Toon posts:

Hapering PC tijdens activiteit

Pagina: 1
Acties:
  • 427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

ik heb sinds 2 dagen een volledige upgrade gedaan omdat mijn pc om de haverklap blauwe schermen gaf. Ik heb een nieuwe moederbord, nieuwe processor, nieuw werkgeheugen, nieuwe videokaart en nieuwe voeding gekocht. Het enige wat er in bleef waren mijn 2 harde schijven, mijn cd brander en mijn dvd brander. Na dit allemaal geinstalleerd te hebben ging het installeren van windows al niet zonder problemen, ik had sp2 nodig om de (nieuwe) videokaart op pci-e te herkennen. Uiteindelijk lukte dat allemaal wel, maar nu hapert het geluid al bij het opstarten van windows. Eerst wijtte ik dat gewoon aan de eerste keer opstarten ofzo, maar het probleem bleef. Toen ik meerdere dingen weer ging installeren merkte ik dat het ook voorkwam bij het afspelen van audio, en het bekijken van video. De reden dat ik dit niet onder het audio forum heb geplaatst is omdat het ook met spellen voorkomt, maar dan niet constant, alleen bij het opstarten. Dit lijkt me dus iets dat meer met de harde schijven of de processor te maken heeft. Ik heb al rondgekeken op GoT, maar kon nergens een probleem vinden dat hetzelfde was. Wel dat er op leek, maar die problemen werden nooit opgelost. Mijn specificaties zijn:

Moederbord: MSI 9NU Neo-V (gloednieuw, bios update bestaat nog niet eens)
Processor: AMD Athlon 64 3800+
Werkgeheugen: Kingston DIMM 1Gb
Videokaart: ATI Radeon x800 GT 256 mb
Harde Schijven: IBM Deskstar IC35L040AVVN07-0 (40GB)
Hitachi Deskstar HDS722580VLAT20, 120GB

Hopelijk is het probleem zo duidelijk.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je ook de chipsetdrivers geinstalleerd? Dat is het eerste dat ik me zo kan bedenken waardoor een bak erg traag kan draaien, ook al heb je een net nieuwe installatie. XP heeft wel een zooi standaard drivers aanboord waardoor je windows wel werk, maar grote kans dat het verder niet soepel verloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, samen met de LAN drivers en de Onboard geluidskaart drivers, dat doe ik altijd direct nadat ik windows heb geinstalleerd. De geluidskaart is trouwens een Realtek ALC833.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nu achter waar het misschien aan ligt, mijn harde schijf werkt op een snelheid van 2,5 mb/s (!!!) volgens een programmaatje. Ik ga eens kijken waar het probleem zit en de IDE controller opnieuw installeren. Blijkbaar zijn de drivers die bij het moederbord zitten niet genoeg. Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom, want op de site van MSI zijn nog geen drivers te vinden voor die moederbord...zijn VIA drivers ook geschikt?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Aangezien de K9NU van een NForce (NVidia) chipset gebruik maakt, zou ik geen Via gebruiken.
Download de nieuwste NForce drivers eens van de website van NVidia, en probeer die eens.
Als er wordt gevraagd of je de NVidia Active Armour suite o.i.d. wilt installeren, niet doen, deze kan tot allerlei vervelende problemen leiden.

Draai ook eens een HDD-test op die IBM, dat is er volgens mij eentje uit de beruchte Deathstar serie, waar IBM het hoogste uitvalpercentage ooit mee heeft gehaald. Goed kans dat er driver-technisch gezien niets mis is, maar dat die schijf gewoon de geest aan het geven is.

Edit:
Hier zijn volgens mij gewoon drivers van dit plankje te downloaden.

[ Voor 13% gewijzigd door Brede P op 24-07-2006 09:14 ]

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Kun je me vertellen hoe dat programmaatje heet? Ik zou er wel eens iets aan kunnen hebben!

Verwijderd

Topicstarter
Dat programaatje is te vinden op http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

Die chipset drivers heb ik al geinstalleerd, maar geen effect. Ik zal eens nakijken hoe het zit met die harde schijf, ik heb hem al een paar jaar, dus het kan dat hij de geest aan het geven is....

Verwijderd

Idd, check eerst je harde schijven eens. Wat zegt de SMART functie? Geen problemen (te checken met speedfan, hdtune etc.)

Ik zit nu op een erg oude pc waarvan de harde schijf het in rap tempo aan het begeven is. Hij draait alleen nog maar op UDMA Mode 2 (ik geloof iets van 33mb/s)

En bij het opstarten hapert mijn geluid ook! Ongeveer hetzelfde wat je in de starpost beschreef... dus misschien is bij jouw de HD ook de boosdoener :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het inderdaad mijn harde schijf is, het primair IDE kanaal op PIO-mode. Het secundaire IDE kanaal werkt op DMA 4 (apparaat 0) en DMA 2 (apparaat 1). Volgens een ander topic kon ik dat herstellen door hem te verwijderen, windows zou hem zelf goed zetten, maar dit gebeurd niet. Is er een andere manier om dit aan te passen?

Overigens zijn de SMART data van beide harde schijven goed tot zeer goed....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 20:03 ]

• sds
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-01 07:26

sds

heh interessant, mijn pc heeft hier ook last van sinds een weekje, smart zegt dat hij o.a. veel reallocated sectors heeft, zie nu ook dat de harddisk spontaan op PIO staat ipb udma 5/6 (heb al een nieuwe disk besteld).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:25:
Ik denk dat het inderdaad mijn harde schijf is, het primair IDE kanaal op PIO-mode. Het secundaire IDE kanaal werkt op DMA 4 (apparaat 0) en DMA 2 (apparaat 1). Volgens een ander topic kon ik dat herstellen door hem te verwijderen, windows zou hem zelf goed zetten, maar dit gebeurd niet. Is er een andere manier om dit aan te passen?

Overigens zijn de SMART data van beide harde schijven goed tot zeer goed....
Dat is wel vreemd ja... Windows veranderd de DMA mode meestal wanneer hij een bepaald aantal fouten tegenkomt. In mijn geval kwam dit doordat de schijf het aan het begeven was...

Volgens deze (klik) bron zou je nog kunnen proberen om het IDE kanaal tijdelijk op PIO-mode te zetten, opnieuw op te starten, dan weer op DMA Mode te zetten en weer opnieuw opstarten. Het lijkt mij echter sterk dat wanneer je het hele IDE kanaal al een keertje verwijderd hebt dat dit zal werken.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat werkt inderdaad ook niet, ik zal hem gewoon nog een keer verwijderen en dan zie ik wel. Overigens staat er behalve die primaire en secundaire kanalen ook een Ali Bus Master IDE-Controller. Hierin kan ik echter niets vinden over IDE en DMA. Moet ik hier misschien iets mee doen?
Ik vind dit wel zonde, want vooral door die goede SMART data begin ik nu weer te twijfelen of ik wel een nieuwe harde schijf moet kopen.... -zucht- computers..

Edit: Ik heb die Ali ding ook verwijderd en opnieuw geinstalleerd met opnieuw opstarten, hielp ook niet...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 12:06 ]

Verwijderd

Heb je al wel het diagnostisch programma van je IBM HD gedraaid? In sommige gevallen kun je met deze tools ook de DMA of SATA modes instellen... Daarnaast is het verstandig om de HD eventjes te checken op een mogelijk defect. (gebruik wel de volledige 'surface' scan! Dit duurt misschien een paar uurtjes maar dan ben je wel zeker dat ie goed is)

Als de DMA mode in dit programma goed staat ingesteld, de volledige scan geen fouten geeft en je SMART status goed is zou ik toch een ander onderdeel gaan verdenken. Waarschijnlijk is er met de schijven dan niets mis...

Verwijderd

Topicstarter
Weet jij toevallig nog andere tools? Ik heb speedfan gebruikt, maar daarin kan ik het niet aanpassen. Ik had een ander programma, maar dat was in het spaans :S. Die scan zal ik zeker gaan doen, maar ik ga morgenochtend op vakantie, dus dat wordt wel voor als ik terug ben. In ieder geval bedankt voor jullie hulp tot nu toe!!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, weer terug van vakantie. Weet iemand een diagnostisch programma voor de IBM harde schijf, behalve speedfan? Ik kan geen IBM specifiek diagnostisch programma vinden op internet...

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Je moet ook niet bij IBM kijk, maar bij Hitachi. Deze heeft de harde schijf divisie overgenomen van IBM. Het programma heet Drive Fitness Test (http://www.hitachigst.com/warranty/jsp/arma22h.jsp Overigens stond deze link ook in het OM Faq.

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, ik had hem gisterenavond laat gevonden, maar toch bedankt. Volgens de test is er niets aan de hand met mijn harde schijf, dus behalve dat hij op PIO staat (overigens in de BIOS en in dat programma op UDMA 5) lijkt er niets aan de hand te zijn... Misschien dan toch een compability probleem? Een geheugen test leverde ook geen problemen op, dus dan blijven mijn moederbord en processor over....
Overigens is mijn processor niet constant 100%, alleen op die momenten dat hij hapert schiet hij soms naar de honderd. Als ik niets doe zit hij rond de 10%.
Wel is het op de momenten dat er dus meerdere processen draaien zo dat de "idle" processen op 50-60% staan, maar de activiteit op 70% of hoger, wat volgens mij wat vreemd is. Na wat rondgekeken te hebben op GoT bleek dit óók weer te kunnen komen door PIO.....

Edit: Met processor explorer zie ik dat de meeste processor kracht uitgaat naar Hardware Interrupts. Dus toch een hardware probleem. Ik zal proberen mijn enige PCI kaart (een firewire ding) te verplaatsen, maar anders is het toch mijn harde schijf? Ondanks de SMART data?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 19:12 ]

Verwijderd

Als SMART aangeeft dat er niets mis is, en het diagnostisch programma geen fouten vindt is er waarschijnlijk toch niks mis met de harde schijf zelf...

Je hebt de Nvidia drivers al geïnstalleerd hé? Met die IDE drivers kun je namelijk je ook je UDMA Mode instellen... Kun je hem hier dan ook niet op de juiste 'mode' zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik dat dan instellen? Ik kan geen instellingen menu van Nvidia vinden ofzo...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon in de apparaatbeheer, zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Verwijderd

Topicstarter
Die FAQ heb ik al gelezen, en ik kan bij apparaat beheer alleen maar instellen dat hij PIO of DMA indien mogelijk moet doen. Hij staat natuurlijk op het laatste, maar de huidige instelling blijft op PIO staan. Ik kom daar via apparaatbeheer|IDE-controllers|Primair IDE-Kanaal. Zijn er nog andere manieren dan?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem dat stukje nogmaals door, er staat iets over het verwijderen van de IO controllers :) Als dat niet lukt, check dan met name dit stukje:
Het komt ook voor dat de disk door Windows op PIO is gezet. Dit gebeurt als Windows teveel fouten waarneemt van een disk. Om dit te controleren kun je een kijkje nemen in de logboeken van Windows.

[ Voor 58% gewijzigd door BalusC op 15-08-2006 08:11 ]

Verwijderd

Ik denk dat je hier moet zoeken: Apparaatbeheer > Schijfstations
Onder 'schijfstations' staat je harde schijf vermeld > Op 'eigenschappen' klikken en dan kun je de DMA Mode ergens instellen als het goed is :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zowel het primair kanaal als de IDE controller al een keer verwijderd, beide hadden geen resultaat. Ik zal nog proberen hem nu eerst op PIO te zetten en daarna weer op DMA mbv reboots, maar ik verwacht niet dat dat helpt aangezien het opnieuw installeren van die dingen ook al niet hielp...
In het logboek van windows vind ik deze fout meerdere keren: "Het apparaat \Device\Ide\IdePort0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd." maar ook "AMLI: ACPI BIOS probeert naar het ongeldige I/O-poortadres 0x81 te schrijven, dat in het beschermde 0x81 - 0x83-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem." komt veel voor....

Bij de eigenschappen van mijn harde schijf kan ik niets instellen van DMA of PIO. Alleen iets van "optimaliseren voor snelle prestaties", "volumegegevens", "stuurprogramma" (waar ik de bekende 4 knoppen krijg van: opnieuw installeren, updaten etc.) en "details", waar ik een heleboel dingen kan aflezen in een scroll menu maar niets kan aanpassen. Bij volumegegevens kan je weer op eigenschappen klikken, dat heb ik gedaan, maar dan krijg ik het eigenschappen menu dat je krijgt als je de eigenschappen van je harde schijf direct op zou vragen (Alt-Enter op je HD in deze computer) en daar kan ik ook niets...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:23:
...knip...
Bij de eigenschappen van mijn harde schijf kan ik niets instellen van DMA of PIO. Alleen iets van "optimaliseren voor snelle prestaties", "volumegegevens", "stuurprogramma" (waar ik de bekende 4 knoppen krijg van: opnieuw installeren, updaten etc.) en "details", waar ik een heleboel dingen kan aflezen in een scroll menu maar niets kan aanpassen. Bij volumegegevens kan je weer op eigenschappen klikken, dat heb ik gedaan, maar dan krijg ik het eigenschappen menu dat je krijgt als je de eigenschappen van je harde schijf direct op zou vragen (Alt-Enter op je HD in deze computer) en daar kan ik ook niets...
Hmm vreemd... Weet je zeker dat je de Nvidia Nforce IDE Drivers hebt geïnstalleerd? Ik zou zweren dat ik bij mijn pc (welke ik nu niet kan gebruiken wegens een RMA van de voeding) op die manier in een Nvidia menu kwam waarin je de UDMA mode kan instellen...
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:23:
Ik heb zowel het primair kanaal als de IDE controller al een keer verwijderd, beide hadden geen resultaat. Ik zal nog proberen hem nu eerst op PIO te zetten en daarna weer op DMA mbv reboots, maar ik verwacht niet dat dat helpt aangezien het opnieuw installeren van die dingen ook al niet hielp...
In het logboek van windows vind ik deze fout meerdere keren: "Het apparaat \Device\Ide\IdePort0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd." maar ook "AMLI: ACPI BIOS probeert naar het ongeldige I/O-poortadres 0x81 te schrijven, dat in het beschermde 0x81 - 0x83-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem." komt veel voor....
...knip...
Bij deze foutmeldingen in het logboek wordt ook altijd een 'Event ID' gegeven. Als ik jou was zou ik even op deze event id's googlen, vaak kun je dan wel een uitleg vinden van het precieze probleem en een mogelijke oplossing...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen Nforce dingen geinstalleerd, enkel de Nvidia chipset drivers. Als ik kijk bij de specificaties van mijn moederbord kan ik ook niets vinden over welke nforce drivers ik moet downloaden. De specificaties zijn hier te vinden.

Dat van die foutmeldingen zal ik opzoeken zodra ik weer bij mijn pc kan,hij is nu bezig met de schijfcontrole, hij heeft tot nu toe niets gevonden.

Verwijderd

Nee het kan inderdaad kloppen dat jij dat Nvidia spul niet te zien krijgt in apparaatbeheer. Ik dacht dat je een Nforce 4 chipset had, maar het blijkt een Nvidia M1697 te zijn :/

Deze driver zal dus een stuk verschillen van de driver waar ik het over had, vandaar dat je geen Nvidia menu te zijn krijgt... Ik kan overigens op de Nvidia site geen andere drivers vinden, maar ik neem aan dat die driver van de MSI website voldoende/goed is :)

Maar zoals je zelf al zei: eerst eventjes de precieze betekenis van de foutmeldingen achterhalen, met een beetje geluk wordt je daar wel een stuk wijzer van :) (het heeft mij in ieder geval al vaker geholpen)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb wat rondgezocht met die ID's en nu kwam ik tegen dat bij mij misschien ID 9 het probleem kan zijn. Info hierover is hier te vinden. Ik ben dus maar even gaan spitten in de SCIA/RAID controller in apparaatbeheer. Een Uli SATA/RAID controller. Toen ik bij eigenschappen keek kon ik kijken bij "settings" waar ik plaats zag voor 4 harde schijven. Het schetste mijn verbazing dat ze allen grijs waren, met daarin een berichtje: "drive not present". Ik dacht toch dat RAID was om je harde schijven te sturen... Kan ik de oorzaak van het probleem zijn? Ik zoek ondertussen nog even door

Verwijderd

Nee, met RAID kun je bijvoorbeeld 2 harde schijven als 1 schijf gebruiken. Windows ziet de 2 harde schijven dan als 1 schijf en de controller zorgt er dan voor dat alle data gelijkmatig over de 2 harde schijven verdeeld wordt. Hiermee kun je dus enorm snel data van en naar je HD's lezen en schrijven. Dit is overigens een zogenaamde 'RAID 0 configuratie' er zijn er meerdere die natuurlijk weer anders werken. (als je er meer over wil weten > klik)

Maar aangezien jij volgens mij geen RAID draait denk ik dat het wel klopt dat er 'drive not present' staat. Je hebt namelijk ook geen 'drives' in RAID staan. Misschien dat iemand dit kan verifiëren? Ik ben namelijk ook geen RAID expert (lees RAID noob, ik weet een beetje wat het is maar daar houdt het ook mee op :) )

Trouwens: staan de jumpers op je HD's wel goed? En zitten ze dus ook op de goede manier aangesloten (master/slave gebeuren :) )? (sorry, misschien stomme vraag, maar ik lees net terug en het is nog niet eerder aangedragen)

De link die je geeft over event ID 9 gaat trouwens over een 'scsiPort' maar in jouw foutmelding staat 'idePort0'. Volgens mij zijn dit twee verschillende fouten en hebben ze het op die pagina toch over iets anders...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de configuratie in mijn pc zit goed. Beide harde schijven op 1 kabel en master/slave goed. Ik zal dadelijk mijn pc voor de zekerheid nog even open gooien. Als het niet foutmelding 9 is, waar je wel eens heel goed gelijk in kan hebben, is het foutmelding 5: AMLI: ACPI BIOS probeert naar het ongeldige I/O-poortadres 0x81 te schrijven, dat in het beschermde 0x81 - 0x83-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem. Helaas kan ik op internet alleen maar vinden dat je dan een BIOS upgrade nodig hebt. Dit kan ik wel, op dit moment is er een nieuwere versie uit, maar mijn diskette station werkt niet goed, dus kan ik geen forced upgrade doen.
Ik begin weer een klein beetje te stranden, weet niet meer echt wat ik nu nog meer kan doen... In ieder geval bedankt voor jullie hulp zover!

Verwijderd

Je kunt je BIOS ook vanuit windows updaten!
Op deze pagina (welke je daarstraks zelf hebt gelinkt ;) ) vindt je onder het kopje 'utility' het programmatje 'MSI Live Update'. Dit is een simpel windows progje welke je BIOS vanuit windows automatisch naar de nieuwste versie update :)

Verwijderd

Topicstarter
Niet helemaal, ik heb dat live update wel draaien, maar als ik dan de bios setup start is de keuze voor windows install grijs :S ik kan dus enkel via dos draaien...

Overigens heb ik net dat PCI kaartje eruit gehaald, mijn tweede harde schijf en beide cd/dvd drivers losgekoppeld. Hapering blijft, hardware interrupts ook.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb iets gevonden.

Ik heb mijn harde schijf verbonden met de secundaire IDE kanaal en in de bios de primaire uitgezet. Mijn harde schijf loopt nu op DMA 5 en mijn PC als een trein. Probleem is dus gevonden, het was die PIO instelling. Nu is het nog de vraag hoe ik het oplos, want blijkbaar is er iets met mijn primaire IDE kanaal dat niet op DMA kan. Ik moet dus óf mijn harde schijven óf mijn verwijderbare schijven op het "trage" kanaal zetten en ik doe het liefst geen van beide. Ben nu wel blij dat ik het probleem heb opgelost, maar ik wil het nog even allemaal goed werkend krijgen ook...

Edit: ik snap het niet meer. Ik heb mijn spullen weer opnieuw aangesloten, maar nu mijn harde schijven op de secundaire en mijn optische schijven op mijn primaire, ik wilde liever snelle hd's dan snelle cd's, en nu is ineens mijn secundaire kanaal op PIO en mijn primaire kanaal op DMA5....Alsof mijn pc niet meer dan 2 kanalen kan hebben ofzo??? Nu is de kabel waarmee ik de CD's verbind een nieuwe uit de winkel en de kabel van mijn HD's er één die bij het moederbord zat. Misschien heeft die laatste moeite met 2 harde schijven aan één kabel. Ik heb nu in ieder geval het probleem geisoleerd en een korte tijd mogen genieten van mijn nieuwe pc op volle snellheid :D Hopelijk is het gewoon het kabeltje, dan is het lekker goedkoop en zonder al te veel nieuwe problemen.

Edit 2: het probleem is nog niet 123 opgelost, als ik mijn pc opnieuw opstart staat mijn HD doodleuk weer op PIO. Ik krijg hem alleen werkend als ik alleen mijn windows hd aansluit op een kanaal en in de bios zeg dat alleen dat kanaal mag werken. Helaas wil ik dat niet, ik wil namelijk graag ook mijn andere harde schijf en iig een dvd-brander werkend hebben. In de bios zag ik nog wel iets dat ik kon inschakelen bij IDE, dat hij het via PCI zou doen. Vreemd, aangezien PCI volgens mij een aansluiting is en niets te maken heeft met instellingen intern in de bios. Is er misschien een mogelijkheid dat windows of het stuurprogramma van mijn IDE controller (een Uli iets) bepaalde instellingen niet ondersteunt? Of is er een bepaalde functie die ik vergeet?
Morgen ga ik weer verder puzzelen welke combinaties nog meer werken..

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou helaas, ik heb de computerwinkel er maar op gezet en die komen terug met het advies windows opnieuw te installeren of een nieuwe hd te kopen (goh dat had ik zelf niet kunnen verzinnen...) Ze snappen het ook niet, met een hd van henzelf werkt het goed, en de hd apart getest werkt ook goed. Het gaat dus om de combinatie. Volgens Alternate geeft deze chip wel vaker problemen, een nieuwe hd zal dus de oplossing zijn. Nu heb ik er één op het oog, een Seagate van 160 gb, maar nu had ik nog één laatste vraagje: dat is een SATA hd en dat ondersteunt mijn moederbord wel, maar kan een SATA hd en een IDE hd goed samenwerken? Alvast bedankt en iedereen in ieder geval bedankt voor het willen helpen!

Verwijderd

Jammer, helaas niets aan te doen... In ieder geval weet je nu wat je eraan kan doen hé :)
Je wil de harde schijven gewoon naast elkaar gebruiken hé? In ieder geval geen RAID toch? Je kunt een SATA en een IDE HD normaal gesproken gewoon naast elkaar gebruiken. Alleen een RAID config is dan niet mogelijk als ik het goed heb.

Maar gewoon één SATA en één IDE schijf is geen probleem :)

Heb je misschien deze op het oog? (Seagate Barracuda 7200.9, 160Gb)

Als je een paar tientjes meer uit wil geven is 7200.10 serie wel erg aan te raden. Deze zouden een heel stuk sneller zijn dan de 7200.9 doordat er nieuwe technieken in worden gebruikt.
Check dit topic voor meer info en ervaringen :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd

Topicstarter
Yep, bedankt voor het verplaatsen! En ik had die hdd al gekocht, wilde eigenlijk niet teveel geld eraan uitgeven en deze is qua prestatie en capaciteit sowieso beter dan degene die erin zat. Toch bedankt voor de suggestie, met jullie hulp heb ik weer wat bij geleerd ;)
Pagina: 1