Ik gebruikte altijd Unsharp Mask om mijn foto's te verscherpen, met vaste instellingen die inmiddels prima leken voor mij. Gisteren wees ThunderNet mij echter op een handigere manier, die ik hier zal beschrijven.
"Waarom?" hoor ik je vragen. 2 redenen:
- de bewerking is niet destructief
- je kunt heel makkelijk de verscherping selectief toepassen, om bijv. lelijke highlights in de bokeh te voorkomen
(de voorbeeldfoto's zijn voor webgebruik verkleind naar 600x400 en 1x "Sharpen, de bewerking pas je natuurlijk op het origineel toe)
Ik zal wederom deze foto van m'n pa gebruiken:

Als eerste maak je een kopie van de foto in een nieuwe Layer:

Daarop pas je het Filter "High Pass" toe:

Kies een "Radius" van 10:

De nieuwe Layer ziet er nu als volgt uit:

In deze Layer kun je naar hartelust met een grijze "Brush" aan de gang om ongewenste scherpte te verwijderen. Uiteraard kun je ook in een later stadium nog teruggaan en dit doen.
Uiteraard wil je wel dat je foto er normaal uitziet, dus kies je bij de Overlay Mode voor "Hard Light":

De foto ziet er nu onnatuurlijk scherp uit:

Om de scherpte op een normaal niveau te krijgen, schroef je de "Opacity" terug naar een waarde tussen de 20 en 70%. Ik kies als standaardwaarde voor 40%:

De uiteindelijke foto ziet er nu als volgt uit:

Als je nu in een later stadium van je nabewerking toch niet helemaal tevreden bent over de scherpte, kun je altijd teruggaan om met een grijzen "Brush" an de gang te gaan, of om de "Opacity" anders in te stellen.
"Waarom?" hoor ik je vragen. 2 redenen:
- de bewerking is niet destructief
- je kunt heel makkelijk de verscherping selectief toepassen, om bijv. lelijke highlights in de bokeh te voorkomen
(de voorbeeldfoto's zijn voor webgebruik verkleind naar 600x400 en 1x "Sharpen, de bewerking pas je natuurlijk op het origineel toe)
Ik zal wederom deze foto van m'n pa gebruiken:

Als eerste maak je een kopie van de foto in een nieuwe Layer:

Daarop pas je het Filter "High Pass" toe:

Kies een "Radius" van 10:

De nieuwe Layer ziet er nu als volgt uit:

In deze Layer kun je naar hartelust met een grijze "Brush" aan de gang om ongewenste scherpte te verwijderen. Uiteraard kun je ook in een later stadium nog teruggaan en dit doen.
Uiteraard wil je wel dat je foto er normaal uitziet, dus kies je bij de Overlay Mode voor "Hard Light":

De foto ziet er nu onnatuurlijk scherp uit:

Om de scherpte op een normaal niveau te krijgen, schroef je de "Opacity" terug naar een waarde tussen de 20 en 70%. Ik kies als standaardwaarde voor 40%:

De uiteindelijke foto ziet er nu als volgt uit:

Als je nu in een later stadium van je nabewerking toch niet helemaal tevreden bent over de scherpte, kun je altijd teruggaan om met een grijzen "Brush" an de gang te gaan, of om de "Opacity" anders in te stellen.