Ik heb net eventjes met Matlab jouw 19 kHz mp3 bekeken (
edit: de eerste versie, van 128kbps). Zie hier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| >> spec = abs(fft(w));
>> spec = spec(1 : length(spec)/2);
>> lspace = linspace(0, 24000, length(spec));
>> maxf = lspace( find(spec==max(spec)) )
maxf =
18500
>> |
(de array w
bevat dus het signaal uit de mp3)
maw, Dit is een signaal van 18500 Hz, niet 19000. Misschien dat er bij de conversie naar mp3 iets fout is gegaan?
En dan nog een tweede punt, voor al die mensen die bang zijn dat hen gehoor vern*kt is:
Ten eerste: de mp3tjes zijn gemaakt met 48 kHz als de samplerate. Als je dat af gaat spelen op een 44.1 kHz geluidskaart kan je rare dingen verwachten, zeker op zulke hoge frequenties: een hele hoop jitter en andere artefacts. Zet je geluidskaart dus eerst op 48 kHz (als dat kan) en verzeker je ervan dat winamp o.i.d. niet stiekumpjus gaat resamplen.
Ten tweede: als je vreest voor je gehoor kan je natuurlijk altijd een oorarts bezoeken, die hebben ietsjes betrouwbaardere apparatuur staan dan consumentenluidsprekers die ontworpen zijn om "mooi te klinken" en niet om precies te zijn. Ook al wordt een onderzoekje niet vergoed door de verzekering, het kan nooit zo duur zijn.
Ook vroeg ik me af of telefoons dit uberhaupt wel afspelen. Ikzelf heb een Nokia 6020, en die slaat zijn ringtone op in AMR formaat, wat een samplerate heeft van 8000 Hz, gelijk aan een ouderwetse DS0.
Nieuwere telefoons slaan ringtones op in AMR-WB, met samplerates tot 12.8 kHz. Nog steeds niet genoeg. Wikipedia
vertelt mij dat er een nieuwere variant is, AMR-WB+, die met 38.4 kHz samplingrate de 17k dus
net wel kan halen, maar ik weet niet hoeveel telefoons dit ondersteunen.
En daarnaast is het natuurlijk de vraag of het speakertje op een mobiel een dusdanige toon met redelijk volume wel kan reproduceren.
Maar ja, na een halve dag ringtones kijken (het is vakantie, de Breezahs zitten thuis voor de buis) wordt ik ook wel dom genoeg om hier geld aan uit te geven.
EDIT: een analyse van de 320kbps mp3 van 19k geeft de piek precies op 19000 Hz. Deze is dus net zo goed als de originele PCM.
[
Voor 3% gewijzigd door
netvor op 01-08-2006 15:33
]
Computer Science: describing our world with boxes and arrows.