Toon posts:

Problemen met SATA harddisk in nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag m'n nieuwe computer binnengekregen en ik dacht dat ik zelf wel ff WinXP Prof kon installeren. Ik loop alleen heel snel al tegen problemen aan en ik snap er niet veel van. Dus please help. Ik heb trouwens een Abit moederbord (AT8 32X), processor AMD Athlon 64 X2 4200+ en een Maxtor MaXLine III 300GB Serial ATA II/300 harddisk.

Als ik boot van m'n WinXP Cd kan ik beginnen met formatten van m'n harddisk. Ik kon echter maximaal een partitie van 131 GB ofzo aanmaken... waarom niet van 300 GB? (m'n BIOS geeft wel de juiste harddisk en grootte aan) Ik heb nog even doorgerommeld en kwam erachter dat bij m'n moederbord driverdiscs zitten met SATA drivers. En omdat je bij het begin van de WinXP install op F6 kan drukken en dan extra drivers kan installeren, dacht ik dat ik die wellicht moet hebben zodat ik wel 300 GB harddisk krijg in Windows. Helaas alleen ruime keus (en natuurlijk geen uitleg in m'n moederbord-'handleiding'). Zogenaamde SiliconImage 3132 SATA Driver, SiliconImage 3132 RAID Driver, en ULi SATA RAID Driver (en ook nog te downloaden: ULi SATA driver disk). Ik heb geen meerdere harddisks, dus geen RAID toch? Moet ik dan de SiliconImage 3132 SATA driver hebben? Van de ULi SATA drivers kan je echter weer een driver disk van internet downloaden... zie ook
http://www2.abit.com.tw/p...river&fSEARCHTEXT=AT8+32x
die ik dan blijkbaar weer tijdens WinXP install kan gebruiken. Welke moet ik hebben en moet ik die gebruiken tijdens WinXP install? Of kan ik m'n harddisk ook later groter maken (als ik WinXP al geinstalleerd heb)?

En dan misschien nog een hele andere vraag, maar als ik een AMD Athlon 64 X2 processor heb, moet ik dan eigenlijk WinXP 64 bit hebben? Dat is me namelijk helemaal niet duidelijk. Ik hoop van niet want die kost weer een boel geld.

Please help want ik ben een beetje lost :'( Alvast bedankt!
Greetz,
Sander

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 23:03:
Het is heel simpel.
Wil je de S-ATA connectoren gebruiken die aan de ulichip hangen, dan pak je de drivers van de ULI chip.
Wil je de S-ATA connectoren gaan gebruiken die aan de Silicon Image hangen pak je de drivers daarvan.
Met een enkele schijf heb je geen raid nodig, dus kan de controller gewoon in ATA modus staan. Dus kies de drivers die je wilt gebruiken, zorg dat je hdd daar ook aanhangt en druk F6 bij het installeren.

Verder kan het klopen dat je hdd maar 131GB groot is, omdat je dan met de 28bit lba zit. Om dit op te lossen moet je 48bits lba gebruiken.
Ten eerste, je doublepost in PMG. Welke SATA drivers installeren en wat betekenen die?
En blijkbaar heb je verder niet ge-googled want je antwoord zat in de eerste result van google als je zoekt naar '131gb max'. In die forum staat dat als je gebruik van 48bits LBA wilt gebruiken moet je de Windows XP met SP2 installeren.

En over je controller; kijk in de boekje van je moederbord. Je gaat me niet wijs maken dat het daar niet staat. Alhoewel een andere mogelijkheid is kijken tijdens het booten. De secondary controller zie je meestal na de biosscherm. Als je hd daar staat aangegeven, dan hoort hij bij die controller. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat het is (en ik ook zei in het andere topic). Je hebt 2 controllers in je systeem en je degene waar de hdd aanhangt installeren. Aan welke hij hangt moet je even kijken (kijk gewoon waar je het ding op het mobo hebt ingestoken).

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik doe m'n best om het allemaal snel te snappen, maar het lukt toch echt niet helemaal. Ik doubleposte trouwens omdat het onderwerp over zowel m'n harddisk als m'n moederbord gaat (en er geen forum is voor beiden)... sorry daarvoor, ik zal alleen hier verdergaan.

Om even duidelijk te maken.. m'n computer is in elkaar gezet bij een webshop (met de componenten uit Tweakers BBG mei) en ik wilde vandaag alleen maar WinXP installeren.. ik heb dus geen idee hoe de componenten werken en zelfs wat SATA is of controllers zijn. Ik doe m'n best om dat ff snel op te pikken, maar dat gaat nog niet zo makkelijk. Okee dan, misschien hebben jullie nog wat geduld ;)

Ik heb zeker gegoogled over die 131 max en ook in de FAQ gekeken van hier, maar de antwoorden leiden niet echt (naar mijn mening) tot een eenduidig en duidelijk antwoord. Ik heb geen install CD van WinXP met SP2.. ik heb alleen een oudere versie zonder SPs (de SPs wil ik gewoon van internet halen via Windows Update). Jij, EthoxyEthanol, zegt nu dat ik WinXP met SP2 moet installeren voor 48 bits LBA.. betekent dat dus dat als ik die niet heb, ik bij het initieel aanmaken van een partitie tijdens WinXP install max een 131 GB harddisk kan aanmaken en die pas later (via Partition Magic ofzo?.. ik heb ergens ook wat gehoord ;)) kan vergroten? Is er geen andere mogelijkheid tijdens installatie van WinXP (zonder SPs)?

En dan door over de drivers.... Ik heb natuurlijk in m'n moederbord handleiding gekeken (en daar staat vast -als je weet wat je precies zoekt- het goede in), maar het werd mij niet duidelijk. Onder Serial ATA staat (onder meer):
4 x SATA 3.0 Gbs/s
Onboard Silicon Image Sil3132 PCIE Support TWO SATA 3 Gb/s RAID Controllers.

Onder Chipset staat:
ATI RD580 chip
ULI 1575 SB chip

Kortom, ik kom beide namen van de drivers tegen. Jullie hebben 't de hele tijd over controllers. Blijkbaar heb ik 2 Silicon Image RAID controllers... dan moet ik die drivers dus hebben? Het zijn namelijk wel RAID Controllers.. en ik dacht dat ik dat precies niet nodig had :? Tja, je begrijpt 't al.. ik mis ergens wat.. en geloof me dat doe ik niet expres, want ik zit niet voor m'n lol al 5 uur lang op internet allemaal informatie te zoeken. Maar wel bedankt voor jullie reacties!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 00:15:
Jongens, ik doe m'n best om het allemaal snel te snappen, maar het lukt toch echt niet helemaal. Ik doubleposte trouwens omdat het onderwerp over zowel m'n harddisk als m'n moederbord gaat (en er geen forum is voor beiden)... sorry daarvoor, ik zal alleen hier verdergaan.

Om even duidelijk te maken.. m'n computer is in elkaar gezet bij een webshop (met de componenten uit Tweakers BBG mei) en ik wilde vandaag alleen maar WinXP installeren.. ik heb dus geen idee hoe de componenten werken en zelfs wat SATA is of controllers zijn. Ik doe m'n best om dat ff snel op te pikken, maar dat gaat nog niet zo makkelijk. Okee dan, misschien hebben jullie nog wat geduld ;)
Serial ATA FAQ
staat het allemaal in.
Ik heb zeker gegoogled over die 131 max en ook in de FAQ gekeken van hier, maar de antwoorden leiden niet echt (naar mijn mening) tot een eenduidig en duidelijk antwoord. Ik heb geen install CD van WinXP met SP2.. ik heb alleen een oudere versie zonder SPs (de SPs wil ik gewoon van internet halen via Windows Update). Jij, EthoxyEthanol, zegt nu dat ik WinXP met SP2 moet installeren voor 48 bits LBA.. betekent dat dus dat als ik die niet heb, ik bij het initieel aanmaken van een partitie tijdens WinXP install max een 131 GB harddisk kan aanmaken en die pas later (via Partition Magic ofzo?.. ik heb ergens ook wat gehoord ;)) kan vergroten? Is er geen andere mogelijkheid tijdens installatie van WinXP (zonder SPs)?
http://gathering.tweakers...ssages/649273#hddlimieten
En dan door over de drivers.... Ik heb natuurlijk in m'n moederbord handleiding gekeken (en daar staat vast -als je weet wat je precies zoekt- het goede in), maar het werd mij niet duidelijk. Onder Serial ATA staat (onder meer):
4 x SATA 3.0 Gbs/s
Onboard Silicon Image Sil3132 PCIE Support TWO SATA 3 Gb/s RAID Controllers.

Onder Chipset staat:
ATI RD580 chip
ULI 1575 SB chip

Kortom, ik kom beide namen van de drivers tegen. Jullie hebben 't de hele tijd over controllers. Blijkbaar heb ik 2 Silicon Image RAID controllers... dan moet ik die drivers dus hebben? Het zijn namelijk wel RAID Controllers.. en ik dacht dat ik dat precies niet nodig had :? Tja, je begrijpt 't al.. ik mis ergens wat.. en geloof me dat doe ik niet expres, want ik zit niet voor m'n lol al 5 uur lang op internet allemaal informatie te zoeken. Maar wel bedankt voor jullie reacties!
Je hebt maar 1 silicon image raid controller en 1 uli raid controller. Welke je wilt gebruiken ligt eraan op welke je je hdd hebt aangesloten, makkelijkste is gewoon in je kast kijken aan welke controller hij hangt zodat je weet welke drivers je moet laden.

Je kunt SP2 overigens ook slipstreamen in je cd met nlite en daarbij ook gelijk de S-ATA drivers zodat je zeker weet dat die goed zitten.

Lees de FAQs nog eens door die ik hierboven gequote heb want daar staat precies in hoe S-ATA en 48bit lba in elkaar steekt.

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 16-07-2006 00:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Serial ATA FAQ
staat het allemaal in.

http://gathering.tweakers...ssages/649273#hddlimieten
Okee, de eerste had ik nog niet gelezen en de 2e wel. Allebei goed gelezen (waarbij vooral het stuk met de SATA controller me niet geheel duidelijk is overigens). Die harddisk goed krijgen gaat me vast nu wel lukken. Thanx!
Je hebt maar 1 silicon image raid controller en 1 uli raid controller. Welke je wilt gebruiken ligt eraan op welke je je hdd hebt aangesloten, makkelijkste is gewoon in je kast kijken aan welke controller hij hangt zodat je weet welke drivers je moet laden.

Je kunt SP2 overigens ook slipstreamen in je cd met nlite en daarbij ook gelijk de S-ATA drivers zodat je zeker weet dat die goed zitten.

Lees de FAQs nog eens door die ik hierboven gequote heb want daar staat precies in hoe S-ATA en 48bit lba in elkaar steekt.
Op de een of andere manier krijg ik het idee dat jij het allemaal net iets beter snapt dan ik :) Anyway, als ik kijk in m'n kast dan zie ik dat vanaf m'n moederbord vanaf de SATA1 connector (er zijn er 6 in totaal) er een kabeltje loopt naar m'n harddisk. Maar hoe weet ik dan aan welke controller hij hangt? Ergens mis ik hier iets. De naam controller kom ik maar amper tegen in m'n moederbord boekje en ik zie nergens specifiek silicon image raid controller en 1 uli raid controller genoemd. In m'n handleiding staat een layout vh moederbord, maar daar kom ik die namen (of gewoon controller(s)) ook niet tegen.

Wel zie ik in de handleiding OnChip IDE-1 / IDE-2 controller en OnChip SATA Controller staan. Waarbij er SATA mode blijkbaar in Emulated PATA mode kan staan of AHCI mode (als ik een 64-bit besturingssysteem gebruik). Tof allemaal, maar behalve dat ik alles kan enable-en of disable-en, word ik er niet wijzer van. Wat jij zegt klinkt supersimpel (ff kijken in m'n kast), maar ja, ik zal wel verkeerd kijken, want ik weet het niet. Ik hoop dat je me nog niet afgeschreven hebt :*)

Ik denk dat ik morgen maar eens verderga.. met hernieuwde energie ;)

• Nielson
  • Laatst online: 13:42
Je gaf zelf al aan dat je tijdens de xp setup gewoon je schijf kon selecteren om een partitie aan te maken. Je hebt dus helemaal geen s-ata drivers nodig, wat weer het gevolg is van het feit dat de bios voor de ULi controller een Emulated P-ATA mode aanbiedt. Dit houdt in dat zoals de naam al zegt deze zich gedraagt als een normale p-ata controller, waarvoor xp wel al drivers aam boord heeft. Zet je 'm in AHCI mode of sluit je de schijf aan op de SiliconImage controller dan heb je dus wel aparte drivers nodig. Kortom, je hoeft alleen zoals Terw_Dan al aangaf even een ge-slipstreamed xp cd'tje aan te maken met nLite, en je kunt draaien. Zou je overigens wel aanraden om niet één partitie van 300GB aan te maken maar bijvoorbeeld 20GB voor je OS en de rest voor data.

[ Voor 80% gewijzigd door Nielson op 16-07-2006 10:04 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 01:31:

Op de een of andere manier krijg ik het idee dat jij het allemaal net iets beter snapt dan ik :) Anyway, als ik kijk in m'n kast dan zie ik dat vanaf m'n moederbord vanaf de SATA1 connector (er zijn er 6 in totaal) er een kabeltje loopt naar m'n harddisk. Maar hoe weet ik dan aan welke controller hij hangt? Ergens mis ik hier iets. De naam controller kom ik maar amper tegen in m'n moederbord boekje en ik zie nergens specifiek silicon image raid controller en 1 uli raid controller genoemd. In m'n handleiding staat een layout vh moederbord, maar daar kom ik die namen (of gewoon controller(s)) ook niet tegen.

Wel zie ik in de handleiding OnChip IDE-1 / IDE-2 controller en OnChip SATA Controller staan. Waarbij er SATA mode blijkbaar in Emulated PATA mode kan staan of AHCI mode (als ik een 64-bit besturingssysteem gebruik). Tof allemaal, maar behalve dat ik alles kan enable-en of disable-en, word ik er niet wijzer van. Wat jij zegt klinkt supersimpel (ff kijken in m'n kast), maar ja, ik zal wel verkeerd kijken, want ik weet het niet. Ik hoop dat je me nog niet afgeschreven hebt :*)

Ik denk dat ik morgen maar eens verderga.. met hernieuwde energie ;)
Op je moederbord zitten een aantal S-ATA connectoren en die hangen of aan je Siliconimage controller of je hebt ze aan de uli controller hangen. Je moet dus kijken aan welke chip de connectorn zitten of je kijkt in de biossen van de betreffende controller (danwel de systeem bios dan wel de bios van de controller die daarna komt). Op die manier kun je ook achterhalen waar je schijf zit aangesloten.
Pagina: 1