XP setup meldt tijdens formatteren dat HDD beschadigd is

Pagina: 1
Acties:

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 10:09
Nadit dit weekend mijn Harddisk ( ide 60 GB ) is overleden heb ik een Samsung 160 GB IDE harddisk gehaald. Deze aangesloten. voor het gemak al mijn overbodige apparaten denk aan floppy disk/dvdbranders en dergelijke afgekoppeld.

op mijn IDE 1 port zit dus het volgende
Master - Samsung harddisk
Slave - DVD lezer van HP

In mijn bios word alles herkent en tijdens het opstartprocces ook.
Dus wou ik de setup van Windows XP Home editie starten. het probleem is alleen op het moment van Formaterren van de paritie(s) zegt hij dat mijn HD is beschadig. dus ik schrok me helemaal kapot en had om te controleren of het niet aan mijn pc lag een ide 10GB oude hd in gestopt. met deze hd werkte alles helemaal top!. Dus ik de winkel bellen, hun hebben hem daar getest en daar bleek de Harddisk fatsoenlijk te werken. ik heb toch voor de zekerheid een nieuwe meegekregen ( geweldige services dus ! ) dus werderom getest en kwam op het zelfde probleem aan.

Nu zit ik dus met mijn handen in het haar, aangezien ik nu op dit moment niet het mobo type/merk kan opzoeken ( factuur niet meer liggen, en geen OS erop om bv sisoft sandra te draaien ) Dus waaraan kan het liggen dat dit gebeurd ? omdat mijn mobo deze grootte van HD niet ondersteunt ? Waarom word hij dan wel goed herkent in de bios/opstartprocess ? had ergens gelezen dat windows xp niet omkan gaan met schijven groter dan 132 GB ( helaas niet kunnen vinden of dit werkelijk waar is )

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. de GOT search heb ik tot blz. 10 doorgezocht en helaas niks kunnen vinden dat betrekking kan hebben tot mijn probleem.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
OM FAQ / Beleid » Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?
Wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan. Dit is een 'feature' van 2K/XP en dit is te omzeilen door simpelweg PartitionMagic of FDISK te gebruiken. Maar gewoon NTFS gebruiken is een betere oplossing.

[ Voor 78% gewijzigd door Rone op 18-07-2006 19:26 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Vecodo
Dank je wel voor dit stukje info, dit is overigens niet op toepassing voor mij. aangezien ik hem niet eens kan formatteren welk file systeem type dan ook
( sowieso zou ik kiezen voor ntfs )
En mijn HD word gewoon als een 160 GB herkent door de windows setup/bios/start proces

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Heb je een merk PC? (daar je een HP brander hebt)

Sommige merk PCs (bijv. Dell PCs) gebruiken "cable select" i.p.v. master of slave. Dit kan wel eens heel vreemde side-effects genereren (als je op master of slave zit en het systeem/de kabel verwacht cable select).

[ Voor 20% gewijzigd door Device Manager op 18-07-2006 20:08 ]

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doublecheck de bekabeling en de jumperinstellingen, zie Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? voor richtlijnen. Probeer verder ook eens de snelle format ipv de lange format. Probeer ook eens een kleiner deel van de schijf te formatteren in plaats van de volle mep. 5GB ofzo, in ieder geval kleiner dan 128GB.

• Vecodo
Nee heb een zelf samen gestelde PC. bekabeling is goed, jumper settings staan ook goed !

het vreemde is... niks aan de config veranderd.. systeem nog maar eens geboot. en toen deed hij het !

dus oplossingen heb ik niet voor de mensen die het zelfde hadden/hebben als mij.
Bij mij werd het met de tijd opgelost.
Pagina: 1