Toon posts:

80GB partitie weg... hoe terug krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik was net allemaal dingen aan het proberen om mijn hdd werkend te krijgen, zie mijn topic hierover.

Ik had al een JBOD gemaakt met twee schijven; 1 stuk 80GB helemaal vol, en een lege 250GB. Nu heb die JBOD opnieuw gedaan, dus via de RAID functie (f10) die array verwijderd en een nieuwe gemaakt.

Maar nu zie ik mijn 80GB niet meer. In schijfbeheer staat een niet-gepartioneerde schijf van 315GB!!! Dit vind ik echt eng uitzien want mijn volle en zeer belangrijke 80Gb schijf is er niet meer en ik weet niet hoe ik het terug moet krijgen. Heb ik nu alle data op mijn 80GB schijf verloren? Zo niet hoe krijg ik het terug?!

Ik zou echt zéér op prijs stellen als iemand met een oplossing kwam.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02 23:38
Krijg je denk ik niet meer terug, als je primaire partie verwijderd is ben je ook alle gegevens kwijt van die schijf. Wil je een JBOD maken of een Raid 0 of Raid 1 ect dan moet je altijd 2 lege schijfen hebben daarop word 1 partie gemaakt en dat is je totale capiciteit. Dus maak je een nieuwe raid en er staan nog gegevens op dan ben je alles kwijt.

[ Voor 50% gewijzigd door Robin4 op 17-07-2006 22:32 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Verwijderd

Topicstarter
Zeg alsjeblieft dat dit niet waar is, meen je dit?!!! Ik heb de partitie niet verwijderd. die twee schijven zijn nu één schijf geworden, die die JBOD gebeuren... is er echt geen manier om het terug te krijgen????

met JBOD hoef je niet twee lege schijven hebben. Toen ik die JBOD had gedaan, had ik nog steeds al m'n data op m'n schijf nog...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2006 22:37 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer eens een programma als GetBackData of Easy Recovery Pro te draaien. Wat je sowieso moet doen is niets nieuws er op gaan zetten want dan raak je zeker data kwijt.

Verwijderd

Je zoveel problemen met die nieuwe HD gehad en je gaat vervolgens toch van alles proberen.
Als je nu moord en brand schreeuwt zonder dat je een back-up hebt gemaaktvan die 80 GB schijf dan heb je echt niet goed nagedacht.
Zeker met een JBOD opstelling moet je zorgen voor een goede back-up.
Probeer je disk met een recover tools te restoren. Misschien het best als een single drive of in een ander systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2006 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, echt heel erg dom van me. Nu heb ik het wel geleerd.

Maar ok, ik heb nu File Scavenger draaien en al m'n data wordt gevonden, alleen heb ik nu geen hdd om die files over te plaatsen. Min 40GB wil ik toch echt. Maar even een vraag; als ik de 80GB schijf uithaal en in een andere systeem doe, of een andere schijf in deze systeem doe, kan ik toch wel later weer met File Scavenger m'n data vinden? Als ik maar niet iets nieuws op ga zetten, formatteren of wat dan ook.

(wat een opluchting dat ik m'n data weer terug zie!)

edit

Kan ik niet gewoon op dezelfde hardeschijf alles terughalen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2006 23:19 ]

• khamikaze99
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 08:13
Als je meerdere pc's hebt dan kun je je 80 gig schijf eruit halen en deze in een nieuwe pc zetten. Als je dan een live cd van kubuntu, Kantonix of wat dan ook draait dan kun je al je data terugvinden. Je kunt dat alles via FTP overzetten naar je andere pc. Zelfs als je je windows installatie alle bestanden hebt laten encrypten kun je er er nog bijkomen.

Succes

I might not be perfect, but some parts of me are excellent!

Verwijderd

De meeste recover progs willen naar een andere disk schrijven (en zo hoort het ook). Denk aan 80 gb terugzetten op een 80 gb die vol is. Elke schrijfactie is op die disk is een mogelijkheid iets te overschrijven waardoor je data steeds moeilijker te restoren is.
Plaats de schijf in een ander systeem.met voldoende vrije schijfruimte. Restore hem daar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2006 23:32 ]

Verwijderd

Of je laat die JBOD nu voor wat het is en je installeerd je OS op je 250GB HDD en dan zet je alles wat op die 80GB HDD staat over op die 250GB HDD en dan ben je voorlopig wat veiliger.
Dan heb jij in ieder geval NU je data over gezet en dan kan je later alsnog gaan lopen klootviolen met die 2 HDD's of andere HDD's ;)

Verwijderd

Gezien de problemen met de 250 Gb (zie verleden in topic start). lijkt me dat een slecht advies. Daarbij is de 250 Gb nu een deel van de JBOD dus hoe je de JBOD intact moet laten ontgaat mij even. M.a.w. even goed lezen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2006 00:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen andere computer om alles over te plaatsen. Wat ik nu gedaan heb is het volgende; ik heb RAID in bios afgezet. Windows opgestart zonder dat beide hardeschijven aangesloten waren. Deze heb in Windows aangesloten. (zoals in mijn vorige topic blijkt, kan ik wel van m'n 250GB gebruik maken als ik het in windows aanlsuit nadat het is opegstart). Nu staan beide schijven apart. De 80GB is niet-gepartioneerd maar de 250GB schijf wel. Dus ik ben nu door middel van File Scavenger alles aan het overplaasten naar 250GB schijf. Later ga ik alles weer plaatsen naar 80Gb schijf. Ik denk dat ik de nieuwe schijf toch ga inruilen.

Iedereen bedankt voor de adviezen, en Coolmaster bedankt voor het bezorgen van een bijna hartaanval. ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

Probeer gewoon wat datarecoverytooltjes. De FAQ is hier duidelijk zat over :)

FAQ-gevalletje, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.