Reclame van 17kHz ringtone op digitale TV?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag thuis laatst een reclame langskomen voor een ringtone met een heel hoog geluid (17.000Hz) dat alleen jongeren kunnen horen.
Ze lieten ook de ringtone horen, maar ik hoorde dus helemaal niks...

Mijn eerste conclusie was dan ook dat ik gewoon een oude lul ben geworden, en dat het aan mijn oren zou liggen.

Alleen zag ik dezelfde reclame op dezelfde zender bij mijn vriendin langs komen, en daar hoorde ik hem wel.

Zij heeft gewoon een simpele (mono) TV, op de analoge kabel

Ik heb Digitale TV (over de kabel, multikabel). De Samsung reciever is via de optische uitgang aangesloten op mijn Kenwood DTS versterker.
De Jamo luidsprekers kunnen iig wel tot 20.000Hz (volgens de sticker).

Dus waar ligt het punt dat het 17kHz geluid mijn luidsprekers niet meer bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digitaal houd in dat je kabelsignaal is gecodeerd met mpeg2 daarbij worden de video en ook het geluid gecomprimeerd op een wijze dat alles wat buiten het "normale" waarnemingsspectrum ligt wordt weggelaten. Misschien dat de compressie die jou kabelmaatschappij over het signaal gooit flink sterk is om datatransport te verminderen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-08 08:25
Volgens mij niet want ik zag hem laatst ook (en op een oud philips ding zonder lossen speakers) en ik hoorde ook niks. Net als de 2 anderen die er ook waren. Weet je zeker dat het niet zo'n constante piep was van die tv van je vriendin? :P

Macbook Pro, 640 WD extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:24
Ik hoor hem ook niet op het digitale toestel beneden... Dus het zou inderdaad kunnen liggen aan het digitale signaal dat gecomprimeerd wordt. UPC digitaal trouwens hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu ik dit zo lees ik heb 2 verschillende ervaringen op zelfde tv ik zie die reklame namelijk wel vaker en bijna altijd hoor ik die 17khz geluid maar 1 x hoorde ik nix dus dacht dat ik net te laat concentreerde met lusiteren ofzo :? maar nu ik dit lees, misschien dat het per kanaal verschild dat sommige zender maar tot een bepaalde khz uitzenden? weet niet meer op welke zender het was toen ik het niet hoorde dit is gewoon via de kabel zonder digitale tv maar de digitale ontvanger zit er wel tussen (kijk nooit digitaal te langzaam zappen en slecht kwaliteit :? van upc)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kunnen anologe TV's geen 17khz uitzenden ofzo en word het bijv. 14khz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Laatst online: 11:24
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:45:
Misschien kunnen anologe TV's geen 17khz uitzenden ofzo en word het bijv. 14khz.
Het is juist andersom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat het ligt aan de zender die het uitzend. Ik weet niet of dat mogelijk is dat zenders de kwaliteit aanpassen ofzo, maar bij de ene zender hoorde ik de hoge pieptoon wel, en bij andere zenders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe, sry, dacht weer es nie goed na 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:30
Digitaal (satelliet) heb ik hem ook gehoord, standaard tv-boxen, later via de Phono uitgang op 450 Watt B&O speakers ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik zou zeggen: sluit de digitale TV receiver aan op de geluidskaart in je computer en maak een audio-opname van de reclame met iets als Audacity. Maak vervolgens een frequentiespectrum van die opname en ga op zoek naar een piek rond de 17k.
Ik zou het voor je kunnen doen, maar ik woon niet in Nederland.

Trouwens vraag ik me af in hoeverre dit gaat werken als ringtone:
1) Ik dacht altijd dat ringtones op je mobiel in hetzelfde formaat zijn als gewone GSM (2G) audio. Dat zou dus betekenen dat de samplerate van je ringtone 8 kHz is, m.a.w. boven de 4 kHz hoor je noppes.

2) Ik denk dat niet veel handsets speakertjes hebben die 17 kHz op hoog volume kunnen reproduceren.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:59

Defspace

Administrator

Je zou je installatie in ieder geval eens kunnen testen met behulp van een tonegenerator.

http://www.nch.com.au/action/tnsetup.exe

Is de trial versie van de website:

http://www.nch.com.au/tonegen/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Defspace schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:49:
Je zou je installatie in ieder geval eens kunnen testen met behulp van een tonegenerator.

http://www.nch.com.au/action/tnsetup.exe

Is de trial versie van de website:

http://www.nch.com.au/tonegen/index.html
Ik zal eens een 17kHz toon op audio cd branden, en dan via de optische uitgang van me PS2 afspelen. Kijken of ie het dan wel doet :)
In het weekend ben ik weer thuis, dus dan zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 14:23
De scan-frequentie van het TV-signaal is 15625 Hz.
Dat zit best wel dicht bij die 17 kHz. Dus het zou me niets verbazen als de boel boven de 15 kHz gewoon weggefilterd worden om te voorkomen dat de versterker dat signaal van de lijn frequentie gaat versterken.
Bij traditionele TV's hoor je de beeldbuis ook altijd op die frequentie piepen. Bij 100Hz TV's, Plasma's en TFT's zou dit niet meer nodig zijn.
Maar goed, best mogelijk dat de zenders in de studio die hoge frequenties er al uit filteren omdat je niet van te voren weet of het op een CRT of een ander toestel uitgezonden wordt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:47:
Ik heb het idee dat het ligt aan de zender die het uitzend. Ik weet niet of dat mogelijk is dat zenders de kwaliteit aanpassen ofzo, maar bij de ene zender hoorde ik de hoge pieptoon wel, en bij andere zenders niet.
Ik weet niet in hoeverre dit in Nederland van toepassing is maar hier in Vlaanderen schommelt de compressie afhankelijk van zender per zender. Zo worden bvb Vlaamse zenders (en populaire zenders) met een veel hogere bitrate verzonden dan de anderen. Geloof 6 Mbps tegen 3Mbps. En dat omwille van bandbreedte kunnen besparen, wij hebben namelijk in Vlaanderen wat problemen met de kwaliteit van de kabel waardoor de ruimte heel beperkt is. Dit is heel goed merkbaar als je bvb kijkt naar Discovery channel (veel blokjes) en vergelijkt met de Vlaamse Openbare omroep.

Is het zo dat die pieptoon wel te horen is bij de "populaire" zenders en niet bij de rest ? Dan zou een hoge compressie inderdaad wel eens de oorzaak kunnnen zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:01

sanook

_/-\o_

mcandor schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:49:
Digitaal (satelliet) heb ik hem ook gehoord, standaard tv-boxen, later via de Phono uitgang op 450 Watt B&O speakers ook weer.
Dat vind ik grappig, een phono uitgang van 450 Watt. Wat voor draaitafel sluit je daar op aan ? Of kun je daar vinylplaten mee persen ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:30
hvangent schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:16:
[...]

Dat vind ik grappig, een phono uitgang van 450 Watt. Wat voor draaitafel sluit je daar op aan ? Of kun je daar vinylplaten mee persen ? ;)
phono, aux wat maakt het ook uit ;)

iig -> TV - kabel - radio -boxen

AUX dus, ook goed ;)

die boxen hebben een eigen versterker ingebouwd :D + nog die versterker in de radio zelf = mooi geluid ;) Ze kunnen ook heel hard, op 50% van het volume is het echt al heel hard en beginnen dingen in huis te trillen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik denk dat er inderdaad ergens in de compressie keten een lowpass filter zit ergens tussen de 16 en 17 KHz. De meeste mensen kunnen die frequenties toch al niet horen en ze hebben bovendien over het algemeen weinig toegevoegde waarde terwijl ze wel erg veel ruimte innemen bij compressie.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op m'n tv (13 jaar oude panasonic) hoor ik hem ook niet. En ik weet toch zeker dat ik 17khz nog hoor, want mn broer had eerst ook zo'n soort ringtone. Ben zelf trouwens bijna 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Ik dacht dat er meerdere versies van deze reclame waren, omdat ik hem (op dezelfde tv) soms gewoon niet hoor, en als de reclame even later weer komt, hoor je wel wat.

Het ligt iig niet aan mijn oren, want ik heb de beltoon zelf ook, en die hoor ik makkelijk (net als ik die muggenverjaagpiepdingen ook kan horen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-07 16:50
Even half on topic...

Dit kan nooit werken omdat:

De kans groter is dat ouderen het beter horen dan ...

Het type BrEeZaH wat deze achterlijke zooi besteld voor op de telefoon

omdat...

Dit soort kinders zo lang en hard luisten naar budget 128Mb mp3 spelers, dat ze nu al knettersdoof zijn

Maar goed, das aannames maken, stereotyperend zijn

en dat mag niet in Nederland

>:)

King of Cod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik heb even snel een paar toontjes in elkaar gezet (14kHz t/m 19kHz) voor wie interesse heeft: klik. Of een versie met fade-in fade-out: klik

[ Voor 23% gewijzigd door Henk007 op 31-07-2006 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-08 20:09
Vanaf 16000 hoor ik geen piep meer. :(

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik denk dat we het allemaal niet kunnen horen aangezien de reclame het heeft over 17000 Khz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaf 16000 niet. das niet best. ik hoor alleen de 19000 niet de rest hoor ik wel gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Laatst online: 08:37
Ik hoorde hem tot 18400 Hz
In de reclame staat ook een fout van 17.000 kHz
Iemand was me al voor

[ Voor 14% gewijzigd door silencedead op 31-07-2006 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben trouwens 27 dus hoor bij de "oudjes" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:10
Ik hoor ze allemaal behalve de 19000Hz. Valt nog mee dan haha, maar ligt dat dan aan mij of aan mijn stereo?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:49
Hehe, ik ben dus echt doof boven de 14500 Hz...

Ik ben 39.

Heb effe getest op mijn Audigy 4 op 'n Logitech Z2300 set.

Voor mij zou deze ringtone dus volstrekt nutteloos zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Ze adverteren overigens met 17000KHz |:(.

En 17KHz trekt een speakers van een mobieltje niet eens. Of wel :? of misschien zo zacht(-40dB oid) dat je het nog niet hoort. Vooral niet met achtergrondlawaai.

[ Voor 67% gewijzigd door Tripp op 31-07-2006 21:05 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Vorige jaar (nu 17) test gedaan bij natuurkunde voor welke toon je nog hoorde. Bij de 20500Hz hoorde ik het nog. Je hebt alleen wel stevig vermogen nodig om het direct op te merken als je telefoon over gaat, als je er naar gaat luisteren hoor je meer dan wanneer je er niet echt op let.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik versta vrij weinig rond de 16000Mhz 15000 nog wel, heb nu wel koppijn trouwens... Even getest op vol volume getest of ik de 17000Mhz niet wilde horen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hah grappig gisteren had ik nog een behoorlijke piep van het jankende geluid dat de formule1 maakt.
Heerlijk om het weer eens live mee te maken. :*)
Maar ik hoor alleen die 19000 niet, dus het zal wel mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:22
bij 17500 hoor ik het volgens mij niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
m0nkey schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:15:
Ik versta vrij weinig rond de 16000Mhz 15000 nog wel, heb nu wel koppijn trouwens... Even getest op vol volume getest of ik de 17000Mhz niet wilde horen :+
Die frequenties hoort zelfs je GPS-ontvanger of WiFi-kaartje al niet meer, dus lijkt me niets om me voor te schamen :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
whiplash1990 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:25:
bij 17500 hoor ik het volgens mij niet meer :P
ben pas 16 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
nog een reactie pfffffff
nou mun bokse harderstaan hoor ik het tot 18500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Disclaimer
Zet je speakers niet te hard met deze testtonen. Je zou de eerste niet zijn bij wie de tweeters in rook op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Televisie hoorde ik niets.. toen ik een banner voorgeschoteld kreeg toch even op gedrukt en over mijn laptop speakers hoorde ik 't wel.. 't blijft apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Haha ik dacht dat het een grap was van die beltoon! Ik dacht ze zenden gewoon geen geluid uit :P Ik hoor dus niks ;) Analoog op een analoog breedbeeld TV met stereo speakers...

AUW! Irritante piepjes :D tot 19000 zoals iedereen, is die laatste niet per ongeluk een stuk hoger genomen?

[ Voor 24% gewijzigd door Gamo op 31-07-2006 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Op de een of andere manier concentreer ik me nu (na het luisteren van die piepjes) iets beter op hoge tonen... en nu hoor ik voortdurend een hersensplijtend kabaal (ongeveer 18000 Hz schat ik :P) uit mn CRT komen.

Overigens hoorde ik 18500 niet meer, maar dat zou ook aan mn goedkope Logitech's kunnen liggen. Of zou het toch waar zijn dat in-ear dopjes je gehoor verknoeien :/

edit: telefoonspeakertjes kunnen trouwens prima dit soort hoge tonen fabriceren. In ieder geval de hippe fabrieksels die ook mp3's kunnen afspelen. Zo'n hoge ringtone is trouwens wel ideaal want je hoort ze overal doorheen en als je telefoon een keer afgaat in een volle collegezaal dan kan niemand precies horen waar het vandaan komt ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Bozozo op 31-07-2006 23:54 ]

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die laatste hoor ik heel zachtjes als ik het volume wat luider zet maar dat kan ook zijn omdat mijn hoofdtelefoon die toonhoogte niet goed meer kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Ik hoorde op m'n macbook maar tot 16000.
Het enige nadeel is nu dat ik em blijf horen terwijl het geluid al lang weg is.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StickyPoundeZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-12-2023
Admiral Freebee schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:56:
Die laatste hoor ik heel zachtjes als ik het volume wat luider zet maar dat kan ook zijn omdat mijn hoofdtelefoon die toonhoogte niet goed meer kan weergeven.
Dat had ik ook... alleen dan op cheapass boxjes bij m'n desktop... Klopt het dat de 19000 Hz wat zachter is?

Everything is possible, until it's not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Laatst online: 03-08 12:13

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik hoor maar t/m 16 Khz ... 24 jaar .. is dat slecht? :P

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 09:07

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik hoor ze nog allemaal behalve de 19.000 Hz, maar die kan ik ook niet horen want mijn Philips PW-C80 (zo eentje met w00x) zendt dan ook geen geluid uit... Iemand enig idee hoe dat komt? Ik heb een Audigy 2 ZS met de bovengenoemde stereo keten op de analoge uitgang. Kan mijn geluidskaart geen 19kHz uitzenden? Of ligt het aan mijn stereoketen, hoewel het frequentiebereik volgens de handleiding tot 20kHz gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als erkend oude lul kan ik 17959 Hz nog horen (35 jaar)

Ik denk dat ik vlug leraar ga worden! })

Op m'n TV hoor ik ook 'm trouwens nooit, maar dat kan ook door m'n lightning reflexes komen als er ringtone commercials zijn.
Henk007 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:54:
Disclaimer
Zet je speakers niet te hard met deze testtonen. Je zou de eerste niet zijn bij wie de tweeters in rook op gaan.
Hehehe, en zet ze ook zacht als je uitgespeeld bent en daarna een mp3-tje aanzet.

[ Voor 41% gewijzigd door FirmPete op 01-08-2006 00:24 ]

Firmpete on Aerie Peak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Skyline GT-R schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:13:
Ik hoor ze nog allemaal behalve de 19.000 Hz, maar die kan ik ook niet horen want mijn Philips PW-C80 (zo eentje met w00x) zendt dan ook geen geluid uit... Iemand enig idee hoe dat komt? Ik heb een Audigy 2 ZS met de bovengenoemde stereo keten op de analoge uitgang. Kan mijn geluidskaart geen 19kHz uitzenden? Of ligt het aan mijn stereoketen, hoewel het frequentiebereik volgens de handleiding tot 20kHz gaat...
Niemand hoort echt een duidelijke piep @ 19000, ik denk dat er iets mis is gegaan met het sampletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Als ik m'n volume heel hoog zet dan hoor ik de 18500 Hz wel, maar de 19000 Hz niet. Als ik 'm op een normaal volume laat staan hoor ik 18000 Hz eigenlijk al amper. Gaat het dan om het feit dat je 18500 Hz wel kan horen als je het volume omhoog zet, of moet je het echt kunnen horen wanneer het op een normaal niveau is? :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die mp3's hoor ik (met headphone) tot 18500Hz. Zonder headphone houden m'n laptopspeakers (macbook pro) op bij 17000Hz. Die laatste klopt niet. als ik die open in een audio editor komt daar bijna geen volume in voor waardoor 't dus ook onmogelijk is iets te horen. Als ik een 20KHz sine wave genereer in soundtrack pro op een normaal volume gaat dat nog prima :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
CyBeR schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:32:
Die mp3's hoor ik (met headphone) tot 18500Hz. Zonder headphone houden m'n laptopspeakers (macbook pro) op bij 17000Hz. Die laatste klopt niet. als ik die open in een audio editor komt daar bijna geen volume in voor waardoor 't dus ook onmogelijk is iets te horen. Als ik een 20KHz sine wave genereer in soundtrack pro op een normaal volume gaat dat nog prima :P
Ja bij mij precies hetzelfde houdt ook op bij 18500Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Koptelefoon rechtstreeks in geluidskaart (line 6 pod xt) is alleen 19.000 niet horen, en naar m'n receiver is 18.000 al niet meer horen, Dacht toch even dat m'n gehoor gaar was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Het 19000 Hz sample is inderdaad zachter dan de rest; als je de waves bekijkt met Wavestudio oid dan zie je dat de amplitude ineens kleiner is bij het laatste sample.

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 17:00
Je hebt ook van die antimug dingen die een onhoorbare toon genereren waardoor muggen en andere insecten wegblijven, werkt voor geen meter en ik hoor het duidelijk!

Met die toongenerator trial hoorde ik tot 17.959,39 Hz. Daarna niet meer maar vanaf 28.508,76 Hz weer wel! en steeds duidelijker. dus ik vertrouw dat ding niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens het volgende tabelletje is 17 Khz bijna niet meer te horen in een mp3'tje:
Afbeeldingslocatie: http://www.mp3-tech.org/tests/pm/MP3HQ160k.gif

En aangezien digitale televidie hiervan gebruik maakt volgens mij zou het zomaar kunnen zijn dat
dit de reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-08 11:50
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 20:46:
vanaf 16000 niet. das niet best. ik hoor alleen de 19000 niet de rest hoor ik wel gewoon goed
Ligt het aan mij of kan het dan zijn dat kwhuisman's speakers die frequentie dan niet goed kunnen afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

16k hoor ik nog, daarboven (zacht/ normaal volume) niet meer. 27 jaar. Wel direct koppijn :(

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jazco2nd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:17:

Met die toongenerator trial hoorde ik tot 17.959,39 Hz. Daarna niet meer maar vanaf 28.508,76 Hz weer wel! en steeds duidelijker. dus ik vertrouw dat ding niet!
28KHz is niet reproduceerbaar met standaardinstellingen, je krijgt dan iets dat eigenlijk veel lager ligt. Met hardware die ingesteld staat op 48KHz (vrij standaard tegenwoordig) kun je maximaal een 24KHz toon reproduceren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Jazco2nd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:17:
Je hebt ook van die antimug dingen die een onhoorbare toon genereren waardoor muggen en andere insecten wegblijven, werkt voor geen meter en ik hoor het duidelijk!

Wat CyBer zei, natuurlijk en dan ook nog wat uitleg wat je dan hoort :)

Als je geluidskaart op 44,1 of 48 kHz samples kan geven, dan kun je daarin dus maximaal een toon van de helft van die frequentie laten horen (dus 22,05 kHz resp. 24 kHz) (de Nyquist frequentie)
Als je boven die frequentie komt, ga je eigenlijk een soort spiegel-frequenties horen.
Dus een toon van 25 kHz klinkt op een 44,1 kHz samplefreq. als een toon van 22,05 - (25 - 22,05) = 19,1 kHz.
In jouw voorbeeld zit de Nyquist-frequentie ongeveer op (17.959,39 + 28.508,76)/2 = 23234,075 Hz, oftewel je geluidskaart staat zeer waarschijnlijk op 48kHz ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:44
Als ik het volume wat hoger zet hoor ik de 19000 wel.
Ben trouwens bijna 18, en gebruikte een audigy 2 digitaal op een denon avr-1906 met jbl e60 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Thaan schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:24:
[...]

Ligt het aan mij of kan het dan zijn dat kwhuisman's speakers die frequentie dan niet goed kunnen afspelen?
Ik had mijn Senheisser koptelefoon op, ik zal het vanmiddag nog eens proberen met minder omgevingsgeluid. En ook met de gewone pc speakers aan.
Ik zou het wel vreemd vinden ik heb zelden een mp3 speler aan en vroeger luisterde ik niet ontzettend veel naar mijn walkman en minidisc.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

Test uitgevoert met mijn 100 euro Altec Lansing setje, en sis geluids"chip" in-laptop.

Moeder hoort 12kHz al niet meer :+
Ik heb net een tonegenerator aangezet, en daarmee hoorde ik een 17kHz piep, en een 19kHz, en een 20kHz, maar niet zo hard.
Ben zelf 18, en mijn zusje van 12 begon te klagen dat die 17kHz piep zo enorm hard was. Dus mijn gehoor wordt minder, maar ik hoor t nog wel :+

Op TV hoor ik de 17kHz piep helemaal niet, ik ben er dus van overtuigd dat die wordt weggefiltert.

Kan iemand over zijn tv eens een tonegenerator loslaten op 17kHz? Mijn bekabeling is te kort daarvoor :+

[ Voor 33% gewijzigd door RSpliet op 01-08-2006 12:41 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwhuisman schreef op maandag 31 juli 2006 @ 20:41:
Vanaf 16000 hoor ik geen piep meer. :(
Ik een stappie eerder al niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Over die onhoorbare 19 kHz
Het is inderdaad mogelijk dat die door het LAME lowpass filter is weggedrukt.
LAME 3.97 (beta 2, Jul 25 2006) 32bits
CPU features: MMX (ASM used), 3DNow! (ASM used), SSE (ASM used), SSE2
Using polyphase lowpass filter, transition band: 18774 Hz - 19355 Hz
Encoding 19000a.wav to 19000a.wav.mp3
Encoding as 48 kHz VBR(q=2) single-ch MPEG-1 Layer III (ca. 7.3x) qval=3
Zelf hoor ik maar tot ongeveer 18kHz overigens, maar ik ben ook geen 18 meer ;)
De samples heb ik overigens gemaakt met Audacity (Generate/tone).

Edit:
Ik heb nog even 3 nieuwe gemaakt (18500 , 19000 , 19500) op 320kbps. klik
Using polyphase lowpass filter, transition band: 20323 Hz - 20903 Hz

[ Voor 17% gewijzigd door Henk007 op 01-08-2006 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mischien een beetje offtopic.
Maar wat een foute site, waar Google hiervoor reclame maakt. Je kunt gewoon een 06-nummer invoeren en die persoon zit dan aan een abonnement vast voor 1,50 p.o.b. en daarvan krijg je er 6 per week. Dat is 36 euro/maand. :(

Kijk dat je normaal gesproken zo dom moet zijn om met je eigen GSM SMS-jes te sturen is tot daar aan toe, maar dit kun je gewoon misbruiken om iemand flink te naaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Henk007 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 20:00:
Ik heb even snel een paar toontjes in elkaar gezet (14kHz t/m 19kHz) voor wie interesse heeft: klik. Of een versie met fade-in fade-out: klik
Ik heb net eventjes met Matlab jouw 19 kHz mp3 bekeken (edit: de eerste versie, van 128kbps). Zie hier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
>> spec = abs(fft(w));
>> spec = spec(1 : length(spec)/2);
>> lspace = linspace(0, 24000, length(spec));
>> maxf = lspace( find(spec==max(spec)) )

maxf =

18500

>>
(de array w bevat dus het signaal uit de mp3)

maw, Dit is een signaal van 18500 Hz, niet 19000. Misschien dat er bij de conversie naar mp3 iets fout is gegaan?

En dan nog een tweede punt, voor al die mensen die bang zijn dat hen gehoor vern*kt is:
Ten eerste: de mp3tjes zijn gemaakt met 48 kHz als de samplerate. Als je dat af gaat spelen op een 44.1 kHz geluidskaart kan je rare dingen verwachten, zeker op zulke hoge frequenties: een hele hoop jitter en andere artefacts. Zet je geluidskaart dus eerst op 48 kHz (als dat kan) en verzeker je ervan dat winamp o.i.d. niet stiekumpjus gaat resamplen.
Ten tweede: als je vreest voor je gehoor kan je natuurlijk altijd een oorarts bezoeken, die hebben ietsjes betrouwbaardere apparatuur staan dan consumentenluidsprekers die ontworpen zijn om "mooi te klinken" en niet om precies te zijn. Ook al wordt een onderzoekje niet vergoed door de verzekering, het kan nooit zo duur zijn.

Ook vroeg ik me af of telefoons dit uberhaupt wel afspelen. Ikzelf heb een Nokia 6020, en die slaat zijn ringtone op in AMR formaat, wat een samplerate heeft van 8000 Hz, gelijk aan een ouderwetse DS0.
Nieuwere telefoons slaan ringtones op in AMR-WB, met samplerates tot 12.8 kHz. Nog steeds niet genoeg. Wikipedia vertelt mij dat er een nieuwere variant is, AMR-WB+, die met 38.4 kHz samplingrate de 17k dus net wel kan halen, maar ik weet niet hoeveel telefoons dit ondersteunen.
En daarnaast is het natuurlijk de vraag of het speakertje op een mobiel een dusdanige toon met redelijk volume wel kan reproduceren.

Maar ja, na een halve dag ringtones kijken (het is vakantie, de Breezahs zitten thuis voor de buis) wordt ik ook wel dom genoeg om hier geld aan uit te geven. }:O

EDIT: een analyse van de 320kbps mp3 van 19k geeft de piek precies op 19000 Hz. Deze is dus net zo goed als de originele PCM.

[ Voor 3% gewijzigd door netvor op 01-08-2006 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Je hebt (grotendeels) gelijk imp .
De boosdoener was het lowpass filter dat LAME standaard toepast. Dat is geen erg steil filter, waardoor van de toon niet veel over bleef. Overigens is het mp3 formaat eigenlijk niet zo geschikt voor dit soort dingen, maar vanwege compatibiliteit en bandbreedte heb ik het toch maar gekozen.
Wat betreft je matlab analyse, dat hangt er vanaf welk algoritme die linspace funktie gebruikt. Voert die een echte FFT uit? Bovendien hangt het dan nog af van de window-size die je kiest.
Tegenwoordig zijn de meeste geluidskaarten standaard 48kHz native sample rate. Dat betekent dat 44.1 kHz samples moeten worden omgerekend. Die samplerate was dus een bewuste keuze :)
Voor wat betreft de ringtone formaten, is het niet zo dat veel moderne telefoons gewoon een mp3 als ringtone accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Er ooit al eens aan gedacht dat je de toon niet hebt kunnen horen omdat je net op een plek zat waar het interferentiepatroon van de speakers bij deze frequentie ervoor zorgt dat je de toon niet kan horen. Beweeg een beetje met je hoofd. Kan best dat ie dan opeens wel te horen is :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
linspace doet niet veel speciaals. Het staat voor "linear space;" linspace(a,b,c): maak een rij nummers van a tot b met precies c getallen.
code:
1
2
3
4
5
>> linspace(1,10,6)

ans =

1          2.8          4.6          6.4          8.2           10

Anyway, de transform doe ik dus met de abs(fft(w)) functie. "fft" om er een (duh) FFT op los te laten, deze is N-point, oftewel hij neemt de hele array als window. "abs" is er omdat de FFT complexe getallen uitpoept (zoals het hoort :*) )

Wat betreft de samplerates: het is natuurlijk mogelijk dat een slecht geconfigureerde mediaspeler of mpeg decoder intern de input resamplet (grammatica alert! :o ) naar 44.1, "zodat het tenminste overal werkt." Dit noemen wij professionals "backwards compatibility." :+

Wat betreft ringtoneformaten weet ik alleen dat mijn 6020 niets anders dan AMR lust. En die telefoon is toch nog niet zo oud? Of loop ik vreselijk achter op de trends, omdat ik een telefoon heb die gewoon alles doet wat-ie moet doen? Ik word te oud voor breezah-cultuur... al ben ik daar soms erg blij om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoor ook alleen de 19000 niet (krijg wel oorpijn als je die piepjes lang hoort :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
FF opnieuw gedaan en nee hoor na 16000 hoor ik echt niets.
Mijn vriendin hoort ze tot 18000!
En dat terwijl ik altijd wakker lig van onze druppende kraan :(

Wordt 20 augustus 15 jaar mijn vriendin is een jaartje jonger...

Hey ik had toch zeker weten 25 jaar neergezet ipv 15! :o

[ Voor 28% gewijzigd door Cobb op 02-08-2006 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 12:05
Ik hoor hem tot 19kHz op mn hoofdtelefoon, daarna pakt me geluidskaart hem niet meer goed op en klinkt het raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoor tot rond de 19400 maar ik ben ook niet oud 38 maar.
Heb voor al die toontje mijn amp wel lager moeten draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11-2024

ExploWare

BoingBoing

Ik hoor die nieuwe 18500, 19000 en 19500 alleen wel met een ondertoon erbij, dus ik denk dat mn onboard geluidskaart gewoon bagger is :)

Ooit heb ik bij Discovery Channel iets gezien wat met juist de LAGE tonen te maken heeft:
Zet die tonegenerator maar s een 19Hz (nee, geen KHz, maar Hz) toon aan.
Als het goed is hoor je hem niet, maar je merkt heel lichtjes dat die er is.
Dan zo hard zeten dat je die toon of bijgeluiden niet hoort, en dus t liefst op je versterker de hoge tonen helemaal dicht draaien en dan op grote woofers.
Dat ga je je na een tijdje echt misselijk voelen en heb je kans dat je waanbeelden krijgt.
(hoe lang t gaat duren weet ik nie... :()

Dat is de oorzaak waarom mensen in kerkers vroeger helemaal gek 8)7 werden. Bij Discovery Channel was er dus een vrouw die had last van die toon door een plafondventilator die een verdieping onder haar kantoor was opgehangen.

. . . . . Youp.net . . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note

Dit bedoelde je met die lage frequentie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 14:11
Ik hoor van die tones op pagina 1 tot 18.5KhZ en 19KhZ als ik het geluid op max zet. 2.1 Creative boxen. 13 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 09:03
19kHz kan ik niet meer horen, maar moet ook zeggen dat ik niet helemaal geloof dat die toontjes echt zuiver zijn, want vooral wanneer je ze start hoor je 'artefacten'. Zal eens wat proberen met mijn X-Fi :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is hem

Ik hoor em wel. Ik heb een 512mb budget speler en ik ben 16 :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:29

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik ben 19 jaar oud, en ik kan de ringtone prima horen op mn hifi set. Volgens een professionele toongenerator was 23.5khz voor mijn gehoor nog geen probleem :D

Heeft wel irritante bijwerkingen: Je hoort echt alles piepen! (alarminstallaties e.d.)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
mentalmadnizz schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:00:
[...]
Heeft wel irritante bijwerkingen: Je hoort echt alles piepen! (alarminstallaties e.d.)
Vergeet de UIT-bordjes in gebouwen en beveiligings monitoren niet.
Sommige camera's hoor je dan ook (al is dat maar 15625Hz) en van die budget 220V adapters, zoals er bij mijn PDA zit.

edit:
Oh en ik ben 30.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 12-08-2006 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erhan12
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 01:14

erhan12

PMD

ik hoorde em 2x, op dezelfde tv, en de 1e keer hoorde ik niks,. de 2e keer, 5 min later ofzo, hoorde ik em wel? wel raar:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-07 13:34
hoor alleen de 19k versie niet
ben 26 :D
maar op mijn mobiltje hoor ik geen 17000 ?!?!

SonyEricsson V600I

hebben jullie het ge probeerd?
dan laat het even weten ben beniuewd

[ Voor 62% gewijzigd door soheilmd op 13-08-2006 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor met koptelefoon die van 15500 al niet meer :/

23 jaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Laatst online: 05-08 19:40
Luister je veel naar FM radio?
Hoor je dan ook continu een pieptoon?

En bij 23KHz begint de stereocarrier dus dan zou je ook nog de 15KHz van de audio nog moeten horen van het linker kanaal.
mentalmadnizz schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 22:00:
Ik ben 19 jaar oud, en ik kan de ringtone prima horen op mn hifi set. Volgens een professionele toongenerator was 23.5khz voor mijn gehoor nog geen probleem :D

[ Voor 12% gewijzigd door OCTiMod op 13-08-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
OCTiMod schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 12:35:
Luister je veel naar FM radio?
Hoor je dan ook continu een pieptoon?

En bij 23KHz begint de stereocarrier dus dan zou je ook nog de 15KHz van de audio nog moeten horen van het linker kanaal.

[...]
Voor zover ik weet zit die op 19 en 38 kHz en dus ook op de spiegel-frequenties tov de Nyquist-frequenties van je sample-signaal. .
Maar goed, ik heb wel eens wat opgenomen van de radio en heb gemerkt dat het nogal uitmaakt welke radio je gebruikt. In de ene opname kom je die frequentie dus wel erg tegen en bij de andere niet.

Als die inderdaad op de 23 kHz zit, zou je die dus niet/nauwlijks meer kunnen horen als je op 44,1 kHz opneemt en juist wel bij 48 kHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-08 18:22
Bij sommige heb ik dat ik weet dat ik het hoor, misschien op een of andere manier voel? maar het eienlijk tegelijk tijd niet echt hoor... heel zachtjes maar ik weet dat het er is... heel stom... alleen idd de 19k die ik niet hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekijk dit ook eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:47

Shuriken

Life is all about priorities

Hij staat ook gewoon online http://www.celldorado.com/NL/ADS/9543266/

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
* Black Piet heeft nu hoofdpijn

De 17.500 hoor ik met alle gemak [ga zo maar even kijken of ik de tune kan downloaden], gehoor hoort boven de 18500 niet

Leuke testbestanden overigens, ik zit hier nu alleen met een lichte hoofdpijn :X

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik hoorde hem bij mijn vriendin ook niet. gewoon kabel tv met een nieuwe tv van JVC. ("met beeldbuis")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Henk007 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 20:00:
Ik kan ze tot 18.5kHz nog horen, alleen 19kHz lukt niet :) . Ik heb ook digitale TV, Caiway, en met de reclame hoorde ik nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 15:50
TafkaP schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:38:
Het type BrEeZaH wat deze achterlijke zooi besteld voor op de telefoon

omdat...

Dit soort kinders zo lang en hard luisten naar budget 128Mb mp3 spelers, dat ze nu al knettersdoof zijn
Yess, er zijn nog mensen in deze MP3-generatie die wel gespaard blijven, en niet denken dat je een MP3-spelertje moet kopen om erbij te horen. Ook denkt deze generatie dat MP3 even goed, of soms beter klinkt dan een CD kàn (helaas is dat in de Top 40 zo'n beetje nooit het geval, maargoed...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:11

DinX

Motormuis

Muthas schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 10:39:
[...]

Ik kan ze tot 18.5kHz nog horen, alleen 19kHz lukt niet :) . Ik heb ook digitale TV, Caiway, en met de reclame hoorde ik nooit wat.
Idem, 18.5k gaat nog perfect. Vanaf 19k is het stilte. Ben 25 jaar. Zo slecht nog neit dus :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Op normaal volume hoor ik t/m de 17.000 goed. Die 17.500 fade heel snel weg, die hoor ik maar heel even als ik daarvoor niks anders geluisterd heb. Op een vrij simpele Philips HTS 3500S home cinema via DolbyD live SP/DIF op de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
sry, had niet gezien dat er al 4 pagina's waren 8)7

[ Voor 79% gewijzigd door VantageR op 14-08-2006 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
waarom zo'n ringtone nemen zodat je docent t niet hoort. Iedere telefoon heeft toch tegenwoordig een trilfunctie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Aangezien er op 19 Khz een piloot toon zit die er voor zorgt dat een FM radio de stereo decoder activeert, zullen de meeste versterkers deze frequentie (en hoger liggende) uitfilteren.

Aangezien deze filters (over het algemeen) van magere kwaltiteit zijn, kan het voorkomen dat er al vanaf 17 Khz behoorlijk gedempt wordt.

Bij TV's is het nog erger.
Daar wordt vaak al vanaf 14 a 15 Khz gefilterd, om te voorkomen dat het 15 Khz sync signaal versterkt word. (Die vervelende piep bij CRT TV's) ;-)

De beste kans om een 17 Khz reclame toon te horen, is door een externe tuner (Video recorder o.i.d.) via een losse versterker te koppelen die geen radio functionaliteit heeft (Waardoor er geen 15 of 19 Khz filters inzitten)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
-Arcane- schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 11:25:
waarom zo'n ringtone nemen zodat je docent t niet hoort. Iedere telefoon heeft toch tegenwoordig een trilfunctie 8)7
Omdat het iets nieuws is en dan hoor je erbij.
Het is weer wat anders dan het hondje wat je beeldscherm van binnen wast, anders dan de top-40 deuntjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 00:16

fulgore

goud

Ik hoor hem ook en ik ben bijna 35. Ik zal wel een goed gehoor hebben :*)

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

Pagina: 1 2 Laatste