Toon posts:

Hoge cpu-temp = fouten in geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 581 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om geen onduidelijkheden van mijn eigen foute conclusie meer terug te halen zoals ik dit in dit eerdere topic deed, de huidige situatie:

Nieuw:
- Axper XP-K7S748 mobo
- 1x reepje 512 MB DDR400 (geschikt voor mobo)

Reeds in gebruik:
- AMD Athlon TB 1 GHz
- NVidia GeForce2 MX 200

Crashende pc (winxp BSOD's) en geheugenfouten (memtest86+) welke optreden. Hierbij reeds geheugen al op ander mobo getest (werkt goed!) en ook andere processor op huidige mobo gezet (AMD Sempron 2800+, nieuw!) maar fouten blijven bestaan.

Laatste Sempron processor tevens met nieuwe cooler geprobeerd (draait weliswaar langzamer, maar is wel voor Sempron geschikt) maar draait daarmee over de 80 C (dit is bij oude koeler - ook bij Athlon cpu - 73 graden en OOK met fouten) :| en symptomen van crashende pc en fouten in geheugentests blijven bestaan!

Bij het extreem koelen mbv mobiele airco kan ik in ieder geval de geheugentests wel goed laten slagen in geval van beide processoren, waarbij memtest86 wel goed gaat als ik de Athlon in de 50 C (max gekoeld) en de Sempron onder de 70 C houd (zover gekoeld dat tests slagen). Ik heb nu echt geen idee of het hier nu enkel gaat om een slechte koeling, of dat er ook wel degelijk iets defect kan zijn aan het mobo waardoor dit hier invloed op kan hebben (dus zowel crashende pc als fouten met met memtest). Zelf dacht ik na veel lezen/proberen dat het namelijk puur de cpu was die voor de fouten zorgde, maar dat blijkt nu dus niet DIRECT de fout te zijn.

Wat zou ik hieraan nog kunnen proberen om achter fouten van het mobo te komen, of kan dit niet meer anders zijn dan koelingsprobleem? (op vorige mobo draaide de Athlon namelijk zonder problemen met dezelfde oude koeling) Thx :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Hmm en de enige constante is? Juist, het moederbord....(Axper, is dat een merk?)

M.a.w. probeer je spullen allemaal eens samen op een ander moederbord.

[ Voor 9% gewijzigd door Dukey op 19-07-2006 15:40 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Axper is een (ander) merk van Gigabyte. Andere constante is overigens dus videokaartje :/ Ik zie hier overigens niet aan wat hierbij dan aan het mobo de (al dan niet aantoonbare) schade is / zou kunnen zijn die ZOIETS veroorzaakt :?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Axper is een B-merk van Gigabyte. Het is vergelijkbaar met ASRock, het budgetmerk van Asus.

[ Voor 12% gewijzigd door Rone op 19-07-2006 15:54 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 15:54:
Axper is een B-merk van Gigabyte. Het is vergelijkbaar met ASRock, het budgetmerk van Asus.
Moet ik daaruit concluderen dat het mobo nu gewoon alleen 'slecht' werkt/presteert, of dat de kans dat er toch iets kapot is aan het mobo groot is? Ik ken de 'typische' fouten van dergelijke bordjes namelijk niet...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2006 16:11 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van het feit dat de L1 en L2 cache in de CPU zit en dat als die cache gaat flippen je dus geheugenfouten krijgt?

Dat kun je zien door te kijken naar welke test in Memtest de fouten geeft - waarom niet gelijk gemeld?

Sowieso moet je rekening houden met het feit dat de Thunderbird geen interne CPU temp sensor heeft en dat de CPU temp dus soms wel 20C hoger kan liggen dan de meetwaarde :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 16:18:
Wat dacht je van het feit dat de L1 en L2 cache in de CPU zit en dat als die cache gaat flippen je dus geheugenfouten krijgt?
Het treedt op bij beide cpu's, waarvan de Sempron net nieuw is; voorgaande is irrelevant indien je doelde op de temperatuur die cpu bereikt en DAT oorzaak zou zijn... (?)
Dat kun je zien door te kijken naar welke test in Memtest de fouten geeft - waarom niet gelijk gemeld?
Sorry, dat heb ik niet uit vorige post gemeld, maar met beide koelers (en cpu's) geeft memtest bij ALLE tests fouten.
Sowieso moet je rekening houden met het feit dat de Thunderbird geen interne CPU temp sensor heeft en dat de CPU temp dus soms wel 20C hoger kan liggen dan de meetwaarde :o
Beide cpu's geven met dezelfde koeling BIJNA gelijke waarden qua temperatuur, dus zowel 73 C bij beide cpu's met oude koeler als 86 C met nieuwe koeler (voor Sempron ligt dat soms 3-5 graden hoger).

--- edit: foutje in temps

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2006 16:44 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

73C-86C is gewoon te hoog. SoA CPUs moeten tot 90C hun werk kunnen doen, maar zoals ik al aangaf, omdat deze CPUs geen interne thermometer hebben is de waarde die je meet de waarde direct onder de CPU core. Het kan nog 20C schelen met de CPU core zelf, die dus wel eens 93C-106C zou kunnen zijn.

Ook al is het loeiheet buiten, je zou de boel tot onder 40C boven ambient moeten kunnen houden. Controleer dus de verbinding tussen CPU en HSF. Toevallig niet een zee aan koelprut gebruikt ofzo?

Oslik blyat! Oslik!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En de voeding is dan ook nog een constante...

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 18:55:
73C-86C is gewoon te hoog. SoA CPUs moeten tot 90C hun werk kunnen doen, maar zoals ik al aangaf, omdat deze CPUs geen interne thermometer hebben is de waarde die je meet de waarde direct onder de CPU core. Het kan nog 20C schelen met de CPU core zelf, die dus wel eens 93C-106C zou kunnen zijn.

Ook al is het loeiheet buiten, je zou de boel tot onder 40C boven ambient moeten kunnen houden. Controleer dus de verbinding tussen CPU en HSF. Toevallig niet een zee aan koelprut gebruikt ofzo?
Dat eerste klinkt nogal verontrustend... cpu staat er verder recht op dus goede verbinding. Dat thermal spul gebruik k voorzichtig en zoals hier aangegeven en zeker niet teveel. Vreemd hoor... :| moet dus NOG harder koelen...
misbehavingman schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 18:56:
En de voeding is dan ook nog een constante...
Ja nu je het zegt, maar die is redelijk nieuw; zal wel eens naar spanning kijken, want dat lijkt me dat t enige is wat met temperatuur dan kan uitmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag systeem en cpu getest en laten testen, en ook met andere cpu cooler temperatuur naar beneden gebracht; daarnaast ook 2 systeem fans drbij voor extra koeling. Temp van cpu nu naar beneden naar ong. 65-67 graden, maar ondanks dat nog steeds fouten bij alle tests van memtest, en ook pc blijft op zelfde manier crashen. nieuwe cpu heatsink en fan zouden het best (in vergelijking met vorige/andere) moeten koelen.

Hoe kan ik met normale middelen die cpu nog beter koelen (wat nodig blijkt te zijn) tot 40 graden ofzo?, want ik kan mij niet voorstellen dat anderen hier met normale koeling (waarvan ik er nu dus 3 heb) ook niet van die hoge temperaturen krijgt.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Het is wel heel raar dat die CPU van jouw zo warm wordt. Ik heb hier namelijk een sempron 2400+ (@ 2.0 Ghz = 2800+ snelheid) en die blijft met de standaard spirecooler en 1 x 120 MM casefan stressed ongeveer 45 graden. Als het normaal nederlands weer is dan he ;)

Heb je al eens in de bios gekeken of er misschien iets veranderd is aan de vcore of de clock van je CPU?
Als de Vcore namelijk ook maar iets hoger is dan wordt een CPU heel erg snel heet.

[edit]
Heb je al eens voorzichtig met je hand aan je koelblok gevoeld als je CPU gestressed is?
Het kan namelijk ook zijn dat de tempchips op je moederbord een beetje brak zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernie op 21-07-2006 20:09 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
word je geheugen miss (te) heet?? dit zou wel kunnen verklaren waarom de airco wel werkte en een nieuwe cpu koeler niet....

Alhoewel ik dat eigenlijk nog nooit heb gezien dat het geheugen te heet werd,,,,, lees je temp es uit met verschillende programmatjes..... ik denk btw,.... dat het je mobo is die fouten geeft..... geef mij maar es een reden waarom het het mobo niet zou zijn. Alles op dat mobo crashd... de rest is goed.

suc6 met het hardware-debuggen :P
Aloys

[ Voor 1% gewijzigd door Aloys op 21-07-2006 20:15 . Reden: smiley werkte neit :P ]

Verwijderd

Topicstarter
arno e schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 20:07:
Het is wel heel raar dat die CPU van jouw zo warm wordt. Ik heb hier namelijk een sempron 2400+ (@ 2.0 Ghz = 2800+ snelheid) en die blijft met de standaard spirecooler en 1 x 120 MM casefan stressed ongeveer 45 graden. Als het normaal nederlands weer is dan he ;)

Heb je al eens in de bios gekeken of er misschien iets veranderd is aan de vcore of de clock van je CPU?
Als de Vcore namelijk ook maar iets hoger is dan wordt een CPU heel erg snel heet.

[edit]
Heb je al eens voorzichtig met je hand aan je koelblok gevoeld als je CPU gestressed is?
Het kan namelijk ook zijn dat de tempchips op je moederbord een beetje brak zijn.
Het mooie (niet dus) van dit mobo is dat configuratie-opties vrij mager zijn. De vcore en clock van de cpu heb ik niks aan gewijzigd (die staan op standaard bios-waarden); daarbij kan ik de vcore alleen maar HOGER instellen (wat ik dus niet doe) en cpu clock staat ook op optimale/normale waarde, maar heb deze ook op lagere waarden ingesteld om mogelijk verschil in temperatuur te zien, wat dus niet het geval was.

Koelblok is onder stress verder redelijk aan te voelen (als ik mij goed herinner, maar zal nog even checken)
Aloys Akkerman schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 20:15:
word je geheugen miss (te) heet?? dit zou wel kunnen verklaren waarom de airco wel werkte en een nieuwe cpu koeler niet....

Alhoewel ik dat eigenlijk nog nooit heb gezien dat het geheugen te heet werd,,,,, lees je temp es uit met verschillende programmatjes..... ik denk btw,.... dat het je mobo is die fouten geeft..... geef mij maar es een reden waarom het het mobo niet zou zijn. Alles op dat mobo crashd... de rest is goed.

suc6 met het hardware-debuggen :P
Aloys
Ik kan je lijn van conclusie goed volgen wat betreft mogelijk te warm geheugen; alhoewel ik deze oorzaak toch vreemd zou vinden, zou ik dan wel gelijk denken dat deze warmte op een of andere manier door (voltages of fouten op) mobo veroorzaakt worden... want het geheugen heb ik in een ander systeem laten testen, en werkt daarop gewoon goed (100% goed met memtest).

Als het inderdaad aan het mobo ligt, zou dat niet eens een probleem zijn als het maar zo makkelijk te constateren is. Het blijft voor mij echter nog steeds de vraag of er echt gewoon fouten (niet zichtbare schade aan weet-ik-wat) aan het mobo is, of dat 'ie gewoon zo slecht presteert (is tevens meer vraag van wel/niet garantie).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2006 16:47 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je zegt dat je koelblok redelijk is om aan te voelen terwijl je cpu staat te koken op 80-90° is er iets mis aan de verbinding cpu-koelblok, zoal al gezegd is geweest.
Volgens mij kan je je koelblok niet meer vast nemen vanaf een graad of 60-65. Tenzij je een extreem hoge pijngrens hebt 8)7

Ik zou daar toch eens naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien niet verloop / huidige situatie verteld, maar ik heb nu uiteraard de cpu cooler erin zitten welke het beste koelt (zit nu tussen de 63-67 C), dus nee ik heb geen teflon handen :) ... en de coolers hebben er altijd goed (maw plat) op bevestigd gezeten...

Dit neemt overigens niet weg dat ik wel twijfel aan ófwel de opties van het mobo ófwel de temp van de cpu; Sisoft Sandra geeft mij namelijk aan dat de volgende temperaturen gelden:
• Temperatuur van de CPU : 30.0°C / 86.0°F
• Power / Aux Temperatuur : 64.0°C / 147.2°F td
waarbij de eerste constant blijft, en ik dus niet weet of dat een standaardwaarde is wanneer er geen interne cpu sensor zit.

Ander euvel welke ik nog ga controleren, is hoogte (laagte) van voltages wat bij mij dus aan de lage kant lijkt, namelijk :
Voltage Sensor(en)
• CPU Voltage : 1.73V
• Aux Voltage : 2.69V
• +3.3V Voltage : 3.25V
• +5V Voltage : 3.52V
• +12V Voltage : 12.42V
• -12V Voltage : -3.89V
• -5V Voltage : -1.13V
• Standby Voltage : 2.10V
maar ga zelf nog controleren wat hierin acceptabel/normaal is; ik heb overigens een licht systeem, dus sprake van overbelasting in verhouding tot psu gaat hier imho niet op (waarbij ik ook denk dat voor een hogere temp juist hogere voltages nodig zijn).

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
http://de.wikipedia.org/wiki/Sempron

Je hebt een socket A mobo en op deze site staan de verschillende cores die er beschikbaar zijn voor Socket A en ze hebben allemaal 1.60 V nodig. Dus het lijkt erop alsof de corevoltage te hoog staat.

[edit]
Mijn sempron toroughbred 2400+ loopt op 1.68 Vcore (zonder overclock). Toen ben ik Inet gaan zoeken waarom ze 1.7 of zelfs 1.75 als Vcore willen in plaats van de standaard 1.6 voor sempron
Resultaat:
http://fab51.com/cpu/guide/attention_xp-e.html

Ik snap het niet meer. Bel amd eens op zou ik zeggen of controleer nog een x je koelblok en probeers eens te achterhalen of niet gewoon de tempsensor/chip van je mobo/cpu brak is. Want als dat zo is dan zoeken we oplossingen voor een probleem wat er eigenlijk niet is.
Je zou hem daarvoor op een ander mobo kunnen proberen de proc en als de temps daar normaal blijven is het probleem waarschijnlijk je mobo.

[ Voor 66% gewijzigd door Ernie op 23-07-2006 09:52 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Je weet heel zeker dat je niet per ongeluk de cpu koeler andersom hebt gemonteerd, dus met het richeltje onder het koelbok aan de verkeerde kant? Want zo klinkt het wel een beetje eerlijk gezegd met die temps van jou..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1