Disk Utility "Unable to create" Disk Image "error -39"

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:52

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik probeer een disk image te maken van mijn systeem schijf van mijn Macbook Pro 15" zodat ik dit image terug kan zetten op de nieuwe 7200 rpm schijf die ik gekocht heb. Nu weet ik niet precies of dit kan werken (image van een 80GB schijf terug zetten op een 100GB schijf en dat het dan nog werkt ook), maar als ik een image maak via het disk utility, krijg ik bovenstaande error.

Wat ik doe is:
- Firewire disk van 300 GB (280 GB vrij) aansluiten.
- boot van de OS-X 10.4.6 DVD dmv het ingedrukt houden van 'C' tijdens het booten.
- Selecteer het Disk utility uit het menu.
- maak een compressed image van de fysieke schijf en selecteer de FW schijf als target.

Na een klein uurtje krijg ik dan de error -39. Error -39 blijkt 'unexpected end of file' te betekenen, maar ik kan in deze context hier geen oorzaak uit halen. Nu heb ik al gezocht op internet naar dit probleem en het schijnt meer voor te komen, maar ik vind geen pasklare oplossing hiervoor:

- Oplossing lijkt kleinere partities, maar dan toch weer niet...
- Een 60GB limiet?
- Gebruik andere tooling (unix standaard)
- Gebruik een 'Sparse image' -> nog niet geprobeerd.
- Gebruik van een uncomressed image (kan thread niet meer terug vinden), dat ga ik vanavond proberen.
- Ik heb de disk al eens gerepareerd (file permissies), dus dat zou het niet moeten zijn.
- Ik heb ook geprobeerd om een image te maken van alleen de partitie, maar dat gaf dezelfde error. Op de partitie staat 52GB aan data, dus dan zou ik gene last moeten hebben van de 60GB grens.

Heeft het zin om OS-X even te installeren op de FW disk en dan te up-daten naar 10.4.7 (want de DVD is 10.4.6)?

Kan ik op een andere manier er voor zorgen dat na installatie van de 7200rpm disk ik op een eenvoudige manier mijn systeem weer werkend krijg zonder alle instellingen en programma's weer te hoeven installeren?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:12
Stappenplan:
1. Sluit externe FW schijf aan.
2. Maak een partitie met grootte naar wens (mag ook eentje ter grootte van de hele schijf zijn).
3. Open Terminal en run: sudo asr -source /Volumes/$SOURCE/ -target /Volumes/$DEST/ -erase

$SOURCE = de naam van je huidige volume, bijvoorbeeld "iBook" of "Powermac".
$DEST = de naam van het volume op de externe schijf, bijvoorbeeld "Andijvie" of "Appeltaart".

Al je data word nu van je ene schijf gekopieerd naar de ander. Het is een een-op-een kopie, waar je zelfs van kan booten. Dit is tevens het commando wat Disk Utility onder water gebruikt bij het uitvoeren van een disk copy.

Dus geen gepruts met images en/of compressie... Scheelt je weer wat tijd en is meteen goed inzetbaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Liegebeest op 26-07-2006 14:23 ]

Liege, liege, liegebeest!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:52

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Kijk, dat werkt. Ik heb het via het disk image tool zonder compressie ook nog geprobeerd, en dat werkt ook. Wel stom dat het dus met compressie niet werkt, terwijl dat de default instelling is...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD