[XP/2003/MCE] Single packs, hoe zit dat nou?

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
OEM licenties mogen alleen worden aangeschaft bij nieuwe pc's (nieuwe hardware in sommige gevallen). Microsoft is hier ook wat strenger op geworden, dat is bekend. Licentie is aan de hardware gekoppeld, niet overdraagbaar.

Retail licenties mag je installeren waar je wilt, zolang het maar op 1pc tegelijk staat. Ook bekend.

Maar hoe zit dat dan met de "Single Packs" die bij bijvoorbeeld Salland Automatisering te koop zijn? Prijzen van een OEM, maar bij de beschrijving staat dat deze tevens los te bestellen zijn. Ik kon in de search niet echt een duidelijk antwoord vinden van hoe dat nou licentietechnisch in elkaar steekt? Zijn ze overdraagbaar, aangezien OEM voorwaarden niet gelden lijkt mij? Waarom staan er dan ook Retails in de prijslijst, dan ben je toch geschift als je die koopt?

:?

Hier stond een dode link.

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Schopje, toch nieuwsgierig :)

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

De licentie veeg ik in NL mijn reet mee af. Ze zeggen dat ze niet overdraagbaar zijn, maar dat zijn ze wel. De Nederlandse wet schrijft dat voor en een suf papiertje van een bedrijfje in de US kan daar echt niet onderuit komen.

Het klinkt een beetje alsof je een boormachine koopt met boortjes erbij, maar die boortjes mag je niet doorverkopen en mogen alléén met die boormachine gebruikt worden. Dat is toch ook te zot voor woorden?

日本!🎌

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk idd dat een "Single pack" een mooi woord is voor een OEM.
Ik denk ook dat ome Microsoft niet vind dat je een geldige licentie koopt als je 'm los besteld. Je krijgt hooguit een probleemloos werkende versie, die mensen nog weleens verwarren met een legale.

@_Thanatos_: Waar jij je reet mee afveegt moet je zelf weten, als je je handen daarna maar wast. Maar waar staat dat ook alweer in de Nederlandse wet? Kan het ff niet vinden. Onze Juridische afdeling is ook geïnteresseerd, net als mijn baas die ook vindt dat XP, Office, Exchange, Sharepoint, Biztalk, Server 2003, Visio, Terminal server, Visual Studio, SQL server, Isa server best duur zijn. Ook zij willen hun reet afvegen met licenties, maar zijn bang dat het gaat schuren.

Firmpete on Aerie Peak

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Wat de wet voorschrijft of niet, lijkt mij dat Microsoft het niet zo grappig vindt dat Salland OEM's los aan 't verkopen is?

Waar 't mij om gaat is: Ben je volgens de Hollandse wet legaal bezig als je als bedrijf een stapel Single Packs gebruikt om een zooi PIII's te upgraden naar bijvoorbeeld Windows XP Professional?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Deze discussie over OEM's los kopen is eigenlijk al best wel heel vaak gevoerd (zo ongeveer elke maand wel een week lang heb ik het idee :P ) - kan je niet eens beginnen in het meest recente topic door te lezen ?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

FirmPete, ik weet niet of het letterlijk in de wet staat, maar de wet bepaalt wel dat als je iets koopt, dat je dat ook weer door mag verkopen. Ook bepaalt de wet dat als jij licentievoorwaarden pas te zien krijgt NADAT je iets koopt, ze niet mogen gelden. En dan kun je wel zeggen "dat kun je op internet opzoeken" maar zo werkt het ook niet. De echte bindende licentievoorwaarden zitten in de doos, en de doos mag niet open voor je hebt betaald.

Ik zei ook niet dat je alles maar illegaal moet doen, maar de licentievoorwaarden hoef je niet zo nauw te nemen, tenzij je de gelegenheid hebt gekregen ze te lezen voordat je betaald hebt. En dan nog geldt de Nederlandse wet ook.

日本!🎌

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 09:45:
Deze discussie over OEM's los kopen is eigenlijk al best wel heel vaak gevoerd (zo ongeveer elke maand wel een week lang heb ik het idee :P ) - kan je niet eens beginnen in het meest recente topic door te lezen ?
De discussie over OEM's wel ja, en die heb ik ook gevolgd zo hier en daar, maar het gaat hier om de benaming "Single Pack" met de duidelijke vermelding van de mogelijkheid ze los te bestellen :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het zijn OEM licenties, en volgens de licentievoorwaarden van OEM is het aanbieden van dergelijke licenties zonder bijbehorende hardware verboden:
Het aanbieden van losse OEM licenties
Wij hebben vernomen dat een aantal resellers de zogenaamde COA's (Certificates of Authenticity) die behoren bij de OEM software los 'verhandelen', dat wil zeggen zonder de hardware waarvoor die software uitsluitend is bedoeld en in voorkomende gevallen zelfs zonder die software. In een aantal gevallen beroept men zich daarbij op een uitspraak uit 2000 van de Duitse rechter.

Microsoft heeft voor de hierboven bedoelde handelwijze nooit toestemming gegeven. Integendeel, de toepasselijke licentievoorwaarden staan een dergelijke verkoop uitdrukkelijk niet toe. Hieraan doet niet af enige uitspraak van een Duitse rechter. Zonder inhoudelijk op de merites van bedoelde uitspraak in te gaan, dient opgemerkt te worden dat een Duitse uitspraak - vanzelfsprekend - geen werking heeft buiten Duitsland en derhalve in Nederland niet bindend is.
bron: http://www.microsoft.com/...s/licentievormen/oem.aspx
_Thanatos_ schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:46:
Het klinkt een beetje alsof je een boormachine koopt met boortjes erbij, maar die boortjes mag je niet doorverkopen en mogen alléén met die boormachine gebruikt worden. Dat is toch ook te zot voor woorden?
Nee, MS biedt je de mogelijkheid om een 'boorset' aan te schaffen (boormachine + boortjes, waarbij de boormachine staat voor een pc en de boortjes voor een OEM-licentie). Boormachine stuk --> nieuwe boorset aanschaffen. Wil je wél boortjes die op verschillende boren mag gebruiken, dan moet je duurdere boortjes aanschaffen. De keuze is aan de consument.

Wees blij dat deze mogelijkheid bestaat. Anders moet iedereen de dure boortjes aanschaffen, simpelweg omdat er geen alternatief is.
_Thanatos_ schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:18:
En dan kun je wel zeggen "dat kun je op internet opzoeken" maar zo werkt het ook niet. De echte bindende licentievoorwaarden zitten in de doos, en de doos mag niet open voor je hebt betaald.

Ik zei ook niet dat je alles maar illegaal moet doen, maar de licentievoorwaarden hoef je niet zo nauw te nemen, tenzij je de gelegenheid hebt gekregen ze te lezen voordat je betaald hebt. En dan nog geldt de Nederlandse wet ook.
Dit gedeelte ben ik met je eens. Ik weet echter niet precies hoe het juridisch in elkaar zit. Tijdens installatie krijg je eerst de licentievoorwaarden te zien, en daarna de vraag of je ze accepteerd. Theoretisch zou je dus tijdens de installatie nog de licentievoorwaarden moeten kunnen weigeren, en vervolgens de COA (Certificates of Authenticity) en het medium moeten kunnen retourneren.

[ Voor 19% gewijzigd door Question Mark op 01-08-2006 12:38 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-03 18:58
_Thanatos_ schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:18:
FirmPete, ik weet niet of het letterlijk in de wet staat, maar de wet bepaalt wel dat als je iets koopt, dat je dat ook weer door mag verkopen.
Dat gaat voor goederen op, maar bij software koop je een gebruiksrecht. En bij een OEM is dat recht beperkt tot het gebruik op één specifieke pc. Als je een auto koopt en daarbij extra betaald voor een jaar garantie, kun je die garantie toch ook niet los verkopen ? En de WA verzekeringspolis van je auto kun je toch ook niet verkopen ?

Wat je in Nederland (en in de rest van de EU) niet voor elkaar krijgt is het afdwingen dat een OEM alleen met hardware verkocht mag worden. Als jij bij Salland of waar dan ook een losse OEM koopt, overtreed je geen enkele wet. Salland pleegt dan contractbreuk, maar dat is niet jouw probleem.
Question Mark schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:29:
Het zijn OEM licenties, en volgens de licentievoorwaarden van OEM is het aanbieden van dergelijke licenties zonder bijbehorende hardware verboden:
[...]

bron: http://www.microsoft.com/...s/licentievormen/oem.aspx
Dit gaat over de praktijk van een bedrijf uit Rotterdam. Die kopen de COA stickers van bedrijven die nieuwe pc's met licentie hebben gekocht, terwijl ze al een volume license hebben. Dat die COA geen geldige licentie is, lijkt me duidelijk. Ik heb 't zelf ook een keer meegemaakt. Ik bestelde bij dat bedrijf 40 licenties en toen kreeg ik veertig van die stickers. De korte, maar juridisch correcte uitleg, was voldoende om 40 complete OEM pakketjes te krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door StevenK op 01-08-2006 12:37 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

StevenK schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:35:
[...]
Dat gaat voor goederen op, maar bij software koop je een gebruiksrecht.

<knip>

Als jij bij Salland of waar dan ook een losse OEM koopt, overtreed je geen enkele wet. Salland pleegt dan contractbreuk, maar dat is niet jouw probleem.
Ik koop dus geen OEM, maar ik koop het gebruiksrecht, zoals je zelf al opmerkte. MS mag toch gewoon voorwaarden scheppen voor dit gebruik?

Als ik het (tijdelijke) gebruiksrecht van een auto koop (lees ik ga een auto huren), dan zijn daar toch ook voorwaarden aan verbonden? Sterker nog, net even de voorwaarden van Hertz gecontroleerd, je mag daar pas vanaf 23 jaar een auto huren. Ondanks dat wettelijk iedereen vanaf 18 jaar en in het bezit van een geldig rijbewijs, een auto zou moeten kunnen huren (hetzij tegen een iets hoger tarief ivm risico etc). Als je als tweaker dus het gebruiksrecht van een OEM wilt kopen, mag MS je dit dan toch ook weigeren als je je niet aan hun voorwaarden houdt? (afgezien van het feit dat het niet controleerbaar is).

Ontopic:

Even de search gebruikt en volgend topic gevonden: OEM, mag dat nu wel of niet?

In dat topic werd eigenlijk dezelfde vraag gesteld door W3ird_N3rd en ik jat even schaamteloos het gegeven antwoord van MS
Wij bedanken u voor uw e-mail aan Microsoft.

U mag een OEM licentie alleen aanschaffen voorgeinstalleerd op een nieuwe PC. De
enige uitzondering is als u zelf u PC bouwt, dus in combinatie met
een processor, moederbord, harde schijf en kast. Met een los component mag u
geen OEM licentie aanschaffen.

Zoals ook op onze website vermeld staat, is de uitspraak van de
Duiste rechter niet in Nederland van kracht.
OEM licenties zijn echter geen koppelverkoop. U kunt namelijk een FPP
licentie los aanschaffen. U hoeft daarbij geen PC aan te schaffen.

Wanneer u verdere vragen heeft, verzoeken wij u vriendlijk telefonisch contact
met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,
Salland mag gewoon de licenties verkopen, op voorwaarde dat je deze op een nieuw te bouwen systeem gaat gebruiken. Wil je XP gaan gebruiken op een al bestaand systeem, dan zul je de retail aan moeten schaffen.

Blijft natuurlijk wel de vraag van rechtsgeldigheid enzo over...

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 01-08-2006 13:06 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:00:

Salland mag gewoon de licenties verkopen, op voorwaarde dat je deze op een nieuw te bouwen systeem gaat gebruiken. Wil je XP gaan gebruiken op een al bestaand systeem, dan zul je de retail aan moeten schaffen.

Blijft natuurlijk wel de vraag van rechtsgeldigheid enzo over...
Als ik het goed begrijp komt salland er dus omheen door de verantwoordelijkheid voor licentietechnisch gezien juist gebruik van de OEM te leggen bij de eindgebruiker die het pakket gaat gebruiken? Zo van we vertrouwen erop dat u zojuist een nieuwe pc heeft gekocht?

• StevenK
Question Mark schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:00:
[...]
In dat topic werd eigenlijk dezelfde vraag gesteld door W3ird_N3rd en ik jat even schaamteloos het gegeven antwoord van MS
Maar het is juist dat antwoord dat niet klopt of althans niet volledig is. Het is slechts een contractuele bepaling tussen MS en Salland dat een OEM licentie alleen met een pc verkocht mag worden. Op het moment dat een consument een OEM licentie los koopt en die daarna op één pc gebruikt, kan MS deze consument rechtens geen verwijt maken, mede omdat het verplichten van het kopen van een nieuwe pc wanneer je een OEM licentie koopt een verboden koppelverkoop is. Het tegenovergestelde, dat vanwege het verboden karakter het niet toegestaan zou zijn het leveren van een losse OEM licentie te weigeren gaat echter niet op.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het verplicht kopen van een pc, als een OEM licentie aangeschaft wordt, is koppelverkoop. Dat is me duidelijk. Om nog even de analogie met de boren door te trekken:

Er zijn drie mogelijkheden voor de consument:
  • Losse boormachine á 100 euro (pc)
  • Losse boortjes á 20 euro (FPP licentie)
  • Boormachine en boortjes 110 euro (pc en OEM)
Waarom is die laatste optie dan koppelverkoop? Zoals ik het zie biedt MS geen OEM licentie aan, maar biedt de mogelijkheid om tegelijk met het aanschaffen van een pc ook een goedkopere licentie aan te schaffen. 't is een extra iets die je aan kunt schaffen.

In deze redenatie is een OEM niet los te koop en mag aangeschaft worden als de consument een nieuwe pc aanschaft. Er zijn twee redenaties/mogelijkheden:
  • PC aanschaffen en de mogelijkhebben tot aanschaf van een OEM
  • OEM aanschaffen + verplicht pc (dit is koppelverkoop)
Ik ben van mening dat de eerste gewoon toegestaan is.

• StevenK
Question Mark schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:29:
Het verplicht kopen van een pc, als een OEM licentie aangeschaft wordt, is koppelverkoop. Dat is me duidelijk. Om nog even de analogie met de boren door te trekken:

Er zijn drie mogelijkheden voor de consument:
  • Losse boormachine á 100 euro (pc)
  • Losse boortjes á 20 euro (FPP licentie)
  • Boormachine en boortjes 110 euro (pc en OEM)
Waarom is die laatste optie dan koppelverkoop? Zoals ik het zie biedt MS geen OEM licentie aan, maar biedt de mogelijkheid om tegelijk met het aanschaffen van een pc ook een goedkopere licentie aan te schaffen. 't is een extra iets die je aan kunt schaffen.
Het probleem zit erin dat de winkelier die boortjes uit de OEM-set voor 10 los verkoopt. Van de fabrikant mag dat niet, maar voor de consument is er geen verschil, want boren doen ze toch wel.

De vraag is nu: kan de fabrikant iets verhalen op de consument die de OEM boortjes los heeft gekocht ? En dan zeg ik: 'nee, want als dat zou kunnen, zou het een verboden koppelverkoop zijn'.

Verwijderd

Hierbij een reactie van ons om de eventuele onduidelijkheid weg te nemen.

Wij hebben uiteraard contact hierover gehad met Microsoft. Wij willen niet dat wat we verkopen op een manier illegaal is.

Hieronder de verschillen tussen de verschillende typen licenties:
OEM: mag uitsluitend worden verkocht in combinatie met een pc, dus te kopen door systeembouwers. De verpakking is een plastic doorzichtig hoesje.
Single Pack: Deze mag los worden verkocht aan systeembouwers. Deze heeft net als de OEM licentie de restrictie dat deze op 1 computer geïnstalleerd mag worden. De verpakking is een kartonnen doosje.
Retail: Deze mag los worden verkocht. Deze mag op 1 pc tegelijkertijd worden geïnstalleerd. Mocht uw pc defect gaan en u koopt daarbij een nieuwe pc, mag u deze daarop installeren. De verpakking is een gekleurde kartonnen doos.

Omdat het prijsverschil tussen de OEM en Single Pack echter enkele euro's is, hebben we ervoor gekozen om alle OEM-licenties te vervangen door de Single Packs, om het voor de klant makkelijk te houden. De enige uitzondering is Microsoft Windows Media Center Edition. Deze is alleen in OEM verkrijgbaar. Microsoft biedt deze niet aan in Single Pack.

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Salland Automatisering

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

OEM-spul lijkt sowieso ontzettend op koppelverkoop... Je kunt de hardware (vaak) alléén in combinatie met allerlei software kopen (zie Dell, je MOET windows en works erbij nemen, of anders iets duurders). En bij OEM software MOET je het bij nieuwe hardware kopen. Los van elkaar kopen gaat niet, en dat is toch verdacht koppelverkoop. De Nederlandse wet geeft hierbij dus zegmaar impliciet de verkoper het recht om de OEM-producten los te verkopen, omdat ze anders de wet zouden overtreden door aan koppelverkoop te doen.

Ik heb het ook weleens gehad met een OEM-toetsenbord. Ik wilde em kopen maar ik kreeg "nee sorry, alleen bij nieuwe PC". Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik ze es ff flink duidelijk gemaakt waar we leven. Want ga maar na:
1) Waarom wordt het los aangeboden als je het niet los mag kopen?
2) Als er geen retail-versie is, waarom mag je het enige alternatief dan niet kopen?
3) Wat heb je er als consument mee te maken? Je wil dat product gewoon, en er is geen overeenkomst die jouw verbiedt dat te kopen.

日本!🎌

Verwijderd

Ook ik was ontzettend in verwarring gebracht door de nieuwe regeling voor OEM-licenties. Na het lezen van deze pagina (http://blogs.msdn.com/mss...ve/2005/09/07/461950.aspx) dacht ik - zoals de meesten - dat ik als zelfbouwer gedwongen zou worden om een volledige versie aan te schaffen. Na een (te) lange zoektocht op internet, ben ik erachter gekomen dat ik wel een OEM-versie mag aanschaffen voor een machine die ik zelf bouw.

Het verhaal is als volgt: onder de oude regeling mochten de OEM-versies aan eindgebruikers verkocht worden in combinatie met een (essentieel) stuk hardware. Onder de nieuwe regels mogen systeembouwers alleen nog volledig geinstalleerde systemen afleveren aan eindgebruikers. Dat lijkt lastig, maar men vergeet vaak te vermelden dat een tweaker die zelf een systeem in elkaar schroeft volgens Microsoft ook zelf een systeembouwer is.

De zogenaamde single packs zijn pakketjes met 1 enkele licentie, die door (sommige?) systeembouwers aan andere systeembouwers doorverkocht mogen worden. Zodra een systeembouwer het pakketje openmaakt, is hij/zij verplicht de software op een machine te installeren. Deze persoon verklaart daarmee ook de support voor deze machine te zullen leveren. De 'andere' OEM-licenties (in een plastic hoesje) zijn wellicht de losse licenties uit een 10- of 30-pack. Aangezien ze al door een bedrijf uit de kartonnen verpakking zijn gehaald, moeten ze ook door dat bedrijf geinstalleerd worden en mogen dus niet los worden verkocht.

Al met al valt het dus wel mee. Sterker nog, ik geloof dat het nieuwe systeem zelfs flexibeler is voor de zelfbouwer. Als ik me niet vergis, mag je nu ook een OEM single pack kopen voor installatie op een bestaande PC!?

Hieronder nog een paar linkjes voor de geinteresseerden:
De systeembouwersovereenkomst: http://oem.microsoft.com/...ense/Dutch_SB_License.pdf
Uitleg van MS NL (met daarin heel verwarrend een link naar de oude systeembouwersovereenkomst, waardoor ik niet wist wat ik moest geloven): http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx
Nog explicieter, van MS India: http://members.microsoft....ystembuilder/default.aspx
En tenslotte, een bericht met tekst uit de interne licentieregels van MS: http://www.edbott.com/weblog/?p=975

Ik hoop dat dit het eea verduidelijkt (ik ben blij dat ik er zelf uit ben)!
Simon

• strandbal
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Dank voor de info. Het wordt me al duidelijker, het gaat dus om het openen van dat kartonnen pakje... :)

Pagina: 1