dan heb je nu natuurlijk niks aan een Nvidia kaart. Maar SLI/Crossfire is imo alleen nuttig als je er direct 2 high end kaarten in zet. Mocht je in de toekomst willen upgraden dan zet je er eerder een nieuwe kaart met nieuwe features bij dan een verouderde 2e kaart erbij te zetten.
Goed punt. Wat dat betreft hoef ik nu geen overstap te maken maar ATi, maar zou dat altijd in een toekomstige upgrade nog kunnen.
[...] Dat moederbord mag ook wat minder: een bordje van 100 is zeker genoeg als je niet wilt overclocken
Ja, ik weet dat dit een echt overklokkersbord is, maar buiten dat is het ook één van de meest uitgebreidde borden die Conroe ondersteunt, geloof ik, en in dit geval lijkt het me fijn om op zeker te spelen.
[...] Ben je zeker dat je zoveel HDruimte nodig hebt voor enkel games? 250 gigabyte aan OS en programma's alleen krijg je toch nooit vol :? 80 gigabyte is echt wel genoeg hiervoor. 250 gigabyte voor games zal ook wel genoeg zijn(tenzij je van plan bent om inderdaad volledige films op je HD te zetten?)
Ja, 250 is veel, maar het kost allemaal niet veel. Het kan geen kwaad om genoeg ruimte te hebben om ook nog eens hier en daar een torrent te seeden of tijdelijk wat dikke bestanden neer te zetten. Ik heb niet echt het idee dat ik me met 250 euro in de vingers snijd, qua prijs. En twee keer 320 komt echt wel vol. Een paar jaar geleden kocht ik een 80 GB en toen kon ik me niet voorstellen dat die ooit vol zou komen. Nu zit ik al dik een half jaar tegen 5% vrije ruimte aan te hikken. :)
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:13:
[...] pc4200 is perfect(2x533 is 1066=FSB van conroe)

@ TS: geheugen is gewoon toppie, videokaart zou ik echter x1900XT nemen, die presteerd ruim beter voor 50 euro meer, alleen verbruik is jammer.

en als muis zou ik een G5 van logitech doen, ~10 euro duurder, maar wel de perfecte game-muis
Dus qua geheugen zou ik geen geld weggooien als ik PC6400 zou nemen, of heeft skelleniels een punt? Ik weet niet precies hoe het met latency's allemaal werkt.

Ik kan overigens geen X1900XT vinden die maar 50 euro duurder is. Bij Azerty zijn ze allemaal rond de 100 euro duurder, en met het bovenstaande in het achterhoofd, is het misschien toch verstandiger om bij deze 7900 GT te blijven, niet?

Wat betreft de muis, ik zal er naar kijken. Misschien is het wel slim om ook deze aankoop even uit te stellen en in de winkel het één en ander te proberen.
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:19:
Over de kast.

Ik vind het een klankkast. De harde schijven trillingen worden versterkt door de behuizing. laat staan met 3 harde schijven.
Heb je suggesties voor een andere kast? Ik weet niet wat kasten tegenwoordig allemaal kunnen en wat ik ervan zou moeten verwachten.

Verwijderd

latencies=hoeveel kloktikken het duurt voordat het geheugen beschrijbaar of leesbaar is
intels nemen het daar eigenlijk niet zo nauw mee :)

Verwijderd

geen idee. ^_^

mss die t3 silentium uit de best buy guide? mss dat er ook een 450wat versie van is.

(geen idee hoeveel wat je pc nodig heeft. er is ergens een wat voor voeding heb ik nodig topic)
LUH-3417 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:57:

Heb je suggesties voor een andere kast? Ik weet niet wat kasten tegenwoordig allemaal kunnen en wat ik ervan zou moeten verwachten.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2006 00:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:13:
50 euro is wel erg veel, max 25 denk ik eerder
daarbij is theoretisch pc5400 ook al overkill
pc4200 is perfect(2x533 is 1066=FSB van conroe)
Volgens mij moet het geheugen juist sneller dan de FSB zijn, zou toch nog wat verschil uitmaken.

• LUH-3417
  • Niet online
Ik heb wat rondgekeken wat betreft cases en de meest hebben volgens mij slechts ruimte voor vier HDD's. Dus als deze genoeg power levert voor een 7900 GT (ik las wat berichten die het tegendeel suggereerden?), denk ik dat ik gewoon voor de Antec Sonata II ga.

Wat betreft videokaart; ik las op Anandtech dat een Radeon X1800XT voor het spelen van Oblivion meestal gelijk of soms beter presteerde dan een 7900 GT. Aangezien ik veel Oblivion wil spelen en de X1800XT ongeveer 50 euro goedkoper is, zou het slim zijn om deze in overweging te nemen, of lijden andere games daar weer onder?

Qua geheugen, ik las dat de TWIN2X echt overklokkers geheugen is en dat ik dus een dief van mijn eigen portomonnee ga worden. Als ik gewoon ga voor 2 GB van een bekend merk (Corsais, Kingston, etc.), met een snelheid van 800 MHz, waar moet ik dan nog meer op letten? Cas 4 is beter dan Cas 5, las ik, maar is het veel geld waard? En hoeveel PCxxxx is nuttig voor me?

Man, wat raak ik ervan in de war allemaal.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als je Oblivion addict bent dan is imho ATI the way to go :)

Verder zou ik een grotere kast nemen indien je een videokaart hebt van >7600xx of X1600 klasse zeg maar wegens de warmte die ervan komt.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• LUH-3417
  • Niet online
Ik ben nog geen Oblivion addict, maar ik vond Morrowind enorm tof om te spelen (ook al draaide het te langzaam) en ik ga ervanuit dat ik Oblivion vast ook wel erg tof vindt. Bovendien is Oblivion nu ongeveer het meest veeleisende spel, dus kan het geen kwaad om daarop af te stemmen, non?

Van mij mag het gebeuren trouwens best warm worden, zolang het maar niet kapotgaat. Loop ik echt het risico dat het stuk gaat in deze kast?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 01:25:
[...]

Volgens mij moet het geheugen juist sneller dan de FSB zijn, zou toch nog wat verschil uitmaken.
dan moet ook sneller zijn want de FSB is Quad Data Rate, dus bits(of bytes) per kloktik en het geheugen is Dual Data Rate

dus een FSB van 1066 betekend eigenlijk een FSB 266 MHz om dit bij te benen zou geheugen dus eigenlijk 533 MHz moeten lopen(DDRII-1066)
maar door dual channel wordt de snelheid van 2 reepjes eigenlijk gecombineerd, waardoor de hele FSB wordt benut.

feit blijft dat DDRII-533 het maximale is wat de FSB aankan.

• LUH-3417
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 14:14:
[...]

dan moet ook sneller zijn want de FSB is Quad Data Rate, dus bits(of bytes) per kloktik en het geheugen is Dual Data Rate

dus een FSB van 1066 betekend eigenlijk een FSB 266 MHz om dit bij te benen zou geheugen dus eigenlijk 533 MHz moeten lopen(DDRII-1066)
maar door dual channel wordt de snelheid van 2 reepjes eigenlijk gecombineerd, waardoor de hele FSB wordt benut.

feit blijft dat DDRII-533 het maximale is wat de FSB aankan.
Dus in dat geval zou ik beter voor deze kunnen gaan (533 MHz, Cas 4) dan deze (667 MHz, Cas 5). Of begrijp ik je nu verkeerd?

Dan spaar ik, ten opzichte van het overklok geheugen dat ik eerst had, weer een paar euro's uit die ik kan steken in een X1900XT, die er toch wel heel seksy uitziet met Oblivion. Ik weet het, ik ben een eeuwige twijfelaar. :(

[ Voor 12% gewijzigd door LUH-3417 op 27-07-2006 15:21 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
LUH-3417 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 15:19:
[...]

Dus in dat geval zou ik beter voor deze kunnen gaan (533 MHz, Cas 4) dan deze (667 MHz, Cas 5). Of begrijp ik je nu verkeerd?

Dan spaar ik, ten opzichte van het overklok geheugen dat ik eerst had, weer een paar euro's uit die ik kan steken in een X1900XT, die er toch wel heel seksy uitziet met Oblivion. Ik weet het, ik ben een eeuwige twijfelaar. :(
800mhz zal ongeveer 3% sneller presteren dan 667mhz, zitten gewoon ddr800 sloten in het board, dus je kunt prima zonder over te klokken asynchroom lopen met de core 2 duo.

dit is ook te lezen in het Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel III
Oké, een Core 2 Duo processor, een van bovenstaande mobo's.. Welk geheugen heb ik nodig?
In theorie is PC4300 voldoende;
De FSB van de Core 2 Duo is 1066mhz. Dit is 'quad'-pumped, wat neerkomt op een FSB van 266mhz. Omdat DDR2 geheugen nodig is (op enkele Asrock bordjes na) moet je deze snelheid vermedigvuldigen met 2 wat uitkomt op minimaal 533mhz om géén bottleneck te veroozaken. 533mhz komt weer neer op (533*8)=PC4300. Voor normaal gebruik is dit dus voldoende.

Maar wat nu als je wilt overclocken? Uitrekenen hoeveel je nodig hebt doe je door uit te rekenen hoever je je processor wilt overclocken. We doen dit aan de hand van een voorbeeldje, de E6600. Deze loopt op stock 2,4Ghz en heeft een 9x multiplier. Je berekent de snelheid FSB * multiplier te doen. Standaard is dit 266*9=2400mhz.

Wil je nu naar 3Ghz overclocken, is dat een winst van 600mhz. Stel dus een vergelijking op; Extra FSB snelheid * 9 = 600. Hieruit volgt 600/9=66,66mhz extra. Dit tel je weer op bij de oude FSB van 266mhz waar een totaal uit volgt van (266+66)=332 mhz.

Deze snelheid doe je dus maal 2, (332*2)=665mhz*8=5322, dus zul je aan PC5400 voldoende moeten hebben. Check wel of je mobo dit support! In de praktijk geldt de regel; hoe meer mhz van je FSB over is, hoe sneller. Zie dit artikel.
review met geheugen naast elkaar: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2800&p=7

......mjah het verschil is toch wat kleiner als ik dacht :p
maar toch ~7 frame'jes meer bij bijvoorbeeld farcry.

[ Voor 13% gewijzigd door Dnc1n op 27-07-2006 15:53 ]

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Er zijn al gehackte Forceware drivers beschikbaar om SLI te draaien op je i975 bord :)

Verder heb ik dit geheugen gehaald voor mijn conroe systeem. De prijs lijkt me ook heel redelijk en de stap naar PC6400 kost opeens absurd veel meer, terwijl de performancewinst echt minimaal is.
Verder is het merk TeamGroup absoluut geen B-merk en bieden ze Lifetime warranty.

Nog een interessant artikel op Bit-tech.net
Core 2 Duo: Effects Of Memory Timings

Ik heb zelf ook de E6600 en de P5WDH gekocht.
Er staat ook al leuke OC resultaten in het DOC forum

[ Voor 87% gewijzigd door Jack op 27-07-2006 15:59 ]

[Specs]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor de videokaart zou je ook gewoon de X1900 GT kunnen nemen, die is zo ongeveer de ATI concurrent voor de 7900GT :)

Ik zie em wel alleen bij Sallandautomatisering en nog een andere winkel in de Pricewatch staan, maar je zou hem los kunnen bestellen.

Aangezien Crossfire later als physics misschien interessant wordt, zou t de overweging wel waard zijn denk ik :)

Voor DX10 met Vista heb je btw wel een nieuwe videokaart nodig, dus ik zou een niet al te dure nemen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Dutch_Razor op 27-07-2006 15:55 ]

• LUH-3417
  • Niet online
Dnc1n schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 15:42:
[...] 800mhz zal ongeveer 3% sneller presteren dan 667mhz, zitten gewoon ddr800 sloten in het board, dus je kunt prima zonder over te klokken asynchroom lopen met de core 2 duo.
[...]
Wacht even. Uit die moederbord-topic: "533mhz komt weer neer op (533*8)=PC4300. Voor normaal gebruik is dit dus voldoende." Maar je zegt dat 800 MHz een winst van 3% kan opleveren. Heb je het dan over overklokken, of begrijp ik het niet goed?
Dutch_Razor schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 15:54:
[...] Voor DX10 met Vista heb je btw wel een nieuwe videokaart nodig, dus ik zou een niet al te dure nemen :)
Ik hoop toch dat na de introductie van DX-10 er nog steeds spellen komen die ook zonder dat kunnen draaien. Zal toch wel? :)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Outerspace schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:46:
[...]

Je bent op de hoogte wat mensen allemaal doen met hun GB's tegenwoordig? Wat denk je van proggen, rippen, parren, games, foto / filmbewerkingen etc. etc. En dan nog niet de MP3'tjes en filmpjes ;)
Ik zag in zijn startpost staan dat het systeem enkel zou gebruikt worden om te gamen, muziek luisteren en internetten en MISSCHIEN later films kijken. Maar als je neit zeker weet wat je gaat doen, dan moet je ook geen hardware kopen die je misschien gaat gebruiken. En films zal hij misschien zelfs gewoon vanaf een dvd bekijken. Ik zei niet 80 gigabyte voor alles, maar 80 gigabyte voor OS en programma's. De games op 250 gigabyte zou eigenlijk genoeg moeten zijn(hoeveel kun je er daar al niet op kwijt? stuk of 50 toch.) Het was maar een tip die ik gaf. 100 euro minder aan harde schijven is 100 euro meer die hij bijvoorbeeld zou kunnen steken in een betere videokaart

http://specs.tweak.to/16567

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
LUH-3417 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 16:37:
[...]

Wacht even. Uit die moederbord-topic: "533mhz komt weer neer op (533*8)=PC4300. Voor normaal gebruik is dit dus voldoende." Maar je zegt dat 800 MHz een winst van 3% kan opleveren. Heb je het dan over overklokken, of begrijp ik het niet goed?
Dan klok je niet over, dan loopt het geheugen asynchroom met je cpu, dat wordt standaard zo herkent door het bios en hoef je verder niets aan te doen.

• LUH-3417
  • Niet online
Ok, dan doe ik het als volgt:

Processor:
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 318,35

Moederbord:
Asus P5W DH Deluxe, Retail € 210,42

Geheugen:
Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x € 160,82

Videokaart:
Club3D Radeon X1900 XT, 512 MB, DDR3, PCI Express x16 € 371,85

Harde schijven:
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 85,12

CD/DVD-(re)writer:
NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 36,74

Behuizing:
Antec Sonata II, Zwart € 112,79

Dan ben ik voor ongeveer 1450 euro klaar, op wat randapperatuur na. Volgens mij best een mooi systeem voor een mooi bedrag.
Pagina: 1