Toon posts:

[XP] Windows XP boot probleem*

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Doorgaans ben ik vrij zelfredzaam als het op computerproblemen aan komt, maar nu heb ik een Windows XP (home edition) boot-probleem dat ik zelf niet kan oplossen... Hopelijk kunnen jullie me wat advies geven.

Het probleem ontstond twee weken geleden, korte tijd nadat ik een internetaansluiting kreeg. Als ik mijn pc aanzette, bleef Windows hangen tijdens het opstarten. Als ik de computer vervolgens dmv de power-knop opnieuw startte, laadde Windows wél normaal. Ik moest dus steeds twee keer opstarten voor ik in Windows aan de slag kon.

Omdat het probleem ontstond nádat ik internet kreeg, ben ik ervan uitgegaan dat ik óf een virus, óf een vervelend spyware programma te pakken had. Daarom heb ik verschillende anti-spyware programma's en hijackthis gebruikt om de boel op te schonen. Helaas: zonder resultaat. Windows bleef bij het opstarten vervelend doen. In veilige modus startte de pc overigens wél zonder problemen op.

Het probleem is sindsdien alleen maar heftiger geworden. Gisteren hield mijn pc het al gezien nog vóór het laad-scherm van Windows was verschenen. In plaats daarvan flitste er tijdens het booten een foutmelding over het scherm. Wat er precies stond kon ik niet lezen, omdat de boodschap na één tiende seconde weer verdwenen was, maar wat ik wel weet is dat er een bestand beschadigd was.

Omdat ik Windows helemaal niet meer in kwam, heb ik mijn C: schijf geformatteerd en Windows heb ik opnieuw geïnstalleerd. Hoewel de pc tijdens het installeren vastliep, kreeg ik Windows daarna wel aan de praat.

Vanmorgen bleef Windows echter wéér hangen bij het opstarten, dus heb ik de boel opnieuw geïnstalleerd. Althans, dat probeerde ik... Tijdens de installatie-poging bleef de pc namelijk wéér hangen. Als ik nu de pc opstart, blijft hij hangen bij het laad-scherm van Windows.

Ik heb geen idee wat ik nu moet beginnen... Is dit een hardwarematig probleem, of heb ik softwareproblemen? Als iemand me hiermee zou kunnen helpen: graag!

(De laatste tijd heb ik trouwens géén nieuwe hardware geïnstalleerd...)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Allereerst een simpele vraag: heb je SP2 geïnstalleerd?
Neem ook eens een kijkje in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Verder zou het helpen als je je volledige systeemspecs post :)

[ Voor 29% gewijzigd door Rone op 22-07-2006 18:51 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

en als ik zo zie dat je opnieuw hebt proberen te installeren.
mja heb het zelf ook ooit een keer gehad.
maar toen was het bij mij een geheugen probleem...

[ Voor 13% gewijzigd door carlino op 22-07-2006 18:52 . Reden: spuit 11 ]

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

Verwijderd

Topicstarter
Servicepack 2 heb ik niet geïnstalleerd... Had ik natuurlijk wel, maar ik kon sp2 na de herinstallatie van Windows niet opnieuw installeren omdat de boel vastliep zogauw mijn bureaublad in beeld kwam... Tja...

En voor wat betreft de systeem specs: het gaat iig om zo'n medion-pc, maar vraag me niet wat er allemaal in zit... Wat voor info heb je precies nodig? Dan kan ik 't misschien even opzoeken op internet.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45
Gebeurt het vaker dat je die hele snelle foutmelding krijgt bij het booten? Zo ja, dan zou je even dit vinkje uit moeten zetten en vervolgens even kijken met behulp van de Windows XP en 2000 BSOD guide waar de fout zou kunnen zitten :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Zomaar een gekke vraag:
Je zegt dat het probleem ca. twee weken geleden ontstond. Nou is het in Nederland al twee weken bloedjeheet. Krijgt je computer genoeg koeling?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Bedankt voor de tips tot nu toe. Helaas nog geen oplossing gevonden.

Koeling is bij mij inderdaad een probleem geweest. Tja, dat krijg je met medion-spul. Toen het warm begon te worden, heb ik de kast open gemaakt en er een extra ventilator op gezet. De pc wordt nu wel warm, maar niet warmer dan anders. Qua temperatuur zou het ding het gewoon moeten doen, volgens mij.

Die foutmelding waar ik het over had, heb ik trouwens maar één keer gezien. Ik zie nu helemaal geen foutmeldingen meer voor mijn pc crasht. Windows blijft gewoon hangen. Soms al tijdens het installeren, en soms bij het 'windows wordt nu voor de eerste keer opgestart'-scherm. Een heel enkele keer lukt het om de installatie van Windows XP te voltooien, maar dan crasht windows vlak nadat het bureaublad volledig geladen is. Ik merk nu dat het crashen op willekeurige momenten gebeurt, en niet bij het opstarten van een bepaald programma of bij het installeren van bepaalde hardware. Volgens mij is er iets heel erg kapot...

Nog suggesties, iemand?

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Heb je de troubleshooter nu al doorgelopen?
Dat is nu toch al een paar keer gevraagd. Probeer eens alle kaarten, die er eventueel in zitten, eruit te halen, en zo kaal mogelijk op te starten.
Als het om onboard gaat, dan kun je wellicht in het bios het een en ander uit zetten.

Heb je dat al geprobeerd?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Al een diag tooltje over je harde schijf gedraaid? Iedere fabrikant heeft wel zo'n tooltje die je met flop in dos moet runnen

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:33

flanger

That Guy

- Check eens vlug visueel je moederbord op geplofte condensators
- Geheugentest draaien (Memtest86)
- Hardeschijftest draaien (van respectievelijke fabrikant)
- Voltages controleren in BIOS
- Temperatuur controleren in BIOS
- Alle PCI-kaarten eruit halen / Alternatief VGA-kaart installeren desnoods
- Zoveel mogelijk loskoppelen
- BIOS-reset / BIOS-flash (als alle andere zaken geen uitsluitsel bieden)

Als je geen herinstallatie zonder problemen kunt uitvoeren, denk ik dat we er gerust van mogen uitgaan dat Windows XP geen rol speelt hierin.

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Verwijderd

edit probleem heeft zich zelf al verholpen

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 17:58 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, ook een MEDION pc en ook sinds een week of 2 á 3. Een foutmelding heb ik nog niet gehad maar hij blijft wel heel regelmatig hangen bij het booten. Ik heb wel een diagnotische tool van Seagate geprobeerd maar die ziet niks geks en ook windows foutcontrole op de HD geeft niks, daar ligt het denk ik niet aan.
Waar wel aan?... Geen flauw idee

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:43:
Ik heb hetzelfde probleem, ook een MEDION pc en ook sinds een week of 2 á 3. Een foutmelding heb ik nog niet gehad maar hij blijft wel heel regelmatig hangen bij het booten. Ik heb wel een diagnotische tool van Seagate geprobeerd maar die ziet niks geks en ook windows foutcontrole op de HD geeft niks, daar ligt het denk ik niet aan.
Waar wel aan?... Geen flauw idee
Heb je ook naar andere dingen gekeken dan :?

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

Pagina: 1