[VoIP] Geheel gratis phone-2-phone ?

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-01 11:22

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Topicstarter
Mijn vriendin belt nogal veel naar haar moeder in het buitenland en dit loopt zo af en toe aardig in de kosten :Y)

Dus nu zit ik te kijken naar mogelijkheden om dit goedkoper danwel gratis te doen. Er zijn heel veel PC-2-Phone en PC-2-PC providers maar ik kan erg weinig vinden over Phone-2-Phone via VoIP dat gratis is :(

Ik wil nl. niet dat m'n vriendin d'r moeder eerst de PC aan moet zetten om gratis te kunnen bellen of gebeld worden (à la Skype)

Misschien dat ik alles verkeerd begrijp, maar volgens mij zou het volgende geheel gratis moeten werken:
-ADSL aansluiting met vast IP-adres aan beide kanten
-Goede VoIP router (Bjv. Draytek met RJ11 aansluiting, zodat er een 'standaard' telefoon op aangesloten kan worden).
-Inprogrammeren van IP-adressen als voorkeurs keuzenummer in de telefoon
-Vervolgens direct bellen van IP-adres naar IP-adres.

Is dit nu op deze manier mogelijk, of zie ik iets essentieels over het hoofd?

Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er bepaalde routers aan- of af te raden? Draytek kunnen dit volgens mij prima, maar zijn wel prijzig (rond de € 200,00 per stuk).

webOS all the way!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:43

Dido

heforshe

Niet geheel gratis(*), maar met voipbuster e.d. kun je phone-phone bellen, ook als de PC uit staat. (Ik doe het via een modem waar die phone in kan, je hebt ook losse oplossingen. Kijk een rond in het voipbuster-topic, daar staan heel wat mogelijkheden in.

(*): Je moet een x bedrag per y dagen betalen en kunt dan daarvoor bellen. Nederland en een flink aantal buitenlanden zijn zeer goedkoop of gratis.

Wat betekent mijn avatar?

• Hermanvh
  • Laatst online: 22-01 11:22

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Topicstarter
Dido schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 17:18:
Niet geheel gratis(*), maar met voipbuster e.d. kun je phone-phone bellen, ook als de PC uit staat. (Ik doe het via een modem waar die phone in kan, je hebt ook losse oplossingen. Kijk een rond in het voipbuster-topic, daar staan heel wat mogelijkheden in.

(*): Je moet een x bedrag per y dagen betalen en kunt dan daarvoor bellen. Nederland en een flink aantal buitenlanden zijn zeer goedkoop of gratis.
Helaas is VoIPBuster niet echt goedkoop vergeleken met bijv. bellen via 0900-nummers. In mijn geval gaat het om Moldavië en daar betaal ik via 0900 7ct/minuut voor, met VoIPBuster kost het 11ct/min.

Als ik bijv. in de Draytek 2600 manual kijk zie ik het volgende:
Peer to peer calling

Calling scenario
There are two people ,say Kevin and Aaron. They both have 2600V in hand, so here’s their settings in order to call each other.

Kevin’s IP address is :214.61.172.53
Aaron’s IP address is : 203.69.175.19

1. Kevin’s setting:

1-1 DialPlan
index 1
Phone Number: 1234 (any number you like)
Name: aaron
IP Address / Domain: 203.69.175.19

1-2 Sip related
SIP Port: 5060
Registrar: (leave blank, don’t fill any thing)
Port 1:
Use Register:
Name:kevin
Password: (leave blank, don’t fill any thing)
Expiry Time: use default value

1-3 CODEC/RTP/DTMF
Use default value.

2. Aaron’s setting:

2-1 DialPlan
index 1
Phone Number: 123 (any number you like)
Name: kevin
IP Address / Domain: 214.61.172.53

2-2 Sip related
SIP Port: 5060
Registrar: (leave blank, don’t fill any thing)
Port 1:
Use Register:
Name:aaron
Password: (leave blank, don’t fill any thing)
Expiry Time: use default value

2-3 CODEC/RTP/DTMF
Use default value.
3. Now, when Kevin wants to call Aaron, he picks up the phone and dials 1234.
4. When Aaron wants to call Kevin, he picks up the phone and dials 123
Als ik het zo lees zou het dus wel kunnen als beide partijen dezelfde router hebben?

webOS all the way!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 18:24
Een andere mogelijkheid is om beide een voipbuster account te nemen. Dit kan het gratis account zijn. En elkaar dan te bellen op het voipbuster account. Met een ATA kastje of een speedtouch716 router kan je dan een gewone telefoon aansluiten. Je kan ook nog een andere SIP provider nemen. Als je beide dezelfde provider gebruikt is het meestal gratis.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn meerdere manieren om volledig gratis te bellen via VoIP in het buitenland

• VoIP via speciale adsl routers zoals jezelf al bedacht hebt. Maar dat is duur.
• VoIP met bestaande provider: Een zogenaamd ATA kastje (soort uitbreiding op je modem) zoals de Sipura = Linksys SPA3000 kopen. Kost 2x85 euro. Dan heb je nog een VoIP provider nodig, maar daar zijn er heel veel van. Hierbij neem je eenmalig 10 euro beltegoed en je kan bellen totdat het op is (als je alleen naar elkaar belt is het gratis).

[ Voor 36% gewijzigd door dr snuggles op 14-07-2006 11:21 ]

Verwijderd

Ik zou toch eens kijken naar InternetplusBellen van KPN.

KPN VOIP topic hier op GoT

KPN Site InternetplusBellen

Hoop dat je hier ook iets aan hebt!

• mhr-zip
  • Laatst online: 13:41
Heel simpel.

Neem 2 voip accounts:

www.gratissip.nl (aanrader, je kan er alleen niet mee naar 'buiten' bellen, dus alleen naar mede 'gratis-sip'pers)
www.voipplanet.nl
www.solcon.nl (kost je wel 2 keer 30 euro, maar werkt wel perfect, blijft ook geldig, en vervalt niet na een aantal maanden).

Verder heb je 2 keer een ata nodig: http://www.tijdhof.com/product_info.php?products_id=540

Klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 14-07-2006 11:05 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mhr-zip
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:01:
Ik zou toch eens kijken naar InternetplusBellen van KPN.

KPN VOIP topic hier op GoT

KPN Site InternetplusBellen

Hoop dat je hier ook iets aan hebt!
Hier heb je dus helemaal niks aan, hoe ga je Internetplusbellen aanvragen in het buitenland.......

Verwijderd

mhr-zip schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:03:
[...]

Hier heb je dus helemaal niks aan, hoe ga je Internetplusbellen aanvragen in het buitenland.......
My bad, over het "In het buitenland" heen gelezen...

• mhr-zip
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:10:
[...]

My bad, over het "In het buitenland" heen gelezen...
Sowieso vind ik de dienst nergens opslaan.

Dienst is echt niet voordelig, verder gesloten protocol etc. Hij haalt ook 'kpn-betrouwbaarheid' niet.

De enige die er wel bijvaart, is kpn. Want die is van de carrierselect's verlost.

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 14-07-2006 11:51 ]

Pagina: 1