MSI 746F Turbo probleempjes met hd en fsb

Pagina: 1
Acties:

• Innsewerants
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-11-2022
Hallo allemaal.

Ik heb gisteren een MSI 746F Turbo mobo (amibios) ontvangen om m'n pc te repareren (m'n Abit KT7 was dood)

Nu heb ik een paar probleempjes vooral met HD autodetect.
Hij herkent m'n HD grootte niet, ik heb dit probleem nog nooit gehad ondanks dat dit bord moderner is dan dat ik tot nu toe ooit had :-s

Hij vermeld de namen van de hd's wel correct maar ik neem aan dat dit gewoon als text uitgelezen wordt vanaf bios chippie in de hd.

hij blijft volhouden dat m'n wd 80gb 2,5 gig is en precies hetzelfde met m'n oude maxtor 20gig.
ik heb nog niet kunnen uitproberen om de gegevens handmatig in te stellen omdat op de sticker van de western digital niks staat over het aantal cilinders, heads en sectors en de sticker van de maxtor is gewoonweg fout (is voor een 8 gig hd ipv 20gig. kwam op een ander forum iemand tegen die een maxtor 160gig had met precies dezelfde gegevens op de sticker dus voor een 8 gig hd lol)
(mobo support tot 160 gig iig en als ik met handmatig instellen de maxima's instel kom ik op een theoretische 2 TB hd)

ik ben al aan het zoeken naar de gegevens van m'n hd's maar tot nu toe zonder succes (misschien de hitte dat ik het niet vind)

Iemand anders hd detect problemen met dit mobo of the sis746fx chipset?

een ander probleem is met de fsb. m'n cpu is een AMD Athlon 1333c (10x133)
als ik 133 mhz intel en reboot maakt hij er 135 van. 132 en 134 mhz wordt wel gewoon zo gelaten maar met 133 fsb maakt ie er steeds 10x135 =1350mhz van :s
again. iemand anders hier ervaring mee en is dit te verhelpen? nu vind ik de lichte overclock niet super erg maar ik zou hem het liefst toch op default draaien.

het bordje ondersteund geen multiplier veranderingen (en ja de athlon is unlocked had hem op de abit overclocked draaien)

als iemand suggesties heeft hoor ik ze heeeeeeeeeeel graag
ook suggesties waar te zoeken voor m'n hd info zou fijn zijn.

ik ga weer verder zoeken naar info met hoop op reacties :)
Edit: Heb op de WD site de info voor de wd800bb gevonden kennelijk 16383 cylinders en 63 sectors maar niks over heads :S
Edit: nog zo wat leuks op de maxtor site staat dat 92041u4 40 gig is terwijl mijn hd toch echt maar 20 is en echt dit type nummer op staat :s wordt hier beetje gek van.

Edit: nu snap ik er echt de ballen van help me pleesss. kennelijk hebben alle hd's of ze nou 20, 40, 80 of 100000 gb zijn evenveel cilinders, sectoren en heads namelijk 16383c 16h en 63s.
vat em niet meer.. vraag is dus hoe krijg ik m'n hd's lopend op dit vervloekte mobo.. sorry frustratie komt opzetten

groetjes allemaal, Kael

info:
mobo: MSI 746F Turbo (amibios)
cpu: AMD Athlon 1333c (10x133)
hd1: Western Digital WD800BB 80gb
hd2: Maxtor 92041u4 20gb

nog een hd die ik heb gekregen en nog niet uitgetest ook zonder info op sticker:
Maxtor DiamondMMax Plus 8 40gb

[ Voor 19% gewijzigd door Innsewerants op 26-07-2006 15:25 ]

• Innsewerants
niemand? sniff

Verwijderd

geen échte reactie tot nu toe: ik denk dat m.b.t. je harddisks je na het vervangen van het moederbord je harddisks hebt omgewisseld (dus IDE slot1>slot 2 en slot2<slot1). Voor de
rest denk ik gewoon de BIOS nalopen. Kan je hem niet gewoon op High Performance zetten ?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Het is niet gewenst je topic te kicken binnen 24 uur. Zeker niet binnen anderhalf uur.
Wellicht heb je iets aan de OM FAQ / Beleid » Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?

Verder zou je je BIOS eens kunnen updaten :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Innsewerants
ow ben me helemaal niet bewust dat ik m'n topic bumpte. ben gewoon gefrustreerd

binnen 24 uur... beetje erg uber lol

over bios update, er was geen nieuwer beschikbaar.
Niet dat ik de link niet waardeer, ga hem nu doorlezen, alleen het mobo ondersteund 160gig volgens de handleiding en de website

de harddisks zitten op de juiste ide's aangesloten precies als voorheen.. heeft dat uberhaupt iets te maken met je bios die zegt dat je een wd800bb 80gig hd hebt??? (iof zoals nu dus wel zegt wat voor schijf maar de grootte verprutst)

ps. het werkt ook niet met alleen de windows (de western digital) schijf op ide 1 en verder niks.. hij herkent niet hoe groot hij is.

hij herkent niks lol alleen de naam. en volgens de matrox en wd sites zijn alle hd's met 16383 cylinders, 16 heads en 63 sectoren maar dan krijg ik dus echt allemaal dezelfde formaat hd's wat ze toch echt niet zijn.

de hd's heb ik voor de zekerheid ook nog getest bij een maat en daar deden ze het prima.

als ik het bios op auto detect hd heb staan zie ik overigens niks van hoeveel cylinders enzovoort. alleen max size 2 of 2,5 gig (weet niet zeker, heb thuis geen internet en kan dus nu niet 'live' klooien op de desbetreffende pc))

snap er niks meer van.. ik dacht gisternaaf nog ga je morgen naar mam's huis op internet opzoeken wat de cylinders head en sectors settings zijn voor alle hd's en doe je het dan handmatig invullen maar overal zie ik dezelfde waardes op de sites..

denk nu al dat dit de laatste keer is dat ik ooit een mobo van msi en/of amibios pak.. afhankelijk van bij wie van de 2 het probleem ligt, zal wel amibios zijn... doe mij maar award lol

EDIT:
over chs settings, na wat nalezen snap ik dit nu beter en 't klopt dus met die eenzelfde chs info.

kan het zijn dat na 1,5 jaar niet gebruikt te zijn de hd is overleden? of dat er intern wat klemt mechanisch vanwege de 33 graden die het hier in maastricht zijn? lol

kan me gewoon niet voorstellen dat al m'n hd's dood zijn omdat ze een lange rustpauze hadden.
ik dacht echt dat het aan de setup in bios ligt maar begin nou te twijfelen.
nog wat meer info:

bij het booten na hdd detect krijg ik m'n s.m.a.r.t. alles is prima berichtjes en na de 2 eerste schermen bij booten krijg ik een zwart scherm met alleen "leesschrijffout druk ctrl-alt-del om opnieuw op te starten" wat hij trouwens dan niet wil doen.

bah hopend op wat inzicht. anders morgen maar weer, moet zo naar huis en heb daar geen net.

[ Voor 44% gewijzigd door Innsewerants op 26-07-2006 19:12 ]

• Innsewerants
Probleem is opgelost. wat ik wel nog zou willen weten is waarom het moederbord de fsb steeds wijzigd naar 135 als ik hem op 133 instel (instelling in bios blijft 133 maar bij boot is het 135)

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 22:44
Kael schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 14:25:
Probleem is opgelost. wat ik wel nog zou willen weten is waarom het moederbord de fsb steeds wijzigd naar 135 als ik hem op 133 instel (instelling in bios blijft 133 maar bij boot is het 135)
Zou leuk zijn als je die oplossing ook deelt. ;-)

• Innsewerants
Haha sorry :)

Nou het is een beschamende oplossing hahaha. ben dom geweest en ben domweg langs die stap in troubleshooting gegaan zonder het door te hebben.

Het lag aan m'n ide kabel. denk dat een van m'n katten er misschien mee heeft gespeeld of dat het aan het nieuwe mobo ligt in combinatie met een wat verouderde ide kabel, want dat heeft op m'n vorige mobo geen problemen opgeleverd

Heb hem vervangen met zo'n nieuwe weet de technische naam even niet (met blauw voor mobo kant, grijs voor slave en zwart voor de master)

Nadat ik de kabel vervangen had liep het prima alleen liep windows vast bij het booten met een blauw scherm stop: ....... foutmelding weet ik niet uit m'n hoofd maar zal hem straks als ik bij mam thuis langs ga wel even erbij zetten.
Probleem met windows was dat het moederbord een andere ide controller heeft dan m'n vorige en windows dus niet de juiste drivers geinstalleerd had.
aangezien ik geen ander mobo met dezelfde controller had moest ik windows opnieuw installeren en het loopt nu prima.
Pagina: 1