Toon posts:

PC crasht door mobo / RAM conflict

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw gekocht:
- Axper XP-K7S748 mobo
- 1x reepje 512 MB DDR400 (geschikt voor mobo)

Daarnaast o.a. (reeds in gebruik):
- AMD Athlon TB 1 GHz
- NVidia GeForce2 MX 200

1. Probleem:
Originele installatie (en ook op andere HD nieuw getest) WinXP crasht spontaan: soms bij het aanmelden, browsen, tekstverwerken (allerdaagse rustige zaken, niet bij extreem stressen van pc dus), en ook bij *niksdoen*... Gevolg hiervan zijn diverse BSOD's:
• 0x000000DE (PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA)
• 0x0000000A (IRQL_LESS_OR_EQUAL)
• 0x0000008E (fout mbt win32.sys)
• 0x00000050 (fout mbt psched.sys)
Ook crashen programma's (op nieuwe legale install) even spontaan als het systeem zelf soms dus doet.

2. Onderzoek + testen
Updates voor nieuwe drivers (voor diverse kaarten) zonder succes. Uiteindelijk meer terug naar de basis (geheugen en componenten) omdat de diverse foutmeldingen hier ook reeds besproken staan en ook wel degelijk wijzen op het geheugen.

Reeds gedaan (zonder succes):
• dimm in alle slots geprobeerd
• alle niet-noodzakelijke componenten stuk voor stuk uit systeem verwijderd (dus m.u.v. bovengenoemde zaken!) en ook on-board apparaten uitgeschakeld
• met memtest86, MS equivalent (Microsoft Windows Memory Diagnostic) en ook Symantec variant (CheckIt Diagnostics) getest, waaruit bij alle tests wel meerdere fouten komen en dus ook keer op keer FAILED rapporteren; hierbij valt op dat bij de fouten de waarden van de Expected en Actual steeds (voor zover gezien) 1, 2, 4 of 8 waarden (hex) hoger of lager uitvallen bij de 2 meest linker waarden in de verwachtte/daadwerkelijke data, bijv (geldt overigens ook voor de random waarden, maar dit is wat duidelijker):
41404040 ipv 40404040
fdffffff ipv ffffffff
4fcfcfcf ipv cfcfcfcf
Misschien is dit een kenmerk voor een bepaalde fout, misschien ook niet.
• BIOS ge-update / cleared

Heb daarnaast ook die 512MB op ander systeem kunnen testen; geeft daar geen problemen, en ook niet bij memtests!!

3. Conclusie / vervolg...
• defect geheugen sluit ik daarmee dus uit, want het werkt prima op ander systeem
• WinXP geeft bij BSOD aan om caching / schaduwkopieen in BIOS uit te zetten; dit kan ik echter niet terugvinden in de versie die ik heb (weet wel dat het bestaat in andere systemen) maar zet vraagtekens na de memtests of dat zou helpen (omdat het niet meer om WinXP draait), wellicht kenners die dit kunnen bevestigen of juist niet
• fout / defect in mobo (weliswaar nieuw en ben voorzichtig e.d.) maar op dit moment zou wat mij betreft alles kunnen, dus ook slechte levering, maar heb hier nog geen zekerheid over dus
• iets anders... graag suggesties of advies waar ik op zou moeten letten/testen
• tenslotte. en niet geheel onbelangrijk: of mijn conclusie (titel van dit topic) klopt en de genoemde WinXP-crashes wel gerelateerd zijn aan de uitkomst van de geheugentests op DIT mobo; ik denk het wel? (maar zal ik verder hier niet bespreken als dit NIET het geval zal zijn).

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je je geheugen al in een ander systeem hebt geprobeerd, kan je misschien ander ram in jouw moederbord proberen? Dan kan je uitsluiten dat het je geheugen is en vrijwel zeker zijn dat het het moederbord is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ook al ff aan de CPU/cache gedacht ? Temperatuur, beschadiging, slechte koeling, etc :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 21:21:
Als je je geheugen al in een ander systeem hebt geprobeerd, kan je misschien ander ram in jouw moederbord proberen? Dan kan je uitsluiten dat het je geheugen is en vrijwel zeker zijn dat het het moederbord is.
Dat het niet aan het geheugen ligt dacht ik juist al met het testen in ander systeem bevestigd te hebben... (memtest gingen daar juist 100% goed) tenzij het mobo erg kritisch is qua RAM ofzo... :?
limoentje schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 21:24:
Ook al ff aan de CPU/cache gedacht ? Temperatuur, beschadiging, slechte koeling, etc :)
Ja daar heb ik wel aan gedacht, maar dan zou het kwaad (schade) al geschied moeten zijn :| .. tenminste, ik ga er niet vanuit dat met een lagere temperatuur de memtests opeens wel goed gaan en met hoog niet meer? Als ik kan ga ik zeker ook nog cpu/koeling uitwisselen om dat ook uit te sluiten (heb ik nu alleen niet bij de hand :/ ) maar ik dacht zelf meer toch aan iets van een instelling (heb manual dr op nagelezen maar is erg karig) of schade aan mobo.

--- edit

Om gelijk even door te denken: is de videokaart dan ook niet meer uit te sluiten als oorzaak?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 22:20 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:08:
[...]

Dat het niet aan het geheugen ligt dacht ik juist al met het testen in ander systeem bevestigd te hebben... (memtest gingen daar juist 100% goed) tenzij het mobo erg kritisch is qua RAM ofzo... :?
You never know... Je kan het altijd proberen, het kan net de combinatie zijn...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:08:

....

Ja daar heb ik wel aan gedacht, maar dan zou het kwaad (schade) al geschied moeten zijn :| .. tenminste, ik ga er niet vanuit dat met een lagere temperatuur de memtests opeens wel goed gaan en met hoog niet meer? Als ik kan ga ik zeker ook nog cpu/koeling uitwisselen om dat ook uit te sluiten (heb ik nu alleen niet bij de hand :/ ) maar ik dacht zelf meer toch aan iets van een instelling (heb manual dr op nagelezen maar is erg karig) of schade aan mobo.

...
Qua CPU en temp: ik weet niet in hoeverre cache van toepassing is op MemTest :)

BIOS instellingen is idd vaak een oorzaak, te strakke timings etc :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:25:
[...]

You never know... Je kan het altijd proberen, het kan net de combinatie zijn...
Hmm... dat zou :X zijn, want dan geldt schade/garantie niet in die zin meer, maargoed ik ga het proberen, thx :)
limoentje schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 22:32:
[...]

Qua CPU en temp: ik weet niet in hoeverre cache van toepassing is op MemTest :)

BIOS instellingen is idd vaak een oorzaak, te strakke timings etc :)
Ok :) Dus ik kan er ook niet vanuit gaan dat de default settings 'soepel' genoeg zijn om normaal systeem mee te laten draaien? Ik vraag dat omdat ik zaken die jij noemt niet in die zin op kan instellen in de BIOS.

Tenslotte dan toch nog even de vraag of genoemde zaken uit verhaal 1 en 2 (de crash-problemen met BSOD errors) inderdaad het gevolg zijn van het probleem zoals dit met memtest ook zichtbaar wordt (of dit nu aan het mobo of cpu ligt even daar gelaten)?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Mwa in principe zouden default geheugen settings qua BIOS wel goed moeten werken :) Meestal staan die wel safe.

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 03:15:
Mwa in principe zouden default geheugen settings qua BIOS wel goed moeten werken :) Meestal staan die wel safe.
OK, dan zit/zat dat wat dat betreft wel goed (heb ik nooit iets aan gewijzigd namelijk) ;)

Nou heb ik eerst nog eens naar jouw tips gekeken mbt koeling/cpu, omdat testen de eerdergenoemde zaken testen dus niet direct ging. Ik heb hier een verrijdbare (mobiele) airco, en heb de open systeemkast vlak voor dat ding gezet. In de BIOS heb ik kunnen zien dat de temperatuur van de CPU daardoor van ~73 C terugliep naar ~49 C (energievretend koelertje, dat wel >:) ). Vervolgens weer met de memtest aan de gang waar voor het eerst hele tests SUCCEEDED zijn. M.u.v. 7 Stride6 en 3 WMATS+ fouten bij pass 1, en 'enkel' 6 Stride6 fouten in pass2 zit ik ver beneden de c.a. 200-300 per pass fouten die ik normaal krijg, welke dan zoals gezegd dan ook fouten zijn die bij alle tests optreden (dit alles bij de memtest van Windows). Ook bij MemTest86+ krijg ik op die manier beduidend minder fouten.

Nu heb ik hier nog even verder zitten zoeken, en bij de FAQ Tweaking en Cooling Algemeen zie ik bij de max. temp dat het inderdaad goed kan zijn dat er al blijvende schade is ontstaan (zeker ook omdat de processor zo extreem gekoeld moet zijn om een beetje met de memtests te kunnen slagen). De cpu is altijd gekoeld geweest verder (heatsink + bijpassende coolermaster fan), maar kan niet uitsluiten dat door schade aan het vorige mobo temp wat hoger is geweest of dat het lang aanstaan daar invloed op heeft gehad.

Moet ik dit nu een beetje zien als het verhaal van de stervende zwaan voor wat betreft mijn cpu (gezien de genoemde symptomen)? Ik bedoel daarmee dat een nieuwe/krachtigere fan de problemen nu misschien wat minder maken (maar waarschijnlijk niet eens zo goed koelen als die airco erop), maar eigenlijk de cpu zelf vervangen moet worden?
Pagina: 1