Toon posts:

MacBook Pro 15" of 17"

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik had al wat rondgekeken op deze forum maar ik wou eigenlijk de motivatie weten om een 17 " powerbook pro te kiezen boven een 15 ". ik zit zelf erg te twijfelen, heb altijd met windows gewerkt maar wil eens wat anders. de gewone macbook leek mij niks omdat er weinig ramgeheugen in zit. verder brand ik verder nooit dual layer dvd en firewire ook niet, het prijs verschil van 300 euro zit dan meer in het grotere scherm wat hem voor mij weer lomp maak.

ik ga hem gebruiken voor office werk, dtp werkzaamheden en ook videobewerking, waarschijnlijk komt dr ook windows op door middel van parallels en ik dacht dan om die 300 euro die je bespaar om dan 2 gig in de powerbook te nemen.

graag tips

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je zelf al stelt dat je 17" overkill vind moet je natuurlijk ook geen 300 euro gaan uitgeven aan een scherm wat je lomp vind en niet nodig hebt. Dat geld kan je veel beter uitgeven aan inderdaad ram geheugen en zeker een snellere harddisk (7200rpm).

Verder heet het apparaat een MacBook Pro, je kan bijvoorbeeld naar www.apple.com/macbookpro surfen voor meer informatie.

Overgens had deze post prima in het MacBook Pro topic gekunt.
de gewone macbook leek mij niks omdat er weinig ramgeheugen in zit
Vage reden, (uitbreidbaar) of bedoel je videogeheugen?

[ Voor 15% gewijzigd door Matias op 21-07-2006 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry heb me speciaal aangemeld voor deze vraag en wis niet of ik hem ook in die topic kon plaatsen. in de 13 inch macbook zit maar 512 mb ram en dat vind ik zelf erg weinig en verder als jde snelste processor neem met 1 gig geheugen en een hdd van 100gb betaal je 1700 euro maar je heb geen eigen videokaart en wil wel hd content kunnen bekijken en wil niet een paar euro besparen op een dure uitgave en de goedkoopste macbook pro kost 1900 euro dus das ookmaar 300 euro verschil. blijft een moeilijke keuze maar de macbookpro heeft een professioneler uitstraling, maar de resolutie spreek me ook aan, ik wil hem ook kunnen gebruiken als desktop vervanger en zit nu ook achter een scherm van 1280 bij 1024 en de macbookpro 17 inch heeft 1680 x 1050 maar het is me niet duidelijker of whine bij elke type macbook pro er last van heb.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sowieso heb je geen last van de whine bij de nieuwste oplagen. Als je m via www.apple.nl besteld weet je zeker dat je het laatste model hebt.

Geheugen is altijd veel duurder bij Apple dan bij een willekeurige webshop die Kingston so dimm geheugenmodules verkoopt. (1GB is gemiddeld 90 eur). Kijk ook even hier als je geheugen gaat bestellen.

De standaard MacBook voldoet inderdaad niet aan wat jij ermee wilt gaan doen. Als je echt een lekker groot scherm wilt zou ik de 17" nemen, maar als je portable wilt zijn, minder kwetsbaar, en meer geld wilt overhebben voor geheugen, hoes, en een snellere harddisk zou ik gewoon de 15" halen. Je kan daarop altijd nog een willekeurig scherm op aansluiten.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
De MacBook kan prima HD afspelen. Bij mij lukt het net om twee 1080p trailers naast elkaar af te spelen.
Het scherm van de MBP 15" is standaard 1440*900.
Welke kleur wilde je de MB bestellen? Ik heb de witte, 2ghz, 1gb, 80gb voor 1450. Dus waarom jij op 1700 uitkomt snap ik niet.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
ik wou de zwarte macbook bestellen, ik zag dat je 80 gig heb bij de witte ? die zit bij de zwarte al standaard (1500) maar met 1 gig (+100) en 100gb hdd (+100) kom ik aan 1700 euro. met de onderwijs korting kost het me dan 1600 dus nogsteeds wel een nette prijs.
ik wou wel gelijk 1x 1 gig er bij bestellen maar dat kan niet in de webshop miss toch eens een mac centra opzoeken, zoiets lijkt me heel niet moeilijk. ik lees nogsteeds vage verhalen over het toetsenbord. de vs indeling met de liggende enter toets, is dat al wel mogelijk ? verder ging mn voorkeur uit naar de macbook pro omdat ie grijs is ( oog proffesioneler) en vanwege de snellere pro en het wel standard 1x 1igig module er in kan via de webshop. ik dacht dat die onboard intel videochip goed genoeg was voor wat kantoorwerkzaamheden maar niet voor hd content maar dat gaat dus niet meer op ? hoe zit het met de standby tijd ? volgens apple doet de macbookpro 15 inch het 4,5uur en de 17 inch 5,5 uur maar hoelang houd de macbook het vol ?

bedankt voor jullie snelle reacties

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-02 02:11

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Hallo dark_thunder! Ik kampte eigenlijk met het zelfde probleem. De 15" of 17" MacBook Pro? Nu heb ik beslist dat ik me in de herfst - Zodra de MacBook Pro's zijn uitgerust met de Core 2 Duo CPU's - me de 17" MacBook Pro ga aanschaffen. Waarom die 17" versie? Nou hij heeft zowiezo een groter scherm terwijl hij niet echt véél groter is dan de 15" MacBook Pro, hij beschikt over een extra FireWire-poortje (En dan ook nog een FireWire "800"-poort, dus daar kan ik een lekker snelle externe HDD op aansluiten :9 .), een extra USB 2.0-poort (Is altijd wel handig) en deen DL DVD-brander (Kan in sommige gevallen ook nuttig zijn.) Dat waren de elementen die mij motiveerden. Ik hoop dat je er ook wat aan hebt :Y) .

Verwijderd

Topicstarter
heej dankje voor je reactie. ben jij er ook overuit over hoeveel geheugen je er in doet enzo ? ik kwam met de 2 gig geheugen en de 7200 rpm hardeschijf met app op 3500 euro en ik vind het een hoop geld, ik denk nu apple overgestapt is op intel dat het allemaal wel mee valt dat het allemaal sneller wordt. en verder geloof ik wel dat Core 2 Duo de moeite waard is om te wachten en quartcore enzo het zal allemaal wel maar ik geloof niet dat je dat verschil merkt. ik zal zowiezo eens kijken bij een apple centra, want een 13 inch lijkt me ook erg handzaam qua formaat maar dat alles net te klein is, en qua prijs is de 17 inch powerbook pro beter dan de 15 inch maar dr waren ook geluiden dat er een nieuwe behuizing kwam voor de 15 inch versie waar de dual layer wel in kom. mijn eerste instantie kwam ik ook op de 17 inch uit maar heb me omlaten praten maar ga nu toch weer twijfelen en denk dat ik in aug /sep met de Core 2 Duo pro voor de 17" inch gaat kijken. weet iemand nog hoe het zit met de keyboard ? een vs indeling is eigenlijk gewoon een must

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:18: een vs indeling is eigenlijk gewoon een must
Dan ben je de ... want helaas is er met geen mogelijkheid een us keyboard te bestellen in de eu winkel.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:18:
heej dankje voor je reactie. ben jij er ook overuit over hoeveel geheugen je er in doet enzo ? ik kwam met de 2 gig geheugen en de 7200 rpm hardeschijf met app op 3500 euro en ik vind het een hoop geld, ik denk nu apple overgestapt is op intel dat het allemaal wel mee valt dat het allemaal sneller wordt. en verder geloof ik wel dat Core 2 Duo de moeite waard is om te wachten en quartcore enzo het zal allemaal wel maar ik geloof niet dat je dat verschil merkt. ik zal zowiezo eens kijken bij een apple centra, want een 13 inch lijkt me ook erg handzaam qua formaat maar dat alles net te klein is, en qua prijs is de 17 inch powerbook pro beter dan de 15 inch maar dr waren ook geluiden dat er een nieuwe behuizing kwam voor de 15 inch versie waar de dual layer wel in kom. mijn eerste instantie kwam ik ook op de 17 inch uit maar heb me omlaten praten maar ga nu toch weer twijfelen en denk dat ik in aug /sep met de Core 2 Duo pro voor de 17" inch gaat kijken. weet iemand nog hoe het zit met de keyboard ? een vs indeling is eigenlijk gewoon een must
Een VS indeling kun je niet bestellen op de website van Apple zelf en officieel is die indeling hier ook niet te verkrijgen. Er zijn echter wel een aantal Apple Centres die dat voor je (via een omweg) kunnen bestellen. Je moet er dan echter rekening mee houden dat de levering dan langer duurt dan een 'normale' lokale (of internationale) indeling.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik ga 2GB RAM bij prikken om te beginnen. 2*1GB of mss 1*2GB als het tegen de tijd dat ik hem ga kopen mogelijk is. Nu de hardeschijf, ik ga denk ik voor een 120GB schijf gaan op 5400rpm want ik heb meer behoefte aan ruimte dan aan snelheid. Daar heb ik wel een snelle externe FireWire "800"-HDD voor. Nu naar het schijnt maakt die extra 1800rpm bij mobiele harddisks niet écht veel uit. Ik had het ooit ergens gelezen. Dus laat je er niet door beïnvloeden :P . NU ik vind het wel waard om op de Core 2 Duo te wachten omdat die 64bit ondersteuning heeft en dat is toch wel handig. En de 2MB extra cache zal ook nét dat tikkeltje snelheid meer geven.

Verwijderd

Topicstarter
das positief dat het wel mogelijk is om aan een vs indeling te komen, vind het zowiezo raar dat het niet kan via de webshop, want niemand gebruikt een locale toetsenbordindeling maar okay, nog 1 vraag, de macbook en macbook pro hebben verschillende type schermen, met en zonder glossy ? ik zit ook wel eens buiten en dan moet het ook goed leesbaar zijn, en nu zijn daar de meningen ook weer over verschillend, ik denk dat een matte scherm een beter beeldweergave geeft dan met glossy, volgens mij wordt het allemaal te flets.

Verwijderd

Topicstarter
Lorefice schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:28:
Ik ga 2GB RAM bij prikken om te beginnen. 2*1GB of mss 1*2GB als het tegen de tijd dat ik hem ga kopen mogelijk is. Nu de hardeschijf, ik ga denk ik voor een 120GB schijf gaan op 5400rpm want ik heb meer behoefte aan ruimte dan aan snelheid. Daar heb ik wel een snelle externe FireWire "800"-HDD voor. Nu naar het schijnt maakt die extra 1800rpm bij mobiele harddisks niet écht veel uit. Ik had het ooit ergens gelezen. Dus laat je er niet door beïnvloeden :P . NU ik vind het wel waard om op de Core 2 Duo te wachten omdat die 64bit ondersteuning heeft en dat is toch wel handig. En de 2MB extra cache zal ook nét dat tikkeltje snelheid meer geven.
jij wil dr 1x 2 gig in doen ? is dat wel mogelijk ? 4 gig lijkt me erg luxe voor een laptop maar is nooit verkeerd. ik dacht dat het verschil tussen 5400 en 7200 wel merkbaar zou zijn, maar ik denk zelf ook dat de 5400 zuiniger zou zijn, maar ik las wel in het grote topic dat door meer ram de standby tijd achteruit gaat en das ook niet echt de bedoeling, straks blijft er van die 5,5 uur maar 4 uur over en das ook niet mn bedoeling, maar altijd nog wel acceptabel

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ja ik verwacht toch dat tegen dan mogelijk is. 2GB om mee te beginnen en dan na een tijdje (Een jaar ofzo.) naar de 4GB gaan. Nu batterijduur is wel belangrijk maar ik kan nog wel leven met +-4.5uur. Is nog steeds veel. Over dat verschil tussen een 7200rpm en een 5400rpm-schijf. Ik heb een pagina gevonden waar het wordt vergeleken. Tevens ook het verschil tussen FireWire 400 en FireWire 800. Ik hoop dat je er wat aan hebt :) .

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:34
matiasjansen schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 23:21:
Sowieso heb je geen last van de whine bij de nieuwste oplagen.
Weet je 't zeker, ik lees ook weleens wat gebruikerservaringen en het was me nog niet opgevallen dat het bij de nieuwe niet meer voorkomt. Het zou bij de sites als macrumors zeker als nieuwsfeit naar voren zijn gekomen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dancing_Animal schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:49:
[...]

Weet je 't zeker, ik lees ook weleens wat gebruikerservaringen en het was me nog niet opgevallen dat het bij de nieuwe niet meer voorkomt. Het zou bij de sites als macrumors zeker als nieuwsfeit naar voren zijn gekomen.
Ik heb nog nooit een whine uit een macbook of macbook pro horen komen. Overtrokken gedoe...

Anyway, 15" vs. 17".

17" is groot. Heel groot. Nog-maar-net-mobiel groot. Welke je moet nemen hangt dus vooral af van wat je ermee wilt, want de performance is gelijk. Groot scherm nodig en weinig mobiliteit? 17". Mobiliteit belangrijk, groot scherm minder? 15".

Sowieso is de 15" niet bepaald klein qua scherm. Sinds de vorige generatie powerbooks is de schermresolutie wat opgekrikt naar 1440x900. Dat is dezelfde resolutie als waarmee de vorige generatie 17" powerbooks werkte.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Lorefice schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:44: Over dat verschil tussen een 7200rpm en een 5400rpm-schijf. Ik heb een pagina gevonden waar het wordt vergeleken. Tevens ook het verschil tussen FireWire 400 en FireWire 800. Ik hoop dat je er wat aan hebt :) .
leuke site is dat, zoveel maakt het dus toch niet uit en videobewerken doe je zowiezo niet op een laptop hdd daar zijn de firewire hdds juist zo fijn voor en die zijn ook sneller. en verder hoop ik ook dat 4 gig mogelijk is in de macbookpro, 2 gif om mee te beginnen en later 2 gig dr bij kopen.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:34
CyBeR schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:55:
[...]

Ik heb nog nooit een whine uit een macbook of macbook pro horen komen. Overtrokken gedoe...
Zijn er veel die er anders over denken. Misschien horen zij ook beter.
Neemt ook nog steeds niet weg dat als die overtrokken problemen opgelost zouden zijn het uitgebreid op de sites bij het nieuws vermeld zou staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Dancing_Animal op 22-07-2006 01:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:55:
[...]

Anyway, 15" vs. 17".

17" is groot. Heel groot. Nog-maar-net-mobiel groot. Sowieso is de 15" niet bepaald klein qua scherm. Sinds de vorige generatie powerbooks is de schermresolutie wat opgekrikt naar 1440x900. Dat is dezelfde resolutie als waarmee de vorige generatie 17" powerbooks werkte.
nu ga ik toch weer beetje twijfelen. de extra usb en firewire zijn geen vereisten voor me, maar voor videobewerking e.d. is een grote scherm altijd handig

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:59:
[...]

nu ga ik toch weer beetje twijfelen. de extra usb en firewire zijn geen vereisten voor me, maar voor videobewerking e.d. is een grote scherm altijd handig
Als 'ie dan voornamelijk op je bureau staat en je 'm niet vaak meesleept moet je dan absoluut voor een 17" gaan. Of als je 'm wel van plan bent vaak mee te slepen, wellicht een extern scherm overwegen voor als je aan het werk bent. Want 17" laptops zijn redelijk kut om mee te slepen. (Verder echt heerlijk hoor, super ruim scherm).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 01:17:
[...]

Als 'ie dan voornamelijk op je bureau staat en je 'm niet vaak meesleept moet je dan absoluut voor een 17" gaan. Of als je 'm wel van plan bent vaak mee te slepen, wellicht een extern scherm overwegen voor als je aan het werk bent. Want 17" laptops zijn redelijk kut om mee te slepen. (Verder echt heerlijk hoor, super ruim scherm).
nou ik denk dat ik ook wel lui op de bank gaat zitten werken enzo en dan lijkt me 17" weer te groot. maar als ie maar een paar cm breder is kan het allemaal mee vallen, ik weet niet hoe breed de behuizing is, mn moeder heb een 15 inch laptop met zeker een rand van 3 cm aan elke kant, dus miss is de 17 inche net zo groot als haar 15 inch

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Afmetingen en gewicht van de:

15-inch MacBook Pro
Hoogte: 2,59 cm
Breedte: 35,7 cm
Diepte: 24,3 cm
Gewicht: 2,54 kg met batterij en optische-schijfeenheid

17-inch MacBook Pro
Hoogte: 2,59 cm
Breedte: 39,2 cm
Diepte: 26,5 cm
Gewicht: 3,1 kg met batterij en optische-schijfeenheid

De 17" MacBook Pro is dus net een stukje breder en dieper en natuurlijk ook zwaarder. Maar het valt wel nog zo mee dat je kan zeggen: "Bwoa, echt véél groter is hij niet." Maar ja, het weer zoiets van "Het is maar hoe je het bekijkt." :Y)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01

Bezulba

Formerly known as Eendje

Dancing_Animal schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 00:58:
[...]

Zijn er veel die er anders over denken. Misschien horen zij ook beter.
Neemt ook nog steeds niet weg dat als die overtrokken problemen opgelost zouden zijn het uitgebreid op de sites bij het nieuws vermeld zou staan.
nee hoor, want goed nieuws is geen nieuws. Het is veel leuker om bedrijven de grond in te stampen met verhalen van een paar gebruikers dat er wat gebruikslawaai is bij normaal gebruik dan om grondige journelestiek te bedrijven om uit te zoeken of er nou echt zoveel mensen last van hebben en om bij een oplossing dit ook te raporteren.

blup

Verwijderd

Topicstarter
Lorefice schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 01:53:
De 17" MacBook Pro is dus net een stukje breder en dieper en natuurlijk ook zwaarder. Maar het valt wel nog zo mee dat je kan zeggen: "Bwoa, echt véél groter is hij niet." Maar ja, het weer zoiets van "Het is maar hoe je het bekijkt." :Y)
het valt idd wel mee, 2 cm hoger en 4cm breder afgerond. volgens mij kan je hiermee nogsteeds goed op de bank lui computeren of zie ik dat zo verkeerd. ik ga toch je advies opvolgen denk, en voor de 17" inche met Core 2 Duo. naast die extra usb en firewire heb ie ook een langere stanby tijd om niet te vergeten en das ook belangrijk

Verwijderd

Topicstarter
over dat whine gebeuren maak ik me niet zo druk, als ik dr las van heb rui ik hem om als dat mogelijk is met mn vs toetsenbord, zoals op de grote forum staat vermeld hoor je het alleen goed in een stille omgeving en ik denk dat de airco nu boven het whinen uitkomt. of kan iemand contreet vertellen hoe luid (db) het is, ik geloof best wel dat het er is, maar das het zeflde als een doxe pixel ofzo, je wen dr vanzelf aan, al hoop ik dat ik natuurlijk wel een whinevrije macbook krijg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2006 02:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle informatie, het wordt in elk geval een 15 inch omdat deze net wat handzamer is en 17 net wat overkill, verder is het wachten tot half aug dan worden de macbooks vernieuwd en de nieuwe macosx. verder kan je de vs indeling idd gewoon bestellen bij een maccentra, doen ze eens niet moeilijk. verder is het goedkoper en de macbookpro te kopen met 1 gig en bij de apple centra 1 gig er bij te laten plaatsen dan bestellen met 2 gig, want 300 euro bijbetalen voor 1 gig is wel erg raar.
Pagina: 1