Conroe E6600 of toch AMD AM2 3800 X2

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:41
Tweakers,

in navolging van het laatste nieuws bericht: nieuws: Introductie Conroe: AMD bijt in het stof en mijn eigen discussie topic: Game systeem voor zo'n 1500 euro ben ik toch enorm weer in vertwijfeling gebracht. Ik weet simpelweg niet waar ik voor moet kiezen. Ik zal de verschillen even duidelijk maken:

SYSTEEM 1
Antec Sonata II, Zwart 450W PSU
Asus M2N-E
AMD Athlon 64 X2, 3800+, Socket AM2, Boxed
2 * OCZ OCZ2P8001G, 1024 MB, DDR2, CAS 4 PC6400, 800 MHz

Asus EAX1900XT/2DHTV, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
2 * Western Digital Caviar Special Edition, 80 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA150
NEC ND-3550, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM
Samsung 930BF, 19 inch, Zwart, zilver 4MS
Creative Inspire T3030, Zwart
Assemblage
-------------------------------------------------------------------------------------------------- totaal € 1550 bij Azerty.nl

SYSTEEM 2
Antec Sonata II, Zwart 450W PSU
DFI Infinity 975X/G, Retail
Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed
2 * Mushkin eXtreme Performance 1024 MB DDR2, PC5300 CAS 3

Asus EAX1900XT/2DHTV, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
2 * Western Digital Caviar Special Edition, 80 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA150
NEC ND-3550, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM
Samsung 930BF, 19 inch, Zwart, zilver 4MS
Creative Inspire T3030, Zwart
Assemblage
-------------------------------------------------------------------------------------------------- totaal € 1770 bij Azerty.nl

Het verschil: AMD versus INTEL - Dual Core versus Core Duo en wat ik wel het belangrijkste vindt: 220 pieterballen.

De reden dat ik jullie om jullie mening vraag is gewoon dat ik mijn geld beter in één keer goed wil investeren dan dat ik er over een jaar achter kom dat ik mezelf gekloot heb.

Als er tevens nog op of aanmerkingen zijn over de rest van mijn configuratie hoor ik het graag. Ter verduidelijking heb ik 2 sata schijven van 80 GB voor deze in RAID te zetten als mirroring om op een goedkope manier ook prestatie winst te halen.

discogs

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Toch echt die E6600, die verslaat de 3800+ makkelijk in de benchmarks, en is nog goedkoper ook. Ik zou niet twijfelen...

edit: Dit moet toch wel erg overtuigend overkomen?
edit2: sorry de E6600 is duurder dan den 3800+, maar heeft nog steeds een veel betere prijs/prestatieverhouding.

[ Voor 61% gewijzigd door KappuhH op 14-07-2006 21:34 ]

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 13:57
ik met een soort van het zelfde dilemma tussen de e6600 en een athlon x2 4000+ miss 4400+

Verwijderd

loewie-643- schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:20:
Tweakers,

in navolging van het laatste nieuws bericht: nieuws: Introductie Conroe: AMD bijt in het stof en mijn eigen discussie topic: Game systeem voor zo'n 1500 euro ben ik toch enorm weer in vertwijfeling gebracht. Ik weet simpelweg niet waar ik voor moet kiezen. Ik zal de verschillen even duidelijk maken:

SYSTEEM 1
-------------------------------------------------------------------------------------------------- totaal € 1550 bij Azerty.nl

SYSTEEM 2
-------------------------------------------------------------------------------------------------- totaal € 1770 bij Azerty.nl

Het verschil: AMD versus INTEL - Dual Core versus Core Duo en wat ik wel het belangrijkste vindt: 220 pieterballen.

De reden dat ik jullie om jullie mening vraag is gewoon dat ik mijn geld beter in één keer goed wil investeren dan dat ik er over een jaar achter kom dat ik mezelf gekloot heb.

Als er tevens nog op of aanmerkingen zijn over de rest van mijn configuratie hoor ik het graag. Ter verduidelijking heb ik 2 sata schijven van 80 GB voor deze in RAID te zetten als mirroring om op een goedkope manier ook prestatie winst te halen.
Tja DUHUH natuurlijk zit er zoveel verschil tussen de 2 systemen als er alleen op het mobo alleen al € 100,- verschil zit gaat het al erg hard natuurlijk ;)
Als je dan een goedkopere mobo selecteerd.
Als je dan ook nog eens ander geheugen selecteerd want dat geheugen is ook nog eens € 80,- duurder dan bij die AM2 configuratie dus dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking natuurlijk. :O

edit: ff quote ingekort... O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2006 21:37 ]

• loewie1984
whiplash1990 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:24:
ik met een soort van het zelfde dilemma tussen de e6600 en een athlon x2 4000+ miss 4400+
ja weetje wat het bij mij is. Ik heb altijd op het moment dat de ene CPU fabrikant aan de macht was net de andere gekocht... Op het moment dat AMD juh van het was om games te spelen kocht ik Intel, en vice versa heb ik me 3 keer mee gekloot omdat ik dan op het laatste moment overstag ging.

Zelf ben ik erg PRO-AMD maar nu als ik die scores zie van het topic Conroe laat AMD in het stof bijten dan ga ik dus serieus nadenken.

Voor iemand die het erover heeft om een AMD 4400 te kopen of een 4000 die ik ook serieus overwogen heb want die is maar 2 tientjes duurder, ik neig toch naar de Conroe echter heb ik bij Azerty al 4 keer me configuratie gewijzigd omwillen van niet leverbare artikelen. En nu is alles bij elkaar op de videokaart na. dus mijn SYSTEEM 1 configuratie kan ik volgende week in huis hebben terwijl de conroe nog minsten 2 weken op zich laat wachten als ik het goed gelezen heb.

discogs

Verwijderd

Ik zit dus ook na te denken over nieuwe pc. Wie zegt dat je over 2 weken de Conroe systeem hebt ? Misschien krijgt Intel wel heel erge leveringsproblemen ofzo en moet je nog langer wachten op je nieuwe computer.

• loewie1984
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:35:
[...]

Tja DUHUH natuurlijk zit er zoveel verschil tussen de 2 systemen als er alleen op het mobo alleen al € 100,- verschil zit gaat het al erg hard natuurlijk ;)
Als je dan een goedkopere mobo selecteerd.
Als je dan ook nog eens ander geheugen selecteerd want dat geheugen is ook nog eens € 80,- duurder dan bij die AM2 configuratie dus dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking natuurlijk. :O

edit: ff quote ingekort... O-)
Ja en de reden waarom ik voor geheugen kies dat 80 euro duurder is, is omdat het zo'n beetje het enige DDR2 geheugen is met 1024 MB die een CAS latency van 3 heeft. Dat heb ik op Azerty nog nergens anders gevonden. Die 100 euro van het moederbord heb je gelijk in, echter heb ik die keuze gemaakt naar aanleiding van het: DFI Infinity i975X ~ Core 2 duo E6600 ES ~ Corsair 5400UL topic. Ik vindt het een kwa layout mooi moederbord en het ziet er erg NO NONSENS uit maar wel functioneel met goede prestaties.

Welke suggestie doe jij dan in plaats van dit moederbord?

discogs

• KappuhH
  • Niet online
loewie-643- schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:36:
En nu is alles bij elkaar op de videokaart na. dus mijn SYSTEEM 1 configuratie kan ik volgende week in huis hebben terwijl de conroe nog minsten 2 weken op zich laat wachten als ik het goed gelezen heb.
Met 2 weken wachten kun je misschien wel een jaar 'uitsparen'. Ik denk dat je gewoon veel benchmarks moet gaan lezen, misschien wat prijs-prestatie tabellen maken. Ik weet niet of je stroom zelf betaald (of je ouders oid) maar de E6600 is erg zuinig).

[sarcastisch]Misschien moet je toch maar een AMD kopen zodat die niet failliet gaat :P[/]

• loewie1984
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:39:
Ik zit dus ook na te denken over nieuwe pc. Wie zegt dat je over 2 weken de Conroe systeem hebt ? Misschien krijgt Intel wel heel erge leveringsproblemen ofzo en moet je nog langer wachten op je nieuwe computer.
Ja dat ook nog eens.. misschien nog wel langer echter als de benchmarks daadwerkelijk uitwijzen dat AMD 7 kleuren stront mag schijten van die Conroe wil ik wel wachten. Van de andere kant volgende week computeren met SYSTEEM 1 na een jaar niet fatsoenlijk kunnen gamen vanwege een achterhaald systeem is ook wel lekker :P

discogs

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 13:57
ik twijfel ook
ik nijg toch naar amd, mar als ik ook die scores van intel bekijk in verglijking met amd tjah.....

maar dan toch weer de moederborden voor amd lijken mij een stuke beter :S ik weet het nog niet helemaal, zou de conroe echt zoveel beter zijn dan am2

Verwijderd

loewie-643- schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:42:
[...]

Ja dat ook nog eens.. misschien nog wel langer echter als de benchmarks daadwerkelijk uitwijzen dat AMD 7 kleuren stront mag schijten van die Conroe wil ik wel wachten. Van de andere kant volgende week computeren met SYSTEEM 1 na een jaar niet fatsoenlijk kunnen gamen vanwege een achterhaald systeem is ook wel lekker :P
Ik heb net de benchmark door gekeken van tomshardware en als ik dit lees :

We expect Core 2 Duo to roll out slower than Intel proclaims, so don't expect to get every model in every shop right from the start.

Denk ik als je kiest voor de Conroe dat je wel wat langer moet wachten dan voor systeem 1.
Het is waar je voor kiest.

• KappuhH
  • Niet online
whiplash1990 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 21:43:
ik weet het nog niet helemaal, zou de conroe echt zoveel beter zijn dan am2
Hij is in ieder geval een stuk goedkoper.

• Bacosjaco
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-01 21:08

Bacosjaco

Under constuction

Ik denk dat je zo en zo nog even twee weekjes moet wachten waar je ook voor kiest...

Lijkt me niet zo fijn als je nu toch voor AMD CPU kiest, die over twee weekjes met een rotgang in prijs daalt. :(

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-02 18:44
Ik heb hier voor een PC upgrade zojuist voor een X2 3800 gekozen. Niet ipv van een Conroe maar ipv een X2/AM2 4400. Die laatste vond ik nl nog te duur. De Conroes en bijpassende moederborden ga ik pas meenemen in de vergelijking als ze leverbaar zijn.

Ik heb voor de zekerheid wel voor de goedkoopste AMD oplossing gekozen die ik makkelijk kan upgraden als de AMD prijzen gaan dalen. Ik laat me niet gek maken met benchmarks met CPUs van duizend euri als ik toch niet meer dan 300 euro ervoor over heb.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Als je die benchmark pagina's op Tom's Hardware hebt gelezen weet je dat de Core 2 DUO (Conroe) de allersnelste processor is. De E6600 verslaat zelfs de 5000+ van AMD dus zeker de 3800+ die jij op het oog hebt.

Hier nog eens de conclusie van Tom's Hardware

Conclusion

First of all let me sort the facts: As soon as Core 2 Duo hits the market, it will...

* be the fastest x86 processor (both single and dual core models)
* make the Pentium D and all predecessors look like antiques
* be the clear choice for performance users despite its rather expensive price
* outperform the complete Athlon 64 family (X2 and FX) in all areas, including gaming, where AMD has traditionally been very strong
* consume less energy than other standard desktop processors
* transform the whole Intel platform from an energy-hungry beast to a reasonable solution that is competitive in terms of performance per Watt

Mijn keuze staat vast als ik op dit moment een andere pc zou bestellen. Ik zou zeker voor de Intel E6600 gaan.

• KappuhH
  • Niet online
Als je een Core 2 Duo overweegt zou je dit even door kunnen lezen. Helaas is er hierbij geen vergelijking met de 3800+.

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Check als je een gamesysteem samenstelt ook deze serieuzere Conroe @high-end gaming review van HardOCP even...

Het is een van de weinige reviews waarin op serieuze resolutie en met serieuze grafische settings getest wordt. De boel wordt dan al heel erg snel heel erg GPU limited. Uiteraard blijft de conroe de beste prijs/prestatie verhouding houden, maar er zijn zeer hardnekkige geruchten dat die pas eind augustus op de markt komt, en alleen de Core2 Extreme op 27 Juli...
Wil je tot dan wachten pak dan zeker een conroe.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheetah op 14-07-2006 22:28 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Dat geheugen zou ik gewoon pc6400 cas4 of cas5 pakken,
De geheugen sockets zijn van een x975 en p965 chipset namelijk pc6400.
En het leuke is dat je het zonder wat te doen het asynchroom kan laten lopen.
Door dus met ratio's aan de gang te gaan kan je dat geheugen natuurlijk flink overklokken dan.

Ik denk (weet bijna zeker) dat jij met zulk geheugen verder komt dan pc5300 cl3.

Al eens gekenen naar bijvoorbeeld de gigabyte 965p-ds4?
Gaat zo'n 160 euro kosten en heeft heel wat features, en overklokken dat ie kan :p
Alle p965 boardjes van Gigabyte is de fsb standaard van 100mhz tot 600mhz in het bios aan te passen, en heb op een forum al gezien dat iemand met een ds3 het board zonder schroom (standaard cooling) naar de 487mhz heeft gezet.
Die had dus een E6300 @ 3100mhz op een goedkoop DS3 board, dan kan de DS4 dat helemaal/beter zelfs (heeft een heatpipe erop zitten).

Bovendien is het gewoon een erg innovatief board.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:21

Thandor

SilverStreak

Cheetah schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 22:28:
Check als je een gamesysteem samenstelt ook deze serieuzere Conroe @high-end gaming review van HardOCP even...

Het is een van de weinige reviews waarin op serieuze resolutie en met serieuze grafische settings getest wordt. De boel wordt dan al heel erg snel heel erg GPU limited. Uiteraard blijft de conroe de beste prijs/prestatie verhouding houden, maar er zijn zeer hardnekkige geruchten dat die pas eind augustus op de markt komt, en alleen de Core2 Extreme op 27 Juli...
Wil je tot dan wachten pak dan zeker een conroe.
Als in die review de grafische kwaliteit (resolutie, details en AA/AF) omhooggegooid wordt is het een 'videokaart(en)-review' en geen 'processor(en)-review'.

Bij een processorreview wordt de grafischekwaliteit zo laag mogelijk gezet om ervoor te zorgen dat de videokaart niet (of iig zo min mogelijk) de beperkende factor is. Bij een videokaartreview wordt de grafischekwaliteit zo hoog mogelijk gezet om ervoor de zorgen dat de kaart belast wordt en de processor niet zozeer een grote rol speelt in de eindresultaten.

In het eerste geval kun je dus snel zien welke processor het snelst is. In het tweede geval kies je de videokaart uit. Op die manier heb je van beide werelden (CPU en GPU) het beste wat je kunt krijgen.

Als ik hier kijk zie ik praktisch verwaarloosbare verschillen tussen de processoren. Echter zit er wel degelijk een groot verschil tussen alleen wordt dat niet zichtbaar omdat de videokaart 'het bottleneck' is. De voorgaande link geeft dan ook geen goed beeld van de prestatieverschillen tussen de processoren.

Waar het op neer komt: Bij een processor keuze ga je niet kijken naar benchmarks waar de videokaart het niet bij kan benen en de resultaten allemaal hetzelfde zijn. Op die manier zijn er ook benchmarks te maken waarbij een AMD Athlon 1400 bijna net zo snel is als de allersnelste Intel Core 2 Duo die op dit moment bij een overclocker onder een LN2 Container zit :z

Wat wel interessant is aan die review zijn de 'Playable Settings' waarmee je kunt zien welke instellingen je kunt verwachten met een bepaalde configuratie.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Thandor schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 04:17:
Als in die review de grafische kwaliteit (resolutie, details en AA/AF) omhooggegooid wordt is het een 'videokaart(en)-review' en geen 'processor(en)-review'.
De strekking van het artikel is dat bij ook maar enigzins realistische grafische settings - zelfs met een high-end videokaart - de videokaart de bottleneck van het gamesysteem is, niet de CPU.

Benches op 640x480 @low zijn leuk, maar IRL heb je er niets aan omdat je met je X1900XT niet op 640x480 @low gaat gamen, maar op 1600x1200 (minimaal 1280x1024) met alles op very high en AA+AF. Op die realistische settings is het in beetje een gamesysteem niet de CPU die je achterhoudt.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• loewie1984
Ok, maar voor we weer uitmonden in een prijs Conroe de hemel in topic, wil ik graag toch reacties op mijn vraag.

Sla ik me nu voor me kop met mijn 3800+ dual core of moet ik nog eens 3 maanden wachten tot alle conroe kinderziektes eruit zijn?

Ondervindt ik hinder als ik de nieuwste spellen ga spelen met mijn 3800+ of misschien nog 4000+ dual core met 2 MB L2 cache? Ik heb het over spellen als CoD2, F.E.A.R. NFS Most Wanted, Elder Scrolls - Oblivion, Quake 4 en Doom III, overigens mijn TFT kan maar 1280*1024 aan dus high res worden de spellen niet gespeeld, echter wil ik wel AA+AF aanzetten.

Kijken we ff niet na Crysis want daar moet je ook DX10 GPU's voor hebben wil in combinatie met Vista voor optimale gameplay aldus de bronnen...

discogs

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
loewie-643- schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 10:29:
Ondervindt ik hinder als ik de nieuwste spellen ga spelen met mijn 3800+ of misschien nog 4000+ dual core met 2 MB L2 cache? Ik heb het over spellen als CoD2, F.E.A.R. NFS Most Wanted, Elder Scrolls - Oblivion, Quake 4 en Doom III, overigens mijn TFT kan maar 1280*1024 aan dus high res worden de spellen niet gespeeld, echter wil ik wel AA+AF aanzetten.
Zoals de laatste Conroe-review van HardOCP uitwijst (en wat iedereen met een beetje verstand al wist) maken CPU's onzettend weinig uit voor games hedentendage. Zolanghet maar geen <2GHz cpu is, zit je goed. Bovendien zijn de verschillen zeer klein tussen cpu's bij dagelijks gebruik. Als je niet gamed, wat doe jij dan? Ik denk weinig meer dan internetten en typen, misschien een enkele keer fotoshoppen of een filmpje in moviemaker bewerken. Voor dat soort taken zijn beide CPU´s ruimschoots voldoende.

Daarnaast moet je je afvragen: wil ik NU een PC of over vier weken? NU kun je de Athlon kopen, en die is in jouw voorbeeld ook nog eens goedkoper.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1