[HDD's] Wat is een betere indeling

Pagina: 1
Acties:

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 11:20
Ik heb nu al een tijdje 2 hardeschijven, en ik ze gebruik ze als volgt:

maxtor 250 GB 16MB cache, 4 partities: C=16GB D=60GB E=80GB F=83GB
WD Raptor 70 GB 8MB cache, voor games.

wat is nu beter om te doen, voor meer snelheid algemeen.

om windows van de raptor te starten en de rest van de andere, of om windows en games allebij op de raptor te hebben en de maxtor voor opslag, met misschien daar de swapfile ook op.
en is het dan handig om de raptor dan op te delen in 2 schijven of als 1 te laten,

of om het gewoon zo te laten als het is.

Ik weet dat raid voor meer snelheid zal zorgen, maar ik heb geen ruimte voor een extra schijf, of ik moet 1 vervangen, maar ik heb het liefste voor een raptor wel degelijke koeling, en daar heb ik dan weer geen ruimte voor. Dus wil ik het met de middelen die ik heb zo snel mogelijk maken.

iemand suggesties?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ik houd van simpelheid.
raptor: OS+program files
maxtor: data + secundaire program files indien ruimte tekort op raptor

• Bulls
maar heb je veel baat in games dat ze ook van de raptor gedraaid worden?
of is het beste dat windows van een snelle schijf draait en de games van een andere.
en heb je al je games ook gewoon in programfiles dir staan? daar houd ik eigenlijk niet van, raak je snel overzicht kwijt. daarnaast ben ik nogal fan van format C en windows her-instal en wil ik niet gelijk al mn saves ook kwijt zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Bulls op 22-07-2006 04:22 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:11
Ja daar heb je baat bij. Bij het laden van mappen komt het aan op schijfsnelheid.

Ik zou persoonlijk die 250gb leegpleuren, daar een partitie van de groote InternGeheugen * 2 + wat overhead op maken (als swap) en de rest als opslag gebruiken. En op de raptor je windows en je games.En je saves moet je dan maar backuppen als je wil formatten..

Reden voor het plaatsen van de swapfile op de maxtor is dat je swap het beste werkt op een andere schijf. Als je dan 1 partitie alleen gebruik als swap dan ben je daar het snelst mee uit in deze config

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 11:24

westergas

rikkie_pc

Als je je windows en je games op de raptor gooit(is toch het snelst), verdeel je die toch gewoon in 2 partities? Win op C games op D zodat als je wilt formatteren je je saves niet kwijt bent.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

w3sTErGaS schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 10:45:
Als je je windows en je games op de raptor gooit(is toch het snelst), verdeel je die toch gewoon in 2 partities? Win op C games op D zodat als je wilt formatteren je je saves niet kwijt bent.
De saves staan bij de meeste spellen tegenwoordig in de "my documents" folder.
Dus dat is niet echt handig.. OOk moet je games opnieuw installeren na een nieuwe install.

Gewoon de raptop als windows + programmas + games.
Savegames gewoon saven bij een format.

De maxtor voor de rest gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 22-07-2006 10:59 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

job schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 10:59:
[...]

De saves staan bij de meeste spellen tegenwoordig in de "my documents" folder.
Dus dat is niet echt handig.. .
Ook die kan je weer verplaatsen/redirecten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Uiteraard, maar er is geen reden om games op een eigen partitie te zetten.
Daar ging mijn reactie meer over... maar blijkbaar niet helemaal uit de verf gekomen :)

• Bulls
is het niet zo dat als je 2 partities hebt op 1 schijf, dat de leeskop dan steeds heen en weer moet, tussen windows partitie en game partitie? en dat het dus uiteindelijk trager is dan als je het in 1 partitie hebt?

en de swapfile op een andere partitie dan moet hij wel op een andere schijf staan, anders ben je imho toch de voordeel kwijt?

[ Voor 4% gewijzigd door Bulls op 22-07-2006 12:22 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wellicht heb je iets aan de informatie in de OM FAQ / Beleid » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Bulls
ik heb net de boel omgeswitched. raptor OS en (nog niet geinstalleerde games) en swapfile op eigen partitie (1e) van de maxtor.

maar toch heb ik het gevoel dat windows ietwat trager opstart met 8mb cache 10000rpm dan met 16mb cache 7200rpm.
Pagina: 1