[testcase] Infrarood, take 1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 15:16
Afgelopen dinsdag mijn Hoya RM72 infraroodfilter binnengekregen, de rest van de week ernaar uitgekeken om hem uit te proberen, en vandaag was het eindelijk zover :D Vanmiddag dus een paar uur rondgelopen, een stuk of 50 foto's gemaakt bij elkaar, en die net zitten bewerken. Ik ben gematigd positief over het resultaat, maar ik heb nog geen vreugdedansjes gemaakt ;)

Geschoten met 350D, sigma 18-50 f/3.5-5.6 DC en 50mm f/1.8; de eerste 70% (#1-5) per ongeluk op ISO 800 ( :X ) de rest op ISO 200. Sluitertijden tussen de 8 en 20 seconden, zo'n beetje.

Nabewerking: Adobe Camera Raw (brightness terug naar 10 of 20, hij wil hem bij mij graag richting de 100, wat een vreselijk resultaat!), in Photoshop Brad's Infrared Action, en eventueel nog een klein beetje Hue/Saturation, contrast, en USM danwel verscherping volgens MartinGizmo's tutorial. Ik had gehoopt op platen zoals die van Jasper in [rml][ Showcase] Landgoed Elswout in infrarood[/rml] maar daar moet ik nog even voor oefenen, denk ik ;)

Commentaar natuurlijk heel graag (anders maak ik geen testcase ;)) en ook tips over mogelijke bewerkingen zijn *erg* welkom, ik wil graag de komende week nog een keer die CR2's erbij pakken en er iets anders van maken :)

Nou ja, genoeg gepraatgeschreven, hier zijn ze:

#1 (oude crop)
Afbeeldingslocatie: http://img93.imageshack.us/img93/489/img3116crop2uo4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/6899/img3123qc0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/892/img3125vz5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img82.imageshack.us/img82/1671/img3135gx4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/3339/img3140ly5.jpg

#6 (1000x667) (2000x1333) (3456x2304)
Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/4792/img3152dp2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/4041/img3166ey2.jpg

#8 (de oude crop)
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/5703/img3172crop2gd3.jpg

#9 (1000x667) (2000x1333) (3175x2116)
Afbeeldingslocatie: http://img82.imageshack.us/img82/9623/img3173rq7.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Dannr op 25-07-2006 01:56 . Reden: Grote versies #6+#9, andere crop #1 + #8 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind nummer 6.. Heel erg mooi!
Vooral zo met die zonnestralen erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

#6 _O_
K kan niet anders zeggen..
Ziet er heel mystic en mythologisch uit zo...
Heb je die ook groter?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

#6, 8 en 9 springen er nog het meeste uit.

6 is een bijna surreele plaat geworden die ik persoonlijk erg mooi vind,bijna alsof het een tekening uit een sprookjesboek is.

8 doet mij ook wel iets, maar ik moet zeggen, hoe langer ik er naar kijken hoe minder mooi ik hem vind, ik ga me dan iriteren aan het saaie water en de wolken(staan me niet aan, geen idee waarom,misschien passen ze niet goed bij de rest van de foto), maar das persoonlijk wederom...

9 vind ik wel ontzettend mooi, vanuit de schaduw (duisternis) naar het witte en het open,erg mooi, word in tegenstelling tot 8 steeds leuker naarmate je er langer naar kijkt (je gaat meer details zien...)

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
# 9 is verre weg het best. Kleur van de lucht, het licht, de schaduwen. Echt prachtig!
# 1 is ook erg mooi! Welke stad is het? Seattle?

[ Voor 23% gewijzigd door Matias op 22-07-2006 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Bedankt voor 't commentaar :) (en extra voor de complimenten natuurlijk ;) )

@pangea: En ik maar denken: "Ik ben eigenlijk gek dat ik deze foto maakt, dat wordt niets zo recht tegen de zon in en zonder zonnekap" Resultaat: Een van de weinige foto's met flares die ik niet gelijk wegmik :)

@Spike_wolf: Ik zal #6 straks even in wat groter formaat online gooien. Als je voorkeur hebt moet je 't maar even melden, anders wordt 't 1500x1000 en 1200x800 ofzo.

@Heephstan: Ik ben het met je eens wat foto 8 betreft; op 't eerste gezicht mooi en steeds saaier: je omschrijft 't erg treffend. Ik heb er al een boel water afgecropt (ja, 't was echt nog meer...), maar ik wilde de gebouwen links en rechts erop houden. De wolken zijn inderdaad saai, mee eens. Zal straks nog eens een andere crop proberen, kijken of daar wat beters uitkomt.

@matiasjansen: Dankje :) 't Is Sydney trouwens, maar dat kon je natuurlijk niet weten, aangezien ik bewust deze keer het Opera House en de Harbour Bridge _niet_ op de foto heb gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Zo groot mogelijk :D
Echt ik vind #6 een prachtige sprookjesachtige foto! SuperB

[ Voor 61% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 23-07-2006 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
6 is idd super. Het lijkt net een stukje jungle in de stad en er loop een geest over het water :). De flare voegt echt iets toe al vind ik wel dat deze een beeetje breed overstraald.
Bij 1 t/m 4 vind ik het jammer dat het steeds dezelfde fontein is (al zijn het wel mooie platen) en bij 1 dat hij niet symmetrisch is.
8 is voor mij één v/d mindere door het teveel aan water op de voorgrond. Ook lijkt deze wat onscherp en lijkt hij scheef te staan.
Naast 6 vind ik 5 ook erg mooi.
Ben benieuwd naar take 2 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
#6: (1000x667) (2000x1333) (3456x2304) :)

(Nog even een denkbeeldig vreugdedansje voor de " _/-\o_ " van Spike_wolf ;) )

Ook heb ik een andere crop van #8 gemaakt, met vooral minder water. Vind hem zelf nu wel ietsje beter, al ben ik bang dat hij nog steeds een beetje saai is.

@djengizz: Zoals gezegd, ik had de flare niet expres gedaan. Maar goed, inmiddels heb ik dus geleerd dat het een heel leuk effect kan geven icm IR, dus dat zal ik zeker onthouden, dus daarom mag je nog even toelichten wat je bedoelt met "breed overstraald"? Bedoel je dat hij de foto te erg domineert? Of bedoel je dat hij te licht is?

#1-#4 is inderdaad steeds dezelfde fontein, had nog wel geprobeerd een beetje variatie erin aan te brengen, maar misschien had ik bij nader inzien #3 eruit moeten laten ofzo. #1 was wel symmetrisch bedoeld trouwens, maar nu je het zegt denk ik dat ik die lantaarnpaal rechts eruit had moeten croppen. Of zijn er nog meer dingen die voor jou de symmetrie verstoren?

Take 2 houden jullie nog even tegoed, ik ben er nog niet uit of ik de twee die ik vandaag nog gemaakt heb goed genoeg vind om erbij te zetten. Misschien dus in de loop van de week een update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dannr schreef op zondag 23 juli 2006 @ 11:17:
@djengizz: Zoals gezegd, ik had de flare niet expres gedaan. Maar goed, inmiddels heb ik dus geleerd dat het een heel leuk effect kan geven icm IR, dus dat zal ik zeker onthouden, dus daarom mag je nog even toelichten wat je bedoelt met "breed overstraald"? Bedoel je dat hij de foto te erg domineert? Of bedoel je dat hij te licht is?
Ik bedoel dat de flare zelf wel een toevoeging is maar dat er buiten de flare effecten overstraling optreedt. Dit geeft een grote vlek met minder contrast (zie bv. de lijn die over de gebouwen in de verte loopt).
#1 was wel symmetrisch bedoeld trouwens, maar nu je het zegt denk ik dat ik die lantaarnpaal rechts eruit had moeten croppen. Of zijn er nog meer dingen die voor jou de symmetrie verstoren?
Nee, ik zou idd ook de lantaarnpaal wegcroppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
djengizz schreef op zondag 23 juli 2006 @ 11:35:
Ik bedoel dat de flare zelf wel een toevoeging is maar dat er buiten de flare effecten overstraling optreedt. Dit geeft een grote vlek met minder contrast (zie bv. de lijn die over de gebouwen in de verte loopt).
Oh ja, nu je het zegt. Helemaal nog niet gezien. Tnx.
Nee, ik zou idd ook de lantaarnpaal wegcroppen.
Zo dan. Ik vond het een beetje ver gaan om ook nog de mensen op de bankjes te klonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:35

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

* SnoeiKoei herkent Sydney, heb er een half jaar gewoond. Briljante stad!!! Mooie foto's ook.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Aangezien je #6 post in heeeeel groot formaat, zou je voor mij hetzelfde willen doen met #9? Ben helemaal weg van die foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
SnoeiKoei schreef op maandag 24 juli 2006 @ 17:10:
* SnoeiKoei herkent Sydney, heb er een half jaar gewoond. Briljante stad!!! Mooie foto's ook.
Dankje. Inderdaad een erg leuke stad! * Dannr woont er ook voor een half jaar :)
matiasjansen schreef op maandag 24 juli 2006 @ 17:18:
Aangezien je #6 post in heeeeel groot formaat, zou je voor mij hetzelfde willen doen met #9? Ben helemaal weg van die foto!
At your service ;) (1000x667) (2000x1333) (3175x2116)

Even een kleine terzijde, just to be sure: Ondanks het plaatsen van het grote formaat doe ik dus op geen enkele wijze afstand van het copyright op deze foto's.

[ Voor 3% gewijzigd door Dannr op 25-07-2006 07:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nummer 6, geweldig... Sluit me aan bij het reeds gegeven positieve commentaar. Klasse! :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
@SanderTje!: Dankjewel :)
offtopic:
Je sig linkt naar WhatPulse deel 17, die oud is, en mijn firefox nog laat crashen ook

Toch maar een mini-update met twee foto's die ik zondag nog gemaakt heb:

#10 (2000x1333)
Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/5448/img3220wj7.jpg

#11 (2000x1333)
Afbeeldingslocatie: http://img47.imageshack.us/img47/2256/img3231se4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Dannr schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 01:59:
[...]
Dankje. Inderdaad een erg leuke stad! * Dannr woont er ook voor een half jaar :)
[...]
At your service ;) (1000x667) (2000x1333) (3175x2116)

Even een kleine terzijde, just to be sure: Ondanks het plaatsen van het grote formaat doe ik dus op geen enkele wijze afstand van het copyright op deze foto's.
Uiteraard! De foto bezorgt me gewoon een goed gevoel... Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 13:32

Valor

yummie spam

#1 Lijkt net of dit een spookpark is.

en zoals al eerder gezegd #6 is echt super 1337 :9 netjes gedaan _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsientje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 13:28

appelsientje

Het beste onder de zon

Sydney!! Geweldige foto's trouwens!
Heb veel foto's die erop lijken (maar dan normaal ;) )

LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 15:20
Thanks voor het compliment Dannr. Voor een eerste IR shoot ziet het er zeker niet verkeerd uit!

1 - Lekker symmetrisch
3 - Erg spooky met die schimmen en de kerk
4 - Lekkere compositie al had ik zelf iets meer van de hoek onderaan af gaan staan, of de hoek er juist niet op gezet.
6 - Had echt ge-wel-dig geweest zonder die flare!
8 - Oe, ja! Deze is fraaai! Misschien met een iets langere sluitertijd? Ik heb het idee dat hij wat te donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Dank voor de complimenten :)

@Jasper: De schimmen zijn haast onvermijdelijk he ;). Leuk dat je #6 juist zonder flare wil hebben, dat is een mening die ik nog niet gehoord had... Als ik er nog eens langskom op een beter moment ga ik zeker een poging doen om hem zonder flare te maken, want de fontein zo is erg fotogeniek. Wat 8 betreft weet ik niet of ik het met je eens ben, maar misschien kan hij wel iets lichter.
Pagina: 1